انواع بهترین سیستم تعلیق خودرو های روز دنیا {ویژگی ها}

انواع بهترین سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق یک شبکه محافظ و تشکیل شده از اجزای ضربه‌گیر مانند فنرها و دمپرهای خودرو است که با جذب انرژی ناشی از دست اندازهای مختلف جاده و سایر سرعت‌گیرها، خودرو را به وسیله‌ای ایمن و رانندگی با آن را راحت‌تر می‌کند.

علاوه بر این، با افزایش اصطکاک لاستیک‎ها، به راننده کمک می‌کند تا با جاده در تماس بیشتری باشد. برای طراحی این سیستم می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. در این مقاله 8 نمونه از بهترین سیستم تعلیق هایی که این روزها در تولید خودروهای مدرن کاربرد دارند را توضیح داده‌ایم.

تعلیق دو جناغی

تعلیق دو جناغی

طراحی این سیستم بسیار مستقل است به طوری که زاویه چرخش چرخ‌ها و حرکت تعلیق، روی زاویه کل خودرو تاثیر نمی‌گذارد. نصب این سیستم در خودرو نیاز به فضای زیادی دارد و در صورتی که بخواهید کمک فنر یا ضربه‌شکن خودروی مجهز به این سیستم را تعویض کنید باید قطعات زیادی را جدا کرده و این کار زمان زیادی از شما می‌گیرد.

در سیستم دو جناغی دو بازویی بالا و پایین وجود دارد که از سیستم پشتیبانی کرده و به خودرو اجازه حرکت پایدار را می‌دهد. آسیب دیدن قسمت‌هایی مانند اتصال توپی در پایین یا بالا، میله بلند و میله ردیف انتهایی در خودروهایی که مجهز به سیستم تعلیق دو جناغی هستند بسیار شایع است. برای جلوگیری از وقوع این آسیب‌ها باید چرخ‌ها را به طور مرتب تراز و بالانس کنید.

تعلیق چند اتصالی

تعلیق چند اتصالی (مولتی لینک Multi-Link)

این سیستم بر مبنای همان سیستم دو جناغی طراحی شده ولی ساختاری نسبتا پیچیده‌تر دارد. سیستم تعلیق چند اتصالی از اجزای مختلف و جداگانه‌ای تشکیل شده که به کمک اتصالات به هم مرتبط هستند. این سیستم مجهز به دو بازویی است و تعلیق آن با تغییر جهت نیرویی که توسط چرخ دریافت می‏شود ایجاد خواهد شد.

از آنجایی که در سیستم چند اتصالی، چسبندگی و کیفیت حرف اول را می‌زند؛ کنترل خودروهای مجهز به این سیستم آسان‌تر است. اما اگر اجزای به کار رفته در این شبکه آسیب ببیند؛ به دلیل جدا بودن قطعات و کمیاب بودن آنها، تعویض و تعمیر زمان‌بر و دشوار می‌شود و هزینه زیادی روی دست شما می‌گذارد.

سیستم تعلیق محور صلب

سیستم تعلیق محور صلب

این سیستم را معمولا در عقب خودرو به صورتی که چرخ‌های آن در سمت چپ و راست عقب قرار بگیرند نصب می‌کنند. در خودروهای مجهز به تعلیق محور صلب، دو چرخ به یک محور متصل می‌شوند. این محور دارای 2 مدل به طور همزمان است که یکی از آنها مجهز به فنرهای برگ و دیگری مجهز به فنر کویل است.

از نظر کیفیت این سیستم نسبت به دو سیستم دیگر برتری دارد و قابل نصب بر روی انواع خودروست. از آنجایی که این نوع تعلیق بسیار باکیفیت و قدرتمند است؛ می‌تواند بارهای بزرگ را به طور پایداری تحمل کرده و معمولا مناسب استفاده در خودروهای باری و بزرگ است.

علاوه بر این مزایا، سیستم تعلیق محور صلب موجب کاهش لرزش خودرو هنگام حرکت در جاده‌های ناهموار شده و فرمان‌پذیری را بهبود می‌دهد. بنابراین خودروهای مجهز شده با این سیستم معمولا حرکت پایدارتری در جاده دارند.

سیستم تعلیق مک فرسون

سیستم تعلیق مک فرسون

مخترع این سیستم فردی به نام ارل مک فرسون است که در حال حاضر در بسیاری از شرکت‌های خودروسازی سراسر جهان استفاده از آن رواج دارد. قیمت مقرون‌به‌صرفه و دارای بودن اجزای ساده دلیل بسیاری از این خودروسازان برای انتخاب این سیستم جهت تولید محصولاتشان است.

شکل سیستم تعلیق مک فرسون عمودی است و وظیفه پشتیبانی از آن به عهده کمک فنرهایی است که به عنوان نقطه مرکزی چرخ گوشه در خودرو استفاده می‌شوند. مهم‌ترین مشکل این سیستم نیز ناتوانی در دریافت بار است و هنگام چرخش خودرو، زاویه شیب همیشه تغییر می‏کند. در این شرایط معمولا توانایی لاستیک‌ها برای برقرار ارتباط با جاده و تماس با آسفالت مسیر کمتر می‌شود.

تعلیق مستقل

تعلیق مستقل

این سیستم یکی از ویژه‌ترین و بهترین سیستم تعلیق هایی است که این روزها برای تولید خودرو از آن استفاده می‌شود. با اجرای این سیستم دیگر چرخ‌های سمت چپ و راست خودرو به صورت مستقیم به هم متصل نیستند و بین آنها اتصالات محور وجود دارد.

با این شیوه طراحی، اگر چرخ سمت چپ عقب روی دست‌انداز برود؛ بدنه خودرو تکان زیادی نمی‌خورد و کنترل فرمان از دست راننده خارج نخواهد شد. چرا که در این فرآیند فقط سیستم تعلیق سمت چپ حرکت می‎کند. این سیستم مستقل را به دلیل ویژگی‌های فنی خاص خود، فقط برای تولید خودروهای لوکس استفاده می‌کنند.

سیستم تعلیق مستقل ساختار پیچیده‎تری نسبت به 4 سیستم دیگر دارد و حرکات محورهای متقابل مستقل است. قیمت گران یکی از عمده دلایلی است که باعث شده استفاده و کاربرد این سیستم توسط خودروسازان جهت تولید ماشین‌های معمولی هنوز زیاد رواج نداشته باشد.

تعلیق صلب (فنر برگ)

تعلیق صلب (فنر برگ)

این سیستم که هنوز هم در برخی از کارخانه‌های استفاده می‌شود؛ یکی از قدیمی‌ترین سیستم‌های تعلیقی است که در صنعت خودروسازی وجود دارد. تعلیق صلب – فنر برگ یک سیستم سفت است که معمولا آن را در عقب خودرو نصب می‌کنند.

ساختار نسبتا ساده این نوع تعلیق شامل یک محفظه محور است که با استفاده از بستی که قبلا به قاب متصل شده است بسته می‏شود. مقاومت بالا یکی از اصلی‌ترین خصوصیات بارز خودروهایی است که از این سیستم در تولیدشان استفاده شده است.

تعلیق بازوی عقب

این سیستم از نظر ساختار شباهت زیادی با محور صلب سه اتصاله دارد؛ اما عملکردش تا حدود زیادی متفاوت است. تعلیق بازوی عقب از سمت راست به چپ متصل شده و معمولا در پشت خودرو نصب می‌شود.

تعلیق بادی

از تعلیق بادی به عنوان یک سیستم تعلیق جدیدی که عملکرد خوبی در اکثر خودروها دارد یاد می‌شود. به همین خاطر هم اکثر خودروهای لوکس را بر اساس این سیستم طراحی و تولید می‌کنند.

از آنجایی که تنظیم این سیستم با استفاده از کامپیوتر انجام می‌شود؛ می‌توان گفت که یکی از دقیق‌ترین سیستم‌هایی است که در حال حاضر در صنعت خودروسازی از آن استفاده می‌شود. استفاده از کامپیوتر در این فرآیند باعث دقت در عمل تنظیم خواهد شد. قیمت گران‌تر و پیچیدگی ساختاری بیشتر دو نقطه ضعف این مدل تعلیق نسبت به دیگر سیستم‌هاست.

چرا تعلیق یکی از سیستم‌های مهم در هر خودرویی محسوب می‌شود؟

این سیستم به دلیل مزایایی که برخی از آنها را در زیر توضیح می‌دهیم؛ بخش مهمی از هر خودرویی است که بر اساس تکنولوژی مدرن طراحی و تولید شده است.

سیستم‌های تعلیق اصطکاک بین لاستیک‌ های خودرو و جاده را به حداکثر می‌رسانند. با به حداکثر رساندن اصطکاک، می‎توانید وسیله نقلیه خود را با ثبات بیشتری هدایت کرده و هندلینگ راحت‎تری را تجربه کنید. هرچه تماس لاستیک‎ها با جاده بیشتر باشد؛ سواری نرم‌تر، راحت‌تر و ایمن‌تر می‌شود.

سیستم تعلیق به سواری نرم نیز کمک می‌کند. این سیستم با محدود کردن انرژی جنبشی منتقل شده از دست‌اندازهای جاده به کابین، باعث می‌شود به مراتب کمتر به بالا و پایین بپرید و از سواری نرم ماشین لذت ببرید.

علاوه بر این، سیستم‎های تعلیق می‎توانند به افزایش طول عمر و دوام قطعات خودروی شما کمک کنند. با محدود کردن میزان انتقال انرژی از دست اندازها و چاله‎های جاده به بدنه، قطعات خودرو دیرتر خراب می‌شوند و دوام بیشتری دارند.

0 0 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید