راهکارهایی برای محافظت از رنگ خودرو

automotive paint protection solutions

کیفیت رنگ در ظاهر و زیبایی خودرو تاثیر غیرقابل‌انکاری دارد. رنگ خودرو در اثر عوامل بسیاری نظیر شیره درختان، باران‌های اسیدی، اشعه فرابنفش خورشید، فضولات پرندگان، مواد شیمیایی صنعتی نظیر گریس، قیر، بنزین و… آسیب می‌بیند. شست‌وشوی منظم و استفاده از پولیش و واکس می‌تواند از پوشش رنگ خودرو در برابر آسیب‌های محیطی محافظت کند. اگر می‌خواهید درباره محافظت از رنگ خودرو بیشتر بدانید در این مقاله با ما همراه ما باشید.

عوامل آسیب‌زننده به رنگ خودرو

باران اسیدی: در کلانشهرها به دلیل آلودگی‌های صنعتی وقتی باران می‌بارد خاصیت اسیدی دارد. زمانی که این باران روی بدنه خودرو می‎‌ نشیند، آلاینده‌ها در انتهای قطره ته‌نشین می‌شوند و به طور مستقیم با رنگ خودرو تماس پیدا می‌کنند. با تابش آفتاب و خشک شدن قطره‌های باران، اسید غلظت پیدا کرده و ردی روی رنگ خودرو ایجاد می‌کند. باران‌های اسیدی لایه‌های رنگ خودرو را از بین برده و سبب کاهش ضخامت رنگ آن می‌شوند.

نور خورشید: مهم‌ترین عامل مخرب برای رنگ خودرو نور خورشید است. نور خورشید به مرور زمان، کیفیت رنگ خودرو و ضخامت آن را کاهش می‌دهد. خودروهایی که رنگ تیره‌تر مانند قرمز، آبی و مشکی دارند از حساسیت بیشتری نسبت به نور خورشید برخوردار هستند.

نور خورشید علاوه بر رنگ خودرو به قطعات پلاستیکی خارج خودرو نظیر سپر، قاب آینه‌ها، گلگیر و باربند نیز آسیب می‌رساند. داخل خودروی شما نیز از نور خورشید در امان نیست. داشبورد بیش از دیگر وسایل داخل خودرو تحت تاثیر نور قرار می‌گیرد و شیشه جلوی خودرو تاثیر آن را تشدید می‌کند. حرارت بیش از حد علاوه بر از بین بردن رنگ داشبورد، ممکن است باعث ترک خوردن آن شود.

شیره درختان: پارک خودرو زیر سایه درختان، گرچه خودرو را از آسیب‌های نور خورشید محافظت می‌کند اما خطر دیگری را برای رنگ خودرو به دنبال دارد. شیره و صمغ درختان حاوی ترکیبی از آب، مواد معدنی، قند و هورمون حشرات و پرندگان است که به طور معمول دارای PH اسیدی است و به رنگ خودرو آسیب می‌رساند. باید توجه داشت شیره درختان در شرایط آب‌وهوایی گرم اثر مخرب بیشتری برای رنگ خودرو دارد. هر چه شیره درختان بیشتر روی رنگ خودرو بماند سخت‌تر شده و گاهی رنگ آن قسمت را به طور کامل از بین می‌برد.

فضولات پرندگان: اسید اوریک موجود در فضولات پرندگان در مدت زمان کوتاهی باعث تغییر رنگ خودرو می‌شود. بنابراین باید به سرعت از روی سطح خودرو تمیز شود. بهتر است پیش از پارک خودرو به اطرافتان دقت کنید و در صورت مشاهده فضولات پرندگان خودرو خود را در آن مکان پارک نکنید.


عوامل آسیب دهنده رنگ خودرو 

روش‌های محافظت از رنگ خودرو

شست‌وشوی مرتب خودرو: شست‌وشوی اصولی خودرو به طور مرتب باعث می‌شود مواد مضری نظیر فضولات پرندگان و حشرات، بنزین اضافه ریخته شده در هنگام پر کردن باک خودرو یا آثار باران اسیدی کاملا از بین برود. نکته مهم در شست‌وشوی خودرو این است که شوینده‌ای انتخاب شود که PH پایینی داشته باشد. همچنین از اسفنج یا دستمال نرم برای شستن و خشک کردن خودرو استفاده شود. اگر از سری مخصوص افزایش فشار آب استفاده می‌کنید آن را در فاصله کم روی بدنه خودرو نگیرید زیرا آسیب‌های جدی به رنگ خودرو وارد می‌کند. برای خشک کردن خودرو از یک حوله نرم با الیاف ریز کمک بگیرید.

واکس و پولیش مناسب: بهتر است به طور منظم از واکس‌های مناسب برای محافظت از رنگ خودرو استفاده کنید. واکس‌ها پوشش مناسبی روی رنگ خودرو ایجاد می‌کنند که باعث جلوگیری از وارد شدن آسیب به رنگ خودرو می‌شود. متخصصان خودرو توصیه می‌کنند حداقل سالی دو بار خودروی خود را واکس بزنید. بهار و پیش از شروع زمستان زمان‌های مناسب برای استفاده از واکس خودرو است. پولیش حرفه‌ای خودرو نیز علاوه بر درخشندگی رنگ آن باعث می‌شود آسیب‌های محیطی اثر کمتری بر رنگ خودرو بگذارند.

چادر خودرو: یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای محافظت از خودرو در برابر نور خورشید، استفاده از چادر خودرو است. اما توجه داشته باشید چادرهای پلاستیکی به دلیل وجود بافت زیر و واکنش شیمیایی در اثر گرما به رنگ خودرو آسیب می‌رسانند. حتما چادری چند لایه تهیه کنید که لایه میانی آن از جنس پنبه باشد.

0 0 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات
خشایار

وقتی آخر مقالتون رو خوندم خیلی خوشم اومد که درباره جنس پارچه ای که میندازیم روی ماشین گفتین ولی در کل به نظرم اگه ماشین تو پارکینگی باشه که سقف داره بهتر از اینه که چادر بکشی روش

زینب

چه جالب من همیشه ماشینم تو خیابون میمونه و در معرض همه ی اینا هست پس از این به بعد بیشتر مواظبش باشم

دلنیا

البته اگه ماشین خارجی باشه و ارزش داشته باشه آدم این همه مواظبت میکنه نه پراید و ماشین های ایرانی دوست عزیز

شایان

چقدر جالب منم نمیدونستم فضولات هم میتونه رنگ رو تغییر بده مرسی از این نکات ارزشمند

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید