بهترین مناطق ایران برای آفرود | 11 مکان بی نظیر برای آفرود بازها

بهترین مناطق ایران برای آفرود

اگر عاشق تفریحات هیجان‌انگیز و جذاب هستید؛ آفرود را به شما پیشنهاد می‌کنید. برخلاف تصور عموم اگر برای آفرود مکان مناسبی را انتخاب کنید؛ نه تنها تفریح خطرناکی نیست بلکه با انجام آن می‌توانید اوج ترشح آدرنالین در بدن را تجربه کنید. در این مقاله از سایت سورنا سیر قصد داریم بهترین مناطق ایران برای آفرود را به شما پیشنهاد کنیم.

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب از نظر تقسیمات کشوری بخشی از استان اصفهان محسوب شده و در شمال شهرستان آران و بیدگل قرار دارد. هر ساله گروه‌های کویرگرد بسیاری با هدف کسب تجربه رانندگی در تپه‌های شنی بلند، دریاچه‌های نمکی و جنگل‌های تاغ به این نقطه از کشور می‌روند. دریاچه نمک این منطقه 650 کیلومتر مربع وسعت داشته و اطراف آن با گیاهانی مانند تاغ، قیچ، گز، دم گاوی و ارته پوشیده شده است.

کویر مرنجاب

شما در حین آفرود در کویر مرنجاب می‌توانید حیواناتی نظیر کفتار و شغال، انواع مار، مارمولک، روباه، پرندگان شکاری، گرگ و آفتاب پرست را نیز مشاهده کنید. آب و هوای این منطقه از کشور در فصل پاییز و بهار بسیار معتدل است. تنها با 270 کیلومتر فاصله گرفتن از مرکز شهر تهران، در کنار آفرود می‌توانید لذت انجام تفریحاتی مانند شترسواری و موتور چهارچرخ را نیز در این کویر تجربه کنید.

کویر ورزنه

تپه‌های ماسه‌ای با فرم بی‌نظیر، یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث شده کویر ورزنه در لیست بهترین مناطق ایران برای آفرود قرار بگیرد. ارتفاع برخی از تلماسه‌های طولی، هلالی و هرم‌های ماسه‌ای در این کویر به 100 متر نیز می‌رسد. طول این تپه‌ها نزدیک به 45 کیلومتر و عرض آنها از 1 تا 10 کیلومتر متغیر است. نکته جالبی که در مورد کویر ورزنه وجود دارد این است که تالاب گاوخونی در نزدیکی آن واقع شده و به این ترتیب شما می‌توانید یک تیر و چند نشان کنید.

کویر ورزنه

گیاهانی مانند تاغ، نسی و اسکنبیل عمده پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل داده و حیواناتی مانند روباه شنی، پامسواکی، سارگپه پابلند، شترمار، افعی شاخدار، شغال، خرگوش و شاهین در کویر ورزنه زندگی می‌کنند. نیمه دوم سال بهترین زمان برای آفرود در این منطقه جذاب است که بیش از 500 کیلومتر از مرکز شهر تهران فاصله دارد.

کویر مصر

کویر مصر نیز یکی دیگر از بهترین مناطق ایران برای آفرود است که در استان اصفهان واقع شده و توسط سلسله کوه‌های فلات مرکزی ایران احاطه شده است. وجود تپه‌های شنی روان و وسیع، زمین‌های تفتیده و مناطقی که دارای خاک سخت هستند باعث شده که کویر مصر به مقصد عالی برای آفرودسواران تبدیل شود. این منطقه از کشور زیستگاه طبیعی گونه‌های جانوری مختلف از جمله مار جعفری، خرگوش، کاراکارال، روباه شنی، جانوران کانگورویی، شاهین، رطیل و عقرب بوده و عمده پوشش گیاهی آن از درختچه‌های گز، تاغ، نخل و رمنه تشکیل تشکیل شده است.

کویر مصر

اگر نیمه دوم تا اوایل اردیبهشت را برای آفرودسواری انتخاب کرده‌اید؛ حتما این کویر را به عنوان یکی از مقاصد اصلی خود انتخاب کنید. عکاسی، شترسواری، موتور چهارچرخ و سندبوردینگ (شن سواری) از دیگر تفریحاتی هستند که می‎توانید در کنار سافاری در این منطقه از کشور لذت آنها را تجربه کنید. برای رسیدن به کویر مصر باید چیزی نزدیک به 640 کیلومتر از تهران فاصله بگیرید.

جزیره کیش

جزیره کیش

از آنجایی که جزیره کیش یکی از مناطق آزاد کشور است؛ شما می‌توانید در آنجا با یک هزینه مقرون‌به‌صرفه خودرویی مناسب برای آفرود کرایه کنید و از رانندگی در سواحل و دشت‌های ماسه‌ای این منطقه جذاب لذت ببرید. اگر در زمینه آفرود هیچ تجربه‌ای ندارید می‌توانید به مجموعه‌های تفریحی و تیم‌های تخصصی مستقر در این مجموعه‌های مراجعه کنید.

آب و هوای کیش در فصول گرم بسیار خشک و شرجی است. بنابراین حتما اگر به قصد آفرود به این جزیره می‌روید نیمه دوم سال را برای سفر خود انتخاب کنید. البته در فصول گرم، تفریحات آبی و غیرآبی دیگری نیز در جزیره برپا است که می‌توانید از آنها نیز لذت ببرید. اما اگر از گرما گریزان هستید؛ حتما پاییز و زمستان برای آفرود به کیش بروید.

کویر ریگ زرین

کویر ریگ زرین

کویر ریگ زرین یا کویر مغستان نیز یکی از بهترین مکان ها برای آفرود است. درست در وسط این کویر ارتفاعاتی وجود دارد که آن را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده است. ریگزارهای زیبا، تپه‌های شنی مرتفع با سطحی هموار و کوه‌های مرتفع با حداکثر 2000 متر ارتفاع از جمله جاذبه‌هایی هستند که این کویر را به یکی از بهترین مناطق ایران برای آفرود تبدیل کرده‌اند.

این منطقه زیستگاه جانوری حیواناتی مانند عقاب، کبک، تیهو، عقرب، مار، گرگ و روباه است. ضمن اینکه کمپی در آن وجود دارد که با مستقر شدن در آن می‌توان شب‌های پرستاره کویر را از نزدیک رصد کرده و از دیگر تفریحات مانند شترسواری و موتورهای چهار چرخ نیز لذت ببرید.

کویر ریگ جن

کویر ریگ جن

ریگ جن نام کویری است که در مرز بین استان‌های اصفهان و سمنان واقع شده و از نظر وسعت سومین ریگزار بزرگ ایران محسوب می‌شود. تپه‌های برخان، تپه‌های ماسه‌ای هرمی، رسوبات و باتلاق‌های نمکی از جمله جاذبه‌های گردشگری این منطقه هستند. یکی از نکات جذاب در مورد کویر ریگ جن، بادهای شدیدی است که باعث ایجاد تغییر در فرم و شکل تپه‎‌های شنی این منطقه می‌شود.

شما در کنار آفرود می‌توانید شب نشینی و تماشای ستارگان، سواری با موتور کراس و چهارچرخ و سندبوردینگ بر روی شیب‌های تند این کویر را نیز تجربه کنید. بادهای تند و سرمای شدید شب از جمله دلایلی است که بر مبنای آن توصیه می‌کنیم حتما در فصل پاییز به خصوص مهر ماه برای آفرود به کویر ریگ جن بروید. ضمن اینکه به همراه داشتن یک راهنمای حرفه‌ای و تجهیزات کامل برای سفر به این منطقه نیز ضروری است.

تالش

تالش

طبیعت بکر مناطق کوهستانی استان گیلان مانند تالش نیز یکی از بهترین مناطق ایران برای آفرود است. در مسیر رسیدن به این منطقه جذاب می‌توانید چشم‌اندازهای زیبایی نظیر دریاچه نئور، روستای سوباتان و کوه‌ها و دشت‌های سرسبز را مشاهده کنید. روستای سوباتان یک روستای ییلاقی است که در بین طبیعت‌گردان به نام بهشت گمشده ایران نیز شناخته می‌شود. توصیه می‌کنیم برای آفرودسواری در هوای تازه و پاک این منطقه فصول تابستان و بهار را برای سفر انتخاب کنید.

مازیچال

مازیچال

مازیچال یک منطقه ییلاقی بسیار زیبا در استان مازندران است که بخشی از شهرستان کلاردشت محسوب می‌شود. این دهکده جنگلی و جذاب در ارتفاع 2600 متری از سطح دریا واقع شده و دارای طبیعتی بکر و قدیمی و تپه‌های جنگلی بسیار سرسبزی است. مسیرهای خاکی و پرپیچ و خم این منطقه ییلاقی آن را به مکانی جذاب برای آفرودسواران حرفه‌ای تبدیل کرده است.

بلوط، توت، آلو جنگلی، فندق، زغال اخته، افرا و زالزالک از جمله درختانی هستند که در این ناحیه رشد می‌کنند. اگر سفر خود را به بهار موکول کنید می‌توانید حین آفرود در اقیانوسی از ابرها، از تماشای پوشش گیاهی مملو از بنفشه، سوسن چلچراغ و پامچال نیز لذت ببرید.

ارتفاعات جواهردشت

ارتفاعات جواهردشت

جواهردشت روستایی مرتفع در شهرستان رودسر استان گیلان است که منطقه ییلاقی آن 2500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. مسیر آفرودی پر پیچ و خم این روستای زیبا از سیاهکلرود شروع می‌شود. در این مسیر چشمه‌های فراوان، رودهای پرآب، مراتع سرسبز، کوهستان‌ها و جنگل‌های انبوهی وجود دارد که باعث می‌شود آفرود برای شما جذاب‌تر از همیشه شود.

پوشش گیاهی این منطقه آنقدر زیبا و چشم‌نواز است که گردشگران به آن عروس دشت‌های ایران را لقب داده‌اند. پوشش ارتفاعات جواهردشت از گونه با ارزشی از شمشاد به همراه درختان توسکا، خرمندی، ممرز، افرا، توسکا و بلوط تشکیل شده است. در کنار اسب‌های وحشی حیواناتی مانند مرال، بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، شغال، گراز، سارگپه و قرقاول نیز در این زیستگاه طبیعی زندگی می‌کنند.

سوادکوه

سوادکوه

ارتفاعات شهرستان سوادکوه نیز از جمله بهترین مناطق ایران برای آفرود از نگاه علاقمندان به طبیعت است. این منطقه در کوهپایه‌های البرز مرکزی و در جاده فیروزکوه واقع شده و طبیعت زیبا و چشم‌نوازی دارد. پوشش گیاهی ارتفاعات سوادکوه مملو از درختان افرا، راش، توسکا و سرخدار بوده و جنگل‌های بکر آن به دلیل اقلیم خاص خود پذیرای گونه‌های مختلف جانوری از جمله خرس قهوه‌ای، پلنگ، گرگ، گراز، شاهین، تیهو و کبک است.

دریاچه لفور، آبشار گزو با ارتفاع 48 متر، آبشار ورسک، غارهای زنگیان و کیجاک چال و جنگل‌های اوریم و هلی دار از جاذبه‌های گردشگری هستند که می‌توانید حین آفرود در مسیرهای جنگلی و پرپیچ و خم ارتفاعات ییلاقی سوادکوه از آنها بازدید کنید.

ییلاق و قله درفک

ییلاق و قله درفک

قله درفک با ارتفاع 2700 متر یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف شهرستان رودبار و بهترین مناطق ایران برای آفرود شناخته می‌شود. دامنه این قله آتشفشانی، منطقه ییلاقی اهالی روستایی محسوب شده و پوشش گیاهی سرسبز و خارق‌العاده‌ای دارد. دیواره 500 متری در قسمت شمالی، یخچال طبیعی و غار درفک از جمله جاذبه‌هایی هستند که در مسیر آفرود قله می‌توانید از آنها بازدید کنید. از آنجایی که ارتفاع قله درفک نسبت به سطح دریا زیاد است؛ توصیه می‌کنیم سفر خود به این منطقه را به فصول گرم موکول کنید.

2.7 3 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید