سفر تابستانی به تبریز شهر اولین‌ها

Summer trip to Tabriz

فصل تابستان فصل سفر است. خانواده‌ها در ایام تابستان به خاطر فراغت بچه‌ها از تحصیل و مدرسه تصمیم به سفر می‌گیرند. در انتخاب مقصد سفر تابستانی آب‌وهوا گزینه مهمی است. شهرهایی که در مناطق کوهستانی و ییلاقی قرار دارند با آب‌وهوای معتدل و مناظر زیبا و سرسبز گردشگران بسیاری را در این فصل سال به سمت خود می‌کشانند. شهر تبریز با وجود آب‌وهوای معتدل، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، غذاهای محلی و مردمی مهمان‌نواز در طول فصل تابستان پذیرای گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور است.

وقتی با خودرو سفر می‌کنید فرصت بیشتری دارید در کنار اعضای خانواده در حالی که به موسیقی دلخواهتان گوش می‌دهید از مناظر جاده لذت ببرید. اگر از رانندگی خسته شوید کنار جاده در یک فضای مناسب توقف می‌کنید و در هوای پاکیزه خارج شهر فنجانی چای می‌نوشید. در این لحظات سفر همه دغدغه‌های روزمره رنگ‌ می‌بازد.

سفر با خودرو اگرچه به زمان بیشتری نیاز دارد ولی زیبایی‌هایی دارد که با دیگر گزینه‌های حمل‌ونقل مثل هواپیما قابل تجربه نیست. اگر خودروی شخصی ندارید یا خودروتان دچار مشکل فنی است می‌توانید با اجاره خودرو برای سفر در این فصل تماشایی به سفر تابستانی بروید و خاطرات خوشایندی رقم بزنید.

شهر تبریز به شهر اولین‌ها شهرت دارد. قدمت این شهر به چهار هزار سال پیش می‌رسد و به گواه شواهد تاریخی این شهر یکی از کانون‌های تمدن به شمار می‌آید. چون این شهر در عرصه‌های مختلفی نظیر پزشکی، صنعت، فرهنگ، ارتباطات، آموزش و… همواره پیشگام بوده است به شهر اولین‌ها مشهور شده است. بهترین زمان سفر به تبریز از اوایل تیر تا اوایل شهریور است. دمای هوا در این بازه زمانی متوسط ۲۴ درجه سانتیگراد است. بهار فصل سفر است ولی اگر قصد سفر به تبریز در این فصل جادویی را داشتید اواخر خرداد ماه را انتخاب کنید. متوسط دمای تبریز در خرداد ۲۰ درجه سانتیگراد است.

هر سال تیرماه در عمارت شهرداری تبریز جشنواره تابستانی برگزار می‌شود. در این جشنواره برنامه‌های فرهنگی و هنری مختلف شامل نمایشگاه‌های هنری، جنگ‌های شادی و پخش فیلم ارائه می‌شود. اگر در تیرماه در تبریز بودید این جشنواره را از دست ندهید.


انتخاب بهترین ماشین برای سفر تابستان

جاذبه‌‌های تاریخی شهر تبریز


ائل گلی تبریز:
شناخته‌شده‌ترین گردشگاه تبریز است که در جنوب شرقی این شهر و در فاصله هفت کیلومتری مرکز آن واقع شده است. این باغ قدیمی و زیبا که به نگین شهر تبریز شهرت دارد در زمان صفویان گسترش پیدا کرده است. دریاچه‌ای قدیمی نیز در این باغ وجود دارد. در محوطه دریاچه ائل گلی مردم قایق‌رانی می‌کنند. عمارتی زیبا هم در مرکز دریاچه به چشم می‌خورد.


بازار تبریز:
این بازار با قدمتی حدود هزار سال بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان به شمار می‌آید. در این بازار که از بازارچه‌ها، تیمچه‌ها، سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل شده بیش از ۵۵۰۰ حجره به فعالیت اقتصادی و خرید و فروش مشغول هستند. این بازار در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است


خانه مشروطه تبریز: موزه‌ای به سبک معماری قاجار با سرستون‌های گچ‌بری و پنجره‌های ارسی است که در یکی از محله‌های قدیمی شهر تبریز و در غرب بازار تبریز قرار دارد. این خانه محل گردهمایی سران مشروطه همچون ستارخان، باقرخان و ثقه‌الاسلام تبریزی بوده است.


برج ساعت تبریز: این برج با ارتفاع سی متر یکی از نمادهای اصلی شهر تبریز است. برج ساعت کاخ شهرداری تبریز در مرکز شهر قرار دارد و هر پانزده دقیقه یک‌بار زمان را به مردم شهر اعلام می‌کند.

مسجد کبود تبریز: این مسجد به دلیل رنگ لاجوردی زیبای به‌کاررفته در کاشی‌های معرقش به فیروزه اسلام شناخته می‌شود. بنای اصلی مسجد کبود بنایی آجری است و صحن آن به شکل مربع است. ترمیم کاشی‌کاری داخلی و خارجی این مسجد همچنان ادامه دارد.

موزه آذربایجان، مقبره‌ الشعرا، خانه بهنام و برج آتش‌نشانی تبریز از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر تبریز است که باید لااقل یک بار از آنها دیدن کنید. یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری تبریز غذاهای محلی آن است. کوفته تبریزی که در کل کشور محبوبیت دارد با گوشت چرخ‌کرده، لپه و سبزیجات تهیه می‌شود. کدبانوهای تبریزی وسط کوفته پیاز سرخ‌شده، گردو، آلو و تخم‌مرغ آب‌پز قرار می‌دهند و درسسی حاوی رب گوجه فرنگی و ادویه جات مخصوص آن را می‌پزند. دویماج، خورش هویج، آش کشک، آش آبغوره، آش اوماج، یپراخ دلماسی یا همان دلمه برگ مو و شوربا از دیگر خوراک‌های تبریزی‌هاست که لطف خوردنش در این شهر دوچندان می‌شود.

در این سفر تابستانی سوغات تبریز یادتان نرود. شیرینی‌های تبریزی طعم مطبوع و بی‌نظیری دارند. قرابیه، باقلوا، نوقا، انواع لوز، کنجد حلوایی و ریس شیرینی‌هایی هستند که طعم خاطرات خوش سفر را به شما یادآوری می‌کنند. اما اگر به فکر سوغات ماندگار هستید فرش و تابلو فرش بافندگان تبریزی انتخاب شایسته‌ای است.

0 0 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید