درآمد تیونینگ خودرو در ایران چقدره؟ مراحل پیشرفت از مبتدی تا حرفه ای

درآمد تیونینگ خودرو

تیونینگ خودرو به طور کلی به معنای بهبود ظاهری، عملکردی یا هندلینگ هر نوع وسیله نقلیه‌ای است. در واقع بهترین شرکت های تیونینگ جهان و افراد متخصص در این زمینه، با ایجاد تغییراتی در ساختار و ظاهر خودرو تلاش می‌کنند که عملکرد و شکل ظاهری آن را بهبود دهند. این حرفه طرفداران بسیاری دارد؛ اما آیا می‌دانید واقعا درآمد تیونینگ خودرو چقدر است و برای رسیدن به مهارت کافی در این رشته باید چقدر وقت و سرمایه صرف کنید؟ ما در ادامه این مقاله از وبسایت اجاره خودرو سورنا به این پرسش‌ های مهم پاسخ می‌دهیم.

انواع تیونینگ خودرو

تیونینگ خودرو به تغییراتی گفته می‌شود که بدون لطمه زدن به ایمنی و قابلیت اطمینان، موجب تغییرات ظاهر و عملکردی در خودرو شده و آن را به وسیله نقلیه‌ ای فراتر از استانداردهای اصلی کارخانه تبدیل می‌کند. با کمک این روش سفارشی‌ سازی، صاحبان خودروهای مختلف می‎توانند از تمام پتانسیل‌ های ظاهری و فنی وسیله نقلیه خود استفاده کرده و تجربه‌ ای کاملا متفاوت از رانندگی با وسیله نقلیه مورد نظر خود داشته باشند.

تنظیم و تغییر فنی و ظاهری خودرو می‎تواند منجر به عملکرد بهتر، مصرف سوخت پایین‌تر و تجربه رانندگی رضایت‌بخش‎تر شود. شاید مهم‌تر از همه این موارد این باشد که تیونینگ واقعا می‌تواند یک وسیله نقلیه را از بقیه خودروهای مشابه که به یک شیوه و در یک خط تولید در کارخانه ساخته شده‌اند متمایز کند.

تیونینگ در بخش ظاهری

تیونینگ در بخش ظاهری

هدف از این مدل تیونینگ، زیباتر کردن بخش خارجی بدنه و کابین داخلی خودرو است. تیونینگ ظاهری خودرو خودش به چند بخش مختلف تقسیم می‌شود که مهم‌ترین آنها تعویض و یا ایجاد تغییرات در صندلی‌ها، سیستم صوتی، افزودن مانیتور به داشبورد و صندلی‌ها و مواردی از این دست است. علاوه بر این موارد، تغییرات زیر نیز به نوعی زیرمجموعه تیونینگ ظاهری محسوب می‌شوند:

  • تیونینگ چراغ
  • تیونینگ سقف
  • تیونینگ درب‌ ها
  • تیونینگ اگزوز
  • تیونینگ جلوپنجره و سپر
  • تیونینگ ارتفاع شاسی
  • تیونینگ رینگ و تایر
  • تیونینگ شیشه‌ ها

تیونینگ در بخش فنی

تیونینگ در بخش فنی

برخلاف تیونینگ ظاهری که در آن فقط بخش‌ هایی از خودرو تغییر داده می‌شود که تاثیری روی عملکرد کلی و کارایی ماشین نداشتند؛ در تیونینگ فنی هدف ایجاد تغییراتی است که عملکرد خودرو را بهبود می‌دهند. وقتی قرار است خودرویی با استفاده از تیونینگ فنی تغییراتی را تجربه کند؛ بیشترین کاری که روی آن انجام می‌ شود مربوط به موتور و اجزای آن است. در این روش سفارشی‌ سازی قسمت‌ هایی از موتور را به جهت بهبود و افزایش بهره‌وری دست‌ کاری می‌کنند.

از آنجایی که موتور از اجزای بسیار پیچیده‌ای تشکیل شده که تک تک آنها با یکدیگر ارتباط متقابل دارند؛ اگر برای تیونینگ به تعمیرگاه‌های معمولی و نزد افرادی بروید که در این زمینه تخصص ندارند ممکن است نه تنها عملکرد خودرو بهبود پیدا نکند؛ بلکه از نظر فنی نیز دچار مشکلاتی شود که برای حل آنها نیاز به صرف هزینه‌های گزاف دارید. تعمیرکاران و افراد خبره معمولا با انجام تغییرات زیر سعی می‌کنند تا بهره‌وری و عملکرد فنی ماشین را بهبود دهند:

  • تعویض فیلتر
  • تغییر در ظرفیت موتور
  • ریمپ کردن یا تغییر داده‌های کامپیوتر خودرو
  • استفاده از توربوشارژ و یا سوپر شارژر

فیلتر هواهای معمولی عموما توان این را ندارند که به صورت همزمان هوا ورودی به موتور را خنک کرده و حجم هوا را نیز افزایش دهند. اما وقتی این فیلترها با فیلترهای اسپرت تعویض می‌شوند؛ موتور جان تازه‌ای می‌گیرد و هوای بیشتری به سیستم احتراق آن وارد می‌شود.

از طرفی ECU یا همان کامپیوتر مرکزی خودرو که وظیفه صدور اکثر فرمان‌ها را بر عهده دارد؛ با ارتقا یافتن می‌تواند به صورت مستقیم روی قدرت و توان موتور تاثیرگذار باشد. ضمن اینکه استفاده از توربوشارژ و یا سوپرشارژر در خودرو نیز قدرت و گشتاور موتور را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد.

درآمد تیونینگ خودرو در ایران و کشور های پیشرفته

درآمد تیونینگ خودرو در ایران و کشور های پیشرفته چقدر است؟

اگر منظورتان از این سوال، درآمدی فردی است که به صورت تخصصی در این حوزه کار می‌کند؛ با توجه به آنچه که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم باید بگوییم که درآمد این افراد بسیار بالاست. به طور میانگین کسی که چند سال در زمینه تیون کردن خودرو فعالیت داشته و تجربه بالایی در این زمینه دارد؛ می‌تواند ماهانه حدود 60 میلیون تومان درآمد خالص داشته باشد.

در محاسبه این مبلغ، هزینه اجاره مغازه لحاظ نشده است. در واقع با فرض اینکه مغازه و محل کارگاه برای خودتان باشد و بابتش اجاره ندهید می‌توانید انتظار این میزان درآمد ماهانه را داشته باشید. پس اگر مغازه شما در بورس تزئیناتی‌های خودرو یا در محله‌ای شلوغ باشد؛ می‌توانید روی روزانه 2 میلیون تومان درآمد خالص حساب باز کنید.

یکی دیگر از نکاتی که در محاسبه این مبلغ در نظر گرفته شده است؛ مزایای رقابتی است که باید در بازار برای خود ایجاد کنید. مثلا ارزان‌تر از رقبا کار کنید و سابقه‌ای درخشان در این زمینه داشته باشید تا مشتری بتواند با خیال راحت به شما اعتماد کند.

حرفه‌ ای شدن در رشته تیونینگ خودرو

برای حرفه‌ ای شدن در رشته تیونینگ خودرو چقدر باید زمان صرف کنیم؟

از آنجایی که با تیونینگ قرار است در کار تولیدکننده به صورتی دست ببرید که ایمنی خودرو به خطر نیفتد؛ حداقل باید 1 سال در مغازه شاگردی کرده و چند سال به عنوان مجری اصلی کسب تجربه کنید. هیچ دوره و کلاسی برای آموزش تخصصی تیونینگ خودرو در هیچ کجای کشور برگزار نمی‌شود؛ بنابراین هر دانشی که قرار است عصاره آن را روی خودرو پیاده کنید را باید به صورت عملی و تجربی به دست آورید.

پس در قدم اول فکر نکنید که شرکت در فلان دوره می‌تواند شما را به فردی متخصص در زمینه تیونینگ خودرو تبدیل کند. شما باید حتما در یک سال اول شروع کارتان به عنوان شاگرد یا همان وردست فعالیت کنید تا بتوانید تا سال‌های بعد درآمدتان را به رقم گفته شده برسانید.

برای شروع این کار به چقدر سرمایه نیاز دارم؟

اگر خودتان مغازه دارید؛ باید برای تجهیز آن و تهیه لوازم و ابزار اولیه حدود 60 میلیون تومان سرمایه در نظر بگیرید. اما اگر مغازه ندارید؛ مبلغ ودیعه نیز به سرمایه اولیه مورد نیازتان اضافه می‌شود. سعی کنید مغازه‌ای را برای راه‌اندازی این کسب و کار تهیه کنید که مالک آن نیاز به رهن دارد. در این صورت هر سال نیازی نیست استرس افزایش اجاره بها را داشته باشید و می‌توانید این مبلغ را برای تبلیغات کارتان کنار بگذارید.

راه اندازی مغازه تیونینگ ماشین

چطور می‌توانیم در تیونینگ خودرو موفق‌ تر باشیم و فروش بیشتری داشته باشیم؟

برای موفق شدن در هر شغلی، دانستن بعضی از رمز و رموز که چکیده تجربه فعالین آن حوزه است از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. در حرفه تیونینگ نیز همین قانون پابرجاست. برای اینکه بتوانید در این حرفه به فرد موفق‌تری تبدیل شده و با فروش بیشتر، درآمد خود را افزایش دهید؛ نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • مغازه را جایی رهن کنید که شلوغ و محل گذر باشد
  • سعی کنید در درجه اول مغازه را بخرید و اگر نشد آن را رهن کنید
  • در کار خود اصول حرفه‌ای را رعایت کنید
  • برای کسب مشتری بیشتر سود خود را کاهش داده و کار را ارزان‌تر از سایر رقبا فاکتور کنید
  • با مشتری راه بیایید و به اصطلاح مشتری‌ مدار باشید
  • حتما محصولات داخل مغازه که برای اسپرت کردن به مشتریان پیشنهاد می‌دهید کامل باشد
  • محلی را برای راه‌ اندازی کسب و کارتان انتخاب کنید که رقیب مستقیم در آنجا نباشد

آیا می‌توان با درآمد این کار زندگی خوبی داشت؟

پاسخ این سوال قطعا مثبت است. اگر بتوانید در کارتان حرفه‌ای شوید و نکاتی که در بخش قبلی ذکر کرده‌ایم را در نظر داشته باشید می‌توانید حتی ماهانه بیشتر از 60 میلیون تومان هم درآمد داشته باشید. با وجود اینکه درآمد اسپرتی‌های فعال در سطح تهران بعضا از این مبلغ نیز بیشتر است؛ اما باید این نکته را به خاطر بسپارید که برخی از کاسبان این حرفه ممکن است درآمد حداقلی که حدود ماهانه 7 میلیون تومان سود خالص است را داشته باشند.

به طور کلی، سطح درآمد در این کسب و کار تا حدود زیادی به این بستگی دارد که چقدر متخصص هستید؛ با مشتری چطور رفتار می‌کنید و برای جذب بیشتر مشتری چه برنامه تبلیغاتی را مد نظر دارید. در حرفه تیونینگ خودرو، معمولا تبلیغات دهان به دهان است. یعنی اگر بتوانید در سال اول فعالیت خود فقط چند مشتری پر و پا قرص داشته باشید که از کارتان راضی باشند؛ همان‌ها در سال‌های بعدی برای‌تان مشتری می‌آورند.

شما حتی می‌ توانید از فروش باند و ضبط، خدمات دودی کردن شیشه، کربن، تنظیم ارتفاع، فروش لوازم جانبی و همچنین رینگ اسپرت نیز درآمد کسب کنید. محصولاتی که برای عرضه به مشتریان در مغازه دارید باید ترکیبی از محصولات عامه‌ پسند و خاص باشد تا بتوانید به کمک آنها نظر اکثر مشتریان را جلب کنید.

یکی از نکاتی که باید در مورد یادگیری این حرفه‌ای روی آن تمرکز کنید؛ توانایی تیونینگ کردن انواع برندهای خودروست. اگر بتوانید تمام برندهای خودرو را اسپرت کنید؛ حتی درآمدتان بیشتر از آنچه که گفته شد نیز می‌شود.

شغل مکانیکی از لحاظ درآمدی چه تفاوتی با شغل تیونینگ خودرو دارد؟

مقایسه درآمدی بین این دو شغل عملا کار اشتباهی است؛ چرا که هر کدام از آنها یک تخصص جدا هستند و برای حرفه‌ای شدن در آنها به ملزومات، سرمایه مالی و حتی سرمایه زمانی متفاوتی نیاز دارید. اما چیزی که بین این دو کسب و کار مشترک است این است که اگر بتوانید در آنها متخصص شوید حتما به سطح درآمدی مطلوبی خواهید رسید.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد؛ درآمد تیونینگ و اسپرتی‌های ماشین در ایران بالاست؛ به شرطی که بتوانید به سطح مطلوبی از مهارت و تخصص در آن برسید. ضمن اینکه کانال بازاریابی که برای معرفی خود انتخاب می‌کنید نیز بسیار مهم است. تبلیغات در فضای مجازی یکی از روش‌هایی است که به کمک آن می‌توانید در دنیای تیونینگ معروف شده و درآمد ماهانه خود را افزایش دهید. این کانال تبلیغات، تعداد مشتریان شما را افزایش داده و حتی شاید باعث شود که بتوانید از شهرها و استان‌های دیگر نیز مشتری داشته باشید.

4.5 2 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید