13 ماشین قدیمی و کلاسیک آمریکایی + بهترینها از نظر ماشین بازها

ماشین قدیمی و کلاسیک آمریکایی

ماشین آمریکایی قدیمی برای بسیاری از علاقمندان ماشین حکم زندگی را دارد. به واقع اگرچه امروزه کمپانی‌های مطرح بسیاری در گوشه گوشه جهان، از کره و ژاپن در شرق دور، تا اروپا و آمریکا در غرب، رقابتی نفس‌گیر و سخت در زمینه تولید خودرو دارند؛ اما وقتی به چند دهه قبل باز می‌گردیم این ماشین‌های آمریکایی هستند که بیشترین حرف را برای گفتن دارند. در این مطلب از سایت اجاره خودرو سورنا می‌خواهیم گشتی در این دنیای زیبا زده و 13 نمونه از ماشین های قدیمی آمریکایی را به‌طور خلاصه به شما معرفی کنیم.

نگاهی به 13 ماشین آمریکایی قدیمی

در این نوشته با 13 ماشین قدیمی آمریکایی کادیلاک الدورادو، شورولت کامارو 1967، پونتیاک فایربرد، فورد موستانگ مک وان، شورولت کروت، دوج چاجر، پونتیاک جی تی او، بیوک سنچوری کوپه، شورولت کاپریس تخم مرغی، کادیلاک فلیت وود، بیوک اسکای لارک، کادیلاک سری 75 و جیپ واگونیر خاطره بازی خواهیم کرد.

کادیلاک الدورادو

کادیلاک الدورادو

کادیلاک الدورادو را می‌توان قدیمی‌ترین خوردو در میان خودروهای لوکس شخصی دانست. اولین نسخه‌های این ماشین آمریکایی در سال 1953 تولید شد؛ و البته آخرین نسخه‌های آن نیز در سال 2018 تولید شدند.

در زمان ساخت اولین نسخه‌ها این خودرو تحت مالکیت کمپانی کادیلاک بود. هرچند بعدها کمپانی کادیلاک به جنرال موتورز واگذار شد. پسوند الدورادو در این خودرو نیز با الهام از کلمه‌ای اسپانیایی به معنای مطلا یا زرنگار انتخاب شده است.

این خودرو یک ماشین 8 سیلندر با 190 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن گشتاور است. از نظر ظاهری نیز بدنه کشیده و بزرگ آن چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. با این ویژگی‌ها، این قول قدیمی آمریکایی می‌تواند به‌راحتی و در کمال آرامش به سرعت 200 کیلومتر در ساعت برسد.

شورولت کامارو 1967

شورولت کامارو 1967

دومین خودروی مطرح در لیست بهترین ماشین های کلاسیک آمریکایی را باید به اولین نسخه‌های تولید شده از شورولت کامارو اختصاص داد. این خودروی جذاب برای اولین بار در سال 1967 میلادی وارد بازار شد و از همان ابتدا مورد توجه زیادی قرار گرفت. کامارو در واقع با هدف رقابت با فورد موستانگ ساخته شد؛ و در این زمینه نیز تا حدود زیادی موفق بود. کامارو در فرهنگ عامیانه فرانسوی به معنای رفیق صمیمی و فابریک است؛ و حقیقتا این خودرو می‌تواند یک دوست همیشگی برای هر عاشق ماشینی باشد.

اولین کاماروهای تولیدی مجهز به سیستم دیفرانسیل عقب جنرال موتورز بودند؛ و به شکل کوپه دو در طراحی شدند. موتور پایه این خودرو 3.8 لیتر و 6 سیلندر بود. به لطف همین موتور قدرتمند نیز این خودرو می‌توانست 140 اسب بخار قدرت را زیر پای راننده قرار دهد. البته یک گزینه قدرتمندتر نیز به‌طور هم‌زمان وارد بازار شد. این نسخه با موتور 8 سیلندر 6.5 لیتری خود می‌توانست تا 375 اسب بخار قدرت را تولید کند. همچنین یک نسخه ویژه از این ماشین نیز با سقف جمع شو و به تعداد محدود به بازار عرضه شد.

در نهایت جالب است بدانید که نسخه‌های بسیار متنوعی از شورولت کامارو جهت شرکت در مسابقات اتومبیلرانی آماده شده است؛ که برخی از آنها نتایج درخشانی نیز کسب کرده‌اند.

پونتیاک فایر برد

پونتیاک فایر برد

این خودرو نیز در دهه طلایی هفتاد میلادی طراحی و روانه بازار شده است. به‌طور دقیق‌تر اولین نسخه پونتیاک فایر برد، به معنای پرنده آتشین، در سال 1967 وارد بازار شد و آخرین نسخه آن نیز در سال 2002 طراحی و تولید شد. این خودروی موتور جلو و محور عقب، در بسیاری از قطعات و همچنین در پلفترم خود، اشتراکات متعددی با شورولت کامارو دارد. پونتیاک فایر برد نیز در ابتدا توسط کمپانی پونتیاک تولید شد؛ اما پس از مدتی تحت مالکیت جنرال موتورز قرار گرفت.

همان‌طور که از نام آن پیداست؛ پونتیاک یک خودروی کاملا اسپرت است. به همین دلیل نسخه‌های متعددی از پیشرانه با ظرفیت‌های مختلف از جمله 4.3 تا 7.5 لیتری را ارائه داده است. طراحی داخلی آن نیز بسیار زیبا بوده و فرمان روان و رانندگی نرم، آن را به گزینه‌ای شیک و همه کس پسند تبدیل کرده بود.

فورد موستانگ مک وان

فورد موستانگ مک وان

در لیست ماشین های قدیمی امریکایی فورد موستانگ مک وان یا ماخ 1 را نیز باید قرار داد. این خودرو از اولین سال پیدایش در سه نسل مختلف تولید شده است. اولین و قدیمی‌ترین نسل این خودرو طی سال‌های 1971 تا 1978 تولید شد. بعد از این نیز طی سال‌های 2003 تا 2004 و 2018 تا امروز، دو نسل دیگر این خودرو وارد بازار شده‌اند. البته در هر نسل نیز، نسخه‌های متنوعی وجود داشته که تغییرات جزئی در مقایسه با یک‌دیگر داشتند. با این وجود هنوز هم اغلب کارشناسان نسل اول فورد موستانگ را از نظر طراحی ظاهری جذاب‌ترین نسخه آن می‌دانند.

فورد پیشرانه‌های مختلفی را روی نسل اول این خودرو تست کرده است. اما محبوب‌ترین پیشرانه اجرا شده روی آن، یک موتور 429 اینچ مکعبی با کاربراتور 4 دهانه بود. موتوری که در اوج قدرت خود می‌توانست 375 اسب بخار قدرت را تولید کند.

شورولت کوروت

شورولت کوروت

این خودرو آنقدر محبوب است که قرار گرفتن نام آن در لیست بهترین ماشین های کلاسیک آمریکایی اجتناب ناپذیر است. شورولت کروت از سال 1953 میلادی در حال تولید است و هنوز هم نسخه‌های جدید آن تولید و به بازار عرضه می‌شود. در واقع این خودروی جذاب طی هفت دهه گذشته هشت نسل مختلف را تجربه کرده است.

نسل اول این ماشین C1 نام داشت و تا سال 1962 در ایالات متحده تولید شد. این خودرو که در گروه ماشین‌های اسپرت قرار می‌گیرد؛ در نسل اول خود از یک جعبه دنده چهار دنده‌ای بهره می‌برد که به هر دو صورت اتوماتیک و دستی روانه بازار شده بود. جالب اینکه از نسل اول این خودرو تنها 300 دستگاه تولید شد. جالب‌تر اینکه از این تعداد، به دلیل قیمت بالا، تنها 183 دستگاه به فروش رسید.

در واقع این خودروی 115 اسب بخاری در نسل اول خود آنقدرها مورد توجه قرار نگرفت. اما به مرور و در نسل‌های بعدی تواست قابلیت‌های خود را نشان داده و به یکی از خودروهای محبوب بازارهای جهانی تبدیل شود.

دوج چارجر

دوج چارجر

یک خودروی اسپرت دیگر که جای آن در میان ماشین های قدیمی امریکایی نباید خالی باشد. این خودرو ساخت کمپانی دوج است. البته این کمپانی بعدها به گروه کراسیلر پیوست؛ اما همچنان هویت مستقل خود را نیز حفظ کرده است.

به هر حال دوج چارجر دارای مدل‌های بی‌شماری است که در سه پلتفرم مختلف تولید شده‌اند. با این حال اولین نسل این خودرو از سال 1966 تا 1978 تولید شد. این نسل «بدنه بی» نام داشت و حجم آن نیمه عضلانی بود. نسل دوم «بدنه ال» نام داشت. نسلی با اندازه کوچک که در سال‌های 1983 تا 1987 تولید شدند. در نهایت نسل سوم، چارجرهای ال ایکس و ال دی نام داشتند. این مدل‌ها سدان‌های سایز کاملی هستند که از سال 2006 تا امروز تولید آنها ادامه دارد.

پونتیاک جی تی او

پونتیاک جی تی او

هفتمین ماشین قدیمی امریکایی که در این نوشته از آن یاد می‌کنیم پونتیاک جی تی او است. این خوردوی سدان فول سایز توسط کمپانی پونتیاک و در طی سال‌های 1963 تا 1974 تولید و به بازار عرضه شد. این خودرو همچنین یک مدل کانورتیبل داشت که در عمل موجب محبوبیت آن شد. جالب است بدانید که حروف اختصاری جی تی او، از کلمه گرن‌ توریزمو اومولوگاتو گرفته شده و نشان‌دهنده طراحی این خودرو برای شرکت در مسابقات است. بنابراین این خودرو دارای دو نسخه معمولی و مسابقه بود.

پیشرانه 8 سیلندر و 16 سوپاپ پونتیاک جی تی او 215 اسب بخار قدرت و 416 نیوتون گشتاور را به این ماشین هدیه داده است. البته نسخه‌های متنوعی از پیشرانه برای این خودرو در نظر گرفته شده بود. به عنوان مثال پیشرانه‌های دیگری با قدرت 290 اسب بخاری را نیز در برخی از آنها به کار برده بودند.

در نهایت این خودرو را می‌توان یک خودروی کلاسیک، اسپرت و نیمه لوکس قدیمی و اصالاتا آمریکایی دانست.

بیوک سنچوری کوپه

بیوک سنچوری کوپه

نام سنچوری در این خودرو به معنای قرن است. این نام ابتدا برای مجموعه‌ای از خودروهای کمپانی بیوک در نظر گرفته شده بود. با این حال در نهایت به یک خودروی خاص این مجموعه نسبت داده شد. بنابراین می‌توان گفت در دهه 1970 و نسل سوم این خودرو بود که بیوک سنچری کوپه در عمل متولد شد.

این خودرو بر روی پلتفرم سایز متوسط یا A جنرال موتورز ساخته شد. این خوردو در آمریکا به دلیل قدرت بالا در کنار لوکس بودن، شهرت بسیار زیادی پیدا کرد. پیشرانه این خودرو 3.8 لیتری و 6 سیلندر بود. همچنین نسحه 8 سیلندر آن نیز در مدل‌های 5.7 لیتری، 7.5 لیتری و 6.6 لیتری تولید شده است. این پیشرانه به کاربراتور 4 دهانه مجهز بوده و می‌تواند به قدرت 175 اسب بخار و 360 نیوتون متر گشتاور دست یابد.

شورولت کاپریس تخم مرغی

شورولت کاپریس تخم مرغی

شورولت کاپریس یکی از با دوام‌ترین ساخته‌های این کمپانی است. این خودرو از سال 1965 تا 1996 و از سال 1999 تا 2017 در خط تولید شورولت بوده است. این خودرو دارای نسل‌های گوناگونی است؛ که یکی از آنها به شورولت کاپریس تخم مرغی مشهور شد.

در واقع شورولت کاپریس تخم مرغی نسل چهارم این خودرو است. در این نسل طراحی این خودرو کاملا تغییر یافت؛ و خطوط نرم و منحنی جایگزین خطوط سخت و خشک و گوشه‌دار شدند. البته به جز طراحی ظاهری، بقیه بخش‌های این ماشین قدیمی امریکایی از نسل قبلی به ارث برده شده و تغییری نداشت.

این خودرو یک پیشرانه 8 سیلندر داشته و با 5.7 لیتر ظرفیت به توان خروجی 170 اسب بخار و 346 نیوتون گشتاور می‌رسد. البته این خودرو نیز از چند پیشرانه با ظرفیت‌های مختلف پیشتیبانی می‌کرد. بنابراین نسخه‌های 180 و 200 اسب بخاری نیز دارد.

کادیلاک فلیت وود

کادیلاک فلیت وود

یکی از تاریخی‌ترین ماشین های قدیمی امریکایی کادیلاک فلیت وود است. خودرویی که در سال 1947 وارد بازار شد و تا سال 1996 نیز تولید آن ادامه داشت. البته این خودرو نیز در طول زمان دستخوش تغییر نسل‌هایی شد.

در ایران گاهی این مدل را یک خودروی لوکس و سلطنتی می‌دانست. ظاهر شیک داخلی و طراحی کشیده بیرونی این خودرو، الهام‌بخش این دیدگاه بوده است. چراغ‌های دوبل و مستطیلی جلو و چراغ‌های راهنمای ادامه یافته به کناره‌ها، از دیگر نشانه‌های شاخص این خودرو است. در واقع با وزن 3 تنی، می‌توان این خودرو را یک لیموزین واقعی دانست.

این خودروی 8 سیلندر کاربراتوری، موتوری به ظرفیت 7.8 لیتر دارد. همچنین دنده اتوماتیک 4 سرعته آن، رانندگی با آن را جذاب‌تر کرده است.

بیوک اسکای لارک

بیوک اسکای لارک

بیوک اسکای لارک در ایران از شهرت بسیار بالایی برخودار است. چراکه تقریبا هم‌زمان با تولید در آمریکا، در ایران نیز مونتاژ آن آغاز شد. بعدها نیز طی معامله‌ای امتیاز این خودرو به شرکت پارس خودرو واگذار شد و تولید آن با نام بیوک ایران برای چند سال دیگر ادامه یافت.

نسخه اولیه این خودرو در سال‌های 55 تا 57 شمسی و هم‌زمان با آمریکا، در تیپ‌های B1 الی B5 تولید می‌شد. موتور 5.7 لیتری و قدرتمد بیوک اسکای لارک و همچنین وجود آپشن‌های متعددی مانند دنده اتوماتیک، شیشه‌های برقی، سیستم تهویه مطبوع، قفل برقی درب‌ها، فرمان برقی، سقف چرمی و برف پاک کن اتوماتیک، مهم‌ترین دلیل محبوبیت این خودروی جذاب در ایران و جهان بود.

کادیلاک سری ۷۵

کادیلاک سری ۷۵

این ماشین قدیمی آمریکایی یکی دیگر از خودروهای کلاسیک جهان است که در ایران نیز از محبوبیت بالایی برخودار بود. این مدل کادیلاک نیز مانند اغلب خودروهای کلاسیک دهه 60 و 70 میلادی، مجهز به یک پیشرانه 8 سیلندر بودند. این خودرو با جعبه دنده 3 سرعته اتوماتیک عرضه می‌شد. همچنین طول 6 متر و 28 سانتی‌متری آن، آن را به گزینه‌ای ویژه تبدیل کرده بود.

جیپ واگونیر

جیپ واگونیر

در نهایت آخرین آمریکایی کلاسیک و محبوب را به جیپ واگونیر اختصاص داده‌ایم. خودرویی شاسی بلند که در ایران نسخه معمولی آن را با نام آهو و نسخه وانت آن را با نام سیمرغ می‌شناختند. در واقع جیپ واگونیر را می‌توان اولین خودروی شاسی بلند لوکس دنیا دانست. خودرویی مجهز که چشم و دل هرکسی را می‌برد.

همچنین جالب است بدانید که این خودرو سومین خودروی امریکا از نظر مدت زمان تولید است. در واقع این خودرو از سال 1963 تا 1991 به‌صورت متمادی تولید و عرضه می‌شد.

3.9 30 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید