مدارک لازم برای اجاره خودرو

مدارک برای اجاره خودرو یکی از دغدغه هایست که ذهن را مشغول به خود میکند و جالب است بدانید این مدارک برای ایرانیان و توریست های خارجی متفاوت است.در سال های اخیر با توجه به وضع تحریم های شدید اقتصادی، بالا رفتن نرخ ارز، قیمت خودرو های مختلف خصوصا خودروهای خارجی تا حد زیادی بالا رفته است.

بر همین اساس، صنعت اجاره خودرو ایجاد شد تا افرادی که توانایی خرید خودروهای خارجی لوکس مدنظر خود را ندارند،بتوانند در مدت زمان معینی با شرایط خاصی اجاره کنند و لحظات هیجان انگیزی را برای خود رقم بزنند.

در این مقاله قصد داریم تا با شرایط و مدارک مورد نیاز جهت اجاره ماشین بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

مدارک مورد نیاز برای اجاره خودرو چیست؟

همانطور که می دانید افراد برای اینکه بتوانند خودروی لوکس مورد علاقه خود را برای مدت زمان معینی چه با راننده و چه بدون راننده اجاره کنند ملزم هستند به اینکه یک سری مدارک لازم را به شرکت اجاره دهنده، ارائه کنند. لازم به ذکر است مدارک مورد نیاز جهت اجاره خودرو با توجه به نوع خودرو، امکانات مورد نیاز و شرایط، متفاوت خواهد بود که بر همین اساس در دسته بندی های مختلف قرار می گیرند که در ادامه این مقاله به برخی از مهمترین مدارک مورد نیاز اجاره خودرو اشاره می کنیم.

مدارک اجاره خودرو بدون راننده برای ایرانیان

هنگامی که شما قصد داشته باشید تا خودروی مورد نظرتان را اجاره کنید دو نوع انتخاب در پیش روی شما قرار دارد و شما می توانید با راننده و یا بدون راننده خودروی لوکس خارجی را اجاره کنید و سفر لذت بخشی را آغاز کنید. برای اجاره خودرو با هر کدام از این ۲ حالت، شرایط و مدارک خاصی درنظر گرفته شده است که در این بخش ما قصد داریم به مدارک و شرایط اجاره ماشین در تهران بدون راننده بپردازیم.

برای اجاره خودرو بدون راننده اتباع ایرانی نیازمند رعایت موارد زیر است:

  • یه فقره چک ضمانت به مبلغ خودرو بدون تاریخ و در وجه حامل
  • کارت ملی متقاضی و گواهینامه معتبر نیز باید به رویت شرکت برسد.
  • یک جلد سند مالکیت ملک تهران حداقل به ارزش خودرو یا جواز کسب معتبر یا مدارک مربوط به شرکت و روزنامه رسمی (هرکدام از سه مورد بالا به تنهایی کفایت میکند)
  • ارائه یک فقره چک یا سفته به اندازه قیمت واقعی خودرو به شرکت اجاره دهنده تحت عنوان ضمانت خودرو
  • پرداخت کل هزینه اجاره خودرو به هنگام تحویل خودرو
  • پرداخت هزینه ای تحت عنوان ودیعه نقدی به شرکت اجاره دهنده ( پس از تحویل خودرو، بازگردانده می شود)

(هرکدام از سه مورد بالا به تنهایی کفایت می‌کند)

این چک در ابتدا در هنگام عقد قرارداد نزد شرکت سورنا سیر محفوظ می‌ماند و در هنگام تحویل خودرو عودت داده می‌شود. به خاطر قیمت بالای خودروها هر شرکت اجاره خودرو اقدام به گرفتن ضمانت‌هایی می‌کند. این ضمانت‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند و یکی از آنها گرفتن چک ضمانت به اندازه قیمت خودرو است.

از دیگر مدارکی که در زمان اجاره خودرو نیاز به ارائه آن به شرکت اجاره خودرو است، یکی از این موارد است که ارائه یک جلد سند مالکیت یا جواز کسب و یا مدارک مربوط به شرکت است. این مدارک برای تضمین و برای بازگرداندن خودرو در شرایط اولیه اجاره است. از دیگر مدارکی که در زمان اجاره باید به رویت شرکت برسد، کارت ملی و گواهینامه است. هر فردی که اقدام به اجاره خودرویی می‌کند نیاز دارد تا گواهینامه داشته باشد تا بتواند خودرویی را اجاره کند.

مدارک لازم برای اجاره خودرو بدون راننده​

مدارک لازم برای اجاره خودرو بدون راننده

اگر قصد دارید خودروی مورد نظر را بدون راننده اجاره کنید؛ باید مدارکی برای اثبات هویت و توانایی رانندگی خود ارائه دهید. بنابراین در زمان عقد قرارداد، به همراه داشتن کارت ملی و گواهینامه معتبر الزامی است. علاوه بر این مدارک، شما باید تضمینی برای عودت خودرو در شرایط سالم نیز به شرکت ارائه دهید.

بنابراین بسته به مدل و ارزش خودرویی که برای اجاره انتخاب می‌کنید؛ ممکن است نیاز باشد مدارک تضمینی به شرکت ارائه دهید. سند ملکی، چک و سفته از نمونه اسناد معتبری محسوب می‌شوند که مشتریان می‌توانند از آنها به عنوان ضمانت‌نامه استفاده کنند.

قوانین اجاره خودرو با راننده

از آنجایی که در قراردادهای ثبت شده تحت این عنوان، حضور راننده در خودرو برای رانندگی درج شده است؛ معمولا مشتریان نیاز به مدارک تضمینی کمتری دارند. در این حالت شما می‌توانید حتی لوکس‌ترین و گران‌ترین خودروهای بازار را با قیمتی منصفانه و بدون تحمل بار سنگین مسئولیت، کرایه کنید. در این حالت چون راننده شما نیستید؛ معمولا نیازی ندارید که سند یا چکی را به عنوان ضمانت‌نامه تحویل شرکت دهید.

شرایط اجاره خودرو تشریفات

سرویس اجاره خودرو تشریفات در واقع همان خدمت اجاره خودرو با راننده است. البته خودروهایی که قابلیت استفاده به عنوان اتومبیل تشریفات را دارند؛ از نظر ظاهری با خودروهای اسپرت و معمولی کمی متفاوت هستند. اما از نظر نوع قرارداد و مدارکی که برای استفاده از این سرویس نیاز دارید؛ تفاوت زیادی با حالتی که یک خودروی معمولی را با راننده اجاره می‌کنید وجود ندارد.

شرایط اجاره ماشین عروس

ماشین عروس را می‌توانید تحت عنوان هر دو نوع قرارداد، کرایه ماشین با راننده و یا بدون راننده اجاره کنید. در این شرایط، مدارک مورد نیاز اجاره ماشین عروس بستگی به سرویسی دارد که قرارداد شما، زیر مجموعه آن قرار می‌گیرد. به عنوان مثال اگر قصد دارید خودتان با ماشین رانندگی کنید؛ باید خودرو را بدون راننده اجاره کنید.

در این شرایط باید مدارکی که طبق قوانین داخلی شرکت، برای استفاده از این سرویس نیاز دارید را تحویل شرکت بدهید. به غیر از ارائه مدارک لازم، باید قبل از ثبت قرارداد در مورد نحوه گل‌آرایی خودرو نیز با موسسه به توافق برسید. اگر قصد دارید خدمات گل‌آرایی را از مجموعه دیگری دریافت کنید؛ باید حتما این موضوع را از قبل به شرکت اطلاع دهید.

شرایط اجاره ماشین عروس

اجاره خودرو با شرایط اسان

برای اجاره خودرو یک سری شرایط عمومی وجود دارد. به عنوان مثال فقط افرادی می‌توانند خودرو اجاره کنند که بیش از 18 سال سن داشته و دارای گواهینامه رانندگی با حداقل 6 ماه اعتبار هستند. ارائه کارت ملی گواهی اشتغال به کار یا محل سکونت علاوه بر اینها، بسته به مدل و نوع خودرویی که انتخاب می‌کنید؛ نیازمند ارائه مدارکی تضمینی هستید که در بالا به آنها اشاره کردیم.

اجاره خودرو ساعتی

یکی از به‌صرفه‌ترین روش‌های تامین خودرو، اجاره ساعتی است. با استفاده از این سرویس شما می‌توانید مدت قرارداد را بر مبنای مدت زمانی که خودرو را نیاز دارید تعیین کنید. به این ترتیب نرخ کرایه ماشین به صورت ساعتی محاسبه می‌شود و اگر اتومبیل را به موقع تحویل دهید؛ معمولا روش به‌صرفه‌تری است.

اجاره خودرو به افراد کارمند و دولتی

موسسات خصوصی، دولتی و نیمه دولتی که برای برگزاری یک رویداد خاص نیاز به چند خودرو با مدل و رنگ یکسان دارند می‌توانند با هماهنگی‌های لازم، تحت عنوان شخص حقوقی با موسسه وارد مذاکره شده تا در مورد شرایط و مدارک مورد نیاز، به توافق برسند.

معمولا برای این گروه از مشتریان تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود. ضمن اینکه در این شرایط حتما باید از چند روز قبل، هماهنگی‌هایی در مورد مدل، رنگ و نوع خودرو صورت پذیرد. کارمندان دولت نیز می‌توانند با تامین مدارک زیر، اقدام به اجاره اتومبیل کنند:

  • کارت شناسایی معتبر
  • گواهی اشتغال به کار
  • چک کارمندی به مبلغ ۲۰ درصد بیشتر از ارزش روز خودرو
اجاره خودرو به افراد کارمند و دولتی

مدارک لازم جهت اجاره ماشین برای گردشگران خارجی

گردشگران از جمله افرادی هستند که در زمان سفر، تمایل بسیار زیادی برای اجاره ماشین مورد نظر دارند تا بتوانند سفر هیجان انگشیز تری داشته باشند. برای همین منظور این افراد باید همانند اشخاص دیگر باید شرایط خاصی را رعایت کنند:

  • گردشگران متقاضی باید حداقل ۲۰ سال سن داشته باشند.
  • برخورداری از گواهینامه رانندگی معتبر(گواهینامه بین المللی برای گردشگران خارجی) به مدت ۶ ماه
  • این دسته از گردشگران می توانند به مدت ۶ ماه در ایران رانندگی کنند.
  • ارائه کپی و اصل پاسپورت برای گردشگران خارجی
  • پرداخت کل مبلغ کرایه خودرو به شرکت اجاره دهنده در زمان تحویل خودرو
  • پرداخت هزینه ۵۰۰۰ دلار تحت عنوان ودیعه نقدی به شرکت اجاره دهنده ( پس از تحویل خودرو، بازگردانده می شود)
  • بلیط رفت و برگشت با تاریخ معتبر
  • گذرنامه تاریخ دار
  • مبلغ ۵۰۰۰ دلار به صورت نقد جهت ضمانت(بعد از تحویل خودرو عودت خواهد شد)
  • گواهینامه معتبر بین المللی…
شرایط برای متقاضیان خارجی کمی به دلیل شرایط آنها متفاوت خواهد بود. هر مسافر خارجی ملزم به ارائه بلیط رفت و برگشت به شرکت سورنا سیر است و از طرف دیگر افراد باید برای احراز هویت، گذرنامه خود را به شرکت ارائه دهد. همچنین هر فرد باید گواهینامه داشته باشد تا بتواند خودرویی را اجاره کند. همانطور که معمول است برای اجاره خودرو مبلغی باید به عنوان ودیعه به شرکت ارائه شود. این مبلغ فقط در زمان اجاره در نزد شرکت می‌ماند و بعد از تحویل خودرو اگر خسارتی متوجه خودرو نشده باشد کل مبلغ عودت داده می‌شود.
 
شرکت سورنا سیر برای رفاه حال مشتریان و آسان نمودن شرایط کرایه ماشین در تهران ، نسبت به شرایط مشتری در ارائه مدارک انعطاف داشته و سعی خواهد کرد آسان‌ترین راه برای مشتری را پیشنهاد دهد. شما می‌توانید با تماس با مشاوران سورنا سیر خودروی مورد نظر خود را اجاره کنید.
هزینه های اجاره خودرو

هزینه های اجاره خودرو

برای محاسبه هزینه اجاره خودرو می‌توان از دو روش زیر استفاده کرد:

روش اول: هزینه کرایه بر اساس ساعت و طبق لیست قیمت‌ اجاره خودرو شرکت محاسبه می‌شود. در این حالت حداقل زمان کرایه خودرو 10 ساعت است و مازاد بر آن نیز طبق نرخ ساعتی محاسبه می‌شود. برای خودروهایی که به قصد مسافرت کرایه می‌شوند؛ هزینه بر اساس کیلومتر طی شده تعیین خواهد شد.

روش دوم: اگر خودرو را با راننده اجاره کرده باشید؛ بسته به نوع قرارداد (ساعتی یا کیلومتری) هزینه اجاره محاسبه شده و با هزینه دستمزد راننده جمع می‌شود.

تصادف

تمام خودروهای اجاره‌ای موسسه سورناسیر دارای بیمه شخص ثالث هستند. اما از آنجایی که معمولا ارزش این خودروها بیشتر از قیمت خودروهای عادی است؛ توصیه می‌شود در زمان عقد قرارداد حتما یکی از بیمه‌نامه‌هایی که پوشش‌های بهتری ارائه می‌دهد و پاسخگوی بخش بیشتری از خسارات است را خریداری کنید. در این شرایط، بسته به تعهدات بیمه‌گر، بخش زیادی از خسارات ناشی از تصادف جبران می‌شود. اما اگر چنین بیمه‌ای خریداری نکنید؛ مسئولیت جبران خسارات تصادف با شخصی است که قرارداد به نام او ثبت شده است.

خلافی

مشتریان باید وجه نقدی را به عنوان ودیعه، برای پرداخت خلافی‌های احتمالی نزد شرکت بسپارند. این ودیعه بعد از یک ماه از تاریخ تحویل خودرو، در صورت عدم خلاف، به مشتری مسترد می‌گردد.

سرقت

مسئولیت جبران خسارات ناشی از سرقت خودرو، در صورتی که بیمه‌نامه مناسبی خریداری نشده باشد؛ به عهده مشتری است.

خرابی قطعات

هزینه تعمیر هرگونه خرابی قطعات که ناشی از استفاده نادرست از خودرو نباشد؛ به عهده شرکت است و مسئولیتی بابت جبران آن بر عهده مشتری نمی‌باشد.

نکاتی در مورد مدارک مورد نیاز برای اجاره خودرو

مهم‌ترین نکاتی که در مورد شرایط و مدارک مورد نیاز برای اجاره خودرو وجود دارد عبارتند از:

اجاره خودرو با راننده👮‍♂️با اجاره خودرو با راننده، تمام مسئولیت‌ها به عهده موسسه است و معمولا ضمانت‌نامه از شما دریافت نمی‌شود.
اجاره خودرو بدون سند و مدارک 📜در صورتی که توانایی تامین مدارک تضمینی را ندارید؛ حتما در مورد جایگزین‌ها از کارشناس مربوطه سوال کنید.
مدارک اجاره خودرو به گردشگران ✈متقاضیانی که در خارج از کشور ساکن هستند باید یک کپی از گواهینامه و پاسپورت و مبلغی را به صورت نقد و به عنوان دیپوزیت به شرکت ارائه دهند. مبلغ ودیعه یا همان دیپوزیت بعد از بازگشت خودرو به مشتری عودت داده می‌شود.
مدارک مورد نیاز برای ماشین تشریفات🚗برای اتباع ایرانی مقیم خارج داشتن حداقل ۲۰ سال سن، ارائه گواهینامه رانندگی معتبر با حداقل اعتبار زمانی ۶ ماه، ارائه کپی از کارت شناسایی معتبر و پاسپورت و همچنین کرایه و ودیعه نقدی (دیپوزیت) الزامی است

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید