قوانین بیمه خودرو اجاره ای به چه صورتی است؟

بیمه ماشین کرایه ای چگونه است

یکی از اصلی‌ترین مفادی که در قرارداد اجاره خودرو باید درج شود؛ وضعیت بیمه خودرو و شرایط استفاده از آن در صورت وقوع حوادث رانندگی است. همانطور که می‌دانید شرکت‌های بیمه‌گر در حال حاضر طیف وسیع و متنوعی از بیمه‌ها را برای خودروها عرضه می‌کنند که هر کدام از آنها قوانین خاص خود را دارند و پوشش بدنه و جانی آنها با یکدیگر متفاوت است. از آنجایی که تصادف رانندگی در بیشتر مواقع غیر قابل اجتناب هستند؛ بحث بیمه خودرو و پوشش‌های آن یکی از مهم‌ترین مباحث مربوط به کرایه اتومبیل می‌باشد. به همین منظور ما در این مقاله، مطلب مفیدی را پیرو همین موضوع آماده کرده‌ایم که در آن به صورت مفصل در مورد انواع بیمه و قوانین بیمه خودرو اجاره ای صحبت شده است.

انواع بیمه خودروی اجاره ای

خودروهایی که تحت عنوان خودروی اجاره‌ای در موسسات کرایه اتومبیل به مشتریان عرضه می‌شوند؛ معمولا دارای یکی از انواع بیمه‌های زیر هستند:

بیمه معمولی: این بیمه که پر طرفدارترین بیمه در بین شرکت‌های اجاره خودرو است؛ شامل همان بیمه بدنه و شخص ثالثی است که دارندگان خودروهای شخصی نیز از آنها برای پوشش خسارت جانی و مالی در صورت وقوع حوادث استفاده می‌کنند.

بیمه کامل: این بیمه‌نامه کامل‌ترین پوشش را دارد و در صورت وقوع حوادث، بخش اعظمی از خسارت را جبران می‌کند. فقط فراموش نکنید که در زمان عقد قرارداد با شرکت، حتما از آنها درخواست کنید که اسناد مربوط به بیمه کامل را به شما ارائه دهند. هزینه کمی که برای دریافت این بیمه باید پرداخت کنید (معمولا باید به ازای هر روز اجاره خودرو 40 هزار تومان پرداخت کنید) و عدم وجود محدودیت کیلومتر طی شده با خودروی اجاره‌ای از مزایای این بیمه‌نامه هستند.

بیمه بدنه: این بیمه انواع خسارات از جمله تصادفاتی که در آن راننده صد در صد مقصر است، سقوط خودرو از دره، سرقت، آتش‌سوزی و انفجار و برخورد اتومبیل با هر جسمی را پوشش می‌دهد و به نوعی مکمل بیمه شخص ثالث است. فقط تنها نکته‌ای که باید در مورد این نوع بیمه‌نامه به آن توجه کنید این است که، ارزش درج شده برای خودرو در متن بیمه‌نامه باید با ارزش واقعی اتومبیل برابر باشد. در غیر این صورت، در صورت وقوع حادثه، شرکت بیمه‌گر فقط موظف به جبران خسارت تا سقف ارزشی است که در متن قرارداد بیمه نوشته شده است.

بیمه شخص ثالث: این بیمه که متداول‌ترین بیمه خودرو در کشور است و به نوعی اجباری است؛ خسارت جانی و مالی فردی که طی حادثه مقصر نبوده و زیان دیده است را تا حد تعیین شده در بیمه‌نامه پوشش می‌دهد. بنابراین اگر با خودروی اجاره‌ای تصادف کنید و به خودرو یا عابری خسارت وارد کنید و خودتان مقصر اصلی حادثه باشید؛ می‌توانید از این بیمه‌نامه تا سقف تعیین شده برای جبران استفاده کنید.

بیمه سرقت: همانطور که از نام این بیمه پیداست؛ در صورت دزدیده شدن خودروی اجاره‌ای می‌توانید از این قرارداد بیمه برای جبران خسارت استفاده کنید.

این بیمه اجباری نیست و بیشتر مختص کسانی می شود که خودروهای لوکس و گران قیمت دارند. افرادی که قصد اجاره چنین خودروهایی را دارند نیز می توانند این بیمه را از شرکت اجاره دهنده درخواست کنند. 

با قرار دادن خودروی اجاره ای تحت پوشش بیمه سرقت در قرارداد اجاره خودرو خیالتان می تواند بابت مفقود شدن خودرو راحت باشد. در این صورت شما می توانید خسارت را از بیمه دریافت کنید.

بیمه حوادث شخصی: این نوع قرارداد بیمه مخصوص جبران خسارت راننده و سرنشینان آن است و تعهدات آن مشمول جبران خسارت این افراد در زمان وقوع حوادث رانندگی می‌باشد.

بیمه بین‌المللی CWD: بیمه CWD نوعی بیمه بین‌المللی و مخصوص خودروهای اجاره‌ای است که پوشش‌های آن بر اساس توافق طرفین (موجر خودرو و شرکت کرایه اتومبیل) تعیین می‌شود. بر اساس این نوع بیمه، کلیه خسارات وارده به بدنه خودرو، مشمول تعهدات بیمه‌گر می‌شود. البته برخی از شرکت‌های بیمه بعضی از اجزای خودرو مانند لاستیک، شیشه‌ها و آینه را نیز تحت عنوان این قرارداد بیمه می‌کنند. اما بیمه بین‌المللی CWD عموما برای بدنه خودرو طراحی شده است.

 

مدارک مورد نیاز برای اجاره خودرو

معمولا مدارکی از مشتری برای عقد قرارداد اجاره خودرو دریافت می‌شود؛ از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است و این سیاست‌های داخلی آنهاست که تعیین‌کننده نوع مدارک هویتی و تعداد مدارک تضمینی درخواستی از مشتری می‌باشد. در مجموعه سورنا سیر، با توجه به سیاست‌های کلی تبیین شده؛ سعی بر این است که مشتریان با حداقل زحمت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، خودروی مورد نظر را تحصیل کنند.
بنابراین مدارک درخواستی از این افراد معمولا شامل مدارک هویتی (کارت ملی و گواهینامه معتبر فردی که قرار است قرارداد اجاره به نام او ثبت شود) و یک سری مدارک تضمینی محدود است که با ارائه آنها در یک بازه زمانی کوتاه، نیاز مشتری پاسخ داده می‌شود و در کل سیاست سورنا به شکلی است که مدارک لازم برای اجاره خودرو زیاد نیست و مراحل را برای مشتری ساده می کند. در این مجموعه سند ملکی به ارزش خودرو، چک تضمینی بدون تاریخ و در وجه حامل، اسنادی که نشان‌دهنده ثبت یک شرکت معتبر و فعال هستند و حتی بسته به شرایط مشتری سفته نیز به عنوان سند تضمینی مورد پذیرش است. در سورنا سیر مشتریان قدیمی و ثبات ما می‌توانند از شرایط و تسهیلات ویژه‌ای نیز برای اجاره خودرو بهره‌مند شوند.

🚗 اگر شما قصد اجاره خودرو دارید اما از دردسرهایی که ممکن است به همراه داشته باشد فراری هستید اجاره ماشین بدون نیاز به سند راه حلی است که این فرایند را راحت تر میکند. 🚗

چرا باید ماشین اجاره ای بیمه داشته باشد

 همانطور که اشاره شد؛ انواع مختلفی از بیمه وجود دارد که مخصوص افرادی هستند که قصد اجاره اتومبیل دارند. این بیمه‌ها هر کدام تعهدات مخصوص به خود را دارند و در شرایط گوناگون می‌توانند خسارات وارده به راننده و حتی سرنشینان را جبران کنند.

با توجه به گرانقیمت بودن خودروهای اجاره ای شرکت های اجاره دهنده معمولا این خودروها را بیمه می کنند. تمام خودروهای موجود در این شرکت ها باید تحت بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث باشند.بنابراین اگر قصد دارید یک خودرو لوکس را با کمترین ریسک اجاره کنید و در صورت وقوع حوادث احتمالی نیز زیان‌های مالی متوجه شما نشود؛ حتما باید خودروی مورد نظر را با بیمه‌های کامل اجاره کنید. پوشش اختصاصی و کامل این بیمه‌ها، بهترین و مطمئن‌ترین راه برای جبران خسارت‌های مالی و بعضا جانی سنگینی است که در تصادفات رانندگی ایجاد می‌شوند.

 همچنین توجه داشته باشید که این خودروها تحت پوشش بیمه مخصوص خودروهای اجاره ای باشند. چون شرایط این بیمه ها با بیمه های معمولی متفاوت است. بیمه های معمولی هفتاد درصد خسارت را می پردازند و بیمه خودروهای اجاره تمامی آن را می پردازند. 

یکی از قسمت های امضای قرارداد اجاره خودرو با شرکت اجاره دهنده مربوط به بیمه خودرو است. بیمه کردن خودرو نه تنها یک خرج اضافی برای شما نیست، بلکه می تواند یک اطمینان خاطر باشد چون ممکن است در طول مدت اجاره سانحه ای رخ دهد و شما را متحمل هزینه سنگینی کند. با اجاره خودرو تحت این شرایط، خیال‌تان از بابت همه چیز راحت است و می‌توانید تجربه لذت‌بخشی از رانندگی با چنین خودرویی داشته باشید.

 

بیمه خودروهای اجاره در هنگام حادثه چطور محاسبه می شود؟

خسارت هایی که به خودرو وارد می شود توسط شرکت های بیمه به دو دسته تقسیم شده اند: خسارات بالای یک میلیون و خسارات زیر یک میلیون. 

در خسارت های بالای یک میلیون، پرداخت هزینه بسته به اینکه بیمه معمولی باشد یا کامل، فرق می کند. اگر بیمه معمولی باشد شرکت بیمه هزینه خسارات را پرداخت می کند و فرد اجاره کننده باید هزینه افت قیمت ماشین را به شرکت اجاره دهنده پرداخت کند. اما اگر بیمه کامل باشد راننده هیچ هزینه ای به جایی پرداخت نمی کند و پرداخت هزینه تمامی خسارات بر عهده بیمه خواهد بود. 

در خسارات زیر یک میلیون، هزینه خسارت وارد شده را راننده باید بپردازد. فرقی نمی کند که خودرو دارای بیمه معمولی یا کامل باشد. این خسارت از ودیعه نقدی که راننده هنگام اجاره خودرو به شرکت داده کسر می شود.

3.7 3 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید