هزینه بنزین خودرو اجاره‌ ای چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه بنزین در خودرو اجاره ای

خیلی از کسانی که اقدام به اجاره ماشین می‌کنند این سوال را در ذهن دارند. کدام بنزین برای خودرو اجاره‌ای مناسب‌تر و با کیفیت‌تر است؟ هزینه این بنزین چطور حساب می‌شود؟ چه توافقاتی باید بین اجاره‌کننده و اجاره‌دهنده سر این مسئله صورت گیرد؟ و هر نکته و مورد دیگری که به سوخت ماشین مربوط می‌شود. 

شاید در مورد ماشین شخصی این نگرانی و وسواس وجود نداشته باشد اما برای خودرو اجاره‌ای مسئله کمی متفاوت می‌شود. چرا که شناخت ما از خودرو قطعا به اندازه ماشین شخصی نیست. همچنین عدم اطلاع از قوانینی که برای سوخت‌گیری خودرو اجاره‌ای وجود دارد، ممکن است باعث ایجاد اختلاف شود یا در عملکرد موتور ماشین خللی وارد کند. در ادامه این مطلب قصد داریم توضیحاتی در مورد بنزین ماشین اجاره‌ای، انواع بنزین مصرفی بسته به نوع ماشین، و همچنین طریقه محاسبه هزینه سوخت برای خودروهای اجاره‌ای به شما ارائه بدهیم. اگر این موضوع دغدغه شما هم هست، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. 

 

 انواع بنزین که می‌توانیم مصرف کنیم

بد نیست ابتدا به انواع بنزین مصرفی و ویژگی‌ها و کیفیت‌هایشان اشاره‌ای کنیم تا پیش‌زمینه‌ای شود برای ورود به جزئیات بیشتر درباره بنزین ماشین اجاره‌ای. 

خیلی از افراد به خاطر کارکرد بهتر موتور خودرو از بنزین سوپر استفاده می‌کنند. اما تفاوت واقعی این دو نوع بنزین، یعنی معمولی و سوپر را کمتر کسی می‌داند. در اینجا توضیح مختصری درباره تفاوت این دو نوع بنزین می‌دهیم. 

تفاوت اصلی بنزین معمولی و بنزین سوپر در میزان عدد اکتان آن است.  هر چقدر میزان این عدد بالاتر باشد، بنزین کمتر هدر می‌رود و کارایی بیشتری دارد. عدد اکتان در بنزین سوپر 95 و در بنزین معمولی 87 است.

هر ماشینی بر اساس نوع موتور با عدد اکتان مشخص و متفاوتی سازگار است. صاحب ماشین باید از این عدد اطلاع داشته باشد تا موقع سوخت‌گیری، بهترین انتخاب را کند. استفاده از بنزین با عدد اکتان سازگار، منجر به افزایش عمر مفید خودرو و کارایی بهتر آن می‌شود. 

بنابراین بهتر است برای خودروهایی که عدد اکتان بالا دارند از بنزین سوپر و برای خودروهایی که عدد اکتان پایین دارند از بنزین معمولی استفاده کرد، تا باعث کاهش توان خودرو و فشار زیاد به قطعات ماشین نشویم. 

 

 چه نوع بنزینی برای ماشین کرایه‌ای استفاده کنیم؟

 پس هنگام اجاره خودرو باید اطلاعات مربوط به سوخت‌گیری را بدانید. به نوع خودرو و عدد اکتان آن توجه نمایید. اگر اطلاعات کافی درباره این موضوع نداشتید حتما از کارشناسان شرکت اجاره‌دهنده درباره عدد اکتان و بنزین مناسب خودرو سوال کنید. در این صورت می‌توانید سفر با کیفیت‌تر و راحت‌تری را تجربه کنید. 

معمولا بیشتر خودروهای اجاره‌ای موجود در ایران، نیاز به سوختی با عدد اکتان بالا در حدود 95 دارند و با بنزین سوپر سازگارتر هستند. بنابراین استفاده از بنزین معمولی در این ماشین‌ها به موتور صدماتی می‌زند که باعث کاهش عملکرد و عمر مفید خودرو می‌شود.

اما متاسفانه به خاطر قیمت بالای بنزین سوپر خیلی از افراد امکان استفاده از آن را ندارند. البته در مواردی بنزین معمولی هم می‌تواند همان سوخت خوب را به کاربر بدهند. بهتر است برای اطمینان خاطر بیشتر این موضوع را از متخصصان شرکتی که قصد اجاره خودرو از آن را دارید سوال نمایید. 

 

 قبل از اجاره خودرو میزان مصرف ماشین را برررسی کنید

خودروها در میزان مصرف سوخت با یکدیگر متفاوت هستند. می‌توانید قبل از اجاره خودرو برای صرفه‌جویی بیشتر از میزان مصرف خودروها اطلاعات حاصل کنید. مثلا e-Golf الان کم مصرف‌ترین خودروی برقی کامپکت در بازار است. با گزینه افزایش برد، این خودروی کوچک می‌تواند در مصرف سوخت نسبت به بقیه صرفه‌جویی کند. 

همچنین تویوتا پریوس یک خودروی هیبریدی است که مصرف سوخت خیلی پایینی دارد. ‌طوری ‌که تقریبا می‌توان آن را کم‌مصرف‌ترین خودروی موجود در کشور دانست. این سدان ژاپنی، فقط چیزی در حدود 3.3 لیتر در هر 100 کیلومتر سوخت مصرف کرده و به‌ خاطر بهره‌مندی از سامانه فنی برقی-بنزینی، آلایندگی بسیار پایینی را وارد فضا می‌کند.

همچنین ام وی ام 110 یکی از کم ‌مصرف‌‌ترین خودروهای داخلی است. ام وی ام 110 نسخه‌ای چینی از دوو ماتیز است که در دهه 80  وارد بازار ایران شد و از همان زمان، پیشرانه کوچک سه و چهارسیلندری آن، مورد توجه قرار گرفت. این پیشرانه‌ها اگرچه قدرت بالایی نداشتند، اما مصرف سوخت آن‌ها نیز به نسبت پایین بوده و بنابراین گزینه به‌صرفه‌ای هستند برای کسانی که نمی‌توانند هزینه زیادی خرج سوخت کنند. 

 

 سیاست و خط مشی بنزین ماشین اجاره‌ای چگونه است؟

یکی از نکات مهم در اجاره ماشین این است که هنگام تحویل خودرو باید به اندازه زمانی که خودرو را اجاره کرده‌اید، بنزین در آن باشد. در غیر این صورت شرکتی که خودرو از آن اجاره شده می‌تواند جریمه‌ای تعیین کند. چون در صورت نبودن سوخت کافی در ماشین، شرکت مجبور می‌شود کارمند به پمپ بنزین فرستاده و ماشین را دوباره آماده اجاره دادن کند. یعنی مجبور به صرف هزینه نیروی انسانی، مالی و زمانی می‌شود.  بنابراین باید زمان تحویل خودرو اجاره‌ای، به اندازه اول سوخت‌گیری کنید. 

 

 جمع‌بندی

با در نظر گرفتن نکات بالا می‌توانید با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به اجاره خودرو اقدام کنید. عدم آگاهی از شرایط سوخت‌گیری گاهی می‌تواند حین سفر برای ما دردسرساز شود و مانع کارکرد درست موتور ماشین گردد. 

پس اطلاع از نوع ماشین و میزان عدد اکتان، نوع بنزینی که بهتر است برای خودرو مصرف شود، و قوانین بنزین ماشین اجاره‌ای برای فرد اجاره‌کننده لزومی است. اگر در هریک از موارد ابهامی داشتید حتما برای پیشگیری از مشکلات یا اختلافات احتمالی و همچنین کارکرد بهتر ماشین و سفر آسوده، با کارشناسان شرکت اجاره خودرو مشورت کنید. 

 

0 0 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید