سیستم ایزوفیکس در خودروها چه فایده ای دارد

سیستم ایزوفیکس در خودرو

ایمنی خودرو تابعی است از فاکتورهای مختلف و دسترسی به آپشن‌های فنی متفاوت است که یکی از آنها سیستم ایزوفیکس صندلی می‌باشد. با انتخاب خودرویی که دارای این آپشن است؛ می‌توانید به شدت ایمنی خودرو در سفر را برای کودک خود ارتقا دهید. اما این سیستم دقیقا چیست و چرا اینقدر ایمن است؟ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با سیستم ایزوفیکس بیشتر آشنا شوید.

صندلی ایزوفیکس چیست

ایزوفیکس یک سیستم استاندارد بین‌المللی است که به شما این امکان را می‌دهد که بدون استفاده از کمربند ایمنی، صندلی کودک را مستقیما در خودرو قرار دهید. این سیستم که در دهه 1990 طراحی شده است؛ یک راه سریع، آسان و ایمن برای نصب صندلی کودک در خودرو می‌باشد. با استفاده از سیستم ایزوفیکس، صندلی کودک به طور خودکار روی دو گیره فلزی بین صندلی عقب خودروی شما قفل می‌شود و به این ترتیب دیگر نیازی به استفاده از کمربند ایمنی نیست.

کاربرد صندلی ایزوفیکس

یکی از خطرناک‌ترین اتفاقاتی که ممکن است در زمان وقوع تصادفات رانندگی رخ دهد؛ پرت شدن صندلی کودک از شیشه جلو به خارج از خودرو است. سیستم ایزوفیکس بهترین سیستمی است که تا کنون برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی طراحی شده است. خودروهایی که مجهز به ایزوفیکس هستند؛ در قسمت پشت صندلی عقب گیره‌ها و اتصال‌دهنده‌هایی دارند که صندلی کودک به سادگی روی آنها سوار شده تا از تکان‌های شدید و ناگهانی آن جلوگیری شود. با استفاده از این سیستم، صندلی کودک به وسیله چند اتصال قوی، روی صندلی خودرو نصب و محکم می‌شود. به طوری که حتی در تصادف شدید نیز امکان تکان خودرو و پرت شدن آن از شیشه به خارج از وسیله نقلیه وجود ندارد.

بسیاری از بهترین ماشین های دنیا از این صندلی ایزوفیکس استفاده می کنند و به صورت پیش فرض وجود دارد و شما می توانید از ان استفاده کنید و بسیاری از شرکت های اجاره خودرو نیز این شرایط و خدمت ار به مشتری خود ارائه می کنند.

ایزوفیکس چگونه کار می کند؟

صندلی‌های کودکی که مخصوص این سیستم طراحی شده‌اند؛ دارای گیره‌های فلزی هستند که روی محل اتصال تعبیه شده در خودرو ثابت می‌شوند. فقط کافیست که این گیره‌ها را باز کنید؛ آنها را در محل تعبیه شده اتصال‌دهنده‌ها قرار دهید و آن دو را روی هم فشار دهید. بعد از شنیدن یک صدای کوچک مانند کلیک، می‌توانید مطمئن شوید که گیره به محل مناسب خود متصل شده است. برای باز کردن صندلی کودک نیز می‌توانید با فشار دادن چند دکمه که روی صندلی قرار دارد گیره‌ها را از محل اتصال جدا کنید.

مزایا نحوه صندلی ایزوفیکس

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی که والدین دارای کودکان نوپا یا خردسال با آن مواجه هستند؛ ایمنی کودک در ماشین، به خصوص در سفرهای جاده‌ای طولانی است. همانطور که می‌دانید؛ نشاندن کودک در آغوش سرنشینان جلوی خودرو، کار بسیار خطرناکی است. به همین دلیل بیشتر خانواده‌ها از صندلی کودک که مخصوص استفاده در عقب خودرو است استفاده می‌کنند. اما این صندلی‌های معمولی تا چه حد ایمنی دارند؟ متاسفانه ایمنی این صندلی‌ها، بدون استفاده از سیستم ایزوفیکس، بسیار پایین است. برای رفع این نقیصه می‌توانید از صندلی‌ها و خودروهای مجهز شده با این سیستم استفاده کنید که مزایای زیر را برای شما به همراه دارند:

  • خطرات سفر که معمولا ناشی از استفاده از صندلی‌های معمولی است را برای کودک به حداقل می‌رساند.
  • این اطمینان را ایجاد می‌کند که صندلی در جای درست و ایمنی از خودرو قرار دارد.
  • با نصب درست آن می‌توانید از کودک خود بیشتر محافظت کنید.
  • در صورت وقوع تصادف رانندگی، احتمال آسیب دیدن کودک کمتر می‌شود.
  • این سیستم اتصال بسیار قوی و پایداری است. بنابراین حتی در هنگام رانندگی در جاده‌های ناهموار نیز صندلی کودک ایمن است.
  • نصب و باز کردن صندلی کودک در خودرو با استفاده از این سیستم بسیار راحت و سریع است.

نحوه نصب صندلی ایزوفیکس

  • نحوه نصب صندلی کودک در این سیستم به شرح زیر می‌باشد.
  • ابتدا باید محل اتصال‌دهنده‌ها در صندلی عقبی خودرو را پیدا کرده و بست‌های تعبیه شده در این محل را از زیر روکش صندلی خارج و در دسترس قرار دهید.
  • سپس گیره‌های روی صندلی را به این بست‌ها متصل کنید. زمانی می‌توانیم از بسته شدن این دو نر و مادگی به هم مطمئن شویم که صدای کلیکی شنیده شود.
  • کمی صندلی را تکان دهید تا مطمئن شوید که محکم است.
  • قلابی که در بالای صندلی کودک تعبیه شده را نیز به محل مشخص شده در خودرو متصل کنید.

ایزوفیکس دوبل چیست؟

خودروهایی که مجهز به سیستم ایزوفیکس معمولی هستند؛ فقط روی صندلی‌های عقب مجهز به قلاب‌های مخصوص می‌باشند. به این ترتیب وقتی صندلی کودک روی این قلاب‌ها نصب می‌شود؛ کودک درست مانند یک سرنشین معمولی، رو به راننده است. اما در خودروهایی که ایزوفیکس دوبل دارند؛ هم صندلی عقب و هم قسمت پشت صندلی‌های جلو مجهز به این قلاب‌ها هستند. بنابراین وقتی صندلی کودک روی قلاب‌های صندلی جلو نصب می‌شود؛ کودک پشت به راننده است. معمولا در این شرایط ایمنی کودک بیشتر است. به همین خاطر بیشتر متخصصان توصیه می‌کنند که برای کودکان نوپا که هنوز به سن 2 سال نرسیده‌اند تا جای ممکن از ایزوفیکس تعبیه شده روی پشتی صندلی جلو استفاده شود. به این ترتیب هم دسترسی سرنشینان جلو به کودک بهتر است و هم ایمنی او بیشتر رعایت می‌شود.

0 0 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید