اگر لاستیک خودروی اجاره‌ای ترکید باید چه کنیم؟

ترکیدن لاستیک خودرو اجاره ای

ترکیدن لاستیک چیزی است که هنگام رانندگی با ماشین، چه خودروی شخصی باشد و چه خودروی اجاره‌ای، ممکن است اتفاق بیفتد. حتی شاید لحظه‌ای که سوار ماشین شده‌اید و شروع به رانندگی کرده‌اید به نظر نمی‌آمده که مشکلی وجود داشته باشد، اما یکدفعه در وسط راه لاستیک بترکد و شما را به دردسر بیندازد. 

ترکیدن لاستیک می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و به عوامل زیادی بستگی دارد. اما در هر صورت این اتفاق می‌تواند روز شما را خراب کند اگر به اقدامات پس از آن آگاهی و اشراف نداشته باشید. اگر خودرو اجاره‌ای باشد این استرس بیشتر هم می‌شود. 

در ادامه این نوشته قصد داریم بیشتر درباره لاستیک و دلایل ترکیدنش حرف بزنیم و همچنین در رابطهبا اینکه هنگام ترکیدن لاستیک کدام مورد را باید انجام دهید را با هم مرور کنیم. 

 

دلایل ترکیدن لاستیک ماشین چیست؟

همانطور که گفتیم این دلایل می‌توانند متفاوت باشند اما آشنایی با آنها برای همه لازم است. پس مهم‌ترین علت ترکیدن لاستیک ماشین  را برمی‌شماریم. 

 لاستیک فرسوده

هر وسیله‌ای عمر و دوامی دارد و لاستیک هم از این امر مستثنی نیست. عدم توجه به کهنگی و فرسودگی لاستیک و یا خرید لاستیک فرسوده می‌تواند باعث ترکیدن شود و کار دست راننده بدهد. اگر لاستیک ماشین عمر خودش را کرده برای تعویض آن اقدام کنید و صبر نکنید تا آنقدر نازک و مستهلک شود که سانحه ایجاد کند. هنگام اجاره خودرو درباره این مسئله سوال کنید و خودتان لاستیک‌ها را برانداز کنید. 

لاستیک غیر استاندارد

قیمت ارزان می‌تواند خیلی‌ها را فریب داده و به سمت جنس بی‌کیفیت و غیر استاندارد بکشاند. اما مسئله خودرو و لوازم و قطعاتش چیزی است که با جان و امنیت شما سر و کار دارد. پس به هیچ عنوان نباید به خاطر هزینه کم، سراغ لاستیک غیر استاندارد رفت. در نظر بگیرید که هزینه این کار شاید به اندازه سلامت و امنیت شما تمام شود. 

 کم باد بودن لاستیک

دلیل اغلب موارد ترکیدن لاستیک کم‌باد بودن است. لاستیک کم‌باد حین حرکت به تدریج داغ می‌شود و در نهایت می‌ترکد. به خصوص اگر در فصل گرم باشید امکان این اتفاق بیشتر است. همیشه قبل از رفتن توی جاده باید باد لاستیک‌ها را چک کرد و در صورت نیاز برای تنظیم باد لاستیک اقدام کرد. 

عبور از مسیر سنگلاخ

برخی از مسیرها ناهموار و سنگلاخ هستند و مملو از اجسام تیز و برنده. به خصوص اگر لاستیک شما کهنه یا غیر استاندارد باشد و جزو افرادی باشید که برای تعویض و رسیدگی به لاستیک ها اقدام نمی کنید، امکان ترکیدگی لاستیک شما در این مسیرها و بر اثر عبور از روی این اجسام خیلی زیاد است.
یکی از رایج ترین موارد در علت ترکیدن لاستیک عقب یا جلو، همین است که رانندگان بدون توجه و ناگهانی از روی این اجسام رد می شوند. این اشیای تیز باعث می شوند که در لاستیک شما پارگی و آسیب ایجاد شود و منجر به ترکیدن آن می شوند.

فشار هوای نامناسب لاستیک

یکی دیگر از عوامل رایج در ترکیدن ناگهانی لاستیک ها فشار هوای نامناسب در لاستیک است. این مشکل می تواند احتمال و خطر تصادف و سانحه های ناگوار را بالا ببرد. اغلب پس از رانندگی به مدت طولانی و به دلیل گرم شدن لاستیک، فشار باد زیاد می شود. در صورتی که در این حالت فشار باد لاستیک از حد مجاز بیشتر شد نباید آن را کم کرد، بلکه باید بعد از خنک شدن لاستیک دوباره فشار باد را تنظیم و کنترل کرد.
بعضی از ماشین ها مجهز به سیستمی هستند که به شکل اختصاری TPMS نوشته می شود. این سیستم امنیتی در واقع به طور خودکار به وسیله سنسورهای متصل به تایر، میزان فشار آنها را چک می کند. در صورتی که خودرو شما به این تکنولوژی مجهز است، حتما به چراغ هشدار آن توجه کنید. اگر در حال حرکت این چراغ روشن شد فورا خودرو را به نزدیک ترین تعمیرگاه خودرو منتقل کنید تا به سرعت مشکل را برطرف کنند. فراموش نکنید که اقدام به موقع می تواند تا حد زیادی از بروز حوادث جلوگیری کند.

ترکیدن لاستیک عقب خطرناک است یا جلو؟

همانطور که اشاره کردیم برای جلوگیری از ترکیدن لاستیک باید برای تعویض لاستیک فرسوده زودتر اقدام کنید. زیرا فرسودگی علت ترکیدن لاستیک جلو یا عقب در بسیاری از موارد است.
اگر عمر لاستیک شما از پنج سال بیشتر است یا از چهل هزار کیلومتر بیشتر کار کرده است، باید در اسرع وقت برای تعویض آن اقدام کنید. همانطور که گفتیم هرچه لاستیک ها کهنه تر، کارکرده تر و فرسوده تر باشند، احتمال ترکیدن آنها بیشتر می شود.
اما سوالی که خیلی از افراد می پرسند این است که آیا ترکیدن لاستیک عقب خطرناک تر است یا ترکیدن لاستیک جلو؟ در جواب این سوال باید گفت ترکیدن لاستیک های جلو به مراتب خطرناک تر از ترکیدن لاستیک های عقب ماشین است، بنابراین باید همیشه لاستیک های سالم تر یا لاستیک نو را برای چرخ های جلو ماشین استفاده کرد تا امکان ترکیدن آنها کاهش یابد. اگر لاستیک جلو در سرعت بالا بترکد، احتمال چپ کردن ماشین خیلی زیاد است.
اما یکی از خطرات ترکیدن لاستیک جلو منحرف شدن خودرو است. اگر هر کدام از لاستیک ‌های جلو بترکد ماشین به سمت چپ و راست کشیده می شود و فرمان سنگین ‌تر می ‌شود . این نکته را در نظر بگیرید که در این مواقع ماشین به سمت لاستیکی که آسیب ‌دیده است می ‌رود. اگر ماشین موجدار حرکت می‌ کند یعنی لاستیک عقب ترکیده است . باز هم باید تاکید کنیم که در این موقعیت نباید ترمز کنید چون می تواند حرکت ماشین را بدتر کند و باعث ایجاد سانحه شود.

چطور بفهمیم باید برای تعویض لاستیک اقدام کنیم؟

اما از کجا بفهمیم که دقیقا چه زمانی باید برای تعویض لاستیک اقدام کنیم؟ یکی از نشانه هایی که زمان تعویض را به ما می گویند، خطوط روی عاج ها هستند.
وجود خطوط لاستیکی عمود بر جهت عاج های لاستیک، به ما نشان می دهد که چه موقع باید لاستیک های ماشین خود را عوض کنیم. این خطوط در واقع تفاوت بین یک لاستیک نو و کهنه را به ما نشان می دهند.
این خط ها زمانی که لاستیک نو است، نامرئی و غیر قابل تشخیص هستند، ولی زمانی که لاستیک کهنه می شود، کم کم و به تدریج روی لاستیک نمایان می گردند. اگر بیش از یک یا دو خط از این خطوط بر روی لاستیک قابل تشخیص باشند، به این معنی است که عاج لاستیک بیش از حد خورده شده است. بنابراین واجب است که به محض مشاهده این نشانه برای تعویض لاستیک کهنه اقدام کرده و خطرات ترکیدن لاستیک عقب یا جلو را از سر خود و سرنشینان کم کنیم.

آیا میزان سرعت ماشین در ترکیدگی لاستیک نقش دارد؟

همیشه سعی کنید با سرعت متوسط یا پایین رانندگی کنید. در این حالت می توان خیلی بهتر شرایط را کنترل کرد و بر همه چیز تسلط داشت. هر چقدر زمان ترکیدن لاستیک سرعت شما پایین تر بوده باشد، کنترل ماشین آسان تر است و شما شانس بیشتری برای سالم ماندن دارید. هم شما و هم ماشینتان.
به طور مثال ترکیدن لاستیک در سرعتی مابین هشتاد تا نود کیلومتر خیلی کم خطرتر از ترکیدن لاستیک در سرعت میان صد و چهل تا صد و پنجاه کیلومتر است. و بنابراین کنترل ماشین در سرعت کم خیلی ساده تر است. در این شرایط شما فرصت کافی برای فکر کردن و سنجیدن موقعیت و واکنش درست را دارا هستید.
اما ترکیدن لاستیک در سرعت بالا می تواند خیلی خطرناک باشد. چون همه چیز خیلی سریع پیش می رود و شما فرصت کافی برای کنترل خودرو و تسلط بر شرایط را نخواهید داشت. حتی اگر خیلی راننده ماهری باشید باز هم کنترل ماشین در این موقعیت سخت تر است و امکان بروز حادثه وجود دارد.

 

 چطور از ترکیدن لاستیک جلوگیری کنیم؟

با در نظر گرفتن نکاتی که بالاتر گفتیم شما تا حد زیادی می‌توانید از این رخداد جلوگیری کنید. عدم استفاده از لاستیک فرسوده، عدم خرید لاستیک غیر استاندارد و تنظیم باد لاستیک‌ها. همچنین تا حد امکان از سرعت بالا و رفتن به جاده‌های ناهموار پرهیز کنید. 

 قبل از اجاره خودرو حتما لاستیک ماشین را بررسی کنید

معمولا هر کس در مورد ماشین شخصی خودش به این موارد توجه می‌کند و رسیدگی به آن را پشت گوش نمی‌اندازد. اما ممکن است اجاره‌دهندگان خودرو به خاطر مشغله کاری یا دلایل دیگر از این کار باز بمانند. پس یادتان باشد که حتما هنگام اجاره خودرو لاستیک‌ها را چک کنید و آنها را از نظر استاندارد بودن، کهنگی، و میزان باد بررسی کنید. با این احتیاط‌ها از پیشامدهای احتمالی جلوگیری کرده و با خیال راحت خودرو اجاره می‌کنید. 

 

 در زمان ترکیدن لاستیک باید چه کنیم؟

با تمام اینها ممکن است به هر دلیلی یک وقت این اتفاق بیفتد. شاید توجه کافی نکنیم یا چیزی اززیر نظرمان در برود یا با عجله خودرو اجاره کرده باشیم. به هر حال مهم این است که در زمان ترکیدن لاستیک ماشین هنگام رانندگی چطور با بحران روبرو شویم و شرایط را مدیریت و کنترل کنیم. 

در ادامه اقدامات لازم بعد از ترکیدن لاستیک را مرور کرده و توضیحی مختصر درباره هریک می‌دهیم. 

 

 خونسردی خودتان را حفظ کنید!

شاید اضطراب و دستپاچگی، بیشتر از ترکیدن لاستیک بتواند برای شما حادثه بیافریند. استرس می‌تواند موجب خطا و اشتباه شود. پس سعی کنید آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید. بعد می‌توانید تمرکز کرده و آنچه لازم است را انجام دهید. 

 

 فرمان را کنترل کنید

فرمان را محکم با دو دست نگه دارید و به روبرو نگاه کنید. با این کار از منحرف شدن ماشین جلوگیری می‌کنید. فرمان را نچرخانید چون این کار می‌تواند باعث چپ کردن ماشین یا تصادف شود. 


مواردی که قبل از مسافرت با ماشین باید بازرسی شود

 

 ترمز نکنید!

شاید اولین چیزی که در آن شرایط به صورت ناخودآگاه انجام دهیم همین باشد. اما سعی کنید از این کار اجتناب کنید. ترمز کردن باعث می‌شود ناگهان تمام وزن و فشار روی چرخ‌‌های جلو بیفتد. ماشین در شرایط ترکیدن لاستیک، یکی از چهار نقطه اتکا را از دست داده و فقط بر سه نقطه استوار است. معمولا خودرو به سمت چرخی که ترکیده متمایل و کج می‌شود. سعی کنید حرکت مستقیم و سرعت را نگه دارید. در صورت منحرف شدن، ماشین چپ می‌کند. همچنین ترمز ناگهانی ممکن است باعث تصادف خطرناکی در جاده شود. 

 

 سرعت را حفظ کنید

وقتی لاستیک بترکد سرعت ماشین کم می‌شود. شما باید سعی کنید با گاز دادن این کاهش سرعت را جبران کنید و سعی کنید میزان سرعت ماشین را حفظ کنید. به اندازه کافی گاز بدهید، نه بیشتر یا کمتر. در غیر این صورت ماشین ممکن است تعادل خودش را از دست بدهد. 

اگر سرعت کم شد سعی کنید با ضربه زدن به پدال دوباره سرعت را بالا ببرید. اگر در این کار تعلل کنید ممکن است دیگر نتوانید حرکت را ادامه دهید. 

 

 آرام توقف کنید

همینطور ادامه دهید تا سرعت به مرور کم شود و شما هم جای مناسبی را برای کنار زدن بیابید. به محض اینکه فرصت و شرایط را مناسب دیدید، آرام کنار بزنید و ترمز دستی را بکشید و چراغ‌های هشدار را روشن کنید. پس یادتان باشد از ترمز کردن ناگهانی وسط جاده به شدت پرهیز کنید، حتی اگر مجبور شوید با رینگ خالی به حرکت ادامه دهید. ترمز ناگهانی می‌تواند باعث برخورد ماشین‌های پشتی با شما و تصادف شود. 

حتی اگر مسیر شلوغ و ترافیک بود سعی کنید با دست علامت دهید و رانندگان دیگر را آگاه کنید تا برای شما راه باز کنند یا از پشت به شما نزنند. تمام تمرکزتان بر این باشد که خودرو را کنترل کنید و به مکان امنی برسانید. 

 

 جمع‌بندی

به خاطر سلامتی و امنیت خودتان سعی کنید خودرو را از جایی اجاره کنید که این نکات را جدی می‌گیرد و جان مشتری‌ها برایش اهمیت دارد. داشتن معاینه فنی، استفاده از لاستیک‌های استاندارد، تنظیم باد به موقع، تعویض لاستیک فرسوده و دیگر نکات ایمنی، مسائل مهمی است که باید درباره خودرو رعایت شده و به آنها رسیدگی شود. 

 

4.3 3 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید