مواردی که قبل از مسافرت با ماشین باید بازرسی شود

مواردی که قبل از مسافرت با ماشین باید بررسی شود

تقریبا می‌شود گفت محبوب‌ترین راه برای سفر، سفر با خودروی شخصی است. سفر با ماشین شخصی برای سرنشینان امکانات مطلوبی فراهم می‌کند. می‌توانند راحت‌تر باشند، هرجا دلشان می‌خواهد توقف کنند و به هرجا که دوست دارند بروند.
اما واجب است که خودرو قبل از سفر حتما از لحاظ فنی، ظاهری و تمیزی چک شود تا سرنشینان در طول سفر با مشکلات عدیده احتمالی مواجه نشوند و بهترین استفاده و لذت را از مسیر و جاده ببرند. با بررسی خودرو و چک موارد ضروری و کسب رضایت می‌توانید با خیالی آسوده مسافرت را آغاز کنید.
پس عاقلانه است که پیش از شروع سفر با خودروی شخصی، یک چکاپ کامل انجام دهید و از سلامت خودرو اطمینان حاصل کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم به مهم‌ترین مواردی که قبل از مسافرت با ماشین باید بازرسی شود اشاره کنیم و درباره هر کدام توضیحی اجمالی دهیم.

اقدامات لازم برای بررسی مسائل فنی خودرو

پاکیزگی و ظاهر خودرو امکان راحتی و لذت و آرامش بیشتر سرنشینان را فراهم می‌کنند، اما بازرسی فنی خودرو برای جلوگیری از بروز مشکلات و پیشامدهای خطرناک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

بررسی باتری ماشین

اولین نکته در بررسی خودرو بررسی باتری ماشین است، اگر باتری ماشین مشکل داشته باشد می‌تواند در حین سفر شما را به دردسر بیندازد. برای چک کردن باتری باید همه اتصالات و سیم‌ها را چک کرده و باتری را در جای خودش محکم نگه دارید. چنانچه سر باتری سولفاته داشت آن را با جوش شیرین تمیز کنید. 

 بررسی لاستیک‌ها

باد لاستیک‌ها نه باید کم باشد و نه زیاد، چرا که هرکدام از اینها می‌تواند مشکل به وجود آورد. باد لاستیک‌ها را تنظیم کنید تا فرمان‌پذیری ماشین بیشتر شود و بهتر بتوانید آن را در شیب‌ها و پیچ‌ و خم جاده‌ها کنترل کنید. باد لاستیک باید نسبت به وزن کلی خودرو تنظیم شود. 

 

 چک کردن روغن و فیلتر

روغن ماشین همیشه باید چک شود، به خصوص قبل از مسافرت. اندازه و کیفیت روغن موتور را بررسی کنید. بسته به نوع ماشین، بهترین زمان تعویض روغن موتور هر 5 تا 10 هزار کیلومتر است. اگر خودروی شما اتومات است حتما روغن گیربکس را هم چک کنید تا در صورت لزوم تعویض شود. 

بعد از بررسی روغن موتور به بررسی فیلتر هوا بپردازید. اگر زیادی کثیف شده بود بهتر است آن را تعویض کنید. در غیر این صورت فیلتر را تمیز کنید چون ورود هوای پاک کارایی موتور شما را بالا می‌برد و شتاب و سرعت بیشتری به ماشین می‌دهد. 

 

 چک کردن آب رادیاتور

ماشین شما قرار است مدت طولانی‌ای در حرکت باشد. مایع داخل رادیاتور نقش مهمی در خنک کردن اجزای موتور دارد و تنظیم اندازه آن در مخزن رادیاتور از اهمیت زیادی برخوردار است. قبل از سفر حتما میزان مایع رادیاتور و همچنین ضدیخ را چک کنید و اگر لازم بود نسبت به تعویض آن اقدام کنید. 

بزرگ‌ترین دلیلی که خودرو جوش می‌آورد، کم شدن آب رادیاتور است. شما در طول سفر نمی‌توانید دائم با یک خودروی جوش‌آورده توقف کنید و سر و کله بزنید. پس اگر آب رادیاتور شما ناگهان کم می‌شود، پیش از سفر دلیل آن را بررسی کنید و مشکل را حل کنید تا حین سفر به مشکل برنخورید. 


بهترین مناطق شمال برای مسافرت در پاییز

 

 چک کردن ترمز

یکی از مهم‌ترین بخش‌های چک‌لیست ماشین، چک کردن لنت ترمز است. لنت ترمز و به طور کلی سیستم ترمز باید کاملا سالم باشد. سفر با ترمز خراب بسیار خطرناک و غیرایمن است. حتی اگر سیستم ترمز و لنت نیاز به تعویض داشت و زمانبر بود، مسافرت را به تاخیر بیندازید. 

 

 بررسی چراغ‌ها

یادتان نرود که تمام چراغ‌ها را چک کنید. چراغ‌های جلویی، چراغ‌های عقبی، راهنما، چراغ ترمز، مه‌شکن…اگر چراغ‌ها خراب یا سوخته هستند حتما قبل از سفر آنها را تعمیر یا تعویض کنید. سالم بودن چراغ‌ها در مسافرت جاده‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

 

 بررسی برف‌پاک‌کن‌ها

یادتان باشد حتما چک کنید که برف‌پاک‌کن‌ها به خوبی کار کنند و مشکلی نداشته باشند. در صورت بارندگی در جاده شما نیاز مبرمی به برف‌پاک‌کن دارید تا قطرات باران یا برف را از شیشه‌ها پاک کند و تاری دید را از بین ببرد. عدم امکان مشاهده جاده می‌تواند بسیار خطرناک بوده و موجب تصادف شود. همچنین سلامت گرمکن شیشه‌ها هم مهم است تا در صورت بخار کردن شیشه‌ها بتواند آن را برطرف کرده و جلوی دید شما را باز کند. 

 

 بررسی تجهیزات ماشین

داشتن تجهیزات لازم در خودرو، برای مسافرت خیلی کارآمد و ضروری است. قبل از سفر مطمئن شوید که وسایل اضطراری لازم را همراه خود دارید. این وسیله‌ها می‌توانند شامل این موارد شوند:

  • یک نقشه به‌روز، مثلا نقشه کاغذی یا نقشه‌های گوشی هوشمند مثل گوگل‌مپ
  • چرخ زاپاس و وسایلی که برای تعویض چرخ لازم است
  • چراغ‌قوه
  • کپسول آتش‌نشانی
  • جعبه کمک‌های اولیه
  • مثلث هشداردهنده خطر
  • غذا و آب کافی
  • پتو و لباس گرم
  • صندلی ایمنی کودک
  • پیچ‌گوشتی و انبردست و پیچ و مهره


ابزار و تجهییزات ضروری که در یک ماشین باید باشد!

 پایان‌بندی

هر کس حداقل یک بار در سال ممکن است به سفر برود. مسافرت کردن یکی از هیجان‌انگیزترین و در عین حال آرامش‌بخش‌ترین حرکتی است که آدم‌ها با زندگی‌های سراسیمه و مشغله‌های فراوان می‌توانند انجام دهند. و غیر قابل انکار است که سفر با خودروی شخصی از مزایا و امکانت مطلوب و خوشایندی برخوردار است. 

اما در نظر داشته باشید که عدم توجه به مسائل فنی خودرو پیش از سفر ممکن است برای شما مشکلات جبران‌ناپذیری به بار آورد، یا حداقل از لذت سفر شما و همسفرانتان کم کند. پس با چک کردن مواردی که قبل از مسافرت با ماشین باید بازرسی شوند خیال خود و همسفرانتان را آسوده کنید و نهایت لذت را از سفر ببرید. 

0 0 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید