چگونه در شب رانندگی کنیم؟ آموزش مقابله با خطرات جاده در شب

چگونه در شب رانندگی کنیم

رانندگی و سفر در شب به خصوص در جاده‌های بین شهری، بسیار جذاب است. مسیرها خلوت بوده و آسمان شب به زیبایی نمایان است. البته این زیبایی و حس هیجان انگیز، خطراتی هم به دنبال دارد. به خصوص اگر اهل رانندگی ایمن نباشید. بنابراین بهتر است سفر خود را به روشنایی روز موکول کنید. در صورتی که حتما باید در شب رانندگی کنید، توجه به نکات و آموزش رانندگی در شب که در ادامه به شما می‌گوییم اهمیت بسیار زیادی دارد. همانطور که میدانید دید در شب پشت ماشین به خصوص دید نسبت به اطراف بسیار کاهش می یابد هر چند دید در جاده به عواملی چون روشنایی تعبیه شده در مسیر و نوردهی چراغ های خودرو شما نیز بستگی دارد.

رانندگی در شب چه خطراتی را به دنبال دارد؟

رانندگی در شب برای بسیاری از افراد به خصوص جوانان، هیجان انگیزتر از روز است. بنابراین اگر تصمیم به سفر یا دور دور داشته باشند، آن را به ساعات پایانی شب منتقل می‌کنند. با اینکه سفر در شب جذابیت‌های زیادی به همراه دارد، اما به همان نسبت هم خطرناک‌ تر است.

یکی از مشکلات عمده‌ای که هنگام رانندگی و سفر در شب رخ می‌دهد، موضوع خواب آلودگی است. بدن انسان به صورت معمول از ساعت 11، 12 شب به بعد آماده خوابیدن می‌شود حتی در صورتی که قبل از رانندگی خواب کافی داشته باشید. هرچه این زمان به صبح نزدیک‌تر شود، میزان خواب‌ آلودگی هم افزایش پیدا می‌کند. به طوری که اغلب مردم در ساعت 4 صبح در خواب عمیق هستند. حالا با این اوصاف تصور کنید که بخواهید در این زمان رانندگی هم کنید. قطع به یقین تمرکز صد در صد و توانایی تشخیص موانع را نخواهید داشت. برای مدیریت کردن و رانندگی بهتر در شب آموزش های مربوط به این شرایط را حتما باید جدی بگیرید.

علاوه بر این مورد، تاریک بودن خیابان‌ها و جاده‌ها خطر و ریسک دیگری است. تنها منبع نوری بیشتر خیابان‌ها، نور مغازه‌ها و فروشگاه‌ها است. بعد از تعطیلی آن‌ها، تقریبا همه‌جا حتی خیابان‌های اصلی هم در تاریکی فرو می‌روند. حالا به این موضوع وضعیت جاده‌ها را هم اضافه کنید. شاید تنها تعداد آزادراه‌های انگشت‌شماری وجود داشته باشند که در طول شب هم چراغ‌های روشنی دارند. این تاریکی، خطای دید ایجاد کرده و ممکن است باعث بروز حوادث مختلف شود.

بررسی خودرو قبل از سفر و رانندگی در شب

بررسی خودرو قبل از سفر و رانندگی در شب

قبل از اینکه حتی به دل جاده بزنید، باید خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید. اگر هم تعمیرگاهی در نزدیکتان نیست، باید موارد زیر را در خودرو بررسی کنید. اول از همه روغن و آب ماشین را بررسی کنید. بهتر است اگر می‌ توانید قبل از حرکت روغن و فیلتر آن را تعویض کنید تا در طول مسیر مشکلی برایتان پیش نیاید. همچنین برای عملکرد بهتر خودرو هنگام برو حادثه، از قبل باید روغن ترمز را تعویض کرده باشید. علاوه بر روغن ترمز، دیسک و صفحه هم باید سالم باشد. اگر اخیرا تصادفی داشته‌اید، ممکن است دیسک و صفحه آسیب دیده باشد. بررسی باد لاستیک‌ها و سالم بودن عاج آن‌ها، مورد مهم بعدی است. اگر تایرها مستهلک شده باشند، هنگام ترمز گرفتن به مشکل برخورد می‌کنید. روغن هیدرولیک برای خودروهای هیدرولیکی هم اهمیت دارد تا عملکرد فرمان بهتر شود.

سیستم سرمایش خودرو به خصوص برای سفر در تابستان اهمیت زیادی دارد. با راه انداختن کولر ماشین می‌توانید از هدر رفت انرژی هنگام رانندگی جلوگیری کنید. اگر به یک تعمیرگاه مجاز می‌روید حتما نشتی بنزین و روغن را هم بررسی کنید. سالم بودن آب پاش و تیغه‌های برف پاک کن هم مهم هستند.

چک کردن نوردهی چراغ های عقب و جلو در صورتی که گرد و غبار و کثیفی روی چراغ ها وجود دارد نسب به تمیز کردن آنها اقدام کنید و اگر نوردهی کم یا ضعیف است نسبت به تعمیر یا تعویض آنها اقدام نمایید زیراکه چراغ های ماشین در شب حکم چشمان شما را دارند توان استاندارد نوردهی چراغ ها در شب 110 متر می باشد و چراغ پایین محدوده 30 متر را برای شما روشن می کند.

چه نکاتی را باید هنگام رانندگی و سفر در شب رعایت کنیم؟

فرقی ندارد که قرار است در روز سفر کنید یا شب، در هر صورت بهتر است خودرو را به طور کامل بررسی کرده تا از سلامت آن مطمئن شوید. رعایت نکاتی که می‌گوییم به شما کمک می‌کند تا با خطر کمتر رانندگی کرده و مانع از بروز حوادث ناگوار شوید.

استفاده از عینک مخصوص شب

افرادی که توانایی بینایی کمتری در طول شب دارند، بهتر است در تاریکی رانندگی نکنند. با این حال اگر هم مجبور به انجام آن هستند، بهتر است از عینک‌های مخصوص رانندگی در شب استفاده کنند. این عینک‌ها به شما کمک می‌کند تا دید بهتری به اطراف داشته باشید. نحوه عملکرد آن هم به این صورت بوده که انعکاس‌های اضافه را به خود جذب می‌کند. در نتیجه بدون کور شدن دید، می‌توانید قدرت بینایی بیشتری داشته باشید.

چک کردن سلامت لاستیک‌ ها

حتما قبل از حرکت هر چهار لاستیک و یدک را به خوبی بررسی کنید. اگر احتمال می‌دهید تا لاستیک‌ها مستهلک شده باشند، قبل از رانندگی آن‌ها را تعویض کنید. علاوه بر این سر راه به یک تعمیرگاه مراجعه کرده تا باد را تنظیم کند. در این صورت می‌توانید تا حدی مطمئن باشید که رانندگی در شب به سلامت انجام می‌شود.

بررسی چراغ‌ های خودرو

بررسی چراغ‌ های خودرو

اگر رانندگی در هوای ابری و مه‌ آلود نیاز به استفاده از چراغ را نشان می‌دهد، برای رانندگی در شب قطعا الزامی است. قبل از حرکت در محیطی تاریک، میزان روشنایی چراغ‌های خودرو را بررسی کنید. هرچه میزان روشنایی بیشتر باشد، احتمال حادثه هم کمتر می‌شود. گفته می‌شود که نور چراغ بالا باید در تاریکی تا 110 متر و نور چراغ پایین تا 30 متر جلوتر را روشن کند. چراغ ترمز، چراغ دنده عقب و کلیه چراغ‌های داخلی و خارجی خودرو باید سالم باشند.

تمیز کردن تمام شیشه‌ ها و آینه‌ ها

رانندگی کردن در هوای گرگ و میش بسیار خطرناک است زیرا دید راننده کم می‌شود. علاوه بر این تمیز نبودن شیشه‌ها و آینه‌ها هم می‌توانند مشکل بیشتری ایجاد کنند. پس قبل از حرکت حتما آن‌ها را تمیز کنید و اگر احتمال بارش وجود دارد، تیغه برف پاک کن جدیدی خریداری نمایید. رعایت این نکات به شما کمک می‌کند تا دید بهتری در شب داشته باشید.

عدم استفاده از نور بالا

با اینکه استفاده از نور بالا در شب به شما دید بهتری می‌دهد اما دید راننده مقابل را هم کور می‌کند. در نتیجه بهتر است تا حد ممکن از آن استفاده نکنید. به جای نور بالا زدن، از GPS استفاده کنید تا پیچ‌های مسیر را پیشاپیش به شما نشان دهد. اگر زمانی احساس خطر کردید تنها برای چند ثانیه نور بالا بزنید تا دید جلوی روشن‌تری داشته باشید.

حفظ سرعت خودرو

در شب حتی در جاده‌های دور افتاده و کم رفت و آمد هم باید سرعت مناسب و مجاز را رعایت کنید. هرچه سرعت شما کمتر باشد در صورت مواجهه با یک حادثه بهتر می‌توانید خودرو را کنترل کنید.

رعایت فاصله و امتناع از سبقت

رعایت فاصله و امتناع از سبقت

از خودروی مقابل هم فاصله بگیرید و اصطلاحا سپر به سپر رانندگی نکنید. اگر ناگهان خودروی مقابل ترمز کرد، شما نیاز به عکس العمل خاصی نداشته باشید تا خودرو متوقف شود. همچنین از خودروهای مقابلتان هم سبقت نگیرید. سبقت گرفتن در شب حتی در نقاطی که مجاز بوده هم خطرات زیادی دارد، به خصوص که هوا تاریک است.

توجه به حیوانات در جاده‌های جنگلی

در جاده‌های جنگلی و مکان‌هایی که تابلوی هشدار عبور حیوانات وجود دارد، بیشتر مراقب باشید. جاده‌هایی که از بین جنگل رده شده‌اند، ممکن است باعث بروز تصادف با حیوانات در شب شود. بنابراین در این مکان‌ها تا حد ممکن سرعت را کاهش داده تا حادثه‌ای رخ ندهد.

بهترین روش برای رانندگی و سفر در شب

بهترین روش برای رانندگی و سفر در شب این است که آن را به ساعات روشن منتقل کنید. بنابراین اجتناب از انجام یک کار، گاهی بهترین روش برای انجام آن است. با این حال گاهی هم مجبور هستید به دلایل مختلف در شب رانندگی کنید. در این صورت رعایت نکات مهمی که در ادامه می‌گوییم به شما کمک خواهد کرد.

اول از همه اینکه از سلامت خودروی خود مطمئن شوید. تنظیم باد ماشین، بررسی ترمز‌ و جلوبندی، پر بودن باک بنزین و مواردی از این دست اهمیت زیادی دارند. علاوه بر این، چند ساعت قبل از رانندگی حتما استراحت کنید. سعی کنید برای یک الی دو ساعت بخوابید تا میزان هورمون خواب در بدنتان کاهش پیدا کند. بعد که بیدار می‌شوید، حتی اگر نیمه شب هم باشد باز هم انرژی کافی در بدن دارید.

اگر مشکل معده ندارید قبل از حرکت یک لیوان قهوه میل کنید. اگر با خوردن قهوه نگران معده درد در مسیر هستید، مصرف قرص‌های کافئین‌دار توصیه می‌شود. همچنین در طول مسیر حتما خوراکی‌های شیرین مصرف کنید تا به واسطه فعالیت معده، خوابتان نبرد.

اگر همراهی کنار خود دارید، بخواهید تا در طول مسیر با شما صحبت کند. اگر هم تنها هستید، حتما پادکست گوش کنید، به خصوص پادکست‌های داستانی تا ذهنتان درگیر روند داستان شود. و در نهایت هر زمان که احساس خواب‌ آلودگی کردید، چند دقیقه توقف کرده و در هوای شبانگاهی پیاده روی کنید تا ذهنتان دوباره فعال شود.

کرایه خودروی ایمن برای رانندگی و سفر در شب

همه نکات مهم را گفتیم اما اگر خودروی شخصی شما ایمن نیست، بهتر است اصلا فکر سفر در شب را از سرتان بیرون کنید. به جای آن با حمل و نقل عمومی سفر کنید. اگر همچنان به دنبال رانندگی با ماشین شخصی هستید، بهتر است یک خودروی سالم و مطمئن کرایه کنید. خودرویی که بخش فنی سالمی داشته باشد تا ضمانت سلامت شما در سفر شود. سورنا سیر مرکز کرایه خودروهای لوکس و خارجی با قیمت مناسب است. اگر انتخاب شما سفر در شب بوده، پیشنهاد می‌کنیم تا براساس بودجه خود،  اجاره خودرو مورد نظراتان را از سورنا سیر انجام دهید.

0 0 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید