شرایط واردات خودرو خارجی نو و دست دوم شخصی {1403}

شرایط واردات خودرو خارجی

شرایط واردات خودرو خارجی در ایران از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است. به همین دلیل نیز نمی‌توان یک روند ثابت و دقیق را برای آن تعریف نمود. البته در سال‌های گذشته تلاش دولت و مجلس بر این بوده تا درباره این موضوع تصمیم‌گیری دقیق‌تری ارائه داده و کار واردات خودروهای خارجی را سر و سامان دهد.

بر همین اساس از سال 1397 طرح آزادسازی واردات خودروی خارجی بارها بین مجلس و دولت در حال بررسی بود. این تلاش‌ها در خرداد ماه 1401 منجر به تصویب قانون واردات خودرو در مجلس شورای اسلامی شد. اگرچه هم این قانون دارای پیچیدگی‌های خاص خود است؛ و هم روش اجرای قانون در دولت جای بحث و بررسی فراوان دارد.

از سویی آزادسازی واردات خودرو می‌تواند به تعدیل قیمت خودروها در بازار داخلی کمک کرده، موجب ایجاد رقابت و در نتیجه تلاش بیشتر تولیدکنندگان داخلی برای بهبود کیفیت شده و در نهایت خودروهای امن‌تر و باکیفیت‌تری را در اختیار مصرف‌کنندگان نهایی قرار دهد.

حتی این قانون تمهیداتی را برای تعیین شرایط واردات خودرو شخصی دست دوم اندیشیده است. بر همین اساس می‌خواهیم در این مقاله نسبتا طولانی به بررسی جزئیات مرتبط به شرایط واردات خودرو خارجی بپردازیم. اگر این موضوع برای شما مفید است؛ با این مقاله همراه ما باشید.

آیین نامه واردات خودرو

آیین نامه واردات خودرو

وقتی قانونی در مجلس شورای اسلامی تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود؛ در مرحله بعد دولت موظف است تا آیین نامه‌های اجرایی مرتبط با آن را تهیه کرده و به سازمان‌های مربوطه ابلاغ نمایید.

بر این اساس نیز در شهریورماه 1402 آیین نامه واردات خودرو توسط هیئت وزیران تصویب شد. پس از این بود که این آیین نامه به وزارت صمت (وزارت صنعت، معدن و تجارت)، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، وزارت کشور، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد ابلاغ شد.

کلیات مصوبه مجلس شامل موارد زیر بود:

  • وزارت صمت اجازه دارد برای ثبت سفارش انواع خودروهای کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و سواری دست دوم با عمر کمتر از ۵ سال اقدام کند.
  • هدف مجلس از این مصوبه تنظیم بازار خودرو، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کنترل سطح آلودگی هوا، کاهش حوادث جاده‌ای و توسعه حمل و نقل عمومی بوده است.
    این مصوبه مجلس با همکاری و تایید سازمان شهرداری‌ها، دهیاری کشور و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اجرا شود.

همچنین در ادامه به بررسی جزئیات مطرح شده در این آیین نامه در قالب یک لیست خلاصه می‌پردازیم:

  • واردات خودروهای با قیمت بالاتر از 30 هزار یورو (فوب) ممنوع است. همچنین اولویت‌هایی برای واردات خودروهای زیر 10 هزار یورو در نظر گرفته شده است.
  • تخلیه خودرو تنها پس از ثبت سفارش و تخصیص ارز مجاز است.
  • فروش خودروهای وارداتی تنها از طریق بورس کالا مجاز است (این مورد بعدها دوباره تغییر یافت.).
  • ارزش گمرکی خودروهای وارداتی طبق ماده 14 قانون امور گمرکی محاسبه خواهد شد.
  • وزارت صمت وظیفه دارد مشوق‌های تولید و سرمایه‌گذاری را جهت بهبود تولید خودروهای اقتصادی و با قیمت کمتر از 10 هزار یورو در داخل کشور طراحی و ارائه کند. از سویی این وزارتخانه باید بخشی از ظرفیت واردات را به مرور به سمت افزایش تولیدات داخلی هدایت کند. این برنامه‌ریزی که مبتنی بر تولیدات داخلی توسط واردکنندگان است؛ باید توسط وزارت سمت تایید شود.
  • سرمایه‌گذاری خارجی تنها در صورت تایید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و منحصرا برای استفاده در شبکه حمل و نقل عمومی امکان‌ پذیر است.
  • در مناطق آزاد تجاری – صنعتی، تنها اجازه واردات خودروهای الکتریکی و هیبریدی وجود دارد. همچنین در این زمینه واردکننده مسئولیت سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ مخصوص را بر عهده خواهد داشت.
  • فارغ از سرمایه‌گذاری خارجی، سقف منابع ارزی برای واردات خودرو در حال حاضر یک میلیارد یورو است.
  • منابع ارزی واردات خودرو از منابع مورد تایید بانک مرکزی مانند صادرات و رمز دارایی سرمایه‌گذاری خارجی که به تایید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی رسیده تامین می‌شود.
  • دستورالعمل اجرایی این مصوبه، از جمله مواردی همچون روش تامین و تخصیص ارز، خدمات پس از فروش، مشخصات فنی، انتقال فناوری، خدمات پس از فروش، تعیین صلاحیت فنی و حرفه‌ای واردکنندگان باید با همکاری مشترک وزارت صمت و بانک مرکزی تهیه شده و ابلاغ گردد.
  • بررسی عادلانه بودن نرخ سود واردات خودرو بر عهده وزارت صمت و اقتصاد است. در واقع کارگروه مشترکی از این دو وزارتخانه باید نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی را بر اساس ارزش آنها محاسبه کند. این ارزش مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی بورس کالا است. همچنین این کارگروه می‌تواند سود قطعی بازرگانی در هنگام فروش و سود علی‌الحساب بازرگانی در زمان ترخیص را تعیین نماید.
  • در نهایت وزارت صمت وظیفه دارد در قالب گزارشات سه ماهه، روند اجرای این مصوبه را به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کند.

واردات خودروهای صفر کیلومتر

اصلاحیه آیین نامه واردات خودروهای صفر کیلومتر

آیین نامه مرتبط دیگری نیز در دی ماه 1402 اصلاح و مجددا تصویب شد. این آیین نامه به بررسی موارد مرتبط با واردات خودروهای صفر کیلومتر می‌پردازد. در این بخش به بررسی جزئیات اصلی مطرح شده در این آیین نامه می‌پردازیم.

منظور از خودروی صفر کیلومتر، خودرویی با حداکثر 99 کیلومتر کارکرد و گذشتن کمتر از یک سال از تاریخ تولید است. زمان تولید بر اساس برند، نوع مدل ساخت و ویژگی‌های کاراکتر مربوطه در شماره شناسایی خودرو، هنگام ورود آن به کشور بررسی می‌شود.

واردات خودرو و ترخیص آن در قالب این آیین نامه، بدون تخصیص ارز و ثبت سفارش ممنوع بوده و قاچاق محسوب می‌شود.

امکان ثبت سفارش صادره پس از ورود خودرو به کشور وجود ندارد؛ و این ثبت سفارش برای ترخیص خودرو از گمرک بی‌اعتبار است.

امکان واردات خودرو صفر کیلومتر بر اساس موضوع این آیین نامه برای اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد. با این حال صدور ثبت سفارش در هر دو حال مستلزم دریافت تاییدیه ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی و سایر موارد فنی مربوطه از وزارت صمت است. همچنین رعایت ماده 10 اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو، مصوب سال 1401 نیز برای این کار ضروری است.

واردات خودرو تجاری کارکرده

واردات خودرو تجاری کارکرده

منظور از خودروهای تجاری در این قانون، انواع اتوبوس، مینی بوس، کامیون، کشنده و ون است. همچنین عمر خودروهای دست دوم در این مورد نباید بیش از 5 سال باشد. نکته دیگر اینکه واردات این خودروها تنها در قالب شخصیت حقوقی امکان‌پذیر است.

نکته دیگر اینکه این خودروها تنها در حمل و نقل عمومی باید مورد استفاده قرار بگیرند. در این زمین ناوگان مورد نیاز برای سفر زائران اربعین حسینی در اولویت واردات هستند.

همچنین شرکت‌های مجاز برای واردات خودروی تجاری دست دوم، در سه گروه الف، ب و ج بر اساس موارد زیر دسته‌بندی شده‌اند:

الف) کارخانه‌های تولید کننده داخلی : این کارخانه‌ها در هر مرحله می‌توانند 300 دستگاه خودرو وارد کنند.

ب) شرکت‌های حمل و نقل : این شرکت‌ها در هر مرحله مجاز به واردات 25 دستگاه خودرو هستند. همچنین این شرکت‌ها باید دارای پروانه فعالیت معتبر و مجاز صادر شده توسط سازمان راهداری باشند.

ج) شرکت‌های دارای مجوز واردات خودرو از وزارت صمت : این شرکت‌ها نیز در هر مرحله می‌توانند تنها 25 خودرو وارد کنند.

تبصره یک : شرکت‌های حمل و نقل خودمالک و راننده‌های خودمالک دارای کارت هوشمند هم بر اساس شرایط مندرج در بندهای الف و ب تبصره 3 قانون اصلاح ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو، مجاز به واردات انواع کامیونت، کشنده و کامیون هستند.

تبصره دو : اجازه واردات در مراحل بعدی و ارائه مجوز جدید، منوط به رعایت سقف مجاز واردات در مجوز صادر شده و دریافت کارت هوشمند ناوگان از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

واردات خودرو سواری کارکرده

شروط جدید واردات خودرو سواری کارکرده

همان‌طور که گفته شد شرایط واردات خارجی در طول سال‌های اخیر در حال تغییر و تحولاتی در جزئیات است. بر همین اساس و بر اساس اطلاعات برخی منابع، مواردی در شرایط کلی واردات خودروهای دست دوم تغییر کرده است. در این بخش به بررسی جزئیات مرتبط با این تغییرات پرداخته‌ایم.

ممنوعیت واردات خودروهای بیش از 2500 سی سی اولین مورد جدید اضافه شده است. همچنین خودروهای وارداتی ارزان قیمت و کارکرده باید مجوزهای مرتبط با سازمان ملی استاندارد را دریافت کنند.

عمر حداکثر 5 ساله و کارکرد حداقل 100 کیلومتر، از دیگر مواردی است که به عنوان پیش شرط‌های واردات خودرو خارجی دست دوم باید در نظر داشته باشید.

یکی دیگر از تغییرات احتمالی مبنی بر گواهی اسقاط است. در این صورت یکی دیگر از شروع صدور ثبت سفارش، ارائه گواهی اسقاط بر اساس موضوع ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو است.

ارائه ضمانت و خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی کارکرده، نکته دیگری است که شرکت‌های واردکننده برای ثبت سفارش باید در نظر بگیرند.

شرایط واردات خودرو شخصی دست دوم نیز در این تغییرات مشخص شده و بر اساس آن تنها افراد دارای کارت بازرگانی معتبر اجازه واردات این خودروها به کشور را دارند. حقیقی بودن اشخاص وارد کننده، سایر شروط گفته شده را از آنها سلب نمی‌کند.

در مورد خودروهای کارکرده نیز مانند واردات خودروهای صفر کیلومتر، ثبت سفارش خودرو باید پیش از ورود آن به کشور انجام شود. در غیر این صورت گمرک اجازه ترخیص خودروها را حتی در صورت ثبت سفارش ندارد.

در نهایت فروش خودرو وارداتی کارکرده تا قبل از 5 سال مشمول مالیات غیرمتعارف بوده و سازمان امور مالیاتی را مجاز به دریافت آن می‌کند.

چند نکته مهم درباره آیین نامه واردات خودروهای صفر و کارکرده

تا اینجای مقاله جزئیات اصلی در مورد قوانین و آیین نامه‌های مربوط به شرایط واردات خودرو خارجی صفر و کارکرده را بررسی کردیم. با این حال ممکن است برخی جزئیات مهم درباره آنها را در نظر نگرفته باشید. به خصوص با مقایسه شرایط تعیین شده برای خودروهای صفر در مقابل مدل‌های کارکرده، می‌توان نکات زیر را در نظر گرفت:

به‌طور کلی در این آیین نامه‌ها شرایط واردات خودروهای کارکرده در مقایسه با خودروهای صفر آسان‌تر در نظر گرفته شده است. در واقع به‌نظر می‌رسد دولت به واردات خودروهای کارکرده مایل‌تر است.

همچنین با وجود آنکه برای واردات خودروهای صفر خارجی، یک میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته شده است؛ این محدودیت برای خودروهای کارکرده تعریف نشده و سقفی برای آن مشخص نشده است.

این نکته هم در جهت تسهیل هرچه بیشتر واردات خودروی کارکرده بوده است. در نهایت خودروهای دست دوم همچنین استانداردهای ساده‌تری را باید از سازمان استاندارد دریافت کنند.

کاهش سود بازرگانی واردات خودرو نیز نکته دیگری است که باید به آن توجه کرد. در واقع دولت کوشیده با اجرای این کاهش، انگیزه واردات برخی خودروها را بیشتر کند.

بر این اساس تعرفه واردات خودروهای دورن‌سوز و بنزینی با حجم موتور بین هزار تا هزار و پانصد سی سی صفر خواهد بود. عددی که قبلا 11 درصد بوده است. همچنین به واردات خودروهای بنزینی و هیبریدی با موتور زیر هزار و پانصد سی سی نیز تعرفه واردات خودرو تعلق نمی‌گیرد.

آخرین نکته‌ای که اطلاع از آن مهم است؛ ممنوع بودن واردات از برندهایی است که پیش از این و در دوره تحریم‌ها بازار ایران را ترک کرده و به مشتریان نهایی ضربه زدند.

واردات خودرو توسط جانبازان

آیین نامه واردات خودرو توسط جانبازان

حتما بارها از شرایط واردات خودرو شخصی دست دوم و نو توسط جانبازان شنیده‌اید. در واقع این امتیازی است که توسط دولت به جامعه جانبازان اعطا شده است. این آیینه نامه معمولا سالانه تصویب شده و در همان سال قابلیت اجرایی دارد.

در سال 1402 نیز این آیین نامه تصویب شد. بر این اساس و به‌طور خلاصه جانبازان با ضریب 50 درصد یا بیشتر، می‌توانند از تسهیلات موضوع ماده 45 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران بهره ببرند.

بر اساس این قانون هر شخص جانبازی می‌تواند خودروی سواری مناسب خود را به صورت وارداتی و یا از محصولات داخلی تهیه کند. با این حال این آیین نامه جزئیات بیشتری دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

در مورد خودروهای وارداتی، جانبازانِ 70 درصد که قطع نخاع بوده یا دو پا یا دو دست آنها از مچ به پایین قطع شده است؛ می‌توانند تا سقف 35 هزار یورو، خودروی مدنظر خود را وارد کنند.

سایر جانبازان 70 درصد نیز می‌توانند خودرویی تا سقف 30 هزار یورو انتخاب نمایند. در نهایت جانبازان زیر 70 درصد و بالاتر از 50 درصد، باید خودرویی تا سقف 25 هزار یورو انتخاب کنند.

تشخیص درصد جانبازی و نوع جانبازی بر اساس این آیین نامه بر عهده کمیسیون پزشکی بنیاد است. همچنین بنیاد باید لیست مشمولین این آیین نامه را آماده کرده و مطابق با اولویت، ظرف کمتر از یک ماه از تاریخ ابلاغ، به وزارتخانه اعلام کند.

اگرچه برای خرید این خودروها به مشمولان وام بانکی اعطا می‌شود؛ اما دریافت آن ضروری نیست. بنابراین مشمولان می‌توانند بخشی یا همه مبلغ خودرو را نقدا پرداخت کنند.

جانبازانی که از تسهیلات دیگری برای خرید خودرو، خارج از این آیین نامه و با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار استفاده کرده‌اند؛ کماکان می‌توانند از این تسهیلات نیز بهره‌مند شوند.

اولویت‌بندی مشمولان بر اساس میزان استفاده آنها از تسهیلات است. به عنوان مثال مشمولانی که طی 10 سال گذشته از تسهیلات مختلف واردات یا خرید خودرو استفاده نکرده‌اند؛ در لیست بنیاد از اولویت بیشتری برخوردار هستند.

مشمولان این آیین نامه از پرداخت عوارض مندرج در تصویب نامه شماره 62924ت / 54522 مورخ ۱۳۹۶/۵/۲۵ معاف‌اند. همچنین این مشمولان از پرداخت سود بازرگانی متعلق به واردات خودرو و تجهیزات مورد نیاز برای متناسب‌سازی خودرو با وضعیت معلولیت خود معاف هستند.

در صورت انصراف مشمولان از واردات خودرو خارجی، از امتیاز دریافت بدون نوبت خودروی داخلی و واگذاری فوری آن بهره‌مند می‌شوند.

در این زمینه بانک مرکزی مکلف است در تخصیص ارز تا سقف مجاز برای واردات هر خودرو، با اولویت قرار دادن تخصیص از منابع ارزی جهت واردات اقدام کند.

واردات خودروی خارجی با امتیاز جانبازی، حق فروش خودرو را به مدت 5 سال سلب می‌کند. در واقع جانبازان حق ندارند خودروی وارد شده را به هر شکلی، اعم از رسمی یا وکالتی به فرد دیگری بفروشند.

سازمان‌های مرتبط از جمله نیروی انتظامی و دفاتر اسناد رسمی نیز باید در این زمینه همکاری کنند. همچنین نیروی انتظامی اجازه دارد جهت جلوگیری از این انتقال، خودرو را توقیف نماید. بدیهی است مسئولیت همه این موارد با شخص فروشنده است.

افراد مشمول ماده 45 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران واجد دریافت امتیاز واردات خودرو نیستند. با این حال آنها می‌توانند از وام بانکی برای خرید خودروهای داخلی استفاده کنند.

چند نکته درباره واردات خودروی جانبازان در سال 1402

  1. سامانه فروش خودروهای وارداتی به جانبازان در بهمن 1402 باز شد. در همین زمان نیز امکان انتخاب خودرو وجود داشت.
  2. پس از تایید خودروی انتخاب شده توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران، مراحل ثبت سفارش تا انتهای بهمن کامل  شد.
  3. تا این مرحله نیاز به پرداخت وجه از سوی جانبازان مشمول نبوده است.

ادامه این فرآیند در سال 1403 تکمیل خواهد شد. توصیه شده تا جانبازان امتیاز خود را نفروشند. به خصوص که در حال حاضر قیمت‌های واقعی برای معامله احتمالی به دست نیامده است.

همچنین اولویت سامانه بر اساس میزان درصد جانبازی تعریف شده است. بر این اساس جانبازان ویژه در نوبت اول، جانبازان 70 درصد در نوبت دوم و جانبازان 50 تا 69 درصد در نوبت سوم خواهند بود.

تازه‌ ترین خودروهای وارداتی به ایران

اگرچه سال 1402 آغاز راه واردات مجدد خودروهای خارجی به ایران بود و این کار به صورت محدود عملی شد؛ اما به همین میزان نیز خودروهای جدیدی به بازار ایران وارد شده است.

به‌طوری که در نمایشگاه‌های خودرو در سراسر کشور، می‌توان این خودروهای تازه را دید. در ادامه لیستی از خودروهای وارد شده به علاوه مشخصات شرکت واردکننده را مشاهده می‌کنید.

نام خودرو شرکت مادر واردکننده
هونگچی H5 مدل 2023 گروه FAW گروه بهمن (BM Cars)
دانگ فنگ فنگون E5 DFSK موتور گروه بهمن (BM Cars)
هونگچی E-QM5 گروه FAW گروه بهمن (BM Cars)
بستیون T77 گروه FAW گروه بهمن (BM Cars)
چانگان CS35 پلاس چانگان اتومبیل سایپا
چانگان یونی T کراس چانگان اتومبیل سایپا
چانگان یونی V چانگان اتومبیل سایپا
چانگان یونی K چانگان اتومبیل سایپا
زوتی DL5 زوتی آتو پارس خودرو
دانگ فنگ آیولوس شاین مکس دانگ فنگ موتور ایران خودرو
فونیکس آریزو 8 جی تی چری اتومبیل مدیران خودرو (فونیکس)
کیا سراتو کیا موتور کوشا خودرو
کیا سلتوس کیا موتور کوشا خودرو
کیا سونت کیا موتور کوشا خودرو
کیا پگاس کیا موتور کوشا خودرو
کیا سید کیا موتور کوشا خودرو
کیا K5 کیا موتور کوشا خودرو
هیوندای النترا هیوندای موتور کرمان موتور (KTL)
هیوندای کرتا هیوندای موتور کرمان موتور (KTL)
هیوندای توسان هیوندای موتور کرمان موتور (KTL)
ونوسیا FAW-VW ماموت (مکث موتور)
تیارا پرایم بایک ماموت (مکث موتور)
جتا VS5 FAW-VW ماموت (مکث موتور)
جتا VS7 FAW-VW ماموت (مکث موتور)
جتا VA3 FAW-VW ماموت (مکث موتور)
لوکانو چری (جیکو) ماموت (مکث موتور)
فیات 500 استلانتیس (فیات) پارسیان موتور
فیات تیپو استلانتیس (فیات) پارسیان موتور
فیات دوکاتو استلانتیس (فیات) پارسیان موتور
جیلی آزکارا هیبریدی جیلی فردا موتورز
ام جی GT سایک موتور فردا موتورز
نبکا اسکای ول ET5 اسکای ورث آتو نوین ماهان
بایک BJ60 بایک موتور دیار خودرو
کاما ES6 آریا دیزل
نتا U هوزون اتو چین گروه بهمن (BM Cars)
اکستریم Vx چری مدیران خودرو (اکسید)
اکستریم TXL چری مدیران خودرو (اکسید)
اکستریم LX چری مدیران خودرو (اکسید)
دیار L7 پلاس ZX Auto دیار خودرو (تیگارد)
مرسدس بنز CLA 180 مرسدس بنز ستاره ایران
مرسدس بنز C 180 مرسدس بنز ستاره ایران
سوزوکی جیمنی سوزوکی موتور راسا موتور خاورمیانه
سوزوکی بالنو سوزوکی موتور راسا موتور خاورمیانه
جی ای سی GS3 GAC  موتور راسا موتور خاورمیانه
جی ای سی EMKOO GAC  موتور راسا موتور خاورمیانه
جی ای سی EMPOW GAC  موتور راسا موتور خاورمیانه
سامسونگ (4 مدل) رنو – سامسونگ سروش دیزل مبنا

گارانتی خودروهای وارداتی

گارانتی خودروهای وارداتی

یکی از نکات مهم که بارها به اشکال مختلف در قوانین و آیین نامه‌های مرتبط با شرایط واردات خودرو خارجی مورد توجه قرار گرفته، گارانتی و خدمات پس از فروش آن است.

در واقع از آنجا که این قوانین تلاش کرده‌اند تا مسئله واردات خودرو خارجی به کشور را تسهیل کنند؛ نگرانی از بابت خدمات پس از فروش و گارانتی این خودروها نیز باید مورد توجه قرار می‌گرفته است.

به عنوان مثال انجام سرویس‌های دوره‌ای، تامین و توزیع قطعات مصرفی و وجود تعمیرگاه‌های مجاز گسترده، از جمله مواردی است که در ارائه خدمات پس از فروش مناسب نقش بازی می‌کنند.

بر همین اساس مدیرکل دفتر خدمات فنی مهندسی وزارت صمت، این موارد را در مورد خودروهای وارداتی به عنوان شروط اصلی دریافت مجوز واردات ذکر کرده است.

در واقع این قوانین تضمین می‌کند که خدمات پس از فروش به خودروهای وارداتی تنها در حد تعهدات ساده و مکتوب نیست.

بلکه واردکنندگان باید علاوه بر تعهدات الزام‌آور، به میزان مناسبی تضامین مالی نیز برای این موضوع ارائه دهند. برای ارائه این تضامین نیز فکر شده و سرویسی با نام سامانه جامع گارانتی و تایید سازمان ملی استاندارد برای آن شکل گرفته است.

همچنین وزارت صمت مشخص کرده است که همه شرکت‌ های واردکننده خودرو خارجی، باید متناسب با حجم واردات و در نتیجه فروش خود، زیرساخت‌های کافی برای ارائه خدمات پس از فروش را ارائه دهند.

البته دولت در این زمینه دست شرکت‌ها را برای ارائه خدمات پس از فروش به شیوه مستقیم یا غیرمستقیم باز گذاشته است.

به عبارت دیگر شرکت‌ها می‌توانند به‌طور مستقیم مسئولیت ارائه این خدمات را برعهده گرفته و در نتیجه زیرساخت‌های ارائه آن را فراهم کنند. همچنین آنها می‌توانند اشخاص یا شرکت‌های دیگر را مسئول این کار کرده و با قردادهای الزام‌اور با آنها، ارائه خدمات پس از فروش باکیفیت خود را تضمین نمایند.

همچنین وزارت صمت اعلام نموده که فارغ از سیستم شرکت واردکننده، هر خودروی وارداتی به کشور دارای یک شناسه رهگیری اختصاصی برای خود است.

برای هر شناسه رهگیری نیز باید یک شناسنامه گارانتی توسط شرکت واردکننده یا نماینده آن صادر شود. در واقع وزارت صمت در اینجا نیز نقش ناظر را بازی می‌کند.

شرایط واردات خودرو شخصی دست دوم از مناطق آزاد

از آنجا که آیین نامه شرایط واردات خودرو شخصی دست دوم به تازگی به تصویب رسیده است. دولت برای آغاز واردات این خودروها، شرایط خاصی را برای خودروهای خارجی دست دوم فعال در مناطق آزاد تجاری، مانند جزیره کیش، تدارک دیده است.

این شرایط در قالب ابلاغیه‌ای برای پلاک گذاری خودروهای کارکرده خارجی فعال در این مناطق ارائه شده است. در این بخش به بررسی جزئیات این ابلاغیه پرداخته‌ایم.

بر اساس این ابلاغیه، خودروهایی که پیش از تاریخ ارائه این ابلاغ، مجوز تردد در مناطق آزاد تجاری و صنعتی را داشته‌اند می‌توانند تحت شرایطی پلاک ملی دریافت کرده و وارد سرزمین اصلی ایران شوند.

از جمله این شروط نیز پرداخته تمامی بدهی‌ها و عوارض مرتبط با خودرو، پرداخت حقوق ورودی از جمله حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب و دارا بودن معاینه فنی متصل به سامانه سیمفا است.

البته این ابلاغیه نکات دیگری نیز دارد. از جمله اینکه خودروهای مشمول حکم بند 1 تفاهم‌نامه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی و گمرک جمهوری اسلامی ایران که با شماره ۱۴۰۰۲/۱۰/۱۴۳۰ در تاریخ 10 خرداد 1400 مسثتنی شده‌اند؛ نمی‌توانند از شرایط این ابلاغیه استفاده کنند.

همچنین این کار قابل انجام توسط اشخاص حقیقی و حقوقی است. همچنین پلاک گذاری این خودروها مشروط به دریافت تاییدیه خدمات پس از فروش و آلایندگی ایمنی از سازمان محیط زیست، سامان ملی استاندارد ایران و وزارت صمت است. همچنین رعایت ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو نیز در این زمینه ضروری است.

در نهایت دولت امیدوار است این ابلاغیه شرایطی را فراهم کند که حجم خودروهای دست دوم وارداتی به کشور در آغاز تصویب قوانین مرتبط با آن سرعت بیشتری گرفته و از سویی فرصتی برای استفاده مجدد و بهتر از خودروهای موجود در مناطق آزاد تجاری – صنعتی فراهم شود.

H2. دستورالعمل سازمان استاندارد برای واردات خودرو کارکرده

همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره شد؛ خودروهای کارکرده باید مطابق با استانداردهای اعلام شده از سوی سازمان استاندارد باشند.

بر همین اساس و با داغ شدن موضوع تصویب قوانین و شرایط واردات خودرو خارجی نو و کارکرده، سازمان استاندارد ملی ایران نیز جزئیات بیشتری در مورد شرایط خودروهای وارداتی کارکرده را در قالب یک دستورالعمل کوتاه مطرح کرده است. در این بخش به بررسی این دستورالعمل پرداخته‌ایم.

  1. خودروهای وارد شده باید منطبق بر گواهی استاندارد ای مارک COC باشند.
  2. خودروهای وارداتی باید دارای گواهی تایید GCC باشند. در مورد کشورهای حوزه خلیج فارس گواهی GSO مورد نیاز است.
  3. خودروهای وارداتی از چین باید دارای گواهی تاییدیه از این کشور با نام اختصاری CCC باشند.
  4. خودروهای کارکرده تولید شده در کشورهای انگلیسی، ژاپن، کره جنوبی و اتحادیه اروپا مجاز به واردات هستند.
  5. همه خودروهای دست دوم وارداتی باید دارای گواهی صحه‌گذاری تایید نوع، از سازمان استاندارد طی 5 سال گذشته باشند.
  6. خودروهای وارداتی از منطقه اوراسیا باید دارای تاییدیه اتحادیه اورآسیا EAC باشند.
  7. همه خودروهای کارکرده وارداتی باید تایید کلی WVTA را بر روی پلاک شناسایی خود داشته باشند.

همچنین سازمان ملی استاندارد ایران برندهای مجاز برای واردات خودروهای کار کرده را طبق لیست زیر اعلام کرده است:

  • بی ام و
  • سئات
  • اشکودا
  • آئودی
  • فولکس واگن
  • مینی
  • اپل
  • ولوو
  • فیات
  • مازراتی
  • رنو
  • پژو
  • مان
  • اسکانیا
  • ایویکو
  • تویوتا
    نیسان
    سوزوکی
  • هوندا
  • لکسوس
  • میتسوبیشی
  • مزدا
  • کیا
  • هیوندای
  • سانگ یانگ

تعرفه واردات خودرو

در نهایت آنچه تعیین‌کننده قیمت نهایی یک محصول وارداتی است؛ تعرفه واردات آن به کشور است. این تعرفه در مورد خودرو به صورت سالانه و با توجه به حقوق ورودی کالا به کشور (بودجه همان سال) تعیین می‌شود.

مثلا این تعرفه در سال 1400، هشتاد شش درصد ارزش گمرکی خودرو بود. البته این در شرایطی است که واردات خودرو از سال 1397 تا امسال ممنوع بوده و تنها تعداد محدودی خودروی چینی به کشور وارد می‌شد.

با این حال در حال حاضر و برای سال 1403 تعرفه واردات خودرو مشخص شده است. بر این اساس تعرفه خودروهای کار کرده به شرح جدول زیر است:

حجم موتور تعرفه گمرکی
بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی سی ۲۰ درصد
بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی سی ۷۰ درصد
بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی ۹۵ درصد
بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی ۱۳۵ درصد
بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی سی ۱۶۵ درصد
بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی سی ۱۷۵ درصد

همچنین علاوه بر تعرفه گمرکی، واردات خودرو هزینه‌های دیگری نیز دارد. در ادامه لیستی از این هزینه‌ها ذکر شده است:

  • 1 درصد حق ورودی در قالب عوارض هلال احمر
  • نیم در هزار ارزش گمرکی کالای وارداتی به عنوان عوارض پسماند
  • 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بر اساس مجموعه ارزش گمرکی و حقوق ورودی
  • 10 درصد ارزش گمرکی به عنوان عوارض واردات خوردوهای بنزینی و هیبریدی
  • عوارض متداول واردات تریلر، سواری، مینی بوس، اتوبوس و کامیون به ریال
  • 5 درصد ارزش فوب به عنوان عوارض متداول خودروهای سواری
  • 3 درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره‌گذاری
  • 10 درصد ارزش گمرکی مطابق با سند ترخیص به عنوان عوارض راهنمایی و رانندگی
  • هزینه نقل و انتقال دارایی و عوارض شهرداری، هنگام پلاک‌گذاری
  • اشخاص حقیقی و بدون کارت بازرگانی باید 2 درصد مالیات علی‌الحساب نیز پرداخت کنند.
  • هشت در هزار از ارزش CIF نیز هزینه استاندارد است.
  • یک و نیم درصد از ارزش خودرو برای دریافت گواهی اسقاط

همچنین در ادامه جدول تعرفه واردات خودرو خارجی صفر کیلومتر را مشاهده می‌کنید:

نوع خودرو حقوق ورودی (درصد)
خودرو سواری با حجم موتور تا ۱۰۰۰ سی سی جرقه‌ای احتراقی بنزینی ۲۰
خودرو سواری با حجم موتور ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی سی جرقه‌ای احتراقی بنزینی ۷۰
خودرو سواری با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی جرقه‌ای احتراقی بنزینی ۹۵
خودرو سواری با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی جرقه‌ای احتراقی بنزینی ۱۳۵
خودرو سواری با حجم موتور ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی سی جرقه‌ای احتراقی بنزینی ۱۶۵
خودرو سواری با حجم موتور بیش از ۳۰۰۰ سی سی جرقه‌ای احتراقی بنزینی ۱۷۵
خودرو سواری با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سی سی دیزل یا نیمه دیزل ۷۰
خودرو سواری با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی دیزل یا نیمه دیزل ۹۵
خودرو سواری با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی دیزل یا نیمه دیزل ۱۳۵
خودرو سواری با حجم موتور ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی سی دیزل یا نیمه دیزل ۱۶۵
خودرو سواری با حجم موتور بیش از ۳۰۰۰ سی سی دیزل یا نیمه دیزل ۱۷۵
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز جرقه‌ای احتراقی ۱۵۰۰ سی سی و کمتر (بنزین/ هیبرید) ۱۵
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز جرقه‌ای احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی (بنزین/ هیبرید) ۲۰
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز جرقه‌ای احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی (بنزین/ هیبرید) ۵۰
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز جرقه‌ای احتراقی بیش از ۲۵۰۰ سی سی (بنزین/ هیبرید) ۱۴۰
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون سوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۰ سی سی و کمتر (دیزل / هیبرید) ۱۵
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون سوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی (دیزل / هیبرید) ۲۰
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز تراکمی احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی (دیزل / هیبرید) ۵۰
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز تراکمی احتراقی بیش از ۲۵۰۰ سی سی (دیزل/ هیبرید) ۱۴۰
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز جرقه‌ای احتراقی ۱۵۰۰ سی سی و کمتر (بنزین / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) ۱۵
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز جرقه‌ای احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی (بنزین / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) ۱۵
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز جرقه‌ای احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی (بنزین / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) ۴۰
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز جرقه‌ای احتراقی بیش از ۲۵۰۰ سی سی (بنزین / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) ۱۳۵
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۰ سی سی و کمتر (دیزل / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) ۱۵
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز تراکمی احتراقی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی (دیزل / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) ۱۵
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز تراکمی احتراقی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی (دیزل / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) ۴۰
خودرو سواری با حجم موتور پیستونی درون‌سوز تراکمی احتراقی بیش از ۲۵۰۰ سی سی (دیزل / هیبرید) (قابل شارژ با منبع خارجی) ۱۳۵
سایر وسایل نقلیه تنها با موتور برقی برای نیروی محرکه ۱۵
سایر وسایل نقلیه ۱۳۵

در پایان امیدواریم با خواندن این مقاله دید مناسب و جامعی به وضعیت و شرایط واردات خودرو خارجی دست دوم و نو پیدا کرده باشید و بر مبنای این اطلاعات برای ورود به بازار خودرو تصمیم‌گیری کنید.

0 0 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید