در صورت بروز تصادف با ماشین اجاره‌ای باید چه کاری انجام دهیم؟

تصاده با ماشین

آخرین چیزی که در تعطیلات خود به آن نیاز دارید این است که با ماشین تصادف کنید، مخصوصا زمانی که از ماشین رنتی استفاده می‌کنید. قبل از اینکه ماشین را از محوطه شرکت اجاره ماشین خارج کنید، خود را برای بدترین شرایط ممکن از قبل کاملا آماده کنید. البته این موضوع نباید باعث نگرانی شما شود، فقط کافی‌ست مهم‌ترین نکات استفاده از خودروی اجاره‌ای را بدانیم تا از هرگونه اتفاقی جلوگیری نماییم.

۶ کاری که باید در صورت تصادف با ماشین اجاره‌ای انجام دهید

  1. موقعیت را ارزیابی کنید. اول از هر چیز اطمینان حاصل کنید که همه افراد ایمن هستند و کسی آسیب ندیده است. اگر کسی صدمه دیده باشد، سریعا با اورژانس تماس بگیرید. اگر صحنه تصادف خطرناک است، با پلیس تماس بگیرید تا آن را گزارش دهید.
  2. مدارک و اطلاعات لازم را جمع آوری کنید. شماره تماس و اطلاعات بیمه خود را با رانندگان و افراد آسیب دیده دیگر به اشتراک بگذارید. از مامور پلیس بخواهید گزارش تصادف را در اختیار شما قرار دهد و شماره پرونده تصادف را از او بپرسید. از صحنه تصادف و آسیب‌های وارد شده چندین عکس بگیرید.
  3. با شرکت ماشین اجاره‌ای خود تماس بگیرید. از شماره اضطراری شرکت استفاده کنید تا با آنها تماس گرفته و تصادف را گزارش دهید. از شرکت بپرسید که می‌خواهند با ماشین چه کار کنید، در صورت کار کردن ماشین آن را به کجا ببرید و اگر قابل رانندگی نباشد آن را به کجا یدک کش کنید. اسم و شماره تماس نماینده خدمات مشتریان شرکت اجاره ماشین  را بگیرید و بعد از آن زمان و روز تماس و چیزهایی که به شما گفته شده را یادداشت کنید.
  4. در صورتی که نمایندگان شرکت بیمه به محل تصادف برای تعیین خسارت مراجعه کنند، تا آمدن آنها صحنه تصادف را ترک نکنید. در غیر این صورت شما و وسیله نقلیه دیگر باید به محل تعیین خسارت شرکت بیمه مراجعه کنید تا مراحل قانونی انجام شود. با شرکت تماس بگیرید تا اگر قرار باشد نماینده‌ای به محل تصادف بیاید، قبل از آمدن نمایندگان بیمه این کار انجام شود.
  5. از ماشین مراقبت کنید. شما در زمان اجاره ماشین در قبال آن مسئولید. اگر ماشین قابل راندن باشد، آن را به دفتر شرکت یا جای دیگری ببرید که متعلق به شرکت است. اگر ماشین کار نمی‌کند، از خدمات جاده‌ای استفاده کنید و ماشین را به محل پارکینگ شرکت انتقال دهید.
  6. گزارش تصادف را به شرکت ماشین اجاره‌ای بدهید. گزارش تصادف چیزهایی مانند جزئیات تصادف، اشخاص درگیر در تصادف و اطلاعات بیمه را نشان خواهد داد.

چه کسی بعد از تصادف با ماشین اجاره‌ای هزینه‌ها را متحمل خواهد شد

اگر با ماشین اجاره‌ای خود دچار تصادف شده‌اید، چیزی که بعدا اتفاق می‌افتد به پوشش شرکت بیمه شما بستگی دارد. اگر قبلا بیمه تصادف را خریده باشید شامل پوشش کامل خواهید بود. اگر تصادف به دلیل رانندگی بی دقت یا تخطی از توافقنامه اجاره صورت نگرفته باشد، این بیمه بیشتر هزینه‌ها را بر عهده شرکت خواهد گذاشت. البته به یاد داشته باشید که این بیمه هزینه پزشکی یا دارایی‌های شما و افراد دیگر را پوشش نخواهد داد. برای چنین چیزی باید از پوشش‌های اضافی شرکت ماشین اجاره‌ای استفاده کنید.

در صورتی که به فکر اجاره ماشین هستید بهتر است قبل از انتخاب شرکت از قیمت‌های اجاره ماشین هر شرکت مطلع شوید، شرکت سورنا به عنوان ارزانترین شرکت اجاره خودرو لیست قیمت اجاره ماشین را در اختیار مشتریان قرار داده است تا با اطمینان از قیمت به انتخاب ماشین مورد نظر خود بپردازند.

در صورتی که بیمه نداشته باشید

اگر تصادف تقصیر شما باشد، شما مسئول پرداخت هزینه‌ها به شرکت ماشین اجاره‌ای و بدهی‌های بعدی خواهید بود حال اگر شما خودرویی که رنت کرده‌اید لاکچری‌تر باشد  برای مثال اگر در فکر اجاره لندکروز، بنز یا پورشه هستید باید بدانید که در اینصورت موظف به پرداخت هزینه بیشتری هستید . اما اگر تصادف تقصیر شما نباشد، شرکت ماشین اجاره‌ای به صورت مستقیم با شرکت بیمه راننده دیگر در تماس خواهد بود. این نکته را در نظر داشته باشید که شرکت ماشین اجاره‌ای ممکن است تا تعیین شدن قضیه صبر نکند و شما را بابت هزینه جریمه کند.

اگر چنین چیزی اتفاق بی افتد، شما باید برای جبران هزینه‌ها با شرکت بیمه طرف مقابل در ارتباط باشید. به یاد داشته باشید که راندن ماشین اجاره‌ای بدون بیمه اغلب غیرقانونی است. بیشتر کشور‌ها از شرکت‌های ماشین اجاره‌ ای می‌خواهند که پوشش بیمه حداقل را برای ماشین‌های خود فراهم آورند. بعضی از کشورها چنین شرایطی ندارند و افرادی که پوشش بیمه ندارند در انتها باید هزینه‌های گزافی را پرداخت کنند و در عین حال گواهینامه آنان نیز تعلیق خواهد شد و جریمه‌های دیگر را نیز باید بپردازند.

هزینه‌های اضافی که در هنگام تصادف با ماشین اجاره‌ای باید پرداخت کنید

اگر تصادف تقصیر شما باشد، ممکن است مجبور شوید سه نوع بدهی دیگر را نیز پرداخت کنید.

خسارت عدم کارکرد ماشین:

زمانی که یکی از ماشین‌های شرکت ماشین اجاره‌ای در حال تعمیر شدن است، شرکت در حال از دست دادن پول است. شرکت‌های ماشین اجاره‌ای به ازای هر روز از شما پول خواهند گرفت تا خسارات را جبران کنند.

کاهش ارزش ماشین:

زمانی که ماشین اجاره‌ای آسیب دیده باشد، حتی بعد از تعمیر کردن نیز ارزش آن کاهش خواهد یافت. شرکت‌های ماشین اجاره‌ای برای چنین کاهش ارزشی شما را جریمه خواهند کرد و این هزینه‌ها می‌توانند بسته به میزان خسارت وارد شده تغییر کنند.

هزینه‌های اداری:

اینها هزینه‌های اضافی هستند که باید برای پیش بردن درخواست خود پرداخت کنید. این هزینه‌ها متغیر هستند با این حال اگر تصادف تقصیر شما نبوده باشد، باید راننده مقصر را مجبور کنید این هزینه‌ها را تقبل کند. اگر آنها درخواست شما را رد کردند، این امکان را در اختیار دارید که از آنها شکایت کنید.

این کارها را قبل از اجاره ماشین انجام دهید

بهتر است برای اطمینان بیشتر قبل از رانندگی با ماشین اجاره ای و یا  تصادف با ماشین متعلق به دیگری اطلاعات کامل را دم دست خود داشته باشید. اینگونه در صورت وقوع تصادف می توانید با تمرکز و آرامش بیشتری مراحل مورد نیاز را طی کنید. تصادف به اندازه کافی غافلگیر کننده و شوک‌ آور هست. اما نداشتن اطلاعات کافی در لحظه تصادف و تلاش برای جمع آوری این اطلاعات در لحظه، می تواند کلی از شما وقت و انرژی بگیرد و استرس خیلی بیشتری را به شما تحمیل کند. بنابراین بهتر است قبل از استفاده از ماشین این اطلاعات را جمع آوری کرده باشید تا بتوانید با تمرکز و قدرت بیشتری وضعیت را مدیریت کنید. اطلاعاتی که به آنها نیاز دارید شامل موارد زیر است:

  1.  شماره های اضطراری
    زمان تصادف فرصت کافی برای پیدا کردن شماره های ضروری را ندارید. این کار می تواند اضطراب بیشتری برای شما به همراه داشته باشد، به خصوص که ماشین اجاره ای است.شماره‌های اضطراری و محل یافتن فرم‌های گزارش تصادف را یادداشت کنید.
  2. شماره تلفن مسئولین شرکت
    حتما هنگام رنت خودرو شماره تلفن مسئولین مهم شرکت را بگیرید و همراه خود داشته باشید. در این صورت هنگام تصادف دقیقا می دانید با چه کسانی باید تماس بگیرید.
  3. درخواست اطلاعات از شرکت
    همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم، بعد از تصادف باید با مسئولین مربوطه در شرکت تماس بگیرید و از انها بپرسید که چه روالی باید طی شود و فرم های تصادف را کجا باید پر کنید. شما می توانید این اطلاعات را هنگام اجاره ماشین هم از این مسئولین بپرسید و بنابراین زمان تصادف آگاهی نسبی داشته باشید.
  4. اطلاعات بیمه
    اگر هنگام اجاره خودرو، بیمه ای را تهیه کرده اید باید تمامی خدمات آن را بدانید. اینکه چه میزان از هزینه را پرداخت می کند و چه تبصره ها و قوانینی دارد و آیا شامل هزینه های درمانی شما هم می شود یا نه. در غیر این صورت بعد از تصادف و تماس با مسئولین شرکت، این اطلاعات بیمه را از آنها بپرسید.

شرکت اجاره خودرو سورنا سیر می تواند در این لحظات شما را با ارائه اطلاعات و راهکارهای حین تصادف یاری کند.

0 0 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید