اشتباهات رایج در اجاره خودرو که ممکن است پیش بیاید!

اشتباهات رایج اجاره خودرو

اجاره کردن خودرو مانند استفاده از هر نوع سرویس دیگری، نیازمند رعایت قوانین مشخص و روشنی توسط هر دو طرف معامله است. بر این اساس، هم مشتری و هم موسسه‌ای که در زمینه رنت ماشین فعالیت دارد؛ در قبال یکدیگر مسئول هستند و باید طبق قوانین رفتار کنند. از آنجایی که شرکت‌های معتبر، بارها و بارها در طول دوره فعالیت خود، قرارداد اجاره ثبت کرده و به قوانین و مسئولیت‌های خود اشراف دارند؛ بیشتر این مشتریان هستند که به دلیل عدم آگاهی از برخی شرایط، دچار اشتباهات بعضا هزینه‌بری می‌شوند. در این مقاله سعی داریم تا رایج‌ترین اشتباهاتی که انجام آنها از هر دو طرف معامله می‌تواند منجر به ایجاد تجربیات بدی شود را به شما معرفی کنیم.

مراقب افراد سود جو در حوزه اجاره خودرو باشید

در همه حیطه‌های کاری، افراد سودجویی که قصد فریب مشتریان و دریافت وجه اضافه از آنها را دارند وجود دارد. در بین موسسات کرایه اتومبیل نیز، گروهی که غالبا بدون مجوز و با همین هدف فعالیت می‌کنند وجود دارد. این افراد با توسل به روش‌های فریب‌کارانه و با تکیه بر عدم تسلط مشتریان به قوانین، اقدام به سودجویی از آنها می‌کنند. اما اگر شرکت با مجوز رسمی فعالیت کند؛ قادر نخواهد بود که با استفاده از این شیوه‌های فریب‌دهنده، دست به سودجویی بزند. بنابراین، اگر می‌خواهید در دام افراد سودجو نیفتید؛ حتما شرکت‌هایی که مجوز رسمی فعالیت دارند را برای استفاده از این سرویس انتخاب کنید.

البته قبل از رنت باید به یک موضوع توجه کرد که آیا خرید خودرو یا اجاره ماشین کدام مناسب تر است برای شما این موضوع را قبل از هر چیزی باید توجه کنید.

گرفتن هزینه اضافی برای بیمه

همه خودروهایی که در ناوگان موسسات معتبر رنت ماشین وجود دارند؛ طبق قوانین پلیس راهنمایی و رانندگی، باید تحت پوشش بیمه شخص ثالث باشند؛ اما از آنجایی که بیشتر این خودروها از نوع لوکس و گران قیمت هستند؛ ممکن است نیاز باشد که همراه با بیمه شخص ثالث، ماشین را تحت پوشش نوع دیگری از بیمه قرار دهید که تعهدات بهتر و کامل‌تری دارد. ممکن است شرکت‌ها و بیمه‌نامه‌هایی متعددی از سوی موسسه برای خرید بیمه به شما پیشنهاد شوند. در انتخاب بین این گزینه‌ها باید هم به تعهدات و پوشش‌ها و هم به نرخی که بابت تهیه بیمه‌نامه دریافت می‌شود توجه کنید تا هزینه اضافه به شما تحمیل نشود. بهترین نوع بیمه، بیمه‌ای است که تمامی حوادث، حتی سرقت خودرو را نیز پوشش می‌دهد و تعرفه معقولی دارد.


قوانین بیمه خودرو اجاره ای

تفاوت هزینه ها در تبلیغات و واقعیت

یکی از اشتباهات رایج مشتریان در زمان انتخاب موسسه، گزینش بر اساس نرخ کرایه‌ای است که در تبلیغات به آنها اشاره می‌شود. این افراد معمولا بعد از مراجعه و درست در زمان عقد قراداد متوجه هزینه‌های اضافه‌ای می‌شوند که در تبلیغات به آنها اشاره نشده است. بنابراین، در اولین قدم، بعد از تماس با شرکت، کل هزینه استفاده از این سرویس را جویا شوید و نرخ را پای تلفن با شرکت تمام کنید.

نادیده گرفتن خسارات و ایراد فنی خودرو اجاره ای

در زمان تحویل خودرو، حتما از تمام ایرادات فنی و بدنه آن فیلم تهیه کنید تا در صورت ایجاد مشکل برای ماشین، بتوانید ثابت کنید که این مشکلات، قبل از تحویل نیز وجود داشته و مسئول ایجاد آنها شما نیستید. متاسفانه برخی از شرکت‌های سودجو، هنگام عودت خودرو، مسئولیت مشکلاتی مانند خط و خش‌های روی بدنه که از قبل وجود داشته‌اند را به مشتری نسبت داده و از او مبلغی را بابت خسارت طلب می‌کنند. بنابراین، هرگز ساده از کنار خسارات و ایرادات فنی خودروهای اجاره‌ای نگذرید.


تصادف با خودرو اجاره ای

عدم بازگشت به موقع خودرو بدون هماهنگی

اگر بدون هماهنگی با شرکت، اقدام به عودت خودرو کنید؛ ممکن است مبلغی به شما برگشت داده نشود. حتما در قرارداد اجاره به این موضوع اشاره کنید که در صورت بازگرداندن خودرو قبل از موعد تحویل، چه اتفاقی برای هزینه مازاد پرداختی شما رخ می‌دهد و آیا امکان عودت وجه به شما وجود دارد یا خیر؟ حتی اگر لازم است قبل از بازگشت، هماهنگی لازم با شرکت را انجام دهید؛ این موضوع را در متن قرارداد بنویسید.

پشتیبانی ناقص یا عدم پشتیبانی مشتری

خودرو یک وسیله مکانیکی است که هر لحظه ممکن است خراب شده و از کار بیفتد. به تعدد پیش آمده که مشتری بعد از تحویل، با ایراد فنی مواجه شده و در راه مانده است. در این شرایط تنها کسی که می‌تواند به شما کمک کند؛ کارمندی است که در شرکت مسئولیت پشتیبانی از مشتری را بر عهده دارد. پس حتما باید شرکتی را انتخاب کنید که در هر ساعت از شبانه‌روز، پاسخگوی مشکلات شما باشد و بتواند خدمات پشیبانی استانداردی را ارائه دهد.

پر بودن باک بنزین در زمان تحویل و بازگشت

یکی از اصلی‌ترین قوانین در موسسات کرایه اتومبیل، مربوط به سوخت خودرو است. در اکثر این شرکت‌‌ها، ماشین با باک پر تحویل داده می‌شود و مشتری نیز موظف است که باک را پر کرده و خودرو را عودت دهد. اگر این قانون ساده از طرف شما رعایت نشود؛ ممکن است هزینه پر کردن باک از مبلغ ودیعه‌ای که نزد شرکت گذاشته‌اید کم شود. بنابراین برای اینکه درگیر دردسر این موضوع نشوید؛ یک ساعت قبل از تحویل، باک را پر کنید.

مطالعه نکردن متن قرارداد

قرارداد رنت خودرو، یک سند رسمی و حقوقی است که تمام تعهدات طرفین و ریز قوانینی که باید هر دو طرف رعایت کنند در آن درج شده است. در واقع هر نکته‌ای که ممکن است بعد از امضا، موجب ایجاد اختلاف بین شرکت و مشتری شود؛ باید در متن این توافق‌نامه قید شود. به این ترتیب اگر از دردسر این اختلافات گریزان هستید و نمی‌خواهید به خاطر اجاره خودرو درگیر مسائل حقوقی شوید؛ تا وقتی که متن این مدرک مهم را تا انتها و به دقت مطالعه نکرده‌اید اقدام به امضای آن نکنید.

پشتیبانی آنلاین و تلفنی

این روزها با گسترش شبکه اینترنت و دسترسی همه افراد به تلفن همراه، انتظار مشتریان از خدمات پشتیبانی تغییر کرده است. بر این اساس، یکی از فاکتورهایی که می‌تواند به شدت روی میزان رضایت مشتریان اثرگذار باشد؛ پشتیبانی تلفنی یا اینترنتی از آنهاست. با این شیوه حمایت، مشتری در هر زمان و هر مکانی که نیاز به دریافت خدمات اضافه داشته باشد می‌تواند با شرکت تماس بگیرد. به عنوان مثال اگر برای سفر خودرو اجاره کرده و در ساعات غیراداری در راه مانده باشد؛ این سرویس ارزشمند می‌تواند به دادش رسیده و از بلاتکلیفی نجاتش دهد.

5 1 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید