7 طراح معروف ایرانی در صنعت خودرو سازی {شرکت بنز و بی ام و}

طراحان معروف ایرانی در صنعت خودرو سازی

این روزها دیگر اصطلاح دهکده جهانی یک رویا نیست و بسیاری از صنایع در جهان به صورت بین‌ المللی اداره و مدیریت می‌شوند. در استراتژی مدیریت این سازمان‌ها، استفاده از نیروهای فنی توانمند، فارغ از ملیت‌شان در اولویت قرار دارد. بر همین اساس امروزه ایرانی‌های بسیاری را می‌توانید پیدا کنید که در شرکت‌ های معروفی مشغول فعالیت هستند و سابقه درخشانی در صنایع بزرگ جهان دارند. در این مقاله از سایت اجاره خودرو سورنا قصد داریم تا 7 طراح خودرو معروف ایرانی را به شما معرفی کنیم که در دنیای خودروسازی بسیار مشهور بوده و فعالیت حرفه‌ای و تخصصی در این زمینه دارند.

محمد حسین امینی یکتا

محمدحسین امینی یکتا جوان 38 ساله ایرانی و یکی از معروف‌ترین طراحان خودرو در جهان شناخته می‌شود. امینی دارای فوق لیسانس طراحی صنعتی است و فعالیت حرفه‌ای خود را در این زمینه از ایران آغاز کرده است. او که هم اکنون یکی از اعضای اصلی استودیو طراحی دایملر آجی «Daimler AG» محسوب می‌شود؛ سابقه عضویت در گروه طراحان فیس لیفت سمند، مینی بوس بنز، کامیونت بادسان و کامیون بنز نارنجی را در کارنامه دارد. معروف‌ترین و جدی‌ترین طرح امینی، لامبورگینی گانادور است که به عنوان طرح پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود آن را به صنعت خودروسازی معرفی کرد.

در طراحی این محصول از تلفیق لانچیا استراتوس HF ZERO با نمونه‌های مدرن لامبورگینی استفاده شده است. طرح لامبورگینی گانادور اولین بار در دانشگاه Scuola Politecnica و زیر نظر شرکت لامبورگینی به دنیای خودروسازی ارائه شد و در معرض دید عموم قرار گرفت. بعدها طرح خاص این خودرو باعث شد که مرسدس بنز از تجربه و تخصص امینی در طراحی محصولات خود نیز استفاده کند. محمدحسین توانست با تکیه بر موفقیت خود در طراحی لامبورگینی گانادور در گام بعدی فعالیت حرفه‌ایش به عنوان طراح ایرانی بنز وارد این شرکت خودروسازی معروف شود.

محمد حسین امینی یکتا

امینی با وجود موفقیت چشمگیری که در زمینه همکاری با شرکت لامبورگینی و مرسدس بنز به دست آورد؛ دست از ارائه طرح‌های خلاقانه برنداشت و توانست با پشتکار مثال زدنی‌اش در سال 2016 ون ویژن را به بازار جهانی معرفی کند. این خودرو برقی، انقلابی در ون‌های کاری شهری به وجود آورد. ون ویژن یک ماشین برقی مجهز به باتری 75 کیلووات ساعتی است که با هر بار شارژ قادر است 270 کیلومتر را بپیماید. این طراح ایرانی شرکت بنز در دومین طرحی که طی همکاری با گروه دایملر به بازار عرضه کرد توانست زمینه تولید کامیون شهری الکتریکی را فراهم کند. علاوه بر این طرح‌ها، سابقه طراحی یک خودرو کوچک کلاس شهری نیز در کارنامه محمدحسین امینی یکتا به چشم می‌خورد.

نادر فقیه‌ زاده

نادر فقیه‌زاده نیز یکی دیگر از طراحان ایرانی معروف خودرو در جهان است که فعالیت خود در این زمینه را از دوران دانشجویی آغاز کرده است. نادر که اکنون نزدیک به 47 سال سن دارد از 10 سالگی ساکن مونیخ آلمان است و بعد از گذراندن تحصیلات تکمیلی از دانشگاه فورتسهایم در رشته طراحی داخلی، به عنوان طراح جونیور در بخش طراحی شرکت خودروسازی ب‌ام‌و مشغول به کار شد. طراحی داخل ب‌ام‌و سری ۷ و سرگروه طراحان بدنه سری ۶ کوپه، سری ۶ کانورتیبل و سری ۶ گرن کوپه از جمله اولین پروژه‌هایی است که نادر فقیه‌زاده در کمپانی BMW انجام داده است.

نادر فقیه‌ زاده

نادر بعد از رسیدن به شهرت در کمپانی بی‌ام و مانند بسیاری از طراحان دیگر تصمیم گرفته تا فعالیت حرفه‌ای خود را در یک شرکت چینی ادامه دهد تا به گفته خودش تجربه بیشتری در زمینه طراحی و تولید خودروهای نسل جدید و برقی به دست آورد. بخش طراحی این کمپانی چینی در مونیخ واقع شده ولی مرکز تولیدش در شانگهای چین قرار دارد. در حال حاضر فقیه‌زاده در AVATAR مشغول به کار طراحی خودرو است و به عنوان اولین طرح خود، محصول مشترک چانگان موتورز و هواوی را طراحی کرده است. این خودرو از محصولات زیر برند مشترک دو شرکت، آواتر است و آواتر ۱۱ نام دارد. فقیه‌زاده در سال 1385 جهت شرکت در یک کنفرانس بین‌المللی از طرف شرکت ساپکو به ایران دعوت شد.

هرمیداس اتابکی

اتابکی طراحی ایرانی و متولد سال 1343 شمسی در تهران است. او در ده سالگی و بعد از تحصیل در دبیرستان فرانسوی رازی به همراه خانواده به فرانسه مهاجرت کرد و از 15 سالگی و قبل از ورود به دانشگاه متوجه علاقه خود به رشته طراحی خودرو شد. او بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی خود وارد بازار کار شد و توانست ظرف مدت کوتاهی و زمانی که فقط 22 سال سن داشت طرح رنو کلیو را به کمپانی رنو ارائه دهد. بعد از موفقیت در طراحی این خودرو نوبت به رنو 92 و مگان رسید. اتابکی با تکیه بر خلاقیت خود طی 6 سال همکاری با شرکت رنو توانست تبدیل به مطرح‌‌ترین طراح خودرو جهان شود.

هرمیداس اتابکی

بعد از کسب موفقیت‌های پیاپی در این 6 سال، هرمیداس تصمیم گرفت تا شرکت مستقل خودش را راه‌اندازی کند تا امکان رشد بیشتر برایش فراهم شود. او حتی برای رسیدن به اهداف بلند پروازانه خود یک سال در آمریکا زندگی کرد؛ اما به دلیل تفاوت‌های فرهنگی نتوانست در این بازه زمانی طرحی را روانه بازار کند و خیلی زود به فرانسه یعنی جایی که ایده‌های شرقی او بیشتر مورد پسند مصرف‌کننده قرار می‌گرفت بازگشت.

اتابکی نه تنها یکی از مشهورترین طراحان خودرو است؛ بلکه در زمینه طراحی کشتی و قطارهای درون شهری نیز دستی برآتش دارد. او حتی در زمینه طراحی عینک‌های ورزشی و شیشه‌های عطر نیز فعالیت حرفه‌ای انجام داده است. در حال حاضر قطارهای درون شهری طراحی شده توسط او که برنده جایزه ویژه طراحی سال 2002 نیز شده است در شهر لیون فرانسه مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرمیداس اتابکی علاقه به همکاری با شرکت‌های خودروسازی ایرانی نیز دارد؛ اما علی‌رغم چندین سفری که به ایران داشته هنوز نتوانسته با مدیران شرکت‌های خودروسازی داخلی در مورد همکاری در زمینه طراحی خودرو به نتیجه برسد.

فردیس رضوانی

داستان فردیس رضوانی کمی متفاوت از دیگر طراحان خودرو است. فردیس در سال 1352 در تهران متولد شد و در سن 9 سالگی همراه با خانواده به آمریکا مهاجرت کرد. او تحصیلات خود را در رشته مهندسی از دانشکده علوم اجتماعی ایروین کالیفرنیا به اتمام رساند و از آنجا که رشته تحصیلی‌اش به نوعی مرتبط به طراحی بود توانست مدرک UCI را نیز کسب کرد. رضوانی اولین طرح خود را در سال ۲۰۰۶ میلادی انجام و با فروش آن به یک کمپانی هلندی توانست سرمایه خوبی به دست آورد.

فروش ۱۴ نمونه از خودرویی که بر اساس طرح او تولید شد بود فردیس را به فکر این انداخت که در سال 2014 کمپانی رضوانی موتورز را راه‌اندازی کند تا طرح جدید خود را به مرحله تولید برساند. تا کنون 4 نمونه از این خودرو در بازارهای بین‌المللی فروخته شده است.

فردیس رضوانی

کمپانی رضوانی موتورز در واقع یک کمپانی خودروسازی شخصی واقع در ارواین آمریکاست که هدف از راه‌اندازی آن تولید اتومبیل‌های سوپر اسپرت است. اولین خودروی این شرکت در سال 2015 و با نام Beast وارد بازار شد و تا قبل از رونمایی 2 دستگاه از آن فروخته شد. رضوانی برای سبک شدن این خودرو، در ساخت آن از هیچ سیستم الکتریکی، رفاهی، گرمایشی و سرمایشی استفاده نکرد. خودروهای بیست ایکس، بیست آلفا، بیست آلفا ایکس، رضوانی تانک و تانک نظامی از جمله دیگر تولیدات کمپانی ایرانی-آمریکایی رضوان موتورز هستند.

کوروش منصوری

کوروش منصوری

منصوری یکی از معروف‌ترین کارآفرینان ایرانی در آمریکاست که حوزه فعالیتش، بیشتر حول محور تیونینگ خودرو می‌چرخد. کوروش در سال 1989 شرکت تیونینگ خودروی منصوری را در آمریکا راه‌اندازی کرد و به صورت حرفه‌ای در این زمینه مشغول به کار شد. او توانست در سال 2004 اولین کار تیونینگ مستقل خود که روی یک آستن مارتین DB9 انجام شده بود را روانه بازار کند. منصوری تاکنون خودروهای معروف بسیاری مانند فراری، آئودی، لامبورگینی، پورشه، رولز رویس، مرسدس بنز و… را تیون کرده است.

امیل بادل

امید بادل طراح ایرانی بی ام در سال 1364 در شیراز به دنیا آمده و تا مقطع پیش‌دانشگاهی در این شهر تحصیل کرده است. امید بعد از اتمام دبیرستان برای تحصیل در دانشگاه به آمریکا مهاجرت کرد و در دانشگاه کالیفرنیا در رشته طراحی وسایل نقلیه (Transportation Design) ادامه تحصیل دارد. همکاری با شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا مانند شورلت، فورد، BMW، پورش، مرسدس بنز، لامبورگینی و فراری در کارنامه امید بادل دیده می‌شود.

امیل بادل

نکته جالبی که در مورد این طراح ایرانی بنز و BMW وجود دارد این است که امید در طول دوره سربازی مفاهیم اولیه طراحی خودرو و کار با نرم‌افزار 3DMAX را به صورت خودآموز فرا گرفته است. در کنار مدل‌های متنوع بی‌ام‌و، طراحی اتومبیل لامبورگینی مدل Xconcept از بهترین و آخرین نمونه کارهای این جوان طراحی ایرانی و خلاق است.

امید مستقیمی

امید مستقیمی

امید مستقیمی با طرح‌های متنوع و خارق‌العاده خود توانست تحولی اساسی در تولید خودروهای فرمول یک ایجاد کند. مستقیمی لیسانس خود را از دانشگاه اصفهان گرفت و در سال 2008 میلادی به عنوان دانشجوی رشته مهندسی برق و الکتریک از دانشگاه نیوکاسل فارغ‌التحصیل شد و فعالیت شغلی خود را بعد از اتمام دوران تحصیل با شرکت‌های بزرگی مانند مرسدس بنز آغاز کرد. بسیاری از خودروهای مسابقات فرمول یک در مالزی، چین، بحرین و استرالیا با طرح‌های امید مستقیمی متحول شده‌اند.

0 0 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید