علت سفت شدن فرمان هیدرولیک و راه‌حل‌های آن

مشکلات فرمان هیدرولیک

یکی از مشکلاتی که گاهی می تواند برای خودرو شما پیش بیاید مربوط به فرمان هیدرولیک خودرو است. حرکت و تغییر جهت و کنترل خودرو از طریق فرمان امکان پذیر است. اگر فرمان هیدرولیک سفت شود، می تواند مانع از حرکت آزادانه شده و خطر آفرین باشد. بنابراین توجه به این بخش ماشین از ضروریات است.
خودروهای امروزی اغلب از فرمان هیدرولیک که سیستمی جدید است بهره می برند. سفت شدن فرمان هیدرولیک می تواند باعث ایجاد مشکل در حرکت ماشین شده و راننده را به دردسر بیندازد. اما دلیل این سفتی فرمان چیست؟ چه چیزی باعث می شود این اتفاق بیفتد و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟
در ادامه این نوشته قصد داریم درباره این موضوع و تمامی جزئیات آن صحبت کنیم. اگر سفتی فرمان دغدغه شما هم هست تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

دلایل سفت شدن فرمان هیدرولیک ماشین چیست؟

در این قسمت به رایج ترین و مهم ترین عواملی که می توانند باعث سفتی فرمان هیدرولیک شوند اشاره می کنیم:

فشار تایر

شاید خیلی از افراد این موضوع را ندانند اما فشار نامیزان تایر می تواند دلیلی برای سفتی فرمان باشد. اگر فشار تایرها و لاستیک های شکاف دار تنظیم نباشد می تواند موجب سفتی فرمان شود. همه لاستیک های ماشین باید با PSI تاکیده شده شرکت تولید خودرو مطابقت داشته باشند.
اگر لاستیک های جلوی ماشین ناهموار باشند هنگام رانندگی ماشین شما به اطراف کشیده می شود، بنابراین لازم است که حتما به تنظیم بودن فشار تایرهای جلو ماشین توجه کنید. یکی دیگر از نکاتی که باعث سفتی فرمان می شود، عاج تایرهاست. این عاج ها باید کاملا برابر باشند.

سایز لاستیک و رینگ

دقت کنید که سایز رینگ و لاستیک حتما باید برای ماشین شما مناسب باشد. در غیر این صورت می تواند باعث سفت شدن فرمان شود. بنابراین هنگام تهیه رینگ و لاستیک باید حتما به این نکته توجه داشته باشید.
این نکات را باید هنگام اجاره ماشین نیز در نظر داشته باشید. اکثر متقاضیان اجاره خودرو تهران می بایست پیش از اقدام با اصول و نکاتی که باید به آنها توجه کنند آشنایی داشته باشند.

تسمه هیدرولیک

وظیفه تسمه هیدرولیک هدایت نیرو از موتور به پمپ هیدرولیکی است. اگر این تسمه به اندازه کافی سفت و محکم نباشد، دچار پوسیدگی و پارگی می شود و در نتیجه فرمان سفت می گردد. چنانچه در تسمه هیدرولیک آثار فرسودگی می بینید باید حتما برای تعویض آن اقدام کنید.

فرسودگی کمربند مارپیچ فرمان

فرسودگی یا شکستن کمربند مارپیچ فرمان می تواند دلیل دیگری برای سفتی فرمان باشد. این فرسودگی ممکن است به دلیل استفاده طولانی مدت اتفاق بیفتد. در صورت مشاهده این فرسودگی باید بلافاصله برای تعویض اقدام کنید، چون تاخیر باعث می شود که کمربند خراب شده و فرمان از کاپوت خارج شود.

امروزه فرمان اکثر ماشین‌ها چه داخلی و چه خارجی هیدرولیک میباشد پس بسیار مهم است که در باره‌ی مشکلاتی که این نوع فرمانها دارند و راه های پیشگیری و رفع آنها بدانیم. حتی اگر شما به فکر اجاره خودرو هستید به علت اینکه فرمان تمام خودرو‌های اجاره‌ای هیدرولیک میباشد بهتر است اطلاعات کافی را درباره این نوع فرمان داشته باشید.

مشکلات فرمان هیدرولیک

کیفیت روغن هیدرولیک

وظیفه روغن هیدرولیک این است که قدرت را به سایر بخش ها مثل فرمان انتقال دهد. کیفیت این روغن از اهیمت ویژه ای برخودار است چون روغن های نامرغوب می توانند باعث سفتی فرمان هیدرولیک شوند. از طرفی روغن باید با خودرو شما تناسب داشته باشد. بهترین فاصله زمانی برای تعویض روغن دو سال یک بار است.
نکته دیگر این است که روغن فرمان هم مثل دیگر مایعات به مرور زمان آلودگی و غبار می گیرد و باید به فواصل معین تغییر کند. در غیر این صورت بخش های دیگر خودور با مشکل مواجه شده و روان نمی باشد. و در نتیجه فرمان هم سفت می شود. در خیلی از خودروها می توانید از روغن اتوماتیک برای هیدرولیک هم استفاده کنید، چون روغن گیربکس اتوماتیک و روغن هیدرولیک در این خودروها هم جنس هستند.

نشتی روغن هیدرولیک

اگر میزان روغن کافی نباشد فرمان سفت خواهد شد. اصلی ترین نشانه نشتی روغن شنیدن صدایی جیغ مانند هنگام چرخاندن فرمان است.
اگر شلنگ به دلیلی فشار دچار نشتی شود، روغن کاهش می یابد. بنابراین فشار در سیستم کم شده و پمپ خشک می شود. و فرمان مایع کافی و روان برای حرکت ندارد. توجه به این نکته از اهمیت ویژه ای برخوردار است به خصوص که در بعضی از ماشین ها نشت کردن روغن هیدرولیک و ریختن آن روی اگزوز، می تواند باعث آتش گرفتن ماشین شود.

نقص پمپ هیدرولیک

یکی دیگر از قطعاتی که در حرکت فرمان نقش دارد، پمپ است. این قطعه باید بتواند روغن را خوب پمپ کند تا مشکلی برای فرمان ایجاد نشود و بتواند حرکت آزادانه داشته باشد. از عواملی که در خراب شدن پمپ تاثیر دارند می شود به استفاده طولانی مدت از خودرو و فرسودگی و کارکردگی آن اشاره کرد.

نقص جعبه فرمان

وظیفه جعبه فرمان هدایت و کنترل ماشین است. اگر قطعه مارپیچ داخل جعبه فرمان صدمه ببیند باعث سفت شدن فرمان می شود. در صورت مشاهده این مشکل حتما به متخصص مراجعه کنید. یکی از نشانه های وجود اختلال در جعبه فرمان، سفت بودن فرمان در زمانی است که خودرو سرد است ولی پس از گرم شدن موتور، فرمان راحت تر چرخیده می شود.

وجود هوا در فرمان

اگر حس کردید که فرمان زمان چرخش به سختی حرکت می کند این نشانه ای بر وجود هوا در آن باشد. باید برای رفع این مشکل و هواگیری فرمان هیدرولیک، به مکانیک متخصص و با تجربه مراجعه کنید.

جک دو طرفه فرمان

یکی دیگر از مواردی که مشکلاتی مثل سفتی فرمان را موجب می شوند، خرابی و عدم کار کردن جک دو طرفه ماشین است. در صورت بروز این مشکل، شما نمی توانید به آسانی فرمان را بچرخانید و متوجه سفتی آن خواهید شد.

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک در زمستان

در مواردی پیش می آید که فرمان هیدرولیک در هوای سرد سفت می شود. در این موارد باید ابتدا از سلامت تسمه، میزان کافی روغن هیدرولیک در مخزن و کیفیت روغن اطمینان حاصل کیند. در صورتی که مشکلی در این زمینه ها وجود نداشت ممکن است ایراد از پمپ هیدرولیک، شیر هیدرولیک، جک دو طرفه هیدرولیک، و یا خرابی جعبه فرمان باشد که باید به دقت این موارد را بررسی کنید.

راهکار حل مشکل سفتی فرمان چیست؟

همانطور که علت سفت شدن فرمان هیدرولیک 206 می تواند با علت سفت شدن فرمان هیدرولیک تیبا متفاوت باشد، راهکارهای حل این مشکل نیز می تواند در خودروهای مختلف کمی متفاوت باشد. اما موارد کلی ای هستند که می توانید با انجام آنها برای نرم کردن فرمان اقدام کنید و در اکثر موارد نتیجه بگیرید. در این قسمت به رایج ترین این راهکارها اشاره خواهیم کرد:

  • هواگیری فرمان هیدرولیک
  • تعویض قطعات آسیب دیده مثل قطعات جعبه فرمان یا جک دو طرفه
  • بررسی روغن هیدرولیک و تعویض آن
  • یافتن نشتی روغن و اقدام برای برطرف کردن آن
  • چک کردن تسمه و تعویض آن
  • تنظیم باد لاستیک ها

چه کارهایی باید انجام دهیم تا با مشکل سفتی فرمان مواجه نشویم؟

همواره پیشگیری بهتر از درمان بوده است بنابراین شما می توانید برای جلوگیری از بروز مشکل در وسیله نقلیه شخصی خود اقداماتی را به کار ببندید. یکی از مهم ترین این اقدامات چک کردن به موقع باد لاستیک ها و تنظیم باد در صورت نیاز است. خیلی از اوقات مشکلات اینچنینی می توانند با اقدامی ساده برطرف شوند.
هنگام خرید لاستیک یا قطعات حتما توجه کنید که از اجناس مرغوب و همچنین متناسب با خودروی خود خرید می کنید، چون جنس نامرغوب در لاستیک و رینگ در بسیاری از موارد می تواند باعث بروز مشکلاتی شود مثل سفت شدن فرمان.
در فصول سرد مثل زمستان بهتر است برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی خودرو را در محیطی گرم تر مثل پارکینگ یا گاراژ پارک نمایید. و از چکاپ هر چند وقت یکبار خودرو توسط تعمیرکار با تجربه و حرفه ای به هیچ وجه غافل نشوید. دانستن نکات کاربردی روشن کردن خودرو در هوای سرد به کاهش مسائل و مشکلات استفاده از خودرو در هوای سرد کمک میکند.  امیدواریم که خواندن این نوشته برای شما مفید و کارآمد بوده باشد.

 

سفتی فرمان پس از گرم شدن خودرو

سفتی فرمان پس از گرم شدن خودرو، یکی از مشکلاتی بوده که اکثر خودرو سواران با آن مواجه می‌شوند. در بین خودروهای ایرانی، یکی از اتومبیل‌هایی که به صورت متداول این مشکل برای آن رخ می‌دهد؛ 206 است. البته این بدان معنا نیست که همه خودروهای 206 دچار این مشکل می‌شوند اما اغلب موارد رخ داده چنین هستند. 

اولین دلیل آن ممکن است ناشی از خراب بودن پمپ هیدرولیک ماشین باشد. با خراب شدن این پمپ، فشار مناسبی که برای چرخاندن فرمان بدون زحمت تولید شده، متوقف می‌شود. بنابراین پمپ به درستی کار نمی‌کند. علت دیگری که می‌توان در نظر گرفت کم بودن یا نشتی روغن هیدرولیک است. بنابراین باید حتما نشتی آن را با مراجعه به مکانیکی بررسی کنید. 

علت سفت شدن فرمان به یک سمت

علت سفت شدن فرمان به یک سمت، ممکن است نقص در جعبه فرمان باشد. جعبه فرمان ممکن است به دلیل آسیب دیدن یک قطعه مارپیچ داخل آن خراب شود. بنابراین برای رفع آن حتما باید به یک مکانیکی معتبر مراجعه کنید. به این دلیل که قفسه فرمان از طریق یک سری شفت‌ها و اتصالات به چرخ وصل می‌شود، این قسمت ممکن است به سرعت آسیب ببیند. 

یک راه جلوگیری از بروز چنین مشکلی مراجعه مداوم به تعمیرگاه و چک آپ ماشین است. در این صورت اگر قطعه‌ای داخل قفسه فرمان در حال خرابی باشد، می‌توانید آن را سریعا تعمیر کنید. 

علت سفت شدن فرمان غیر هیدرولیک پراید صبا

موضوع مهم بعدی علت سفت شدن فرمان معمولی پراید صبا است. از آن جایی که فرمان پراید، هیدرولیک نیست نیروی زیادی برای چرخاندن آن مصرف می‌شود. بنابراین سفت بودن آن نه ناشی از مشکلات هیدرولیکی، بلکه به دلیل مکانیکی بودن فرمان است. 

در صورتی که تمایل به رفع این مشکل داشته باشید، می‌توانید با صرف هزینه و مراجعه به یک مرکز تعمیرات معتبر، فرمان خودروی خود را هیدرولیک کنید. یک راه مناسب دیگر برای کاهش سفتی فرمان، استفاده از بلبرینگ است. این روش به مراتب هزینه کمتری هم برای شما خواهد داشت. بنابراین شاید بهتر باشد قبل از هرگونه اقدام برای هیدرولیکی کردن فرمان، به این گزینه هم فکر کنید. 

 

علت قفل شدن فرمان حین رانندگی

یکی از بدترین شرایط برای خرابی سیستم هیدرولیک ماشین، هنگام رانندگی با سرعت بالا است. هرگونه نقص در سیستم فرمان و هیدرولیک می‌تواند جان سرنشینان را به خطر اندازد. اگر نگران این موضوع هستید و می‌خواهید بدانید که علت قفل شدن فرمان حین رانندگی چیست، باید گفت هرگونه مشکل کوچکی در کل سیستم می‌تواند منجر به این اتفاق شود. 

سیستم قفل فرمان جهت جلوگیری از سرقت خودرو تعبیه شده است و در تمام ماشین‌ها موجود است. با این حال همین موضوع می‌تواند بسیار مشکل ساز شود. در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که ماشین در حال حرکت، هنگام پیچیدن در خیابان‌ها و یا یک دور برگردان دچار قفل شدن فرمان شده و دیگر نمی‌توان آن را حرکت داد. معمولا با یکبار خاموش و روشن کردن ماشین می‌توان این مشکل را بر طرف کرد. بهتر از قبل از سفر سیستم فرمان خودرو را بازنگری کنید تا با این مشکل روبرو نشوید.

 

دلایل کلی سفتی فرمان ۲۰۶، پراید و سمند

به صورت کلی یک سری موارد وجود دارد که باعث سفتی فرمان در خودرو می‌شود. با چک کردن این موارد می‌توان عیب ماشین را به سرعت پیدا کرده و سفتی فرمان را رفع کرد. بررسی دلایل کلی سفتی فرمان ۲۰۶، پراید و سمند را می‌توان با چک کردن فشار تایرها شروع کرد. ۲۰۶ از جوان پسند ترین ماشین های ایرانی میباشد.

این موضوع بسیار شایع بوده و به راحتی قابل حل شدن است. کافی است به صورت چشمی باد چرخ‌ها را بررسی کنید و در صورت کم بودن فشار آن، به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا با مبلغی بسیار پایین تمام چرخ‌های شما را تنظیم کنند. موارد بعدی همگی می‌تواند ناشی از سیستم هیدرولیک خودرو باشد. 

مواردی مانند عدم کیفیت روغن هیدرولیک، نشتی روغن هیدرولیک، خرابی پمپ آن و یا مشکل در جک دوطرفه هیدرولیک فرمان از جمله این مشکلات است. در صورتی که تمامی این موارد بررسی شد، می‌توانید جعبه فرمان را برای حل مشکل بررسی کنید.

 

3.8 9 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات
امیر ارسلان

سلام.
مرسی از مقاله خوبتون
ولی مایی که فرمون ماشینمون هیدرولیک نیست چی؟
میخوام بدونم علت سفت شدن فرمان غیر هیدرولیک چیه؟

ارشیا

من که فکر میکنم سفت شدن فرمان هیدرولیک هم فقط تو ماشینای ایرانی اتفاق میفته

mahdi kamran

فقط تو ایران که ماشین نو خریدیم و بعد باید بیفتیم دنبال علت سفتی فرمان هیدرولیک ماشینمون

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید