کاربرد هوش مصنوعی در صنعت خودرو سازی چیست؟ {قابلیت ها و محدودیت ها}

کاربرد هوش مصنوعی در خودرو سازی

کاربرد هوش مصنوعی در خودروسازی موضوع مورد بحث جالبی برای علاقمندان به تکنولوژی‌های جدید در صنایع خودرو سازی است. اگر طی یکی دو سال گذشته با روندها و تغییرات دنیای تکنولوژی همراه بوده باشید؛ احتمالا از ظهور سرویس‌های هوش مصنوعی مطلع هستید. سرویس‌هایی مانند چت چی پی تی از شرکت اّپن اِی آی، بارد از گوگل و سرویس هوش مصنوعی بینگ و صدها سرویس دیگر، تنها نمود عمومی و ظاهری این انقلاب عظیم در فناوری هستند.

اما با نگاهی به لایه‌های زیرین متوجه خواهیم شد که هوش مصنوعی می‌تواند تقریبا در همه جنبه‌های زندگی و کار ما موثر بوده و تغییراتی وسیع را در روش انجام کارها ایجاد نماید. امروزه بسیاری از متخصصان بر این باورند که در اولین قدم‌ها هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین بسیاری از نیروهای کار شده و حتی موجب موج بیکاری جهانی گردد.

به هر طریق به هر گوشه‌ای از صنایع و تولیدات مختلف که نگاه می‌کنیم؛ کم‌کم رد پای هوش مصنوعی را در آن خواهیم دید. پس چه بهتر که پیش از همه‌گیر شدن این دنیای جدید درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشیم. بر همین اساس در این مقاله می‌خواهیم با شما درباره کاربرد هوش مصنوعی در خودروسازی صحبت کنیم. اما پیش از آنها بهتر است کمی با مفاهیم هوش مصنوعی آشنا شویم.

هوش مصنوعی چیست

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی Artificial Intelligence یا به اختصار AI، حوزه‌ای از علوم کامپیوتر است که به طراحی و توسعه سیستم‌های رایانه‌ای مجهز به قابلیت فکر کردن و عملکرد مشابه انسان می‌پردازد. این سیستم‌ها قادرند با استفاده از الگوریتم‌ها و مدل‌های مختلف، اطلاعات را تحلیل کرده، الگوها را شناسایی کرده و تصمیماتی را به‌طور خودکار بگیرند.

تصمیماتی که منجر به انجام کارها یا فعالیت‌های انسانی می‌شود. در واقع هوش مصنوعی می‌خواهد کامپیوترها را قادر به انجام وظایف انسانی کند. وظایفی که دارای ویژگی‌هایی مانند تشخیص الگوها، پردازش زبان طبیعی، تصمیم‌گیری، تفسیر تصاویر و ویدئوها و بسیاری موارد دیگر است. وظایفی که تا پیش از این تنها از عهده هوش انسانی برمی‌آمد.

برای آشنایی دقیق‌تر با هوش مصنوعی بهتر است با چند مفهوم زیر نیز به‌طور خلاصه آشنا شوید:

  • یادگیری ماشینی یا Machine Learning یکی از زیرشاخه‌های اصلی هوش مصنوعی است. ماشین لرنینگ بر ایجاد الگوریتم‌ها و مدل‌هایی متمرکز است؛ که از داده‌های موجود یاد می‌گیرند، و با تجربه حل مسائل گوناگون نیز بهبود می‌یابند.
  • شبکه‌های عصبی یا Neural Networks نیز مدل‌هایی است که بر اساس ساختاری شبیه به شبکه‌های عصبی انسانی طراحی شده‌اند؛ و برای حل مسائل مختلف در هوش مصنوعی استفاده می‌شوند.
  • پردازش زبان طبیعی یا Natural Language Processing زیر شاخه دیگری از هوش مصنوعی است که بر درک و تفسیر زبان انسانی توسط کامپیوترها متمرکز است.
  • بینایی ماشین یا Computer Vision نیز به توانایی کامپیوترها برای تشخیص و تفسیر تصاویر و ویدئوها می‌پردازد.
  • هوش مصنوعی تقویتی یا Reinforcement Learning یک رویکرد است. در این رویکرد هوش مصنوعی از طریق تعامل با محیط خود یاد می‌گیرد؛ و تصمیمات بهینه را اتخاذ می‌کند.

همچنین هوش مصنوعی شامل مفاهیمی مانند پردازش صوتی، رباتیک و موارد دیگر است. همه این موارد در کنار هم کمک می‌کند تا این سیستم به هدف خود برسد.

هوش مصنوعی چگونه بر صنعت خودروسازی اثر می‌گذارد؟

هوش مصنوعی چگونه بر صنعت خودروسازی اثر می‌گذارد؟

حالا که با هوش مصنوعی، فناوری‌های زیرمجموعه آن و اصطلاحات مرتبط با آن آشنا شدید؛ می‌توانیم وارد موضوع اصلی مقاله یعنی کاربرد هوش مصنوعی در خودرو سازی شده و به این موضوع جذاب بپردازیم. هوش مصنوعی به عنوان علمی که به ماشین‌ها و سیستم‌ های کامپیوتری امکان می‌دهد تا با استفاده از داده‌ها و الگوریتم‌های خاصی، وظایفی را انجام دهند که نیاز به فهم و تصمیم‌گیری انسانی دارند، اهمیت بسیاری دارد.

از آنجا که صنایع خودرو سازی نیز چه در مرحله ساخت و چه در مرحله استفاده کاربر نهایی، به وظایف انسانی بسیار وابسته هستند؛ این تکنولوژی به شکل چشم‌گیری وارد این حوزه نیز شده و تغییرات بزرگی را در فرآیندها و محصولات این صنعت به وجود آورده یا خواهد آورد. در ادامه این بخش به معرفی مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در خودروسازی می‌پردازیم.

تشخیص اشیاء و شناسایی موقعیت

تشخیص اشیاء و شناسایی موقعیت

از متداول‌ترین کاربردهای اصلی هوش مصنوعی در خودروسازی، تشخیص اشیاء اطراف خودرو و شناسایی موقعیت آنها نسبت به خودرو است. در این روش با استفاده از سنسورها و داده‌های مختلف مانند سرعت، فاصله و تصویر، خودروها می‌توانند به‌طور دقیق اجسام و موانع اطراف خود را تشخیص داده و موقعیت خود را در محیط مشخص کنند.

این کاربرد از دقت و سرعت بالایی برخوردار است؛ که منجر به ایمن‌تر شدن رانندگی می‌شود. در واقع تشخیص عناصر محیطی در اطراف خودرو مقدمه‌ای بر خودران سازی خودروها نیز بوده و اجرای این فرآیند را ممکن کرده است.

خودران‌سازی خودروها

از بهترین نمونه‌های کاربرد هوش مصنوعی در خودروسازی خودران‌سازی آنها است. با استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی و در ترکیب با پیشرانه‌های الکتریکی، خودروها قادر به تشخیص موقعیت و مسیر خودشان در جاده می‌شوند. از این طریق آنها می‌توانند بدون نیاز به مداخله انسانی، کار رانندگی را با کیفیت مناسب و خطای بسیار کمی انجام می‌دهند.

این ویژگی علاوه بر کاهش حوادث و تصادفات، امکان رانندگی در شرایط سخت و پیچیده را نیز فراهم می‌کند. البته ممکن است بارها درباره مشکلات رخ داده برای خودروهای خودران شنیده باشید. با این وجود تعداد حوادث این خودروها کمتر از خودروهای معمول بوده و از طرفی خودران سازی خودروها هنوز در ابتدای مسیر توسعه قرار دارد.

بهبود ایمنی و کارایی

استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی در خودروها منجر به بهبود ایمنی و کارایی آنها می‌شود. به عنوان مثال با استفاده از سیستم‌های تشخیص تصادف و جلوگیری از آنها، خودروها قادر به اطلاع‌رسانی به راننده و انجام اقداماتی همچون توقف اضطراری خودرو می‌شوند. همچنین بهینه‌سازی روش استفاده از خودرو و پیشرانه آن موجب کاهش مصرف سوخت و استهلاک خودرو شده که این نیز یکی دیگر از مزایای کاربرد هوش مصنوعی در خودرو سازی است.

سیستم‌ های ناوبری و آدرسی دهی

سیستم‌ های ناوبری و آدرسی دهی

سیستم‌های ناوبری یا آدرس دهی مبتنی بر هوش مصنوعی اگرچه کار رانندگی را به‌طور کامل انجام نمی‌دهند؛ اما رانندگی را برای رانندگان راحت‌تر می‌کنند. در این زمینه با استفاده از GPS و تطبیق آن بر روی نقشه‌های هوشمند، کاربران می‌توانند مسیرهای بهینه را برای سفر خود انتخاب کرده و به سرعت و با راحتی به مقصد خود برسند.

البته این سیستم‌های ناوبری در گذشته و پیش از ظهور هوش مصنوعی نیز وجود داشتند. اما امروزه هوش مصنوعی به آنها کمک کرده است تا در انتخاب بهترین، ساده‌ترین و کوتاه‌ترین مسیرها، بر اساس مسافت، وضعیت راه‌ها و ترافیک، تصمیمات هوشمندانه‌تری بگیرند.

بهینه‌ سازی فرآیندهای تولید

همه کاربردهای هوش مصنوعی برای افزایش امکانات و تسهیل رانندگی نیستند. در واقع آنچه امروز و به تازگی مورد توجه متخصصان قرار گرفته است؛ کاربرد هوش مصنوعی در خودرو سازی برای بهینه‌ سازی فرآیندهای تولید خودرو است. این موضوع کمی پیچیده بوده و شامل جزئیات فنی بسیار زیادی می‌شود؛ اما آنچه مهم و قابل ذکر است؛ تلاش متخصصان حوزه خودرو سازی برای استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند تولید، با هدف کاهش هزینه‌ ها و افزایش بهره‌وری در خطوط تولید است.

این ویژگی‌ها برای شرکت‌های خودرو سازی حیاتی بوده و به آنها اجازه می‌دهد تا در بازار توانایی رقابت بیشتری با سایر تولیدکنندگان داشته باشند. همچنین تجربه ثابت کرده است که با افزایش بهینه‌ سازی و ماشینی کردن فرآیندهای تولید خودرو، همیشه محصولات با کیفیت‌تری می‌توان به بازار عرضه کرد. به‌طور خلاصه بهینه‌ سازی فرآیندها در این زمینه شامل بهینه‌ سازی در بخش‌های زنجیره تامین، کنترل کیفیت و طراحی و تولید می‌شود.

محدودیت‌های هوش مصنوعی در خودروسازی

استفاده از هوش مصنوعی در صنایع خودروسازی هنوز در ابتدای راه است. بنابراین این سیستم‌ها اغلب هنوز درگیر محدودیت‌های زیادی هستند. به‌طور خلاصه می‌توان موارد زیر را مهم‌ترین محدودیت‌های هوش مصنوعی در این زمینه در حال حاضر دانست:

  • محدودیت تجهیزات سخت‌افزاری مثل سنسورها، دوربین‌ها، میکروفون‌ها و…
  • داده‌های با کیفیت پایین که ممکن است موجب تصمیم‌گیری اشتباه هوش مصنوعی در شرایط ناشناخته شود.
  • آماده نبودن قوانین و مقررات مرتبط. در واقع هنوز در اغلب کشورها قوانین راهنمایی و رانندگی برای استفاده از هوش مصنوعی بهینه نشده است.

امیدواریم با خواندن این مقاله با کاربردهای هوش مصنوعی در خودروسازی تا حدودی آشنا شده باشید. شما آینده را چگونه پیش بینی می‌کنید؟ آیا عمر طراحی و تولید خودرو و حتی رانندگی توسط انسان به سال‌های پایانی خود نزدیک می‌شود؟

0 0 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید