بهترین ماشین ایرانی از لحاظ موتوری {بررسی فنی + قدرت هر موتور}

بهترین ماشین ایرانی از لحاظ موتوری

به نظر بسیاری از کارشناسان، تجربه چندین دهه فعالیت، شرکت‌های خودروسازی داخلی را در زمینه تنوع تولیدات به بلوغ رسانده است. در حال حاضر محصولات شرکت‌هایی مانند سایپا و ایران خودرو از تنوع بالایی برخوردار هستند و این موضوع دست خریداران را برای انتخاب باز می‌گذارد. اما از بین این گزینه‌ها، بهترین ماشین ایرانی از لحاظ موتوری کدام است؟ برای یافتن پاسخ این سوال با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

لیست بهترین ماشین‌ های ایرانی از لحاظ موتوری

در این قسمت قصد داریم لیستی از خودروهای تولید داخل را به شما معرفی کنیم که از نظر توان فنی موتور، یک سر و گردن از بقیه محصولات موجود در بازار، به خصوص خودروهای چینی که امروزه بسیاری از مشتریان برای خرید یا اجاره ماشین به سراغ آنها می‌روند بالاتر هستند.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

دنا پلاس توربو اتوماتیک

اولین خودرو در این لیست، دنا توربوی است که با یک موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه و 1.6 لیتری تولید می‌شود. این پیشرانه حداکثر 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و در کنار گیربکس 6 سرعته اتوماتیک قادر است سرعت خودرو را در عرض 11 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت برساند.

با این موتور می‌توانید حداکثر 205 کیلومتر در ساعت سرعت بروید. در کنار قدرت فنی بالا، ایران خودرو برای تولید این محصول از امکانات رفاهی و آپشن‌ های مختلفی نظیر نمایشگر لمسی، سانروف، صندلی‌های برقی جلو، دوربین و سنسور پارک عقب، راهنمای تعویض لاین، کروز کنترل، برفی جعبه دنده و قابلیت تیپ ترونیک جعبه دنده نیز استفاده کرده است.

درست است که دنا توربو در صدر لیست بهترین ماشین ایرانی از لحاظ موتوری قرار دارد؛ اما بدون ایراد هم نیست. به عنوان مثال این محصول مصرف سوخت بالایی داشته و موتورش معمولا زودتر از آنچه که انتظار می‌رود دچار استهلاک‌های هزینه‌بر می‌شود.

تارا اتوماتیک

تارا اتوماتیک

یکی دیگر محصولات ایران خودرو که جزء ماشین‌های قدرتمند داخلی از نظر قدرت فنی و موتور محسوب می‌شود تاراست. خودروساز در ساخت این محصول از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری 16 سوپاپه استفاده کرده است که توان تولید حداکثر 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور را دارد و برای انتقال این قدرت به چرخ‌ها از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند.

با این توان فنی حداکثر سرعتی که می‌توانید با تارا اتوماتیک برانید 190 کیلومتر در ساعت است. تفاوت فاحشی که بین تارا و دنا وجود دارد؛ استهلاک کمتر و ایمنی بیشتر تاراست. بنابراین قدرت و شتاب قابل قبول در کنار ایمنی بالا باعث شده که بسیاری از کارشناسان تارا را به عنوان یکی از بهترین ماشین‌های ایرانی از لحاظ موتوری در نظر بگیرند.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مجهز به موتور TU5

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مجهز به موتور TU5

پژو 206 با تکیه بر توان فنی بالا، شتاب فوق‌العاده و ظاهر جذاب هود یکی از خودروهای محبوب در بین جوانان است. ایران خودرو این محصول را با یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری تولید می‌کند که به ترتیب 105 اسب بخار و 142 نیوتن متر قدرت و گشتاور دارد. 206 در کنار مشخصات فنی عالی خود، از وزن پایین‌ تری نسبت به دو گزینه دیگر برخوردار است و به همین خاطر مصرف سوختش نیز کمتر است.

موتور این خودرو برای طی کردن هر 100 کیلومتر در شهر فقط نیاز به 5.4 لیتر بنزین دارد. از طرفی میانگین مصرف سوخت این پیشرانه نیز به صورت ترکیبی از مسافت‌های شهری و جاده‌ای فقط 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر است. در ضمن پژو 206 مجهز به موتور TU5 یکی از بهترین گزینه‌ها برای تیونینگ ماشین ایرانی است. از طرفی سواری این خودرو بسیار نرم، کابین آن بسیار کم صدا و قطعات فنی‌اش نیز استهلاک پایینی دارد.

رنو ال ۹۰ مجهز به موتور K4M

رنو ال ۹۰ مجهز به موتور K4M

تندر 90 و کلیه محصولاتی که در این خانواده جای می‌گیرند مانند رنو ساندرو معمولی و استپ‌وی، پارس تندر، تندر پلاس و رنو مگان ۱۶۰۰، مجهز به موتوری به نام K4M هستند که جزء قوی‌ترین موتورهای تولید داخل است. این پیشرانه 4 سیلندری حداکثر 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

این میزان قدرت و توانایی برای خودرویی با وزن کم مثل L90 بسیار عالی است. با وجود اینکه بدنه این خودرو تقریبا بزرگ و جزء سدان‌های خانوادگی محسوب می‌شود؛ اما موتور آن می‌تواند سرعت را در عرض 10.2 ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت برساند و از نظر شتاب، به نسبت حجم بدنه، جزء سریع‌ترین خودروهای تولید داخل است.

موتوری که برای تولید این محصول به کار برده می‌شود؛ مصرف سوخت کمی دارد و برای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت شهری تنها 5.6 لیتر بنزین مصرف می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز به طور متوسط 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

از نظر کارشناسان اهل فن، موتور K4M یکی از قابل اعتمادترین و قدرتمندترین پیشرانه‌هایی است که برای تولید خودروهای ایرانی از آن استفاده می‌شود. در کنار مصرف کم، شتاب این موتور نیز در حد قابل قبولی است. همچنین استهلاک کم این خودرو نیز هزینه تعمیر و نگهداری را به شدت کاهش می‌دهد. یکی از اصلی‌ترین ایراداتی که به این موتور وارد است؛ کیفیت بالای قطعات آن است که در صورت خرابی، جایگزینی قطعه سالم برای آن ممکن است کمی هزینه‌بر باشد.

پژو پارس مجهز به موتور TU5

پژو پارس مجهز به موتور TU5

همانطور که اشاره شد؛ موتور TU5 تقریبا قدرتمندترین و بهترین موتوری است که روی خودروهای ایرانی نصب می‌شود. به همین جهت هر محصولی که با این موتور ساخته می‌شود را می‌توان بهترین ماشین ایرانی از لحاظ موتوری در نظر گرفت. پژو پارس نیز یکی از همین محصولات است که به دلیل جذابیت ظاهری و جادار بودن، در بین خریداران ایرانی از محبوبیت بالایی برخوردار است.

پیشرانه TU5 که روی پژو پارس‌های جدید نصب می‌شود قادر است ۱۱۰ اسب بخار قدرت و  ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این توانایی فنی در کنار استهلاک و مصرف سوخت کم از جمله دلایل محبوبیت این محصول در بین خریداران ایرانی محسوب می‌شود.

موتور TU5 تقریبا رایج‌ ترین و پرکاربرد‌ترین پیشرانه‌ای است که خودروسازان داخلی محصولات خود را بر پایه آن تولید می‌کنند. به همین خاطر دسترسی به قطعات داخلی آن بسیار راحت است. امنیت بالا، سرعت و شتاب قابل قبول و ابعاد مناسب اتاق از جمله ویژگی‌های مثبت این خودروی داخلی محسوب می‌شود.

رنو مگان

رنو مگان

مگان یکی از باکیفیت‌ترین محصولات کمپانی رنو است که مدتی نسخه 1.6 لیتری آن تحت لیسانس همین شرکت در داخل ایران تولید می‌شد. این موتور در واقع همان پیشرانه‌ای است که ایران خودرو روی تندر 90 نصب می‌کرد. البته بعدها چند سری مگان با موتور 2 لیتری نیز تولید شد.

رنو مگان علاوه بر موتور پرقدرت خود، به استهلاک پایین نیز در بین خودروهای تولید داخل شهرت دارد. البته از آنجایی که مگان فقط چند سال در ایران تولید می‌شد؛ تمام مدل‌ هایی که در حال حاضر در بازار داخلی معامله می‌شوند قدیمی هستند و احتمالا از نظر هزینه جزء خودروهای پرخرج برای مالکین محسوب می‌شوند. اما به طور کلی، موتوری که در آن زمان روی این خودرو نصب می‌شد؛ نسبت به پیشرانه‌های تولید و مونتاژ داخل استهلاک کمتر و دوام فنی بهتری داشت.

نیسان ماکسیما

نیسان ماکسیما

درست است که ماکسیما یکی از مشهورترین خودروهای تولید کمپانی ژاپنی نیسان است؛ اما مدتی در داخل هم مونتاژ می‌شد و به همین خاطر در لیست ما به عنوان بهترین ماشین ایرانی از لحاظ موتوری قرار گرفته است. این محصول پرقدرت مجهز به موتوری 6 سیلندر کره‌ای است که نسبت به زمان خود خرج و دردسر کمی داشت.

البته نیسان ماکسیما هایی که در حاضر در بازار خرید و فروش می‌شوند درست مانند مگان، همگی قدیمی هستند و ممکن است برخی از آنها خرج‌های سنگینی داشته باشند. اما اگر بخواهیم یک ماکسیمای صفر کیلومتر را از نظر قدرت موتور با خودروهای روز تولید داخل مقایسه کنیم باید بگوییم که این محصول با بهره‌گیری از پیشرانه قدرتمند خود، یکی از بهترین ماشین‌های ایرانی از لحاظ موتوری و فنی است.

اگر گزینه شما برای خرید این خودرو است؛ باید در بازار خودروهای دسته دوم به دنبال یک نمونه سالم و کم کارکرد آن بگردید. در این حالت اگر سرویس‌های دوره‌ای را به طور دقیق و با روغن و فیلتر استاندارد انجام دهید؛ احتمالا می‌توانید تا چند سال بدون هزینه زیاد از سواری جذاب و موتور قدرتمند آن لذت ببرید. ضمن اینکه قطعات یدکی این موتور به نسبت سایر خودروهای هم‌رده هم در دسترس‌تر و هم از قیمت معقول‌تری برخوردار است.

سراتو سایپا

سراتو سایپا

در کنار نیسان ماکسیما، سراتو هم یکی از باکیفیت‌ترین محصولات کمپانی کره‌ای کیا است که مدتی در ایران توسط شرکت سایپا تولید و مونتاژ می‌شد. این محصول حدود 4 سال توسط سایپا مونتاژ شد و در حال حاضر تعداد نسبتا زیادی از آن در بازار فروش خودروهای دسته دوم یافت می‌شود.

سایپا این محصول را با دو پیشرانه 1.6 و 2 لیتری مونتاژ می‌کرد. مهم‌ترین تفاوتی که بین این دو تیپ موتور وجود دارد؛ استهلاک کمتر موتور 1.6 لیتری است. گرچه این پیشرانه هم استهلاک و هم خرابی کمتری دارد؛ اما نسبت به نمونه 2 لیتری، کیفیتش هم پایین‌تر است.

سراتوهای 2 لیتری، هر چقدر هم که قدیمی باشند؛ در صورت تعمیر و نگهداری هنوز هم کیفیت سواری خوبی دارند و از نظر فنی، محصول پرقدرتی در بین تولیدات داخلی محسوب می‌شوند. با این حساب اگر به دنبال خرید ماشین ایرانی مونتاژ داخل یا اجاره خودرو ارزان قیمت هستید و ظاهر ماشین هم برای‌تان اهمیت دارد؛ سراتو سایپایی 2 لیتری را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

ساینا و تیبا

ساینا و تیبا

ساینا و تیبا با وجود اینکه تقریبا ارزان‌ترین خودروی ایرانی محسوب می‌شوند؛ اما از نظر کیفیت موتور، در حد قابل قبولی هستند. روی این محصولات از موتور M15 که همان نسخه ارتقا یافته موتور پراید است نصب می‌شود. پژو 405 و پراید از جمله نزدیک‌ترین رقبا از نظر کیفیت فنی به این دو محصول هستند؛ ولی یک تفاوت اساسی بین آنها وجود دارد که آن هم خرابی و استهلاک کمتر ساینا و تیبا به نسبت پراید و پژو 405 است.

علاوه بر این قطعات یدکی موتور ساینا و تیبا قیمت ارزانی دارد و هزینه تعمیرات و نگهداری این خودروها به نسبت بسیار پایین است. بنابراین اگر خودرویی می‌خواهید که ارزان قیمت باشد؛ استهلاک آن نیز تقریبا پایین باشد و از نظر فنی دردسری برای شما ایجاد نکند؛ به سراغ خرید تیبا یا ساینا بروید. مدل‌ های دوگانه سوز این دو محصول نیز سازگاری زیادی با سوخت گاز دارند و می‌توانید تا مدت‌ها بدون نگرانی از خرابی که ممکن است در اثر مصرف CNG ایجاد شود؛ از این سوخت ارزان برای اتومبیل خود استفاده کنید.

سایپا کوییک

سایپا کوییک

آخرین محصول در لیست بهترین ماشین ایرانی از لحاظ موتوری خودرویی زیبا و هاچ بک به نام سایپا کوییک است که هم از نظر طراحی بسیار متفاوت‌تر از سایر محصولات ارزان بازار است و هم استهلاک قطعات فنی‌اش به شدت پایین است. موتوری که روی این خودرو نصب می‌شود همان موتور M15 است که در خط تولید ساینا و تیبا کاربرد دارد.

این موتور در کنار استهلاک پایین و دسترسی راحت به قطعات، به نسبت موتور 1.8 لیتری پژو 405 خرابی کمتری هم دارد. با این موتور شما می‌توانید حدود 200 هزار کیلومتر بدون دردسر و هزینه زیا تعمیر و نگهداری برانید. البته لازم به ذکر است که انجام سرویس دوره‌ای به موقع و استفاده از قطعات مصرفی باکیفیت، می‌تواند عمر مفید موتور M15 سایپا کوییک را به شدت افزایش دهد.

چطور می‌توان کارایی موتور را افزایش داد؟

موتور قلب تپنده خودرو محسوب شده و وظیفه اصلی آن تبدیل سوخت به انرژی است. اگر از موتور فارغ از کیفیت اولیه تولیدش، به خوبی نگهداری کنید؛ طول عمر و کارایی وسیله نقلیه شما تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. تعمیر و نگهداری منظم موتور شامل تعویض روغن، بررسی قطعات مصرفی و تعویض شمع‌ها روی کارایی موتور تاثیر بسزایی دارد. بی توجهی به تعمیر و نگهداری و انجام سرویس‌های دوره‌ای معمولا بعد از مدتی منجر به خرابی‌های پرهزینه می‌شود.

یکی از مزایای مهم نگهداری مناسب و انجام به موقع تعمیرات و سرویس‌های دوره‌ای، بهبود بهره‎وری سوخت موتور است. موتوری که به درستی تنظیم شده باشد؛ سوخت را با کارایی بیشتری می‎سوزاند و به مرور زمان در مصرف بنزین صرفه‎جویی قابل توجهی خواهد شد. علاوه بر این توجه به موتور و علائمی که نشانه ناکارآمدی این قطعه بزرگ در وسیله نقلیه است منجر به کاهش انتشار گازهای مضر در هوا شده و برای محیط زیست نیز بهتر است.

3 2 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید