آشنایی با خودروهای هیبریدی در ایران و دنیا!

معرفی بهترین خودروهای هیبریدی جهان

خودروهای هیبریدی نسل تازه‌ای از ماشین‌ها هستند که در عین کارایی بالا، آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کنند. این خودروها روز به روز در حال کسب محبوبیت بیشتری بوده و نمونه‌های بهتری از آن ساخته می‌شود. در این نوشته به بررسی ویژگی‌ها، ساختار، مزایا و معایب این خودروها پرداخته و محبوب‌ترین خودروهای هیبریدی در ایران و جهان را به شما معرفی کرده‌ایم.

خودروهای هیبریدی چیست

به زبان ساده خودروهای هیبریدی حداقل یک موتور الکتریکی را با یک موتور بنزینی ترکیب می‌کنند؛ تا بتوانند انرژی لازم برای به حرکت درآوردن ماشین را تامین کنند. نکته مهم دیگر در مورد این خودروها آن است که قادرند انرژی را از طریق ترمز احیا کننده بازیابی کنند. در این خودروها گاهی موتور الکتریکی همه کارها را انجام می‌دهد؛ و گاهی موتور بنزینی به تنهایی مسئولیت به حرکت درآوردن خودرو را بر عهده دارد. گاهی نیز هر دو موتور با هم کار می‌کنند. نتیجه این روش کار، مصرف کمتر بنزین و در نتیجه مصرف سوخت بهینه‌تر است. جالب است بدانید که افزودن نیروی الکتریکی حتی می‌تواند عملکرد خودرو را در موارد خاصی افزایش دهد.

بررسی خودروهای هیبریدی

الکتریسیته مورد نیاز خودروهای هیبریدی از یک باتری ولتاژ بالا (جدا از باتری 12 ولتی معمولی خودرو) تامین می‌شود. این باتری‌ها با جذب کردن انرژی ناشی از کاهش سرعت، که معمولا در اثر گرمای تولید شده توسط ترمزها در خودروهای معمولی از دست می‌رود، دوباره شارژ می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم این ویژگی از طریق سیستم ترمز احیا کننده ممکن می‌شود. همچنین خودروهای هیبریدی از موتور بنزینی خود نیز برای شارژ و نگهداری باتری الکتریکی استفاده می‌کنند. شرکت‌های خودروسازی از طرح‌های هیبریدی متفاوتی برای دست‌یابی به اهداف مختلف استفاده می‌کنند؛ اما هدف اصلی اغلب آن ایجاد حداکثر صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های خودرو است. در ادامه با انواع خودروهای هیبریدی آشنا می‌شوید و ما روش های کاهش مصرف سوخت در خودروهای بنزینی را توضیح داده ایم.

انواع خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی بر مبنای روش کار، به سه شکل کلی زیر تقسیم می‌شوند:

هیبرید موازی

این مدل متداول‌ترین طراحی در زمینه ماشین هیبریدی است. در این مدل موتور الکتریکی و موتور بنزینی به یک گیربکس مشترک وصل شده‌اند؛ که قادر است دو منبع نیرو را با هم ترکیب کند. این گیربکس می‌تواند اتوماتیک، دستی یا گیربکس متغیر پیوسته (CVT) باشد. نوع گیربکس و اندازه موتور بنزینی، عوامل اصلی تعیین‌کننده چگونگی شتاب و صدای خودرو هستند. برندهایی مانند تویوتا، لکسوس، هیوندای، کیا، فورد، هوندا، لینکلن، نیسان و اینفینیتی، از این ساختار در خودروهای هیبریدی خود استفاده می‌کنند.

هیبرید سری

در این مدل، موتور الکتریکی تمام نیروی حرکتی مورد نیاز را فراهم می‌کند؛ و هیچ ارتباط مکانیکی فیزیکی بین موتور بنزینی و چرخ‌ها وجود ندارد. در نتیجه موتور بنزینی فقط برای شارژ باتری به کار می‌رود. این ساختار منجر به تجربه رانندگی باید یک خودروی در ظاهر کاملا الکتریکی با شتاب نرم‌تر و قدرتمندتر می‌شود. در این خودروها هنگام فعال شدن موتور بنزینی لرزش کمتری ایجاد می‌شود. با این حال، فعال شدن موتور بنزینی ارتباطی با نوع رانندگی و میزان گاز دادن شما ندارد. بنابراین ممکن است در حالی که ماشین با سرعت ثابت در حال حرکت است؛ دور موتور بنزینی بالا برود. BMW I3 از مشهورترین خودروهای ساخته شده بر اساس روش هیبرید سری است.

هیبرید پلاگین

یک خودروی هیبرید پلاگین مفهوم خودروهای هیبریدی معمولی را با افزودن یک بسته باتری بسیار بزرگ‌تر بهبود می‌بخشد. این خودروها دقیقا مانند یک ماشین الکتریکی، باید با استفاده از منبع برق خارجی، کاملا شارژ شوند. این مقدار بیشتر ذخیره انرژی الکتریکی، مانند یک باک بنزین بزرگ‌تر، امکان رانندگی طولانی‌مدت‌تر تمام الکتریکی را فراهم کرده و مصرف بنزین را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. در واقع اگر رفت و آمد روزانه کوتاهی داشته باشید و خودرو را در طول شب شارژ کنید؛ بیشتر اوقات با نیروی الکتریسیته کار خواهید کرد. کرایسلر پاسیفیکا از جمله خودروهای هیبرید پلاگین است.

مزایا خودروهای هیبریدی

بزرگ‌ترین مزیت خودروهای هیبریدی این است که مصرف سوخت کمتری نسبت به خودروهای معمولی دارند. در نتیجه علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه سوخت، آلایندگی کمتری را وارد محیط زیست می‌کنند. این مزیت باعث می‌شود که آنها سبزتر، تمیزتر و برای محیط زیست کم ضررتر باشند. همچنین ماشین‌های هیبریدی به دلیل ساختار دو موتوره خود، معمولا امکان انتخاب بیشتری در سبک رانندگی (از اکونومیک تا پاور) به راننده داده و این تغییر سبک را هنگام رانندگی با آنها بیشتر حس خواهید کرد.

معایب خودروهای هیبریدی

طراحی این خودروها هنوز در آغاز راه است. به همین دلیل وجود برخی معایب در آنها دور از انتظار نیست. به‌طور خلاصه موارد زیر مهم‌ترین معایب خودروهای هیبریدی هستند:

  • قدرت کمتر خودروهای هیبریدی در مقایسه با خودروهای بنزینی
  • قیمت گران‌تر خودرو
  • هندلینگ ضعیف‌تر
  • هزینه‌های نگهداری بالاتر
  • گران بودن تعویض باتری
  • پیچیدگی و مشکلات زیستی در بازیافت باتری

ما یک مقاله در مورد پرمصرف ترین خودروهای جهان 2022 نوشته ایم که می توایند آن را مطالعه کنید.

نحوه استفاده از خودروهای هیبریدی

رانندگی با این خودروها تفاوت چندانی با خودروهای متداول ندارد. با این وجود در نظر گرفتن نکات زیر، تجربه رانندگی شما را بهتر و مصرف سوخت را کمتر خواهد کرد:

  • با نمایشگر اطلاعات خودروی خود آشنا شوید؛ تا بتوانید میزان مصرف انرژی را محاسبه کنید.
  • تا جای ممکن در حالت اکونومیک رانندگی کنید. این کار واکنش تهاجمی دریچه گاز را کاهش داده و مصرف سوخت را کم می‌کند.
  • برای درک کامل سیستم هیبریدی و مدیریت سطح شارژ در باتری‌های ولتاژ بالای خودروی هیبریدی، مراقب صفحه‌ها و گیج‌ها باشید.
  • اگر در ترافیک در حالت توقف کامل قرار می‌گیرید؛ خودرو را در حالت خلاص (‘N’) قرار ندهید؛ زیرا انرژی الکتریسیته تولید نشده و باتری هیبریدی تخلیه می‌شود.
  • استفاده از کروز کنترل (در صورت نصب) را برای حفظ سرعت ثابت در نظر بگیرید.

بهترین خودروهای هیبرید جهان

خودروهای هیبریدی زیادی توسط کمپانی‌های مختلف تولید شده است. در لیست زیر نام 10 خودروی برتر هیبریدی جهان در سال 2022 را مشاهده می‌کنید:

  1. مرسدس سی 300 ای
  2. تویوتا لندکروزر
  3. رنو کپچر
  4. تویوتا کرولا
  5. تویوتا پریوس
  6. اشکودا اکتاویا iV
  7. BMW X5 45e
  8. مرسدس E 300 e/de
  9. BMW 330e
  10. کیا نیرو


آشنایی با کلکسیون خودروهای کریس رونالدو

بهترین خودروهای هیبرید ایران

وجود محدودیت‌های گوناگون در واردات خودرو باعث شده تنوع اتومبیل‌های هیبریدی در ایران کمتر از سایر کشورها باشد. با این وجود می‌توان لیست زیر را بهترین خودروهای هیبرید ایران دانست:

  • لکسوس NXH300H
  • تویوتا پریوس
  • تویوتا CHR
  • هیوندای سوناتا هیبرید
  • تویوتا کمری SE
  • تویوتا کمری XLE
  • کیا اپتیما هیبریدی
  • میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید
  • لکسوس CT200H

سوخت خودرو هیبریدی چیست؟

خودروهای هیبریدی از ترکیب بنزین و الکتریسیته برای تامین انرژی استفاده می‌کنند. نسبت مصرف این دو انرژی بر اساس نوع طراحی خودرو می‌تواند در انواع مختلف آن متفاوت باشد.

5 1 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید