تاثیر سرما روی ترمز ماشین و راه‌حل‌های منطقی برای مقابله با آن

The effect of cold on the brakes

زمستان و آب و هوای حاکم بر آن تاثیر زیادی روی اتومبیل شما دارد. از سیستم خنک‌کننده گرفته تا لوله اگزوز، تایرها و حتی رنگ خودرو تحت تاثیر این شرایط آب و هوایی هستند. البته ترمزها بیش از هر قسمت دیگری در برابر دمای پایین و رطوبت بیش از حد آسیب‌پذیر هستند. بنابراین باید از آنها در این فصل سرد به درستی نگهداری کنید. فرقی نمی‌کند که ماشین مال خودتان است یا از خدمات اجاره خودرو استفاده کرده‌اید. در هر صورت اطلاع از تاثیر سرما روی ترمز به معنی محافظت بیشتر از جان‌تان است.

برای اینکه بدانید زمستان چگونه می‌تواند روی ترمزهای ماشین شما تاثیر بگذارد، به برخی از مشکلات متداولی که ممکن است در این شرایط آب و هوایی برای ترمزها ایجاد شود و راه‌حل‌های آن اشاره می‌کنیم.

تاثیر سرما روی ترمز ماشین

دما پایین

اغلب افراد هنگامی که در جاده‌ها خطرناک، مرطوب و لغزنده رانندگی می‌کنند، بیشتر از شرایط عادی ترمز می‌گیرند. این موضوع به ویژه در مورد جاده‌های یخی یا برفی صادق است. این در حالی است که استفاده بیش از حد از ترمزها می‌تواند باعث داغ شدن و کاهش عملکردشان شود. راه‌حل اصلی رفع این مشکل نیز این است که سبک رانندگی خود را تغییر دهید و در جاده‌های لغزنده و بارانی زیاد ترمز نگیرید و بهتر است اصول رانندگی در برف را حتما مطالعه کنید بعد اقدام به رانندگی کنید.

وسوسه نشوید و با فشار روی ترمزها نکوبید. در عوض، پدال را به آرامی فشار دهید و تا آنجا که ممکن است با دنده سنگین برانید تا بتوانید حرکت اتومبیل خود را بدون اتکای بیش از حد به سیستم ترمز کنترل کنید.

چسبندگی ترمز

آیا تا کنون بعد از روشن کردن ماشین با مشکل قفل شدن ترمزها مواجه شده‌اید؟ این مشکل را چسبندگی ترمز می‌نامند و در اثر مرطوب شدن قطعات درون سیستم ترمز به وجود می‌آید. وقتی ماشین مدت زیادی در آب و هوای سرد و خشک خاموش می‌ماند، این مشکل برایش ایجاد می‌شود.

در این شرایط این احتمال وجود دارد که رطوبت بین لنت‌ها و دیسک یخ بزند. یخ زدن رطوبت موجود در سیستم ترمز می‌تواند کم کم منجر به زنگ‌زدگی لنت‌ها و دیسک نیز شود.

هیچ راه تضمینی برای جلوگیری از چسبندگی ترمزها وجود ندارد. زیرا خشک کردن همه رطوبتی که روی چرخ‌ها، دیسک و لنت‌هاست عملا غیر ممکن است. اما شما می‌توانید با پارک کردن خودرو در پارکینگ مسقف و تمیز نگه داشتن و روانکاری لنت‌ها، شانس ایجاد این مشکل را کاهش دهید.

زنگ‌زدگی

زنگ‌زدگی یکی از بزرگترین دلایل فرسودگی خودروهاست. البته نه تنها در طول فصول سرد بلکه در کل سال وقوع این مشکل امکان‌پذیر است. اکثرا ترمزها را از جنس فولاد و آلومینیوم می‌سازند. همین موضوع باعث می‌شود که این قطعه بیشتر در معرض زنگ‌زدگی قرار بگیرد.
از طرفی احتمالاً زنگ زدن ترمزها و دیسک‌ها در زمستان بیشتر است.

در این فصل جاده‌ها خیس و پر از نمک هستند و همین موضوع نیز مزید بر علت است. بعد از رانندگی، آب و نمک جاده روی ترمزها می‌ماند و باعث می‌شود زنگ‌زدگی به سرعت شروع شود. در بعضی موارد، ممکن است فقط یک روز بعد از رانندگی در جاده‌های مرطوب، لایه نازکی از زنگ روی ترمزها مشاهده شود.

به غیر از این که از رانندگی در فصول سرد اجتناب کنید، هیچ راه قطعی برای متوقف کردن کامل زنگ‌زدگی ترمزها وجود ندارد. البته وجود مقدار کمی زنگ روی این سیستم مشکلی ایجاد نمی‌کند، مشروط بر اینکه اگر زیاد در جاده‌های نمکی رانندگی می‌کنید، بعد از چند بار تردد، ماشین را زیرشویی کنید. با این وجود اگر زنگ‌زدگی شدید شود می‌تواند بر روی عملکرد ترمز تأثیر بگذارد. بنابراین در صورت مشاهده زنگ‌زدگی قابل توجهی روی ترمزها، حتما سری به تعمیرگاه بزنید و از مکانیک بخواهید سیستم ترمزتان را تمیز کند.

همانطور که مشاهده می‌کنید تاثیر سرما روی ترمز ماشین بسیار چشمگیر است و ممکن است حتی خطرناک نیز باشد. بنابراین اگر در آب و هوای سرد زندگی می‌کنید و یا زیاد در جاده‌های برفی و نمکی تردد دارید بیشتر مراقب باشید.

تاثیرات سرما فقط بر روی ترمز نیست بلکه در این هوا گاهی فرمان هیدرولیک ماشین نیز سفت میشود، اما جای نگرانی نیست شما با دانستن علت سفت شدن فرمان هیدرولیک ماشین میتوانید به راحتی مشکل را پیدا کرده و آنرا رفع کنید بدون اینکه نیاز باشد به تعمیگاه مراجعه کنید!!

یخ زدن ترمز دستی

اگر ترمز دستی ماشین یخ زد چه باید کرد؟

همانطور که اشاره کردیم در فصل سردی مثل زمستان همراه با بارندگی برف، مشکلات زیادی ممکن است برای ماشین پیش بیاید که یکی از آنها یخ زدن ترمز دستی است. اگر ماشین شما مدت طولانی در فضای باز و در سرما پارک شود ممکن است روز بعد با این مشکل مواجه شوید. در ابتدا به نظر نمی رسد که مشکلی وجود دارد اما بعد متوجه می شوید که ترمز دستی شما یخ زده است.
برای رفع این مشکل باید راهکارهایی را بلد باشید و به عنوان یک راننده بتوانید از پس چنین معضلاتی به خوبی برآیید. اگر ترمز دستی یخ زده باشد حرکت امکان پذیر نیست چون در این حالت لنت ها روی دیسک ها یخ می زنند. در این قسمت سعی می کنیم به راهکارهایی برای گرم کردن ترمز دستی اشاره کنیم.

گرم کردن خودرو

سوئیچ را بچرخانید و ماشین را روشن کنید. قسمت های مختلف خودرو از طریق حرارت موتور و اگزوز گرم می شود. طول زمانی که لازم است تا موتور گرم شود بستگی به هوای بیرون دارد. ترمز دستی را چندین بار رها کنید و فشار دهید. ممکن است با این روش مشکل قفل شدن ترمز دستی در سرما از بین برود و شما را مجبور نکند در هوای سرد پیاده شوید. مهم این است که به آن زمان بدهید و چندین بار امتحان کنید.

گرم کردن اجزای ترمز

یک منبع گرمایی مناسب پیدا کنید. وسیله ای مثل سشوار می تواند به شما کمک کند مشکل یخ زدن ترمز دستی را رفع کنید. اما ممکن است لازم باشد یک سیم کشی را به وسیله نقلیه خود منتقل کنید. یک گزینه دیگر این است که از آب گرم استفاده کنید. اما بهتر است قبل از استفاده، به دمای هوا توجه کنید. اگر دمای هوا زیر صفر است ممکن است آب یخ بزند و اوضاع بدتر شود.
حرارت را به اجزای ترمز اعمال کنید. از منبع حرارت خود برای اعمال گرما به کابل ترمز و طبل دوچرخه استفاده کنید. لازم است که حرارت را به اندازه ای اعمال کنید که اجزای ترمز خوب گرم شوند. مدت زمانی که طول می کشد تا اجزا گرم شوند بستگی به دمای هوای بیرون دارد و متفاوت است.
به دلایل ایمنی، موتور خود را خاموش کنید. نکته مهم این است که سعی کنید ترمز خود را رها کنید. تلاش کنید تا بلافاصله بعد از اعمال حرارت به سیستم ترمز، آن را آزاد کنید. اجازه ندهید قطعات ترمز مجددا یخ بزنند.

استفاده از مایعات حاوی الکل

برای این کار می توانید از بنزین، الکل یا مایعاتی استفاده کنید که یخ نمی زنند و برای شستن شیشه های ماشین استفاده می شوند. فقط کافی است یکی از این مایعات را روی لنت ها بمالید و کمی صبر کنید. یخ به مرور بدون شکست ذوب خواهد شد و مشکل ترمز دستی شما حل می شود. 

 

استفاده از حرارت موتور

در این روش می توانید مشکل یخ زدن ترمز دستی را با حرارت موتور از بین ببرید. ابتدا باید تمام شیشه های خود را پایین بیاورید. سپس باید تمام فضاهای آزاد زیر ماشین را مسدود کنید. چون خطر وارد شدن دی اکسید کربن وجود دارد، باید پنجره ها را پایین بیاورید و تهویه خود را روشن کنید تا هوا در آن جریان داشته باشد.

یک تونل مانند زیر ماشین درست کنید. می توانید از برف استفاده کنید یا چیزهای دیگری را در اطراف ماشین خود بگذارید. تا حد امکان فاصله بین کف و کناره های خودرو را مسدود کنید. در واقع هدف شما از این کار ایجاد یک مسیر برای گرمای تولید شده توسط موتور در پشت خودرو است، جایی که بیشتر اجزای ترمز دستی در آنجا قرار دارند. حالا باید به اندازه کافی صبر کنید تا خودرو گرم شود و گرمای لازم برای ذوب کردن یخ زیر خودرو فراهم شود. 

دوباره ترمز دستی را امتحان کنید و اگر دیدید هنوز سفت است زمان بیشتری بدهید. بعد از اینکه ترمز آزاد شد، تونلی که اطراف ماشین ساخته بودید را خراب کنید و از سر راه بردارید. قبل از آغاز رانندگی، فضای داخلی ماشین را تهویه کنید. اجازه بدهید شیشه ها همانطور باز بمانند و مونو اکسید کربن کاملا از فضای ماشین خارج شود. مونو اکسید کربن گازی کشنده است و می تواند خطرناک باشد. توجه به موارد ایمنی ماشین در زمستان مثل ترمز دستی و ترمز نگرفتن ماشین و فرمان پذیری چرخ ها و غیره از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

 

3.4 14 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات
احمد

سلام مطلب خوبی بود اما بهتر ام میتوانست باشه چون ماشین های ایرانی رو توی سرما نباید ترمز دستی اش رو بکشی

علی

دقیقا ترمز ماشین من در سرما بهتر میگیرد علت این چیست ماشین 206 مدل 93

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید