راهنمای جامع سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی {مدارک و قوانین اجباری}

سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی

همه افرادی که عاشق سفر هستند حتما یک بار هم که شده به این فکر افتاده‌اند که با خودروی شخصی خود به سفرهای طولانی مانند کشورهای خارجی بروند. اما این تصمیم به همین راحتی که فکر می‌کنید نیست. برای اینکه سفر راحت و بی‌دردسری را تجربه کنید باید پاسخ تمام سوالاتی که در مورد سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی است را بدانید. اگر تصمیم نهایی شما این شیوه سفر است؛ با ما تا انتهای این پست همراه باشید. چرا که قصد داریم به تمامی سوالات مهم از جمله مدارک مورد نیاز و هزینه‌های سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی در بخش‌های مختلف این مقاله از سایت اجاره خودرو سورنا پاسخ دهیم.

برای سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی چه مدارکی را باید همراه داشته باشیم؟

مهم‌ترین چیزی که در این سفر باید همراه‌تان باشد مدارک است. سفر کردن با خودرو شخصی اسناد مهمی نیاز دارد که مدارک خودرو فقط بخشی از آنهاست. علاوه بر مدارک ماشین مانند کارت، مدارک شناسایی شخصی و همچنین مجوزهای لازم برای تردد در مسیرهای بین‌المللی نیز باید همراه‌تان باشد. در این سفر باید مدارک زیر را ترجمه کرده و همراه خود داشته باشد:

  • شناسنامه یا کارت ملی
  • پاسپورت و ویزا برای کشورهای که نیاز به ویزا دارند
  • رسید پرداخت عوارض خروج از کشور
  • گواهینامه داخلی و بین‌ المللی
  • کارت خودرو به همراه بیمه‌نامه بین‌ المللی
  • کاپوتاژ ماشین

مدارک سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی

پاسپورت یا گذرنامه

تمام افرادی که قصد خروج از کشور را دارند باید گذرنامه یا پاسپورت همراه‌شان باشد. در واقع این سند، مدرک هویتی شما در کشور مقصد است. فرقی نمی‌کند که با هواپیما قصد سفر دارید یا با وسیله نقلیه شخصی به سفر می‌روید. در هر صورت اولین مدرکی که باید در کیف مدارک‌تان بگذارید پاسپورت است. اگر به هر دلیلی هنوز پاسپورت نگرفته‌اید کافیست که به همراه مدارک زیر به یکی از دفاتر پلیس 10+ مراجعه کنید.

خانم‌ها برای دریافت پاسپورت باید هنگام حضور در مرکز پلیس 10+ مدارک زیر را همراه داشته باشند:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • یک قطعه عکس مخصوص پاسپورت با زمینه سفید
  • در صورت تأهل رضایت‌نامه محضری همسر (بانوانی که مقیم خارج از کشور هستند و خانم‌هایی که همسران‌ شان تابعیت ایرانی ندارند نیازی به ارائه اجازه خروج همسر نخواهند داشت)
  • ارائه اصل گواهی فوت همسر (در صورت عدم دسترس به گواهی فوت، ارائه اصل شناسنامه باطل شده نیز مورد قبول است)
  • ارائه اصل طلاق‌‌نامه (برای بانوان مطلقه)

متقاضیان آقا نیز باید مدارک زیر را به مرکز پلیس 10+ ارائه کنند:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • یک قطعه عکس مخصوص پاسپورت با زمینه سفید
  • اصل کارت پایان خدمت (در صورتی که مشمول معافیت از سربازی هستید باید اصل مدرک آن را ارائه کنید. ضمن اینکه بهتر است موافقت‌نامه سازمان وظیفه را نیز همراه داشته باشید. آقایان بالای ۵۰ سال نیازی به ارائه کارت پایان خدمت ندارند)
  • گواهی اشتغال به تحصیل به سازمان وظیفه عمومی (برای دانشجویان و دانش‌آموزان)

اگر پاسپورت دارید به تاریخ آن دقت کنید. برای سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی پاسپورت‌تان باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد. ضمن اینکه اگر کارت پایان خدمت‌تان هوشمند نیست قبل از هر کاری اقدام به تعویض آن کنید. برای دریافت پاسپورت حتما باید کارت پایان خدمت‌تان هوشمند باشد.

کاپوتاژ ماشین چیست

کاپوتاژ ماشین چیست؟

همانطور که اشاره شد یکی از مدارک مهمی که باید در سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی همراه خود داشته باشید مدارک مربوط به کاپوتاژ ماشین است. این مدارک در واقع همان مجوز خروج خودروی شخصی شما از کشور و یکی از مهم‌ترین مدارکی است که بدون در دست داشتن آن اجازه این سفر و عبور از خط مرزی با خودرو به شما داده نمی‌شود. برای کاپوتاژ ماشین می‌توانید از دو طریق زیر اقدام کنید.

  • مراجعه به گمرک نزدیک به شهر یا محل سکونت
  • اقدام با کمک یکی از کارگزارهای گمرک

به عنوان مثال اگر ساکن تهران یا کرج هستید؛ برای دریافت کاپوتاژ خودرو می‌توانید با در دست داشتن مدارکی که در ادامه توضیح می‌دهیم به اداره گمرک غرب استان که در جاده قدیم کرج واقع شده است مراجعه کرده و ظرف دو ساعت این مجوز مهم برای  سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی را دریافت کنید.

مدارک لازم برای اخذ کاپوتاژ خودرو شخصی عبارتند از:

  • مدارک شناسایی خودرو از جمله برگ سبز، سند، کارت مشخصات
  • مدارک شناسایی مالک از جمله شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت و گواهینامه
  • فیش‌های پرداختی جهت کاپوتاژ

هزینه کاپوتاژ خودرو به چه صورت است؟

بعد از مراجعه به اداره گمرک نزدیک به محل سکونت و ارائه مدارک زیر باید هزینه‌ای را جهت دریافت این مجوز پرداخت کنید. در کمرنگ بعد از طی مراحلی مانند کنترل شاسی و مدارک خودرو و مالک، هزینه کاپوتاژ از شما دریافت می‌شود. در سال 1402 از مسافران برخی از مقاصد خارجی مانند ترکیه و ارمنستان به یک میزان هزینه کاپوتاژ دریافت می‌شود. این مبلغ حدود 400 تا 800 هزار تومان است. البته ساکنین شهرهای مرزی می‌توانند با پرداخت مبلغ 250 هزار تومان مجوز کاپوتاژ دریافت کنند.

دریافت گواهینامه و پلاک بین‌‌ المللی

دریافت گواهینامه و پلاک بین‌‌ المللی

شما علاوه بر مجوز برای این سفر نیاز به بین‌المللی کردن پلاک خودرو و دریافت گواهینامه بین‌المللی نیز دارید. پس بعد از دریافت کاپوتاژ خودرو باید به سراغ گواهینامه بین‌المللی، کارت خودرو برون مرزی و پلاک ترانزیت خودرو شخصی بروید. این مدارک از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به متقاضیان ارائه می‌شود. برای دریافت این مجوز قبل از مراجعه به کانون مدارک زیر را آماده کنید:

  • برگ کاپوتاژ ماشین
  • پاسپورت متقاضی
  • گواهینامه رانندگی
  • دو قطعه عکس

سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی چقدر هزینه دارد؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی که قصد سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی دارند؛ هزینه‌های این سفر است. به طور کلی برای این سفر باید هزینه‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • هزینه تعویض یا دریافت گذرنامه
  • هزینه صدور گذرنامه در ایران، تقریبا ۴۴۰ هزار تومان است.

هزینه بنزین

بنزین مهم‌ترین هزینه در یک سفر جاده‌ای به خارج از کشور است که مبلغ کل آن بستگی به نرخ بنزین در کشور مقصد دارد. اما اگر می‌خواهید هزینه سوخت تا مرز خروجی از کشور ار حساب کنید باید مسافت شهر محل سکونت تا مرز را به کیلومتر حساب کرده و عدد حاصله را تقسیم بر میزان مصرف سوخت خودروی خود به ازای هر 100 کیلومتر کنید. عدد به دست آمده میزان کل سوختی است که نیاز دارید. حال اگر در کارت سوخت‌تان به میزان کافی بنزین سهمیه‌ای داشته باشید؛ با ضرب این عدد در 1500 تومان کل هزینه بنزین سفرتان تا مرز به دست می‌آید.

عوارض خروج از کشور

طبق قانون هر فرد برای خروج بار اول از کشور باید 400 هزار تومان عوارض خروج پرداخت کند. این نرخ برای بار دوم و سوم خروج در هر سال به ترتیب معادل 600 و 800 هزار تومان می‌شود. اگر مقصد سفرتان عتبات عالیات است؛ عوارض خروج بار اول تا سوم‌تان به ترتیب 125، 150 و 150 هزار تومان می‌شود.

هزینه کاپوتاژ خودرو

هزینه دریافت مجوز خروج خودرو از کشور برای سال 1402 بین 400 تا 800 هزار تومان می‌شود.

هزینه دریافت گواهینامه بین‌ المللی

برای اینکه یک سال گواهینامه خود را تبدیل به گواهینامه بین‌المللی کنید باید 109 هزار تومان هزینه بپردازید. این مبلغ برای تبدیل سه ساله 335 هزار تومان می‌شود. هزینه ترجمه گواهینامه یک ساله خودرو برای عبور از مرز ۱۴۱ هزار تومان و گواهینامه سه سال ۴۱۴ هزار تومان است.

بیمه‌ نامه بین‌ المللی

بیمه‌ نامه بین‌ المللی

نرخ بیمه‌نامه بستگی به شرکتی دارد که برای خرید انتخاب می‌کنید. بنابراین هزینه بیمه خودرو برای سفر جاده‌ای متغییر است. چند نکته مهم وجود دارد که باید در زمان خرید بیمه‌نامه به آن توجه کنید. اول اینکه مدت اقامت‌تان در شهر مقصد را مد نظر قرار دهید. علاوه بر این نوع خودرو، سقف پوشش و میزان تعهد کشور نیز باید بررسی شود؛ چرا که روی هزینه بیمه خودرو تاثیرگذار هستند.

هزینه بین‌ المللی کردن پلاک

هزینه پلاک بین‌المللی یا همان پلاک ترانزیت یک نرخ ثابت دارد. برای تبدیل هر پلاک در سال 1402 حدود 450 هزار تومان دریافت می‌شود.

دفترچه مالکیت

دفترچه مالکیت نیز از دیگر مدارکی است که برای سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی باید همراه خود داشته باشید. هزینه دریافت این دفترچه نیز 130 هزار تومان است.

راهنمای سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی

برای اینکه سفر آرام و بدون دردسری را تجربه کنید؛ باید با قوانین و مقررات، فرهنگ و جاذبه‌های گردشگری شهر مقصد آشنا باشید. اطلاع از این موارد یعنی دسترسی به راهنمایی که سفر را به شدت برای شما لذت‌بخش خواهد کرد.

آشنایی با قوانین

قوانین راهنمایی و رانندگی از یک کشور به کشور دیگر تفاوت دارد. آشنایی و احترام به این قوانین یکی از اولین اصولی است که در سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی باید رعایت کنید. اهمیت آشنایی با این قوانین جایی مشخص می‌شود که به دلیل عدم آگاهی برخی از مسافران با جریمه‌های سنگین مواجه می‌شوند.

شناخت فرهنگ

اگر می‌خواهید در هر شهری که در طول سفر در آن توقف می‌کنید بتوانید به راحتی با شهروندان ارتباط برقرار کرده و تعامل اجتماعی داشته باشید؛ آشنایی با آداب و رسوم مردم منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است. ضمن اینکه معمولا افراد وقتی متوجه می‌شوند که توریست با فرهنگ‌شان آشناست؛ احترام بیشتری برایش قائل می‌شوند. البته در سفرهای هوایی نیازی ندارید که با فرهنگ مردم منطقه آشنا باشید. چرا که در این مدل سفر توقف آنچنانی ندارید و نیاز نیست شرایط فرهنگی کشور مقصد را کامل و دقیق بشناسید.

آشنایی با مسیرهای رانندگی

آشنایی با مسیرهای رانندگی

اگر با پیچ و خم جاده‌ها و مسیرهای جایگزین آشنا باشید؛ هم جذابیت سفرتان بیشتر می‌شود و هم در مواقع حساس و اضطراری به کارتان می‌آید. مسیر درست رسیدن به مقصد این اطمینان را در شما به وجود می‌آورد که در کوتاه‌ترین زمان، سفر خود را به اتمام رسانده و از جاذبه‌های طول سفر به طور کامل بهره می‌برید. حتما روی تلفن همراه‌تان یک اپلیکیشن مسیریاب نصب کنید تا مسیر را به اشتباه نروید. علاوه بر این باید از شرایط آب و هوایی طول مسیر نیز به طور کامل مطلع باشید.

همراه داشتن جعبه‌ ابزار و وسایل کمکی

وجود جعبه کمک‌های اولیه و ابزارهای ضروری در صندوق عقب خودرو در هر سفری ضروری است و باعث می‌شود که اوج امنیت را در سفر جاده‌ای خود تجربه کنید. حتما قبل از سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی یک جعبه مناسب و محکم تهیه کرده و داخلش چند آچار پرکاربرد و چند کاره، زنجیر چرخ مناسب برای مدل خودرو، لاستیک اضافه، شمع و تسمه دینام داشته باشید تا در صورت خرابی خودرو بتوانید حداقل تعمیرات را تا زمان رسیدن به تعمیرگاه خودتان انجام دهید.

شناسایی اقامتگاه،‌ رستوران و تعمیرگاه‌ های معتبر

در طول سفر، قبل از راه افتادن از مبدا به مقصد یک بار مسیر رسیدن به شهر بعدی را از روی مسیریاب نگاه کنید تا بدانید مکان‌های اضطراری مانند اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها، تعمیرگاه‌ها و پمپ بنزین‌ها کجا واقع شده‌اند. دسترسی راحت به این خدمات رفاهی سفر را برای شما لذت‌بخش کرده و از دردسر رهایتان می‌کند.

همراه داشتن وسایل ضروری

در سفرهای جاده‌ای، به‌خصوص اگر مقصد دور و مسیر طولانی است؛ حتما سبک سفر کنید. منظور از سبک سفر کردن همراه داشتن وسایل ضروری و اجتناب از بردن بار اضافی است. هر چقدر بار اضافه خودرو بیشتر باشد؛ استهلاک ماشین و مصرف سوخت آن بیشتر می‌شود.

سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی چه مزایایی دارد؟

هر سفر فارغ از نوع وسیله‌ای که برای طی کردن مسیر مبدا تا مقصد انتخاب می‌کنید می‌تواند مملو از تجربه‌های شیرین و به یادماندنی باشد. اما سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی مزایایی دارد که سفرهای به ظاهر راحت‌ تر نخواهند داشت. شما با انتخاب خودروی شخصی برای مسافرت‌های خارجی می‌توانید از مزایای زیر بهره‌مند شوید:

  • برنامه سفرتان را انعطاف‌پذیر و متناسب با نیازتان کنید.
  • با حداقل هزینه سفر بروید.
  • راحت باشید و حریم شخصی خود را در طول مسیر حفظ کنید.
  • بار بیشتری را به نسبت دیگر روش‌های سفر با خود حمل کنید و اصطلاحا محدودیت بار نداشته باشید.
  • از سلامت خود و همسفران‌تان بیشتر مراقبت کنید.
  • از مکان‌های بیشتری بازدید کنید.
  • معطلی کمتری را تجربه کنید.
  • هر جا که دل‌تان خواست توقف کرده و استراحت کنید.

مزایای که در بالا به آن اشاره کردیم غیر قابل انکارند. بنابراین این شما هستید که تصمیم می‌گیرید یک سفر جاده‌ای با خودروی شخصی را انتخاب کرده و از مکان‌های دیدنی بیشتری دیدن کنید یا با چند نفر غریبه سوار وسیله‎ای مثل هواپیما شده و مسیر مبدا تا مقصد را طی کنید. بنابراین همه چیز به انتخاب‌ها، مهارت برنامه‌ریزی و انعطاف‌پذیری شما بستگی دارد. این عوامل تجربه سفر شما را فوق‎العاده می‌کنند.

5 1 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید