برترین شرکت های تیونینگ خودرو در جهان [مقایسه با شرکت های ایرانی]

برترین شرکت های تیونینگ خودرو در جهان

تیونینگ به معنای ارتقا خودرو از نظر فنی و ظاهری است. در واقع با ایجاد تغییری که توسط شرکت های تیونینگ خودرو ایجاد می‌شود عملکرد وسیله نقلیه بهتر و ظاهر آن زیباتر خواهد شد. از آنجایی که همه خودروهای تولیدی در جهان، بر اساس اصول استاندارد طراحی نمی‌شوند؛ تیونینگ یکی از بهترین روش‌ها برای اصلاح مشکلات فنی و ظاهری خودروهاست. در این مقاله چند نمونه از بهترین شرکت های تیونینگ جهان را به شما معرفی می‌کنیم که به کمک خدمات متنوع آنها می‌توانید عملکرد فنی و شکل ظاهری خودروی خود را بهبود دهید.

تیونینگ خودرو به چه معناست؟

اگر بخواهیم یک تعریف تحت‌الفظی از این اصطلاح داشته باشیم می‌توانیم بگوییم که تیونینگ به معنی تنظیم و ارتقا خودرو و افزایش قابلیت‌های فنی آن است. به طور کلی تیونیگ خودرو به سه بخش زیر تقسیم می‌شود:

  • تغییرات و تزییناتی داخلی خودرو
  • تغییراتی بیرونی خودرو
  • تغییرات ایجاد شده با هدف تقویت موتور خودرو

تغییراتی که شرکت های تیونینگ ایرانی به منظور ارتقا شکل ظاهری داخل اتاق خودرو انجام می‌دهند عبارتند از:

  • نورپردازی داخل خودرو
  • تعویض روکش صندلی
  • نصب فرمان جدید
  • استفاده از کفپوش
  • نصب سیستم صوتی
  • نصب صندلی اسپورت

برترین شرکت های تیونینگ خودرو با اقدامات زیر در ظاهر بیرونی یا همان بدنه خودرو تغییر ایجاد می‌کنند:

  • تعویض رینگ و لاستیک
  • تغییر شیشه‌های خودرو
  • نصب آینه بغل
  • تعویض سپرها
  • تعویض چراغ‌ها
  • نصب اگزوز

تیونینگ خودرو به چه معناست

برای تقویت موتور خودرو به وسیله تیونینگ نیز تغییرات زیر ایجاد می‌شود:

  • استفاده از فیلتر هوای اسپرت
  • نصب هدرز
  • استفاده از فنر لول‌های اسپرت

انواع تیونینگ خودرو بر اساس یک دسته‌بندی دیگر عبارتند از:

  • تیونینگ درب خودرو
  • تیونینگ سقف
  • تیونینگ ارتفاع خودرو
  • تیونینگ فیلتر هوا
  • تقویت چیپ‌ها
  • استفاده از توربو شارژ

موارد زیر از جمله دیگر تغییرات جذابی هستند که انجام آنها از سوی برترین شرکت های تیونینگ خودرو به مشتریان توصیه می‌شوند:

  • تیونینگ چراغ
  • تیونینگ سپر
  • تیونینگ سیستم صوتی
  • تیونینگ سراگزوز
  • تیونینگ تایر و رینگ
  • تیونینگ جلو پنجره
  • تیونینگ صندلی
  • تیونینگ شیشه‌ها
  • تیونینگ وزن

معرفی بهترین شرکت های تیونینگ جهان

شرکت‌های مختلفی در جهان و ایران وجود دارند که در زمینه تیونینگ خودرو سرآمد هستند. در ادامه به چند نمونه از برترین شرکت های تیونینگ خودرو اشاره می‌کنیم.

کمپانی منصوری

کمپانی منصوری (Manssory)

این کمپانی بیش از 30 سال پیش توسط یک ایرانی و با تمرکز بر تیونینگ خودروهای لوکس انگلیسی نظیر بنتلی، رولز رویس و استون مارتین در شهر لندن تاسیس شد. کمپانی منصوری با طرح‌های جذاب و خیره‌کننده خود در صدر لیست بهترین شرکت های تیونینگ جهان قرار می‌گیرد. علاوه بر همکاری با شرکت‌های بازی‌سازی معروف جهان، تیونینگ خودروهای سوپر اسپرتی مانند لامبورگینی، فراری، مرسدس بنز، پورشه، مک لارن، آئودی و حتی بوگاتی نیز در کارنامه این شرکت به چشم می‌خورد. یکی از افتخارات این کمپانی نمایش فراری 458 ایتالیایی تیون شده توسط آن در برنامه پرطرفدار Top gear است.

کمپانی برابوس

کمپانی برابوس (Brabus)

برابوس یکی از قدیمی‌ترین شرکت های تیونینگ خودرو در جهان شناخته می‌شود. این کمپانی شریک قدیمی و همکار جدید شرکت مرسدس بنز است و به همین خاطر در تیونینگ انواع بنز تخصص دارد. طرح‌های چشم‌نواز و گرانی که این کمپانی روی خودروهای مختلف انجام می‌دهد می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را خیره کند. افزایش بازدهی موتور، افزایش توانایی فنی و بهبود طراحی داخلی و خارجی خودرو سه هدف اصلی طراحان شرکت از تیون کردن محصولات مختلف به شمار می‌آیند.

کمپانی هنسی

کمپانی هنسی (hennessey)

اگر به دنبال شرکتی هستنید که در زمینه تیونینگ فنی و افزایش قدرت و بازدهی موتور خودرو تخصص داشته باشد؛ قطعا باید به سراغ کمپانی هنسی بروید. گرچه این شرکت نسبت به اکثر رقبا، قدمت کمتری دارد؛ اما تجربه آن در زمینه ارتقا انواع خودرو باعث شد که فعالیت خود را در زمینه ساخت خودرو نیز آغاز کرده و به موفقیت‌های بزرگی در این مسیر دست پیدا کند.

ونوم اف 5 (Hennessey Venom F5) که یکی از سریع‌ترین خودروهای جهان با 1600 اسب بخار قدرت است؛ معروف‌ترین محصول کمپانی آمریکایی هنسی به حساب می‌آید. ونوم اف 5 محصول مشترک دو کمپانی معروف دلتا موتور اسپرت انگلستان و هنسی آمریکاست. برخی از محصولات تولیدی شرکت‌های معروفی مانند فراری، لامبورگینی، مک لارن، پورشه،  بنتلی، جیپ، فورد، داج، کادیلاک، شورولت و لکسس از جمله نمونه کارهای تیون شده این شرکت محسوب می‌شوند.

کمپانی تک آرت

کمپانی تک آرت (Tech Art)

کمپانی آلمانی تک آرت یکی دیگر از بهترین شرکت های تیونینگ جهان است که به صورت تخصصی روی تیونیگ محصولات پورشه تمرکز دارد. این کمپانی با ایجاد تغییراتی مانند اسپورت‌تر کردن رکاب‌های جانبی و تیغه‌های هوایی ورودی‌های کناری، نصب سیستم اگزوز اسپورت و استفاده از رینگ‌های 20 و 21 اینچی (به ترتیب برای جلو و عقب)  بر روی یک پورشه 911 توربو S معروف‌ترین محصول تیون شده خود را به بازار عرضه کرد. این کمپانی تا کنون طراحی‌های چشم‌گیر دیگر را نیز بر روی خودروهایی مانند پورش کاین مگنوم اسپورت، تک آرت باکستر اس واید بادی و تک آرت کررا جی تی انجام داده است.

کمپانی آلپینا

کمپانی آلپینا (Alpina)

این شرکت معتبر که به صورت تخصصی روی تیونینگ خودروهای برند BMW تمرکز دارد؛ در سال 1965 توسط شخصی به نام بورکارد بوونسیپن تاسیس شده است. بی‌ام‌و 1500 اولین محصولی بود که توسط طراحان این کمپانی باز طراحی شد و ارتقا پیدا کرد.

کمپانی آلپینا چند سال اول پس از تاسیس در زمینه ساخت ماشین تحریر فعالیت می‌کرد؛ اما بعدها حوزه فعالیت خود را تغییر داده و به لطف پیشرفت‌های حاصله در زمینه تیونینگ توانست ظرف مدت دو سال به عنوان یکی از بهترین شرکت های تیونینگ جهان از کمپانی BMW تاییدیه دریافت کند. چند سالی می‌شود که شرکت آلپینا در کنار تیونینگ به ساخت خودرو نیز مشغول است و به عنوان یکی از نمایندگی‌های معتبر BMW به کار خود در زمینه تولید خودرو ادامه می‌دهد. محصولات بنزین‌سوز تولیدی این کمپانی با حرف اختصاری B و خودروهای دیزلی آن با حرف اختصاری D نام‌گذاری می‌شوند.

همان طور که گفته شد؛ آلپینا هم یک سازنده و هم یک تیونر خودرو است و در حال حاضر به عنوان نمایندگی رسمی BMW نیز فعالیت می‌کند. خودروهای تولیدی این شرکت دارای گارانتی معتبر از طرف BMW نیز هستند. M6 یکی از معروف‌ترین خودروهای تولیدی این شرکت محسوب می‌شود که مجهز به یک موتور توربو دوقلو V8 با توان تولید 600 اسب بخار قدرت است. XD3، B3، B4، B5، B7، D3، D4 و D5 از جمله دیگر تولیدات معروف این کمپانی هستند.

کمپانی جی پاور

کمپانی جی پاور (G Power)

یکی دیگر از بهترین شرکت های تیونینگ جهان که همکاری نزدیکی با شرکت خودروسازی BMW دارد؛ کمپانی آلمانی جی پاور است. البته این شرکت بعدها فعالیت خود را گسترده کرد و در حال حاضر در زمینه تیونینگ خودروهای تولیدی مرسدس بنز نیز جز سرآمدهای این صنعت شناخته می‌شود. این کمپانی که بیش از 50 سال سابقه در این زمینه دارد تا کنون طرح‌های موفق و چشم‌نوازی را روی بسیاری از خودروهای کمپانی BMW اجرا کرده است؛ اما یکی از موفق‌ترین پروژه‌های آن تیون کردن BMW M5 است. طراحان جی پاور توانستند با تمرکز بر تقویت پیشرانه و حداکثر قدرت خروجی ممکن، قدرت موتور این خودرو را به 800 اسب بخار برسانند.

موتور پایه M5 یک موتور 8 سیلندر 4.4 لیتری بود که طراحان جی پاور با تنظیمات جدید ECU، ورودی هوای بهتر، توربوشارژهای بزرگ‌تر و اگزوز تیتانیومی با سراگزوزهای 100 میلی‌متری توانستند قدرت خروجی آن را به صورت استاندارد به بیش از 600 اسب بخار ارتقا دهند. استفاده از درب کاپوت فیبر کربن و رینگ‌های 21 اینچ با طرح کلاسیک 5 پره‌ای دوگانه نیز تغییرات ظاهری بود که روی این مدل پیاده شد. مدل‌های مختلف سری M2، M3، M4 کوپه و سدان‌های سری 5 و 6 از جمله خودروهای دیگری هستند که توسط مهندسان و طراحان جی پاور تا کنون تیون شده‌اند.

کمپانی تیونینگ ثباتی

کمپانی تیونینگ ثباتی

کمپانی تیونینگ ثباتی تقریبا جزء معروف‌ترین شرکت های تیونینگ ایرانی محسوب می‌شود که توسط جوانی به نام کوروش تاسیس شده است. این شرکت تا کنون موفق به کسب گواهینامه و تاییدیه از چندین شرکت آلمانی، فرانسوی و آمریکایی شده و تخصص اصلی‌اش کاور بدنه است. ثباتی کاستومز در مجتمع خودرویی البرز در آجودانیه مستقر است. گرچه این شرکت با نصب کاورهای بدنه کار خود را در زمینه تیونینگ آغاز کرد؛ اما طراحان و مهندسان آن کم کم در ارتقا سطح قدرت خودروهای وارداتی، بادی پارت و بادی کیت، ری‌مپ و تودوزی داخلی نیز به مهارت بالایی دست پیدا کردند.

خودروهایی که توسط این کمپانی بازطراحی و تیون شده‌اند این روزها در فضای مجازی به شهرت بسیاری رسیده‌اند. یکی از بهترین نمونه کارهای کمپانی ثباتی، خودروی 428 کابریو کروم آبی براق است که با کاور کرومی بدنه پوشانده شده و ظاهری فوق‌العاده پیدا کرده است. انجام این تغییر روی خودروها و کاورکشی بدنه چیزی حدود 30 تا 35 میلیون تومان هزینه دارد. علاوه بر این، یک BMW428 سفید رنگ دیگر نیز توسط طراحان ثباتی کاستومز کاورکشی شده است. در این بازطراحی بدنه عضلانی و پر خط و خطوط 428 با یک کاور مات بسیار جذاب و شیک پوشانده شده است. این تغییر بسیار زیبا باعث شده که خودرو شبیه به صدف شود.

نصب کاور هفت رنگ روی بدنه کلاسیک و زیبای یک مرسدس بنز E کلاس و کیت اسپورتی ای‌ام‌جی 63 بر روی این خودرو نمونه کار معروف دیگر این شرکت ایرانی است. تغییراتی که طراحان این مجموعه روی یک لیموزین سری S پیاده کرده‌اند؛ اوج خلاقیت آنها را نشان می‌دهد. کاور قهوه‌ای رنگ جذابی که روی بدنه این خودرو کشیده شده ابهت خاصی به آن بخشیده است. یکی از نمونه کارهای جذاب کمپانی ثباتی، اجرای کاور بسیار جذاب و چرمی به رنگ قهوه‌ای سوخته روی بدنه یک مرسدس بنز نسل قدیم S500 است. این شرکت به دلیل استفاده از متریال درجه یک و باکیفیتی که محصول تری‌ام آمریکا، هکسیس فرانسه و اوراکال آلمان است؛ به عنوان یکی از برترین شرکت های تیونینگ ایرانی شناخته می‌شود.

ولوو ایکس سی 90 کاور شده با روکشی آبی رنگ، مات و جذاب یکی دیگر از 80 خودروی بسیار لوکسی است که توسط کمپانی ثباتی طراحی و تیون شده است. علاوه بر کارو بدنه، رینگ و لاستیک ريال گاردهای کناری و میله‌های سقف نیز در این خودرو تغییر داده شدند. لکسوس NX طلایی، لکسوس JS مشکی، BMW سری یک کوپه، مرسدس بنز CLS500 کاور قهوه‌ای لیزری، DS3 با کاور مشکی مات، فولکس واگن بیتل آبی مات، فولکس واگن بیتل سفید مات و BMW 428 قهوه‌ای لیزری از دیگر خودروهای بسیار مشهوری هستند که توسط ثباتی کاستومز تغییرات ظاهری و فنی بسیار جذابی را تجربه کرده‌اند.

5 1 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید