نحوه اجاره ماشین در استانبول ترکیه + قوانین و شرایط {آیا به صرفه است؟!}

قوانین اجاره خودرو در ترکیه

قوانین اجاره خودرو در ترکیه برای افرادی که می‌خواهند تجربه رانندگی و رفت و آمد با خودروی شخصی را در شهر استانبول و سایر شهرهای ترکیه داشته باشند؛ نکات زیادی برای گفتن دارد. به عبارت دیگر اگر می‌خواهید در حین سفر به ترکیه، امکان و اجازه رانندگی داشته باشید؛ بسیار مهم است که با قوانین نوشته و نانوشته اجاره خودرو در ترکیه آشنا باشید. اگر هم هنوز در مورد استفاده از این سرویس در سفر خود تصمیم نگرفته‌اید؛ بد نیست اطلاعات لازم را در مورد آن جمع‌آوری و مقدمات آن را پیش از سفر فراهم کنید.

این کار کمک می‌کند تا در صورت لزوم یا تمایل، با آگاهی از شرایط و سهولت بیشتر، خودروی دلخواه خود را اجاره کرده و رانندگی در شهر زیبای استانبول و سایر شهرهای ترکیه را تجربه کنید. به همین دلیل در این نوشته می‌خواهیم شما را با 0 تا 100 اجاره خودرو در استانبول آشنا کنیم؛ و علاوه بر بررسی قوانین و مقررات، جزئیات بیشتری را در این باره با شما در میان بگذاریم.

چرا اجاره خودرو در استانبول ؟

استانبول شهر بسیار بزرگی است. در واقع در یک ترافیک معمولی این شهر، اگر بخواهید از غربی‌ترین نقطه آن در منطقه اروپایی، به شرقی‌ترین نقطه آن در منطقه آسیایی بیایید؛ احتمالا مدت زمانی بیش از 3 ساعت را در سفر خواهید بود. برای درک دقیق‌تر بزرگی و عظمت این شهر، جالب است بدانید که مساحت شهر استانبول 5461 کیلومتر مربع است. این در حالی است که شهری مثل تهران تنها 730 کیلومتر مربع مساحت دارد.

بنابراین در عمل با یک کلان شهر جهانی روبه‌رو هستید. طبیعتا همین یک دلیل برای بسیاری از افراد کافی است تا به بررسی قوانین اجاره خودرو در ترکیه بپردازند و خود را برای اجاره خودرو در استانبول آماده کنند. در واقع اگر می‌خواهید سفری راحت داشته باشید و بدون دغدغه استفاده از حمل و نقل عمومی در سطح این شهر جابه‌جا شوید؛ بهتر است اجاره خودرو را در نظر بگیرید.

صرفه اقتصادی

به‌طور خلاصه اجاره ماشین در استانبول به صرفه است. در واقع دلیل مهم دیگری که اجاره خودرو در این شهر را جذاب می‌کند؛ هزینه‌های بسیار بالای کرایه تاکسی است. در واقع اگر بخواهید تمامی مسیرهای رفت و آمد خود را در طول سفر به استانبول با تاکسی بروید؛ به‌طور میانگین هزینه‌ای برابر با اجاره خودرو خواهید پرداخت. این در حالی است که اگر تعداد همسفران شما بیش از 4 نفر باشد؛ نیازمند گرفتن دو تاکسی در هر مسیر هستید.

در این شرایط نیز باید انتظار هزینه‌ای به مراتب بیشتر از اجاره خودرو را داشته باشید. این در حالی است که انتظار برای رسیدن تاکسی، تحمل فضای غیرشخصی داخل تاکسی، سر و کله زدن با راننده تاکسی‌های بعضا کم انصاف ترک و… را نیز باید در نظر بگیرید. بنابراین به‌طور خلاصه توصیه می‌کنیم اگر به دنبال استفاده از حمل و نقل عمومی (اتوبوس و مترو) نیستید؛ در اغلب موارد اجاره خودرو در استانبول گزینه محبوب‌تر، معقول‌تر و به‌صرفه‌تری در مقایسه با استفاده از تاکسی شخصی است.

تعدد نقاط دیدنی

تعدد نقاط دیدنی

دلیل دیگری که اجاره خودرو در استانبول و در نتیجه بررسی قوانین اجاره خودرو در ترکیه را ارزشمند می‌کند؛ تعدد نقاط دیدنی استانبول و پراکندگی جغرافیایی آنها است. همان‌طور که گفتیم استانبول کلان شهری بسیار بزرگ است. از سویی نقاط دیدنی، بازارها، جاذبه‌های گردشگری و… در این مساحت گسترده پراکندگی نسبتا بالایی دارند. بنابراین اگر بخواهید در فرصتی کوتاه به همه آنها سر بزنید؛ طبیعتا نیازمند اجاره خودرو هستید. در غیر این صورت و استفاده از حمل و نقل عمومی، قاعدتا باید از میان نقاط دیدنی و جذاب گوناگون این شهر، روی برخی نام‌ها خط قرمز بکشید.

امنیت و راحتی

در نهایت اجاره خودرو در استانبول به شما امنیت و راحتی کاملی می‌بخشد. داشتن فضای خصوصی در مسیرهای طولانی رفت و آمد، قابلیت حمل راحت‌تر خریدهای احتمالی و اطمینان از تمیز و بهداشتی بودن محیط خودرو، همگی باعث می‌شود تا احساس امنیت و راحتی بیشتری داشته باشید. همچنین این که فرمان سفر دست شماست؛ می‌تواند حس امنیت را در شما دوچندان کند. البته اگر پیش از اجاره، به خوبی با قوانین اجاره خودرو در ترکیه آشنا شده باشید.

قوانین و مقررات اجاره خودرو در استانبول

اگر تا اینجای مقاله همراه ما بودید؛ احتمالا موافق ما هستید که اجاره ماشین در استانبول به صرفه است. با این حال این به صرفه بودن زمانی نمود بیشتری دارد که به‌طور کامل با قوانین اجاره خودرو در ترکیه آشنا باشید. فراموش نکنید که شما قصد دارید در کشور دیگری رانندگی کنید. بنابراین علاوه بر جمع‌آوری و آماده‌سازی مدارک قانونی ضروری، باید با قوانین استفاده از خوردرو و همچنین مقررات راهنمایی و رانندگی آن کشور نیز آشنا شوید. به همین دلیل این بخش را به این موضوع مهم اختصاص داده‌ایم.

مدارک ضروری برای رانندگی در ترکیه

مدارک ضروری رانندگی

وقتی می‌خواهید در یک کشور خارجی رانندگی کنید؛ همراه داشتن سه مدرک اساسی زیر مهم‌ترین نکته است:

  • پاسپورت : در خارج از ایران، پاسپورت مهم‌ترین اوراق هویتی شما است. بنابراین علی‌رغم داشتن سایر مدارک، بدون داشتن پاسپورت و همراه بودن آن، هرگز در ترکیه و سایر کشورهای خارجی رانندگی نکنید.
  • گواهینامه بین‌ المللی : شما با گواهینامه ایرانی خود اجازه رانندگی در کشور ترکیه را ندارید. با این وجود امکان دریافت گواهینامه بین‌المللی و رانندگی با آن در ترکیه، کماکان برای شما موجود است. مراحل دریافت گواهینامه بین‌المللی در ایران پیچیده نیست. برای این کار کافی است به وب‌سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه کنید. این کانون مسئول صدور گواهینامه بین‌المللی رانندگی در ایران است. شما با پرداخت هزینه کمی می‌توانید نسخه بین‌المللی گواهینامه ایرانی خود را دریافت کرده و با آن در ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر به صورت موقت رانندگی کنید.
  • اصل گواهینامه ایرانی : علی‌رغم داشتن گواهینامه بین‌المللی، توصیه می‌کنیم گواهینامه رانندگی ایرانی خود را نیز در این سفر و در حین رانندگی، همراه داشته باشید.

نکته مهم: ایرانیان حاضر در کشور ترکیه به دو گروه تقسیم می‌شود. گروهی که به صورت توریستی وارد این کشور شده‌اند؛ و افرادی که دارای کارت اقامت این کشور است. اگر شما در گروه دوم قرار می‌گیرید و از تاریخ دریافت کارت اقامت شما بیش از 6 ماه گذشته است؛ دیگر اجاره رانندگی با گواهینامه رانندگی بین‌المللی را ندارید. بنابراین برای اجاره خودرو در ترکیه باید به فکر گرفتن گواهینامه رانندگی ترکی باشید.

قوانین و شرایط اجاره خودرو

قوانین و شرایط اجاره خودرو

موسسه‌ های اجاره خودرو متعددی در کشور ترکیه فعالیت می‌کنند. بسیاری از آنها شرکت‌های مقیم ترکیه هستند. بعضی دیگر نیز شرکت‌های بین‌المللی اجاره خودرو هستند؛ که چندین کشور مختلف فعالیت می‌کنند. طبیعتا قوانین اجاره خودرو در ترکیه از شرکتی با شرکت دیگر متفاوت است. با این وجود اغلب آنها قوانین و مقررات مشابهی را برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند. در این بخش می‌خواهیم شما را به‌طور خلاصه با مهم‌ترین قوانین موسسات اجاره خودرو در ترکیه آشنا کنیم.

وثیقه : تقریبا همه شرکت‌های اجاره خودرو، از شما تضمینی مبنی بر باز پس گیری و سلامت خودرو دریافت می‌کنند. برای افرادی که دارای حساب اعتباری در یک بانک خارجی با میزان اعتبار مناسب هستند؛ این وثیقه از طریق همین اعتبار انجام می‌شود. بنابراین نیاز به ارائه مدرک بیشتری نیست.

با این حال از آنجا که اغلب توریست‌های ایرانی دارای این حساب بانکی نیستند؛ مبلغی به عنوان تضمین از آنها دریافت می‌شود. این مبلغ از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است. با این حال اغلب این عدد حداقل حدود 4000 لیر است. عددی که تضمین می‌کند شما آسیبی به خودرو نزده و در صورت آسیب زدن، می‌توانید آنها را جبران نمایید.

زمان و مکان تحویل : اغلب شرکت‌های اجاره خودرو در استانبول، خودرو را در فرودگاه به شما تحویل می‌دهند. شما نیز موظف هستید که پس از پایان مدت اجاره، خودرو را در فرودگاه به آنها تحویل دهید. از نظر زمانی نیز همه چیز به ساعت پرواز شما بستگی دارد. در این زمینه می‌توانید برای دریافت خودرو با شرکت مدنظر هماهنگ کنید.

در مورد باز پس دادن خودرو نیز، بهتر است زمان آن را حداقل 4 ساعت پیش از پرواز در نظر بگیرید. این کار کمک می‌کند تا بدون عجله و با خیال آسوده کار تحویل خودرو انجام شود. فراموش نکنید که از جمله قوانین اجاره خودرو در ترکیه پرداخت جریمه برای حتی یک ساعت تاخیر در تحویل خودرو است.

وضعیت فنی خودرو

وضعیت خودرو : یکی دیگر از قوانین اجاره خودرو در ترکیه شرایط تحویل خودرو است. اغلب خودرو با وضعیت باک مشخص و تمیز به شما تحویل داده می‌شود. شما نیز باید خودرو را به همان صورت تحویل دهید. در غیر این صورت باید به میزان خالی بودن ظرفیت باک و همچنین در صورت کثیف بودن خودرو، جرایمی را پرداخت کنید. این جریمه معمولا از 50 لیر شروع می‌شود.

میزان مصرف منصفانه : اگرچه شما خودرو را به صورت نامحدود اجاره می‌کنید؛ اما باید مصرف منصفانه را نیز در نظر داشته باشید. در واقع شما خودرو را برای استفاده شخصی خریداری کرده‌اید. بنابراین اگر بیشتر از مقدار مشخصی از آن استفاده کنید؛ به نوعی نشانگر استفاده غیر شخصی است. این عدد در اغلب اوقات حدود 4 هزار کیلومتر در ماه در نظر گرفته می‌شود. عددی که طبیعتا برای مصارف شخصی کاملا کافی است.

مشخص کردن رانندگان : بر طبق قوانین اجاره خودرو در ترکیه، تنها شخص یا اشخاص اجاره‌کننده خودرو اجازه رانندگی با ماشین مدنظر را دارند. بنابراین در طول استفاده هرگز خودرو را به فرد دیگری امانت ندهید. همچنین اگر بیش از یک راننده ممکن است با آن رانندگی کنند؛ باید نام سایر رانندگان را نیز هنگام ثبت قرارداد اعلام کنید. فراموش نکنید که اغلب شرکت‌های اجاره ماشین اجازه ثبت بیش از دو راننده را نمی‌دهند.

شرایط کنسلی : یکی دیگر از نکات مهمی که هنگام اجاره خودرو در استانبول باید به آن دقت کنید؛ شرایط کنسل کردن اجاره خودرو است. گاهی شرکت‌های ارزان‌تر، شرایط کنسلی سختی را در نظر می‌گیرند؛ که موجب صرف هزینه بیشتر برای شما می‌شود. البته در اغلب موارد شرایط کنسلی شامل اعلام آن 24 ساعت قبل از تحویل خودرو و همچنین پرداخت مبلغ مختصری جریمه است.

جرایم رانندگی

جرایم رانندگی : نکته دیگر درباره جرایم رانندگی است. شرکت‌های اجاره خودرو معمولا تا یک ماه بعد از تحویل گرفتن خودرو از شما، جرایم رانندگی آن را (در صورت وقوع) به شما از طریق ایمیل اعلام می‌کنند. شما نیز موظف هستید تا این جرایم را با هماهنگی شرکت اجاره ماشین مدنظر پرداخت نمایید.

حوادث : در صورت وقوع تصادف، خودروی شما شامل بیمه شخص ثالث و بدنه است. با این وجود بسته به شدت تصادف، ممکن است مبلغی نیز به عنوان جریمه از شما دریافت شود. به هر حال در این زمینه نیز بهتر است هنگام ثبت قرارداد اجاره ماشین از شرکت مدنظر پرس و جو کنید. همچنین در صورت وقوع این مشکل، ابتدا به شرکت اجاره ماشین، سپس به شماره 112 موضوع را اطلاع دهید. همچنین تا جای ممکن خودرو را حرکت نداده و از صحنه تصادف فیلم و عکس کافی تهیه کنید.

مقررات راهنمایی و رانندگی در ترکیه

قوانین راهنمایی و رانندگی در اغلب کشورها از اصول یکسانی بهره می‌برد. بنابراین اغلب افراد با داشتن تجربه رانندگی در ایران، مشکلی برای رانندگی در ترکیه نیز نخواهند داشت. با این حال بهتر است در این زمینه نیز به موارد خاصی دقت کنید. به عنوان مثال رعایت مقررات به‌خصوص برای افراد خارجی و با خودروی اجاره‌ای، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

بنابراین بهتر است در طول سفر با دقت بیشتری رانندگی کنید. همچنین آشنایی با واژه‌های اختصاصی در این زمینه نیز می‌تواند در مسیریابی و… به شما کمک کند. بنابراین مروری بر روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی ترکی داشته باشید. نکته دیگر اینکه قوانینی مانند حق تقدم عابر پیاده، حفظ فاصله ایمنی با خودروی جلویی، اشغال نکردن لاین سبقت و توجه به چراغ‌های راهنما، در ترکیه بسیار جدی‌تر از ایران مورد توجه است.

در پایان امیدواریم با خواندن این مقاله، تجربه خوبی از رانندگی در شهر استانبول و کشور ترکیه داشته باشید. فراموش نکنید که اجاره ماشین در استانبول به صرفه است و می‌تواند تجربه سفر شما به این شهر بزرگ را بسیار بهتر و متفاوت‌تر کند. با این حال دقت کردن در جزئیات اجاره ماشین و توجه به قوانین اجاره خودرو در ترکیه از الزامات کسب این تجربه جذاب است.

2 2 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید