نگاهی به آپشن های کاربردی خودرو

Take a look at functional car options

بیشتر افراد هنگام تصمیم برای خرید خودرو به آپشن‌های آن توجه می‌کنند. امکانات و آپشن های کاربردی خودرو ابزار مهمی برای خودروسازان است تا با آن بازارهای بیشتری را در سراسر جهان در اختیار بگیرند. تا چندی پیش بسیاری از آپشن‌های ضروری و حتی غیرضروری لوکس تنها مختص خودروهای لوکس و گران‌قیمت دنیا بود اما در حال حاضر بسیاری از آپشن های کاربردی خودرو در خودروهای معمولی نیز به کار می‌روند.

آپشن‌ های کاربردی خودرو در خودروهای چینی و کره‌ای هم یافت می‌شوند و نیازی نیست هزینه زیادی برای آنها در نظر بگیرید. اما اگر به دنبال تجربه آپشن‌هایی خاص و جذاب هستید می‌توانید با اجاره خودرو آنها را امتحان کنید. با هم بعضی از آپشن‌های کاربردی خودروها را مرور می‌کنیم.

کیسه‌های هوا یا ایربگ

کیسه هوا یکی از آپشن‌های اجباری برای خودروهاست و طبق استاندارد جهانی وجود حداقل دو کیسه هوا برای هر خودرو ضرورت دارد. خودروسازان مطرح جهان در طراحی‌های جدید تعداد بیشتری کیسه هوا در جلو و ستون کناری برای خودروها در نظر گرفته‌اند تا بتوانند از صدمات بیشتر به سرنشینان جلوگیری کنند. حتی شرکت ولوو پا را فراتر گذاشته و با قرار دادن کیسه هوا در زیر کاپوت خودرو، امنیت عابران پیاده‌ای که با خودروهایش تصادف کنند را تامین می‌کند.

ترمز اضطراری خودرو

ایمنی خودرو باید مهم‌ترین مولفه در انتخاب خودرو باشد. اگر یک خودرو ظاهر زیبایی داشته باشد یا از نظر مشخصات فنی قدرتمند باشد ولی ایمنی مطلوبی نداشته باشد گزینه مناسبی برای خرید محسوب نمی‌شود. یکی از رقابت‌های اصلی خودروسازان برتر جهان روی موضوع بالا بردن ایمنی خودروهاست.

خودروسازان تلاش می‌کنند با استفاده از ترمز اضطراری یا همان AEB امنیت خودرو را افزایش دهند و از تلفات حوادث رانندگی جلوگیری کنند. ترمز اضطراری با رادار لیزری موانع پیش‌روی راننده را تشخیص می‌دهد و با بررسی شرایط جاده به خودرو دستور توقف می‌دهد. این ترمز یکی از آپشن‌های ضروری خودروست که جان سرنشینان را حفظ می‌کند.

در حال حاضر پیشرفته‌ترین سیستم ترمز اضطراری در خودروهای هوشمند تسلا به کار برده شده است که علاوه بر سرنشینان، جان عابران و رانندگان دیگر را نیز حفظ می‌کند و عملکرد آن به قدری بی‌نقص است که نیاز به کنترل راننده ندارد.

کروز کنترل

آپشن کروز کنترل این امکان را برای راننده فراهم می‌کند تا با یک سرعت ثابت مجاز و بدون استفاده مداوم از پاهای خود رانندگی کند. کاهش مصرف سوخت، راحتی راننده در حین رانندگی، عدم جریمه به دلیل سرعت زیاد از مزایای کروز کنترل به شمار می‌آید. رانندگان از این آپشن برای رانندگی در اتوبان‌ها و جاده‌های صاف و طولانی استفاده می‌کنند.


کروز کنترل

ترمز دستی اتوماتیک یا Auto Hold

این آپشن در ترافیک‌های طولانی برای رانندگان بسیار کاربردی است. با فعال کردن سیستم Auto Hold هنگامی که راننده خودرو را متوقف می‌کند لازم نیست برای ثابت نگه‌داشتن آن پدال ترمز را فشار دهد یا از ترمز دستی استفاده کند بلکه تا زمانی که مجددا پدال گاز را فشار دهد خودرو ثابت می‌ماند.

مکان‌یاب یا GPS

با فعال کردن آپشن مکان‌یاب ردیابی ماهواره‌ای انجام می‌شود و مسیر مورد نظر با یک نقشه گرافیکی روی صفحه نمایش خودرو نشان داده می‌شود تا راننده به راحتی در آن مسیر حرکت کند. کاربرد این آپشن در پیشنهاد بهترین و کوتاه‌ترین مسیر به رانندگان است.

سقف‌های متحرک

انواع سانروف، مونروف و پانوراما آپشن‌های کاربردی و پرطرفداری در خودروها هستند. تابیدن نور آفتاب به داخل ماشین برای بسیاری از افراد حس خوشایندی است. سانروف‌ها به صورت شفاف و مونروف‌ها به صورت تیره و در بخش یک سوم جلویی سقف خودرو طراحی می‌شوند در عوض تفاوت پانوراما در این است که به صورت کامل روی تمام سقف قرار می‌گیرد تا سرنشینان خودرو بتوانند دید کاملی به آسمان داشته باشند.


مزایا و معایب سقف های پانوراما

سنسور نور و باران

بارندگی، پاشیده‌شدن ناگهانی آب روی شیشه جلوی خودرو و رانندگی در جاده‌هایی که تونل‌های طولانی دارند وجود آپشن سنسور نور و باران را کاربردی ساخته است. این سنسور در صورت شروع باران و یا پاشیده شدن ناگهانی آب درون جاده به شیشه خودرو به صورت اتوماتیک برف‌پاک‌کن‌های جلو را فعال می‌کند تا راننده در کنترل خودرو مخصوصا اگر سرعت بالا داشته باشد به مشکلی برنخورد. در هنگام ورود به تونل چراغ‌های خودرو با استفاده از سنسور نور و باران روشن شده و پس از خروج از تونل به طور اتوماتیک خاموش می‌شوند تا رانندگی را آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر کنند.

البته یک سری امکانات و آپشن ها وجود دارد که بروی ماشین تعبیه شده است و کافیا است که شما یک سری تجهیزات کمکی آن را استفاده کنید این سیستم صندلی ایزوفیکس در بیشتر ماشین های مدل بالا وجود دارد و شما کافی است اگر فرزند کوچک دارید از آن استفاده کنید.

0 0 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید