آشنایی با دلایل خالی شدن باتری خودرو

Understanding the Reasons for Draining a Car Battery

باتری خودرو یکی از اصلی‌ترین اجزای آن است که با نگهداری نامناسب عمر مفیدش کاهش یافته و صاحب خودرو را متحمل هزینه برای خرید باتری نو خواهد کرد. باتری خودرو به دلایل مختلفی خالی می‌شود. در این مقاله با مهم‌ترین دلایل خالی شدن باتری خودرو آشنا می‌شویم.

باتری خودرو از جعبه باتری، صفحات مثبت و منفی، قطب‌های باتری، صفحات عایق، درپوش باتری، الکترولیت و پلاک مشخصات باتری تشکیل شده است. این نوع باتری قابل شارژ است و نیروی مورد نیاز استارت اولیه با آمپر بالا را برای روشن کردن موتور خودرو فراهم می‌کند.

از سوی دیگر باتری انرژی الکتریکی سیستم را زمانی که سیستم شارژ فعال نیست تامین می‌کند. اگر باتری از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد و به درستی از آن نگهداری شود تقریبا به مدت یک سال و نیم کار خواهد کرد. زمانی که باتری خالی شود خودرو دیگر استارت نمی‌خورد.

یکی از مزایای اجاره خودرو این است که شما را از هزینه تعمیر و نگهداری خودرو معاف می‌کند. خودروی سالم پس از بررسی کارشناسان موسسه خدمات اجاره خودرو در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید با خیال راحت با آن رانندگی کنید.

مهمترین دلایل خالی شدن باتری خودرو

خرابی اتصالات یا خوردگی آنها، وجود اشکال در سیستم شارژ باتری و اتصالی در سیم‌کشی از دلایل عمده وجود مشکل در باتری خودرو است. دلایل خالی شدن باتری اتومبیل بسیار زیاد است در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

روشن ماندن چراغ‌های خودرو: اگر در طول شب چراغ‌های اصلی خودرو یا چراغ سقف خودرو روشن مانده باشد باتری خالی می‌شود. البته بیشتر خودروها به سیستمی مجهز هستند که پس از خاموش شدن اتومبیل به طور خودکار چراغ‌ها را خاموش می‌کنند اما اگر در این سیستم اشکالی ایجاد شود چراغ‌ها روشن مانده و باعث خالی شدن باتری خودرو می‌شود. همانطور که دلایل خرابی باتری را شرح داده ایم شما باید روش و نحوه نگهداری از باتری ماشین را بدانید.

خرابی و خوردگی اتصالات باتری: انتقال برق از باتری به استارت، دینام و جعبه فیوز بر عهده کابل‌های باتری خودرو است. خوردگی و خرابی در اتصالات باتری باعث تضعیف اتصال برق شده و انتقال جریان کافی به قطعات خودرو را مختل می‌کند. در بسیاری موارد کابل‌های باتری قابل تعمیر نیست اما ممکن است مکانیک متبحر بتواند بخش‌هایی را که دچار خوردگی شده از باتری جدا کند و نیاز به تعویض کلی باتری نباشد.

سولفاته شدن سر باتری: گاز هیدروژن آزادشده از باتری با گردوغبار موجود در هوای اطراف باتری واکنش شیمیایی می‌دهد و رسوباتی در اطراف سر باتری تشکیل می‌شود که به آن سولفاته شدن می‌گویند. سولفاته شدن باتری باعث اختلال در عملکرد سیستم برق خودرو می‌شود و در نتیجه شارژ باتری به خوبی انجام نمی‌شود. در این حالت فشار زیادی به کابل‌ها وارد می‌شود و دچار خوردگی و سوختگی می‌شوند.

در صورت سولفاته شدن باتری و جرم بستن در قسمت سر باتری با دو روش می‌توانید آن را تمیز کنید. در روش اول کمی جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و به کمک آن و یک برس سخت و سیمی سر باتری را بشویید تا رسوبات از بین برود. روش دوم استفاده از آب جوش است. در بسیاری از موارد رسوبات به کمک آب جوش و یک برس سخت به خوبی پاک می‌شوند. در حین پاک کردن سر باتری دقت داشته باشید آب به درون باتری نفوذ نکند. پس از پاک کردن سر باتری آنها را خشک و گریس‌کاری کنید.

ضعیف شدن باتری: اگر از باتری به خوبی نگهداری نشده باشد یا مدت زمان زیادی از عمر آن گذشته باشد شارژ خود را به سختی نگه می‌دارد. بنابراین باتری ضعیف در هنگام خاموش بودن خودرو به راحتی در اثر یک مشکل کوچک در سیستم برق خالی می‌شود.

ایراد در سیستم شارژ باتری: ممکن است باتری خودرو در حال روشن بودن موتور خالی شود. در این صورت سیستم دینام و شارژ باتری دچار مشکل شده است. اگر به این مشکل برخورد کردید ابتدا تسمه دینام را بررسی کنید تا از کار کردن دینام مطمئن شوید. اگر تسمه سالم بود باید دینام خودرو را بررسی کرد.

دمای هوا: هوای بسیار سرد یا بسیار گرم عملکرد باتری خودرو را دچار مشکل می‌کند. در زمستان به دلیل کاهش ظرفیت باتری، برق اضافی مصرفی توسط لوازم برقی خودرو و برقی که موتور استارت از باتری می‌گیرد، باتری خودرو دچار مشکل می‌شود. همچنین رانندگی کردن در زمستان به دلیل استفاده بیشتر از چراغ‌های جلو، برف‌پاک‌کن و فن بخاری فشار زیادی را به باتری خودرو وارد می‌کند.

هوای بسیار گرم نیز باعث کاهش عمر مفید باتری خودرو می‌شود. مایع الکترولیت باتری در معرض دمای بالا تبخیر می‌شود و اگر مایع باتری پر نشود باتری دچار آسیب می‌شود.

دلیل خواب رفتن باتری ماشین

استفاده از باتری بی‌کیفیت

باتری‌های مختلفی در سطح بازار وجود دارد و رنج قیمتی آن‌ها نیز متفاوت است. در صورتی که یک باتری بی‌کیفیت خریداری کرده باشید، بعد از گذشت مدتی عمر آن به پایان رسیده و زودتر از موعد خالی می‌شود و دیگر شارژ نگه نمی‌دارد.

تمام شدن عمر باتری

باید در نظر داشته باشید که حتی باکیفیت‌ترین باتری‌ها نیز دارای عمر محدودی بوده و پس از مدتی دیگر قابل استفاده نیستند. با توجه به نحوه استفاده شما از ماشین، دمای هوای محل زندگی و دیگر شرایط موجود می‌تواند روی طول عمر باتری ماشین تاثیر بگذارد. در نهایت شما مجبور خواهید بود که هر 5 سال یکبار باتری ماشین را تعویض کنید.

برق دزدی ماشین

این اصطلاح به این معنا است که ماشین شما حتی در حالت خاموش نیز در حال مصرف برق باتری بوده و زمانی که قصد روشن کردن خودرو را دارید، دیگر انرژی در آن باقی نمانده است. مرسوم‌ترین دلایل برای برق دزدی ماشین مربوط به قفل مرکزی،‌ ضبط ماشین، دزدگیر و یا کویل و وایر شمع دانست.

خرابی دینام خودرو

در صورتی که ماشین شما حتی در هنگام روشن بودن نیز باتری خالی مي کند، مشکل اصلی از دینام خواهد بود. این قطعه که وظیفه تامین برق خودرو را بر عهده دارد، نمی‌تواند به خوبی کار کرده و باتری مجبور می‌شود در هنگام روشن بودن موتور نیز کار برق رسانی را انجام دهد و در نهایت شارژ خودش نیز به اتمام می‌رسد.

استفاده نکردن از ماشین

اگر از آن دست افرادی هستید که به ندرت از ماشین استفاده می‌کنید و یا اینکه در مسافت‌های بسیار کوتاه از آن بهره می‌برید، به زودی با پدیده خوابیدن باتری ماشین روبرو خواهید شد. در همچین حالتی به دلیل اینکه دینام فرصت کافی برای شارژ کردن باتری را ندارد، پس از گذشت مدتی باتری خالی شده و به آن باتری خوابیده می‌گویند.

در صورت خالی شدن باتری ماشین چه باید کرد

زمانی که متوجه شدید باتری ماشین خالی شده است، تنها چند راه کلی پیش روی شما قرار خواهد داشت. در ابتدا خونسردی خود را حفظ کرده و سعی کنید متوجه شوید که مشکل اصلی استارت نخوردن ماشین از کجا است. اگر مطمئن هستید که باتری شارژ ندارد، بهتر است با یک تعمیرکار خودرو سیار تماس گرفته و از او بخواهید به محل شما بیاید.
در صورتی که همچین فردی را نمی‌شناسید، یا باید آستین‌ها را بالا زده و با توجه به روش‌هایی که در ادامه خواهیم گفت باتری را شارژ کنید و یا اینکه خود باتری را از ماشین جدا کنید و به یک باتری سازی ببرید تا مشکل آن را برطرف کند. خالی شدن باتری مشکل بزرگی نیست اما در لحظه‌ای که به ماشین نیاز دارید، برنامه‌های شما را به هم می‌ریزد.

باتری ماشین خوابیده چطور روشن می‌شود

زمانی که باتری ماشین خالی می‌شود، باید بتوانید به نحوی دوباره آن را راه اندازی کرده و باتری را شارژ کنید. در ابتدا بررسی کنید که آیا اتصالات باتری به خوبی وصل هستند و یا اینکه ممکن است قطعی پیش آمده و یا اینکه سر باتری شل شده باشد. بعد از آن سه روش زیر برای راه اندازی دوباره باتری استفاده کنید.

باتری به باتری کردن

شما می‌توانید به کمک یک دستگاه تقویت کننده باتری و یا همان جامپ استارت، باتری را شارژ کنید. در غیر این صورت، به کمک یک ماشین دیگر و دو کابل انتقال برق، سر مثبت و منفی باتری‌ها را به یکدیگر وصل کرده تا باتری شما نیز شارژ شود.

شارژ خود باتری

در صورتی که شرایط قبل را نداشته باشید، باید خود باتری را برداشته و به یک باتری سازی ببرید. در آنجا به کمک دستگاه شارژ، باتری را دوباره آماده به کار می‌کنند.

هل دادن ماشین

در این حالت ماشین را در دنده 2 گذاشته و پای خود را روی کلاچ نگه می‌داریم. پس از آن اقدام به حرکت دادن ماشین کرده و پس از اینکه ماشین به سرعت قابل قبولی رسید، پا را از روی کلاچ برداشته تا ماشین روشن شود و باتری شروع به شارژ شدن کند.

جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین در زمان پارک طولانی ماشین

بسته به اینکه ماشین خود را در کجا پارک کرده باشید، روش‌های مختلفی برای جلوگیری از خالی شدن باتری وجود دارد. اگر ماشین در خیابان و یا پارکینگ ناامن پارک شده است و سیستم دزدگیر آن باید فعال باشد، باید هفته‌ای حداقل نیم ساعت با آن رانندگی کنید تا باتری آن نخوابد.
در صورتی که در یک پارکینگ امن باشید، می‌توانید سیستم ایمنی را قطع کرده و سیم منفی باتری را از آن جدا کنید تا تمام شارژ باتری باقی بماند و در واقع هیچ مصرف انرژی در آن مدت رخ ندهد. با اینکار باتری شما مدت زمان بیشتری را بدون استفاده شارژ خواهند ماند.

0 0 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات
نازنین

عالی ای کاش یه هفته زود تر میدیدم همین هفته قبل بود ماشینم من و گذاشت تو راه هر کاریش هم کردم روشن نشد

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید