چه زمان های می توان از نور بالا در رانندگی استفاده کرد؟

نور بالا در رانندگی

چراغهای جلوی خودروی شما در شب، زمانی که شما قادر به دیدن فضای کافی از جاده نیستید باید در حالت نوربالا قرار بگیرند تا در حالتی ایمن رانندگی کنید. محدوده دید کم در شب حتی برای رانندگان با تجربه نیز می تواند ترسناک باشد. این مسئله یکی از کوچکترین نکاتی در مورد رانندگی محتاطانه می‌باشد، ولی رعایت نکردن آن می‌تواند حوادث ناگواری را به همراه داشته باشد.چرا رانندگی در تاریکی می تواند خطرناک باشد؟ ۹۰ درصد از واکنش های رانندگان وابسته به میدان دید آنها است که شامل درک کردن عمق دید، تشخیص رنگ و دید محیطی می باشد و همه آنها به شدت در شب محدود می شوند. حالت نوربالا فاصله ای در حدود ۱۰۵ تا ۱۲۰ متر جلوتر یا حدود دو برابر حالت نور پایین را روشن می کند. (به خاطر داشته باشید که هنگامیکه شما در شب در بزرگراه و در حالت نور پایین رانندگی می کنید فقط یک یا دو ثانیه زمان در اختیار دارید که به خطرات احتمالی واکنش نشان دهید.)

در حالی که حالت نوربالا می تواند شما را ایمن نگه دارد، اگر شما از آنها نادرست استفاده کنید، می توانید سایر رانندگان را به خطر بیندازید. استفاده از نور بالا در رانندگی قواعد مخصوص بخود را داراست مثل اینکه شما نباید از حالت نوربالا در فاصله ی حدودی ۱۵۲ متر از خودرویی که از جلو به شما نزدیک می شود یا در حدود ۶۰ تا ۹۰ متر از وسیله نقلیه دیگری که در جلوی شما قرار دارد استفاده کنید. ما در این مقاله به این موضوع پرداختیم که نور بالا در رانندگی چه زمانی و چه موقع استفاده شود و رعایت یک سری نکات در زمان استفاده نور بالا الزامی است که می توانید آن را مطالعه کنید.

استفاده از نور بالا در رانندگی

تاریکی و وجود نورهای محیطی پراکنده دو عاملی هستند که می‌توانند رانندگی در شب را دشوار کنند. یکی از روش‌های ساده‌ای که می‌توان به کمک آن، سختی رانندگی در ساعات تاریکی را کاهش داد؛ استفاده اصولی از چراغ‌هایی است که روی خودرو نصب شده‌اند. این چراغ‌ها هر کدام برای شرایط خاصی طراحی و تعبیه شده‌اند و به همین خاطر استفاده از آنها در زمان مناسب می‌تواند رانندگی را لذت‌بخش‌تر کند به طور کلی تمامی خودروهایی که در حال حاضر در بازار وجود دارند و با تکنولوژی‌های روز تولید می‌شوند مجهز به نور پایین و نور بالا هستند. این دو چراغ که اصلی‌ترین منابع نوری اتومبیل محسوب می‌شود؛ درست در جلوی خودرو نصب شده‌اند و هر کدام نیز کاربرد خاصی دارند. در ادامه علاوه بر تشریح تفاوت بین این دو نور، در مورد روش تنظیم و قوانین و کاربردهای هر کدام نیز توضیح می‌دهیم.

تفاوت نور بالا و پایین

برای توقف ایمن خودرویی که 50 کیلومتر در ساعت سرعت دارد به 35 متر مسافت نیاز می‌باشد. نور پایین بر اساس همین قانون طراحی شده است. در واقع نور پایین قادر است تا 35 متر جلوتر از خودرو را روشن کند تا در صورت نیاز راننده بتواند خودرویی که با سرعت 50 کیلومتر در ساعت در حال حرکت است را به سلامت متوقف کند.
در نقطه مقابل نور بالا قادر است تا 150 متر جلوتر از اتومبیل را روشن کند. بنابراین اگر خودرو بین 80 تا 90 کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشد؛ برای یک توقف ایمن باید نور بالا روشن باشد تا راننده بتواند مانعی که در فاصله 150 متری خودرو قرار دارد را ببیند. با این وجود می‌توان گفت که تنها تفاوت نور بالا و نور پایین خودرو، قدرت این دو منبع در روشن کردن محیط است. نور بالا دو برابر بیشتر از نور پایین قدرت روشنایی‌بخشی به محیط را دارد.

روش تنظیم نور چراغ های جلو خودرو

تنظیم نبودن زاویه تابش نور چراغ‌ها در خودرو باعث می‌شود که نور ساطع شده از آنها به جای اینکه مسیر مستقیم و روبه‌روی راننده را روشن کند به طرفین جاده بتابد و موجب کاهش دید راننده شود. بنابراین تنظیم کردن این چراغ‌ها یکی از نکات ایمنی است که رعایت آن به شدت می‌تواند از وقوع تصادفات رانندگی جلوگیری کند. در اکثر خودروها پیچ مخصوصی برای تنظیم نور در پشت چراغ‌ها یا زیر کاپوت تعبیه شده است. در این نوع خودروها تنظیم نور چراغ جلو کار ساده‌ای است. اما برخی از خودروسازان این پیچ را در پشت رادیاتور تعبیه کرده‌اند. از آنجایی که دسترسی به این محل کار آسانی نیست؛ برای تنظیم چراغ‌های جلوی این دسته از خودروها بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کنید.
اگر پیچ تنظیم در دسترس است؛ برای تنظیم چراغ‌ها از نظر ارتفاع، خودرو را روی یک سطح صاف منتهی به یک دیوار برده و تا جایی که سپر به دیوار در نزدیک‌ترین حالت قرار بگیرد جلو رفته و خودرو را پارک کنید. سپس چراغ‌ها را روشن کرده و نقطه مرکزی محلی که روی دیوار نور به آن تابیده است را علامت‌گذاری کنید. در گام بعدی ماشین را 7.5 متر از دیوار عقب‌‌تر بیاورید و مجدد چراغ‌ها را روشن کنید. آنقدر پیچ تنظیم را بچرخانید که مرکز نور چراغ‌ها روی قسمت علامت‌گذاری شده بیفتد.

چه زمانی از حالت نور بالا استفاده کنیم تا رانندگی ایمنی داشته باشیم؟

دید محدود در مناطق شهری

شما ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که در یک خیابان تاریک شهری، در یک جاده ناشناخته یا در یک منطقه ساخت و ساز رانندگی کنید. این می تواند ناخوشایند باشد که نتوانید راه پیش روی خود را ببینید. هنگامی که محدوده دید شما دچار اختلال می شود، سرعت خود را کاهش دهید. اگر وسایل نقلیه دیگری در نزدیکی شما وجود نداشته باشد، چراغ ها را در حالت نور بالا قرار دهید.

حالت نور بالا همچنین می تواند باعث ایمنی بیشتر عابران پیاده و دوچرخه سوارانی شود که در کنار جاده در حال حرکت هستند. در مناطق شهری می توانید از حالت نور بالا در محدوده ۹۰ تا حدود ۳۰۵ متر از وسایل نقلیه ای که از جلو به شما نزدیک می شوند استفاده کنید. شما همچنین می توانید در محدوده ۶۰ تا ۹۰ متر از وسایل نقلیه جلویی خود در مناطق شهری به ویژه در نزدیکی تابلوهای توقف و چراغ های راهنمایی رانندگی، از نور بالا استفاده کنید.

بزرگراه های بین شهری

دید در بعضی از بزرگراه ها، رمپ های خروجی یا ورودی آن ممکن است محدود باشد. ممکن است مسیرهای طولانی در جاده وجود داشته باشند که فقط در حالت نوربالا قادر به دیدن آنها باشید. در چنین شرایط کم نوری بهتر است از حالت نوربالا برای افزایش دامنه دید خود استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید هنگامیکه به خودروهای دیگر در هر جهت نزدیک می شوید آن را به حالت نور پایین تغییر دهید، حتی اگر در حال رانندگی در بزرگراه های مجزا هستید. هنگامی که شما به یک راننده دیگر از جلو نزدیک می شوید، که می تواند در یک بزرگراه یا یک منطقه استراحت باشید، نوربالای خودروی خود را خاموش کنید چرا که ممکن است باعث کور شدن میدان دید راننده دیگر شود.

مناطق روستایی و جاده های کشور با نور کم

در جاده های روستایی و بزرگراه های باز، نورپردازی خیابان ها ممکن است کم باشد، که می تواند رانندگی در آنها را پرخطر کند. چراغهای نوربالای شما اجازه دیدن محدوده وسیع تری را می دهد. در مناطق روستایی، حالت نوربالا همچنین باعث می شود خطر با حیوانات، دوچرخه سواران و یا عابران پیاده که در حال قدم زدن در اواخر شب هستند، کاهش یابد. هر چند این دست جاده ها اکثرا خلوت هستند، اما آماده باشید که در صورت مشاهده خودروهای دیگر از حالت نور بالا به حالت نور پایین تغییر وضعیت دهید. با این کار، شما از سایر رانندگان نیز محافظت می کنید.

چه موقع از نور بالا استفاده میکنیم؟

همانطور که گفتیم این نور برای رانندگی در شب و در شرایط که خودروی جلویی و روبه‌رویی بیش از 150 متر از شما فاصله دارد مناسب است.

چه زمانی از حالت نور بالا استفاده نکنید؟

هرگز به هنگام رانندگی در آب و هوای مه آلود، بارانی یا برفی از حالت نور بالا استفاده نکنید. در چنین شرایطی، این کار می تواند محدوده دید شما را حتی بدتر کند. پرتوهای نور به طور مستقیم به مه و یا باران برخورد می کنند و به خود شما بازتابانده می شوند. در آب و هوای برفی، برف و یخ کریستال شده نور بیشتری را به سمت خود شما بازتاب می دهند. نتیجه خطرناک یک دیواری از تابش خیره کننده است که دیدن سطح جاده را برای شما مشکل تر خواهد کرد.

قوانین استفاده از نور بالا و نور پایین در رانندگی

طبق تعاریفی که در کتاب آیین‌نامه رانندگی نوشته شده است؛ نور بالا یا همان چراغ رانندگی چراغی است که در جلوی خودرو نصب شده و برای روشن کردن فضای روبه‌روی تا فاصله دور مناسب است. اما نور پایین مسافت کمتری را روشن کرده و موجب خیره شدن راننده‌ای که از روبه‌رو به ما نزدیک می‌شود نخواهد شد. بنابراین یک قانون کلی در مورد استفاده از نور بالا وجود دارد. این نور برای رانندگی در شب و تا زمانی که خودروی دیگری از رو‌به‌رو نمی‌آید یا جلوی ما قرار ندارد مناسب است.

از چه فاصله ای باید از نور پایین استفاده کرد ؟

از آنجایی که نور بالا قادر است تا فاصله 150 متری را روشن کند؛ تا زمانی که خودروی رو‌به‌رویی به فاصله 150 متری ما نرسیده باشد؛ می‌توانیم از این نور برای رانندگی استفاده کنیم. ضمن اینکه وقتی فاصله خودروی شما با خودروی جلویی کمتر از 150 متر باشد؛ برای جلوگیری از بازتاب آزاردهنده نور از آینه وسط خودروی جلویی، باید نور بالا را خاموش کرده و با همان نور پایین به رانندگی ادامه دهید.

نکته آخر :

در صورتی که برای مراسم و تشریفات خود نیاز به اجاره خودرو دارید می توانید با اجاره ماشین سورنا سیر تماس بگیرید و حتما قبل از اینکه آن را تحویل بگیرد حتما چراغ آنها را بررسی کنید که هیچ مشکلی نداشته باشد اما این مورد را باید گفت که کارسناسان ما در سورنا قبل از تحویل همه موراد را جلوی چشم شما چک می کنند اگر مشکلی داشته باشد ماشین دیگری به شما تحویل می دهند.

3.8 4 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید