رانندگی در مه و 9+1 نکته کلیدی مربوط به آن

رانندگی در مه غلیظ

رانندگی در مه ممکن است به نظر یک کار غیر ممکن به نظر برسد، مثل یک تاری سفید. مه یکی از خطرناک‌ترین شرایط آب و هوایی است که رانندگان با آن مواجه هستند. قرار گرفتن در مه غلیظ باعث کاهش دید یک راننده شده و تقریبا هیچ چیزی دیده نمی‌شود، که نیازمند دانستن نکاتی در مورد رانندگی محتاطانه می‌باشد. مه در هر سال، به علت عدم توانایی رانندگان در دیدن جاده در پیش رو، شمار زیادی از تصادفات و تلفات جاده‌ای را ایجاد می‌کند. در زمان اجاره خودرو اگر در این وضعیت ترسناک می‌خواهید رانندگی کنید این نکات را در ذهن خود نگه دارید تا ایمن بمانید و سالم به مقصد برسید.

 

10 نکته برای رانندگی در مه

  1. فقط از نور پایین استفاده کنید! استفاده از نور بالای اتومبیل می‌تواند باعث کاهش شدید دید شود. در حالی که نور روشن‌تر در اغلب شرایط دید شما را افزایش می‌دهد، نور قوی‌تر از ذرات آب در مه منعکس خواهد شد و باعث می‌شود که متراکم‌تر به نظر برسد. بسیاری از وسایل نقلیه مجهز به لامپ‌های مخصوص مه شکن هستند، این ممکن است باعث افزایش دید خیلی زیادی برای شما نشود. ولی روشن کردن این چراغ‌ها هنگام رانندگی درمه یکی از اولین اقدامات باید باشد، با این کار هم دید خود را افزایش می‌دهید و هم این امکان را برای رانندگان دیگر فراهم می‌کنید که خودروی شما را تشخیص داده و از حوادث احتمالی کاسته شود.
  2. روشن کردن برف پاکن به پاک شدن شیشه کمک خواهد کرد، حتی اگر بارانی نباشد. قرار دادن آن‌ها در پایین‌ترین سرعت ممکن، معمولا کار ساز خواهد بود.
  3. از آنجا که مه معمولا در رطوبت زیاد رخ می‌دهد، احتمالا ایده خوبی است که بخاری خودروی خود را روشن کنید و آن را طوری تنظیم کنید که باد آن بر روی شیشه‌ها جریان داشته باشد. این به خشک شدن شیشه از سمت داخل پنجره‌ها و شیشه جلوی اتومبیل کمک می‌کند. سعی کنید از تمیز کردن پنجره‌ها با یک تکه پارچه و یا یک تکه از لباس‌هایتان خودداری کنید. این کار نه تنها توجه شما را از جاده منحرف می‌کند، بلکه به احتمال زیاد باعث لکه‌دار شدن شیشه پنجره‌ها می‌شود. این یک راهنمای کوتاه برای مبارزه با مه درون اتومبیل است.
  4. آرام باشید و سرعت خودروی خود را هنگام رانندگی در مه غلیط کاهش دهید. شما تنها ممکن است بتوانید چند قدم در جلوی اتومبیل خود را مشاهده کنید. این به این معنی است که وقتی شما در حال رانندگی هستید، موانع و سایر وسایل نقلیه که در جلوی شما قرار دارند و یا از روبرو به شما نزدیک می‌شوند بطور ناگهانی ظاهر خواهند شد. پس دقت بالا در این جور مواقع شرط اول رانندگی است تا بتوانید به موقع نسبت به موانع عکس العمل نشان دهید.
  5. مراقب چراغ‌های وسایل نقلیه دیگر باشید. دیدن چراغ‌های سفید خودروهایی که از روبرو می‌آیند، از دیدن چراغ‌های قرمز وسایل نقلیه که در جلوی شما در حال حرکت هستند، مشکل‌تر خواهد بود.
  6. از ترمزهای ناگهانی اجتناب کنید. وقتی به منطقه‌ای خاص از مه رسیدید که دارای غلظت بالایی است، اولین چیزی که به ذهن شما خواهد رسید ممکن است این باشد که سرعت خود را کم کنید تا بتوانید مسیر خود را پیدا کنید. به یاد داشته باشید که وسایل نقلیه دیگر پشت سر شما هستند و دید کافی از جلوی خود ندارند. توقف و یا کم کردن ناگهانی سرعت در وسط جاده، با کاهش دیدی که رانندگان پشت سر دارند باعث افزایش احتمال رسیدن خودروهای عقب؛ و خطر تصادف را به شدت افزایش خواهد داد. متوقف کردن یا کم کردن سرعت اتومبیل می‌تواند باعث واکنش زنجیره‌ای شود و فاصله زیادی بین خودروی شما و ماشینی که در جلوی شما حرکت می‌کند، ایجاد شود. اگر چه ممکن است در لحظه اول شما احساس راحتی کنید اما تنها چراغ‌های روبرویی که متعلق به ماشین جلوی شما است و باعث می‌شود بتوانید مسیر را دنبال کنید را از دست می‌دهید، مطمئن شوید که فاصله قابل توجهی بین خودروی شما و وسیله نقلیه‌ای که در جلوی شما در حرکت است ایجاد نشود.
  7. اگر در یک وضعیت مه‌آلود احساس خوبی ندارید و یا این وضعیت باعث می‌شود که شما احساس گیجی و سر در گمی کنید، در یک پارکینگ توقف کنید. مه در ساعات اولیه صبح شایع است و پس از طلوع خورشید محو خواهد شد. اگر در شب در مه غلیظ رانندگی می‌کنید، ممکن است نیاز داشته باشید که مدتی استراحت کنید تا چشم‌هایتان را بتوانید باز نگه دارید.
  8. رانندگی در مه غلیظ به خاطر دید کم و شرایط نابسامان بسیار سخت و خطرناک است بنابراین باید بتوانید این شرایط را به خوبی مدیریت کنید. اگر فکر می کنید حواس پرت هستید یا قدرت تمرکز کافی ندارید بهتر است رانندگی را به فرد دیگری بسپارید. برای این کار به دقت و تمرکز بالا نیاز است. سعی کنید ضبط یا رادیوی ماشین را خاموش کنید و با سرنشینان دیگر گفتگو نکنید. شیشه ها را پایین بکشید و تمام هوش و حواس خود را به راه بسپارید.
    در بزرگراه ها تابلوهایی با نور زرد برای ایمنی بیشتر وجود دارد. سعی کنید این تابلوها را دنبال کنید و امنیت رانندگی خود را بالا ببرید. تابلوها و علائم و خط کشی های موجود در مسیر بسیار مهم اند و نیازمند توجه شما برای حفظ امنیت خود و دیگران.
  9. ممکن است مواقعی پیش بیاید که خیلی دید کمی داشته باشید و این شما را دستپاچه کند. در این مواقع می توانید از علائمی که رنگ قابل دید تر و درخشان تری دارند بهره بگیرید. خط زرد رنگ جاده به عنوان راهنما می تواند شما را در مسیر کمک کند. این خط را با چشمان خود دنبال کنید و سعی کنید همواره در لاین خود حرکت کنید و به وسط جاده منحرف نشوید. فراموش نکنید که رانندگی در مه غلیظ نیازمند تمرکز و دقت است و تمرکز روی خط زرد رنگ یا چراغ های کنار جاده می تواند برای شما کمک کننده باشد. رعایت فاصله نیز در این شرایط اهمیت خیلی زیادی دارد. بنابراین سعی کنید فاصله خود را با خودروی جلویی حفظ کنید. فاصله کافی و ایمن به شما امکان می دهد که در صورت بروز هرگونه حادثه ای برای خود یا خودروهای دیگر، بتوانید عکس العمل نشان دهید.
  10. یکی از مواردی که همیشه باید پیش از هر سفری آن را انجام دهید چکاپ ماشین و تعمیر آن است. به خصوص اگر سفر در فصول سردی مثل پاییز و زمستان و همراه با بارندگی و مه و لغزندگی جاده ها باشد. پیش از سفر و رانندگی در فصل زمستان باید حتما سلامت چراغ های مه شکن ماشین را چک کرده و در صورت نیاز آنها را تعمیر کنید. اگر ماشین شما مجهز به آنها نیست، حتما برای نصب این چراغ ها اقدام کنید. استفاده از این چراغ های مه شکن در زمستان و هوای مه آلود احتمال بروز تصادف را تا حد زیادی کم می کند.
    این نکته را فراموش نکنید که چراغ‌ های مه شکن را باید همراه با چراغ‌ های جلو ماشین استفاده کنید. چون چراغ‌ های مه شکن در واقع کمک دید شما در رانندگی هستند، نه دیگران. دیگران فقط می‌ توانند شما را از طریق چراغ‌ های جلو ببینند و تشخیص دهند. رانندگی در هوای مه آلود نیازمند داشتن تجهیزات کافی و همچنین تمرکز و حواس جمع است. با رعایت این نکات می توانید به خوبی شرایط را مدیریت کنید و ایمن به مقصد برسید.

و در نهایت خونسردی خود را حفظ کنید و اگر مجبور نیستید صبر کنید تا از مقدار مه غلیظ کاسته شود.

⭕یکی درگیر از مسائلی که در هوای سرد و مه به وجود می‌اید مه گرفتگی شیشه های ماشین در هنگام رانندگی است، روش‌هایی برای جلوگیری از مه گرفتگی ماشین وجود دارد که ساده ترین آن پایین کشیدن شیشه ماشین است که این مورد همیشه انتخاب خوبی نیست در مقاله‌ای از  که منتشر کرده ایم به معرفی روش‌هایی برای  از بین بردن مه شیشه‌های ماشین پرداخته‌ایم.⭕

تشریفات سورنا سیر، ارزانترین اجاره خودرو در تهران ،امیدوار است توانسته باشد راهنمایی هر آنچه کوچک برای شما عزیزان آورده باشد، تا شما را از خطرات و خسارات احتمالی دور نگاه دارد.

5 1 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید