انواع بهترین و زیباترین مدل های بی ام و قدیمی [هنر و تخصص BMW]

انواع مدل های بی ام و قدیمی

چه طرفدارا محصولات BMW باشید و چه از منتقدان آن، فرقی نمی‌کند چرا که قرار است با دیدن زیباترین محصولات این کمپانی، ظرف چند دقیقه آینده سر جای‌تان میخکوب شوید. این خودروساز آلمانی، با تکیه بر بیش از 100 سال تجربه در عرصه طراحی و تولیدات باکیفیت، خودروهایی را روانه بازار کرده که گاهی حتی منتقدان را وادار به تحسین کرده‌اند. در ادامه این مقاله انواع مدل های بی ام و قدیمی که از نظر کیفیت و زیبایی یک سروگردن از رقبای هم‌رده و هم نسل خود بالاتر بوده‌اند را به شما معرفی می‌کنیم.

انواع مدل های بی ام و قدیمی

کمپانی بی‌ام‌و با شروع قدرتمند خود در سال 1916 به عنوان تولید کننده موتور هواپیما، یکی از معتبرترین و معروف‌ترین برندهای خودروساز در سطح جهان است. در طول بیش از 100 سال فعالیت، BMW طیف گسترده‌ای از مدل‌های مختلف خودرو را تولید کرده که هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودشان را دارند. ما در ادامه به معرفی 9 مدل برتر از محصولات این کمپانی پرداخته‌ایم تا اگر تمایل به اجاره بی ام و های قدیمی دارید؛ بتوانید با چشم باز و شناخت کامل اقدام به انتخاب کنید.

بی ام‌ و سری 5 کد اتاق E39

بی ام‌ و سری 5 کد اتاق E39

این محصول یکی از مشهورترین و جذاب‌ترین تولیدات کمپانی معروف BMW است که بین سال 1996 تا 2003 به بازار عرضه می‌شد. جوجی ناگاشیما خالق و طراح این خودروی جذاب است که قبل از سری 5 اتاق E39، محصولات معروف دیگر کمپانی از جمله ب‎ام‌و Z3 را خلق کرده بود.

BMW در تولید این محصول مانند نسل سوم M5 که با همین کد بدنه به بازار عرضه می‌شد؛ از یک پیشرانه به نام S62 استفاده می‌کرد که قدرت تولید ۴۰۰ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر را دارد. مجهز شدن به سیستم دیفرانسیل ضد لغزش و جعبه‌دنده 6 سرعته دستی تولید شرکت Getrag از دیگر ویژگی‌هایی هستند که در مورد این مدل جذاب BMW می‌توان به آنها اشاره کرد.

بی ام‌ و Z3 کوپه

بی ام‌ و Z3 کوپه

این محصول یک کوپه‌ی تمام عیار است که طراحان BMW آن را در سال 1996 خلق کردند. Z3 کوپه هم درست مانند BMW سری 3 بدنه E36 بر پایه خلاقیت جوجی ناگاشیما شکل گرفت و به دلیل فرم بدنه خاص خود که متفاوت از خودروهای آن دوره بود؛ توانست خیلی زود نظر بسیاری از علاقمندان به خودرو را جلب کند.

این محصول با طیف متنوعی از پیشرانه‌ ها تولید و روانه بازار می‌شد که قدرتمندترین آنها، موتوری 6 سیلندر خطی بود که روی سری M از این محصول استفاده می‌شد. این پیشرانه قدرتمند 3.2 لیتری به ترتیب 325 اسب بخار و 350 نیوتن متر قدرت و گشتاور داشت و فقط در عرض 5.2 ثانیه می‌توانست سرعت ماشین را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند. این شتاب و قدرت بالا، شاخصه ویژه‌ای بود که این محصول را نسبت به کوپه‌ های آن زمان بسیار متمایز می‌کرد.

بی ام‌ و سری ۶ کد اتاق E24

بی ام‌ و سری ۶ کد اتاق E24

سری 6  بی ام‌ و که با اتاق E24 تولید می‌شد اولین بار در سال 1976 به بازار عرضه شد. این کوپه جذاب ظاهری بسیار متفاوت داشت و به همین خاطر در بین علاقمندان به دماغ کوسه‌ ای نیز شهرت پیدا کرده بود. خالق این اثر هنری جذاب و چشم‌نواز طراحی فرانسوی به نام پول براک بود که 6 سال قبل از خلق ب‌ام‌و سری ۶ کد اتاق E24 یعنی در سال 1970 از کمپانی مرسدس بنز استعفاء داده و به گروه طراحان BMW پیوسته بود.

کمپانی بی‌ ام‌ و مانند اکثر محصولات خود، بی ام‌ و سری ۶ کد اتاق E24 را نیز با موتورهای متنوعی روانه بازار می‌کرد که گنجایش آنها بسته به تیپ خودرو از 2.8 لیتر تا 3.5 لیتر متفاوت بود. اما از بین همه آنها موتوری که روی نسخه سری 6 با کد M635CSi نصب می‌شد و توان خروجی 286 اسب بخار و 340 نیوتن متر گشتاور را داشت؛ قدرتمندترین پیشرانه‌ای بود که مهندسان BMW برای تولید این محصول به کار می‌بردند. اولین نسخه از این محصول قدرتمند در سال ۱۹۸۷ با نام M6 رونمایی شد که سرعت‌گیری و شتاب فوق‌العاده‌ای داشت. M6 می‌توانست در عرض کمتر از 6 ثانیه سرعت خودرو را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند.

بی ام‌ و M6 کد اتاق E63

بی ام‌ و M6 کد اتاق E63

اولین نسل از سری 6 بی‌ام‌و که در بخش قبلی به شما معرفی کردیم؛ حدود 14 سال در کمپانی BMW تولید و جزء بهترین و زیباترین مدل‏های آن زمان قلمداد می‌شد. اما کم کم مهندسان و طراحان شرکت، نیاز به تولید نسل دوم از این محصول را احساس کرده و در سال 2003 به صورت رسمی این خودرو که با اتاقی معروف به E63 تولید می‌ شد را به بازار معرفی کردند.

این محصول جذاب توسط آردین ون هویدونک طراح مشهور هلندی خلق و از آن به عنوان ناجی ب‌ام‌‌و در قرن 21 یاد می‌شود. نسل دوم سری 6 با الها‌م‌گیری از همان نسل اول که شکلی شبیه به دماغ کوسه داشت طراحی شده بود. این مدل ب‌ام‌و M6 با دو نوع اتاق کوپه و کانورتیبل و دو مدل پیشرانه 6 سیلندر خطی V8  و V10 به بازار عرضه می‌شد.

پیشرانه V10 که از نظر قدرت و توان فنی یک سر و گردن بالاتر از موتور خطی V8 ب‌ام‌و M6 بود؛ توان تولید نیرویی معادل 500 اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور 520 نیوتن متر را داشت و شتاب صفر تا صد آن بسیار عالی و چیزی نزدیک به 4.5 ثانیه اعلام شده بود.

بی ام‌ و سری 1 کد اتاق E82

بی ام‌ و سری 1 کد اتاق E82

این کوپه زیبا و جذاب که یکی از بهترین انواع مدل های بی ام و قدیمی نیز محسوب می‌شود؛ با ورود خود به بازار توانست ظرف مدت کوتاهی چشم بسیاری از مصرف‌کنندگانی که به دنبال خرید یا رنت ماشین بودند را به خود خیره کند. اولین سری از این محصول در سال 2004 به بازار عرضه شد که از نظر فنی یک نوع هاچ‌بک به حساب می‌آمد.

بعدها طراحان کمپانی به دلیل استقبال گسترده مشتریان، مدل‌های مختلفی از بی‌ام‌و سری 1 را به بازار معرفی کردند که یکی از پرفروش‌ ترین آنها یک هاچ‌بک چهار درب بود که با اتاق E87 تولید می‌شد. به دنبال این محصول بعدها هاچ‌بک دو درب با کد اتاق E81، مدل کوپه با کد اتاق E82 و در نهایت مدل کانورتیبل نیز با کد اتاق E88 از این سری نیز روانه بازار شد.

بی ام‌ و M1

بی ام‌ و M1

این محصول که اولین نسخه آن در سال 1978 به بازار عرضه شد بود؛ یک سوپر اسپرت بسیار زیبا قلمداد می‌شد که توسط تیمی از طراحان به سرپرستی جورجتو جیوجیارو خلق شده بود. کمپانی BMW از این محصول جاده‌ای فقط 453 دستگاه در استودیو ایتال دیزاین و با همکاری گروهی از مهندسان ایتالیایی، شامل جیان پائولو دلارا و افرادی از تیم فنی لامبورگینی تولید کرده است.

یکی از ویژگی‌های ظاهری منحصر به فرد M1 چراغ‌های مخفی شونده و جلو پنجره باریک آن است که نمای جلوی خودرو را بسیار شیک و خاص کرده‌اند. به غیر از طراحی ظاهری جذاب، M1 از نظر فنی نیز محصول بسیار قدرتمندی محسوب می‌شود. در ساخت این خودرو از یک پیشرانه قدرتمند تنفس طبیعی ۶ سیلندر خطی با حجم 3.5 لیتری استفاده شده است که توان تولید نیرویی معادل ۲۷۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۳۰ نیوتن متر را دارد.

این پیشرانه با همکاری جعبه دنده 5 سرعته دستی ZF می‌توانست سرعت خودرو را در عرض 5.5 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند. مدل مسابقه‌ای این محصول نیز بعدها با استفاده از یک موتور توربو که 470 اسب بخار توان داشت تولید شد. این مدل از M1 شتاب فوق‌العاده 4.3 ثانیه را ثبت کرده است.

بی ام‌ و E9

بی ام‌ و E9

سری CS از محصولات کمپانی BMW یکی از شاهکارهای دهه 70 بود. فقط تعداد کمی از خودروهای تولیدی در آن زمان می‌توانستند از نظر سبک طراحی، لذت رانندگی و قدرت فنی با این محصول رقابت کنند. موتور فوق‏العاده قوی، هندلینگ خوب، فضای داخلی زیبا و قابلیت استفاده روزمره از جمله ویژگی‌ های سری CS محسوب می‌شدند که حتی از طرف بسیاری از منتقدان نیز مورد تحسین قرار گرفته بود.

حتی MBW نسخه مسابقه ای 3.0CSL از این محصول را تولید کرد. این محصول در دهه 70 توانسته بود 6 بار مقام قهرمانی را از آن خود کند. سری CS در سال 1968 در قالب 2800CS که یک کوپه اسپرت 2800 سی سی بود به بازار معرفی شد. این محصول زیر مجموعه CS2000 قلمداد می‌شد؛ اما تغییرات اعمال شده روی آن آنقدر زیاد بود که ب‎ام‏و ترجیح داد یک نام جدید یعنی E9 را روی این محصول بگذارد.

موتور شش سیلندر M20 که روی E9 نصب می‌شد از نظر قدرت، عملکرد بسیار شگفت انگیزی داشت. این موتور نسبت به ظرفیت خود هم قدرت بسیار خوبی در حد 170 اسب بخار داشت و هم بسیار نرم و انعطاف‎پذیر بود. ب‌ام‌و E9 در زمینه‌های دیگری مانند هندلینگ عالی، سواری راحت و کیفیت بالای قطعات مکانیکی نیز در آن زمان شهره بود.

بی ام‌ و M3

بی ام‌ و M3

M3 که در نسل‌های E30، E36، E46، E90، E92، E93 و F80 تولید شده است یکی از کمیاب‌ترین خودروهای اسپرت تولیدی این کمپانی مشهور است. در طرح اولیه، این محصول با اتاق کوپه تولید می‌شد. اما بعدها با توجه به افزایش تقاضا، مدل‌های مختلفی از این محصول با اتاق‌ های سدان و کروک نیز ساخته شد.

با توجه به تولید کوپه‌های سری۴، کمپانی BMW از سال ۲۰۱۵ محصولات سری M3 که با اتاق کوپه تولید می‌شدند را از خط تولید خارج کرد. موتور 2.3 لیتری S14 آن نیز که بر پایه پیشرانه چهار سیلندر سری M10 ساخته شده بود توان تولید 192 اسب بخار نیرو را داشت.

البته این محصول در طول عمر خود توسعه یافت و بر اساس آن برای کسانی که به شتاب بیشتری نیاز داشتند مدل‌های متنوعی تولید شد. به عنوان مثال نسخه‌های Evo و Sport از بی‌ام‌و سری M3 که اخیرا به بازار معرفی شده‌اند؛ بسیار قدرتمندتر از نسخه‌های پایه همین محصول هستند و به راحتی توان تولید 235 اسب بخار قدرت را دارند.

بی ام‌ و 507

بی ام‌ و 507

متاسفانه برای خودرویی به جذابیت 507، فروش بسیار کم یک شکست بزرگ محسوب می‌شد. این خودرو که سال 1955 به بازار معرفی شد؛ به دلیل هزینه ساخت بالا هرگز نتوانست انتظار تولیدکننده از پیش‌بینی فروش اولیه را برآورده کند. شرکت بی‌ام‌و بین سال‌ های 1956 تا 1959 تنها 252 یا بر اساس برخی از منابع 253 دستگاه از 507 رودستر تولید کرد و حتی خرید آن توسط برخی از سلبریتی‌ های آن زمان مانند الویس پریسلی و جان سورتس، خریداران عادی را متقاعد نکرد که پول خود را خرج تهیه این زیبای گران قیمت کنند.

این خودرو عملا یک مدل بی‌ام‌و دست ساز بود. بنابراین علاوه بر اینکه قیمت بالایی نسبت به رقبای نزدیک خود داشت؛ موتور 3.2 لیتری V8 آن تنها 150 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. با این حساب عملکرد فنی بی‌ام‌و 507 از خودروهای بریتانیایی وارداتی به ایالات متحده در آن زمان پایین‎تر بود.

همزمان با عرضه این محصول گران و زیبا، تقاضا برای خرید موتور سیکلت‌ های بی‌ ام‌ و که اصلی‎ترین درآمد شرکت بودند نیز کاهش یافت و سدان‏های سری 500 دیگر نمی‌ توانستند سود مورد انتظار تولید کننده را تضمین کنند. به همین دلیل ساخت این محصول عملا 4 سال بعد از عرضه نسخه اولیه یعنی در سال 1959 متوقف شد.

آنچه که باید قبل از خرید مدل‌ های دست دوم BMW به آن توجه کنید

تعمیر و نگهداری به موقع می‏تواند طول عمر هر خودرویی را افزایش داده و از ایجاد هزینه‌ های سنگین پیشگیری کند. اما این قانون فقط در مورد خودروهای صفر کیلومتر صدق می‌کند. در مورد خودروهای دست دوم اینکه در زمان خرید به سلامت ماشین توجه کرده‌اید یا خیر؟ نقش مهمی در به بار آمدن هزینه‌ های آتی دارد. اکثر خرابی‌های بعد از 120 هزار کیلومتر کارکرد خود را نشان می‌دهند. طی کردن این میزان از مسافت کم کم باعث می‌شود قطعات پلاستیکی شروع به پوسیدگی کنند و ممکن است مشکلاتی در قطعات الکترونیکی، از جمله بالابر برقی شیشه و صندلی ایجاد شود.

هنگام خرید خودروهای کارکرده BMW، باید سلامت تمام ویژگی‏ها و اجزایی را که در معرض استهلاک هستند و ممکن است با افزایش عمر خودرو خراب شوند در نظر بگیرند. علاوه بر موتور، فرمان و گیربکس، باید به عملکرد کولر، سیستم صوتی و سایر ویژگی‎ها و آپشن‌های خودرو نیز توجه کنید. تعمیر یا تعویض هر کدام از این قطعات می‎تواند در خودرویی که تولید کمپانی بی‌ ام‌ و است بسیار پرهزینه باشد. بنابراین بررسی کامل آنها هنگام خرید بسیار ضروری است.

پوسیدگی هم می‏تواند یکی از مهم‎ترین مواردی باشد که باید هنگام خرید یک BMW کارکرده بررسی کنید. قسمت‌هایی که ممکن است پوسیدگی رخ دهد شامل صندوق عقب و کف اتاق است. صدمات ناشی از رطوبت می‌تواند باعث خرابی لوازم الکترونیکی خودرو نیز شود.

هنگام بررسی خودرو روی رینگ‌ها را خوب نگاه کنید. رینگ خودرو نباید هیچگونه ترکی داشته باشد. از طرفی خودروهای مستعمل ممکن است مشکلات موتوری نیز داشته باشند. اگر بعد از استارت زدن در زمانی که موتور هنوز سرد است؛ متوجه پایین بودن دور موتور شدید؛ ممکن است پمپ بنزین خودرو درست کار نکند.

مورد دیگری که هنگام بازرسی فنی باید در نظر بگیرید؛ خروج بوی روغن سوخته یا هرگونه نشتی از اطراف موتور است. عملکرد مکانیک خودروهای دست دوم ممکن است مهم‏ترین فاکتور برای مقایسه سن و میزان کارکردشان باشد. بنابراین بعد از بررسی تمام این موارد باید کمی با آن رانندگی کنید. هنگام تعویض دنده، به صداهای خروجی از گیربکس توجه کنید. خشک بودن دنده یا شنیدن صداهای غیرعادی از پیشرانه خودرو نشانه از عملکرد فنی ضعیف آن است.

اگر عاشق این محصولات و یا دیگر مدل‌های بی‌ام‌و هستید و می‌خواهید سواری نرم و خاص آنها را تست کنید؛ فقط کافیست که برای اطلاع از شرایط اجاره خودرو و قیمت روزانه اجاره ماشینی که مد نظرتان است با همکاران ما در بخش پاسخگویی تلفنی شرکت سورناسیر در تماس باشید.

5 1 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید