عوامل تاثیر گذار برای خرابی رنگ ماشین و چگونه از آن محافظت کنیم؟

محافظت از رنگ ماشین

مراقبت صحیح از وسیله نقلیه، روی عملکرد بهینه و ارزش آن تاثیر زیادی دارد. علاوه بر فرسودگی که در اثر استفاده مکرر ایجاد می‌شود؛ چند عامل محیطی نیز وجود دارد که باعث آسیب دیدن رنگ خودرو می‌شوند. در این مقاله شرح مفصلی از انواع آسیب‌هایی که رنگ بدنه ماشین را از بین می‌برند آورده شده است.

عواملی که تاثیر بروی رنگ خودرو دارد

علاوه بر ضربه و تصادفات، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند برای همیشه به رنگ خودرو شما آسیب برسانند. دانستن اینکه چه ماده یا چه اقدامی می‌تواند رنگ ماشین را خراب کند؛ علاوه بر اینکه هزینه نگهداری از خودرو را به شدت کاهش می‌دهد می‌تواند ارزش اتومبیل شما را نیز در بالاترین حد خود نگه دارد.


در صورت تصادف با خودرو اجاره ای باید چیکار کرد

فضولات پرندگان

فضولات پرندگان می‌تواند اثری دائمی روی رنگ بدنه خودرو به جای بگذارد؛ زیرا این فضولات حاوی ترکیبات اسیدی است و زمانی که زیر نور خورشید می‌ماند؛ روی رنگ خشک شده و نفوذ عمیق‌تری به لایه‌های زیرین رنگ دارد. بهتر است اجازه ندهید مدفوع روی بدنه خودرو خشک شود و فورا آن را با پارچه مرطوب و مواد شوینده ملایم تمیز کنید. هنگام تمیز کردن سعی کنید زیاد آن را روی رنگ مالش ندهید زیرا ذرات شن مانند موجود در فضولات می‌توانند بدنه را خراش دهند.

باران اسیدی

باران اسیدی زمانی اتفاق می‌افتد که آلاینده‌های صنعتی وارد شده به جو زمین، با آب باران واکنش نشان داده و به بخشی از آن تبدیل می‌شود. در این شرایط وقتی باران می‌بارد؛ این مواد شیمیایی با آن به سمت زمین سرازیر می‌شوند. اسید سولفوریک و اسید نیتریک، بخش عمده‌ای از این آلاینده‌ها را تشکیل می‌دهند. از آنجایی که این آب اسیدی است؛ مواد مضر شیمیایی داخل آن روی هر سطحی که با آن تماس داشته باشد؛ از جمله بدنه خودرو می‌نشیند. هنگامی که آب باران تبخیر می‌شود؛ این اسید است که روی بدنه ماشین باقی می‌ماند و می‌تواند برای رنگ آن مضر باشد.

نور آفتاب و اشعه ماورا بنفش

قرار گرفتن طولانی مدت و مداوم خودرو در معرض نور خورشید، یکی از عوامل محیطی اصلی است که باعث آسیب دیدن رنگ بدنه می‌شود. این منبع طبیعی نور، رنگ پریدگی ایجاد کرده و حتی ممکن است منجر به پوسته پوسته شدن رنگ اتومبیل شود. قرار گرفتن در معرض آفتاب، علاوه بر تاثیر بر نمای بیرونی خودرو، می‌تواند به کابین داخلی و قطعات فنی نیز آسیب برساند. به عنوان مثال ممکن است بعد از مدتی باعث شود که روکش‌های چرمی از رنگ و رو بروند و حتی عمر باتری کاهش پیدا کند.

شستشوی نادرست

رنگ بدنه خودرو گرچه به ظاهر پوشش مستحکمی به نظر می‌رسد؛ اما حتی بی‌احتیاطی‌های کوچک در مراقبت از آن، می‌تواند آسیب جبران‌ناپذیری به بدنه وارد کند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مراقبت از بدنه ماشین باید رعایت کنید و اکثر افراد به آن بی‌توجه هستند؛ استفاده از شوینده‌های مخصوص و تکنیک‌های خاص برای شستشوی خودرو است. هر چقدر شوینده مورد استفاده ملایم‌تر باشد؛ عمر رنگ بدنه بیشتر می‌شود.

چادر ماشین بی کیفیت

چادر پوششی برای محافظت بیشتر از بدنه خودرو و جلوگیری از رنگ‌پریدگی است. اما هر جنس چادری توان جلوگیری از ایجاد این آسیب‌ها را ندارد. جنس پارچه‌ای که برای تولید این چادرها استفاده می‌شود علاوه بر لطافت، باید قدرت کافی برای جلوگیری از نفوذ‌پذیری عواملی مانند نور خورشید را داشته باشد. در غیر این صورت، استفاده از چادر، نه تنها از بدنه خودرو محافظت نمی‌کند؛ بلکه خودش به عاملی برای آسیب رساندن به رنگ تبدیل می‌شود.

استفاده از کارواش بی کیفیت

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد؛ شستشوی اصولی یکی از مهم‌ترین نکات برای مراقبت از رنگ خودرو است. اگر از کارواش‌های خانگی برای تمیز کردن بدنه ماشین خود استفاده می‌کنید؛ حتما دستگاهی را بخرید که طبق استاندارد تولید شده است. اگر هم از خدمات کارواش‌های صنعتی استفاده می‌کنید؛ حتما مجموعه‌ای را انتخاب کنید که خودروها طبق اصول در آن شسته می‌شوند و دقت در مراقبت از رنگ، اولویت آنهاست.

لکه بنزین و روغن ترمز

هنگام سوخت‌گیری خودرو باید مراقب نشت بنزین روی بدنه باشید. ممکن است بنزین خیلی سریع تبخیر شود و در ابتدا هیچ آسیبی به بدنه نرساند؛ اما لکه‌هایی را به جای می‌گذارد که پاک کردن آنها بسیار دشوار است. باید به محض نشت کردن بنزین روی بدنه، خودرو را با آب و شوینده ملایم بشویید. پولیش زدن بدنه خودرو حداقل دو بار در سال می‌تواند به محافظت از رنگ اتومبیل کمک کند. روغن ترمز نیز ماده مضری برای رنگ بدنه است. روغن ترمز روی رنگی که بر پایه سیلیکون نیست؛ مانند یک حلال عمل کرده و خاصیت پوشش‌دهندگی رنگ را از بین می‌برد و باعث کنده شدن آن می‌شود.

حشرات

دقیقا مانند فضولات پرندگان، مایع روی بدن حشرات نیز می‌تواند بسیار اسیدی باشد و رنگ خودرو را حل کند. اگر لاشه مرده حشره‌ای روی ماشین شما باقی بماند؛ می‌تواند به مرور زمان باعث آسیب دیدن رنگ آن شود.

مایع بی کیفیت برای شستشو

استفاده از شوینده مناسب غیر اسیدی، یکی از اصلی‌ترین نکات مراقبتی است. شوینده‌ای که برای شستشوی ماشین استفاده می‌کنید علاوه بر اینکه باید ملایم باشد؛ باید از متریال باکیفیتی تهیه شده باشد که به رنگ آسیبی نمی‌زنند.

شیره درختان

شیره درخت می‌تواند پوشش شفاف رنگ خودرو را از بین ببرد و باعث ایجاد لکه و تغییر رنگ شود. اگر خودرو در معرض هوای گرم قرار بگیرد؛ این روند تسریع می‌شود. ضمن اینکه حذف این ماده چسبنده از روی بدنه نیز ممکن است مشکل باشد.

گرد و خاک

ذرات ریز گرد و غباری که این روزها، بر شرایط جوی اکثر شهرهای کشورمان حاکم است؛ علاوه بر اینکه رانندگی را سخت می‌کنند؛ می‌توانند به رنگ بدنه خودرو آسیب برسانند. از آنجایی که ذرات گرد و غبار و ماسه مواد ساینده‌ای هستند؛ اگر برای مدت طولانی روی سطح بدنه خودرو بمانند؛ خط و خش‌های بسیار ریزی را ایجاد کرده و یا رنگ بدنه را زخمی می‌کنند. حتی اگر این خط و خش‌ها کوچک باشند نیز تجمع آنها می‌تواند بر ظاهر بدنه خودرو تاثیر منفی داشته باشد.

کثیف بودن خودرو

تجمع گرد و غبار روی بدنه می‌تواند روی رنگ خودرو تاثیر منفی بگذارد. هنگامی که این کثیفی با باران مخلوط می‌شود؛ یک ترکیب اسیدی تولید شده که به مرور زمان منجر به خوردگی رنگ می‌شود. بنابراین باید هر از چند گاهی خودرو را به شیوه صحیح بشویید. و بسیاری از خودرو های که در شرکت اجاره ماشین وجود دارند باید تمیز باشند و تمیز تحویل داده شوند و تمیز تحویل می گیرند چون کثیف بودن آن تاثیر بر شرایط ماشین دارد و یکی از عوامل نابودی ماشین می باشد البته چون بسیاری از اتومبیل ها برای عروسی استفاده می شود به همین دلیل سورنا اجاره ماشین عروس را با کیفیت عالی و مناسب انجام می دهد.

نگهداری و محافظت از رنگ ماشین

علاوه بر توجه به موارد ذکر شده در بالا، رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند که رنگ خودرو را در شرایط ایده‌آل نگه دارید:

  • در صورت امکان، ماشین را در مکانی سرپوشیده مانند پارکینگ مسقف پارک کنید.
  • بدنه خودرو را به طور منظم بشویید.
  • اگر بدنه با مواد اسیدی تماس پیدا کرده است؛ فورا خودرو را بشویید.
  • از پارچه‌های نرم و لطیف برای پاک کردن بدنه استفاده کنید.


راهکارهای محافظت از رنگ ماشین

4.5 2 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید