علت کم شدن آب رادیاتور خودرو چیست؟

دلایل کم شدن آب رادیاتور

اگر شما مالک خودروی هستید یکی از مشکلاتی که باید نسبت به آن هوشیار باشید و برای رفع آن اقدام کنید، کم شدن آب رادیاتور در خودرو است. بروز این مشکل به عوامل متعددی بستگی دارد. مهم این است که عامل را شناسایی کرده و به موقع برای بررسی و برطرف کردن آن اقدام کنید.  در هنگام اجاره خودرو این موارد باید به طور پیش فرض چک شده باشد اما برای اطمینان خاطر بهتر است قبل از انعقاد قرارداد خودتان نیز آنرا چک کنید تا بعدا به مشکلی برنخورید.

برای انتقال حرارت از موتور به رادیاتور و همچنین خنک کردن موتور، محلول خنک کننده ای وجود دارد که در واقع همان آب مقطر و ضد یخ است. این محلول از ترکیب نیمی آب مقطر و نیم دیگر ضد یخ تشکیل شده است.  کاهش سطح این محلول در رادیاتور، باعث می شود خنک کنندگی نیز کم شود.

یک راه تشخیص میزان این مایع چک کردن خط کنار رادیاتور است. کنار رادیاتور و یا کنار منبع انبساط رادیاتور یک خط با علامت ماکسیمم و مینیمم وجود دارد. آب درون رادیاتور از ماکسیمم نباید بیشتر باشد و از مینیمم نباید کمتر باشد. اگر آب از مینیمم کمتر شود باید دلیل را پیدا کرده و آن را جبران کنیم. در ادامه این نوشته قصد داریم دلایل کاهش آّب رادیاتور در خودرو را به شما معرفی کرده و درباره آنها توضیح دهیم. اگر این مشکل دغدغه شما هم هست تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. 

دلایل کم شدن آب رادیاتور خودرو

همانطور که گفتیم این موضوع می تواند از عوامل مختلفی ناشی شود و باید نسبت به آنها هوشیار باشیم. در اینجا سعی می کنیم مهم ترین و رایج ترین دلایلی که در کاهش آب رادیاتور اثر دارند را معرفی و بررسی کنیم. 

نشتی رادیاتور

سوراخ شدن رادیاتور می تواند یکی از علل این مشکل باشد. در صورتی که رادیاتور سوراخ شود مایع درون آن نشتی می کند و بنابراین عملکرد خنک کنندگی دچار اختلال شده و موتور صدمه می بیند. اما دلیل سوراخ شدن رادیاتور چیست؟ این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد: 

برخورد اشیای تیز به رادیاتور می تواند به بدنه آن آسیب بزند.
شکستگی پروانه فن می تواند باعث آسیب به رادیاتور شود.
در صورت تصادف شدید ممکن است رادیاتور ضربه ببیند و سوراخ شود.
عدم وجود ضد یخ کافی در رادیاتور این مشکل را ایجاد می کند.
پوسیدگی و فرسودگی رادیاتور و پایان عمر آن موجب این صدمات است.
در صورت جوش آوردن ماشین ممکن است پرس های بالا و پایین رادیاتور باز شوند. 

در صورت مشاهده این موارد باید حتما نسبت به تعمیر نشتی رادیاتور اقدام کنیم و از بروز پیشامدهای ناگوار جلوگیری کنیم. 

 

سوراخ یا پارگی شلنگ های آب

شلنگ های موتور نقش حیاتی در آن دارند و اگر دچار پارگی یا سوراخ شوند آب موتور تخلیه می شود. این شلنگ ها از جنس لاستیک مخصوص هستند و مقاومت خوبی دارند اما در هر صورت ممکن است به خاطر کار زیاد و فرسودگی یا برخورد با اشیای نوک تیز یا ضربه، دچار پارگی شوند. در صورت صدمه به این شلنگ ها، آب موتور خالی می شود و دمای موتور بالا می رود و آسیب می بیند. 

از طرفی پیدا کردن سوراخ ریز شلنگ ها کار سختی است و فقط در حال حرکت که به موتور فشار بیشتری وارد می آید می شود متوجه نشتی آنها شد. 

خرابی و شل شدگی بست ها

وجود عیب و خرابی در بست ها می تواند دلیل دیگری بر کم شدن آب رادیاتور باشد. بست ها در واقع به عنوان نگهدارنده شلنگ ها عمل می کنند. هنگامی که خودرو حرکت می کند و فشار آب داخل آن بالا می رود، شلنگ ها می بایست توسط بست ها محکم شوند. اگر بست ها خراب یا شل باشند ممکن است شلنگ در برود و آب درون موتور تخلیه شود و خطر بیافریند. بنابراین بهتر است هر چند وقت یک بار بست ها را بررسی کرده و از سلامت آنها اطمینان حاصل کینم. 

خرابی واتر پمپ

واتر پمپ در واقع وظیفه گرفتن آب از رادیاتور و وارد کردن آن به مجراهای موتور را بر عهده دارد. این قطعه شامل فیبر و فنری است که مانع خروج آب از آن می شوند. چنانچه این فیبر یا فنر خراب باشند، آب از داخل واترپمپ به بیرون نشت می کند و به مرور آب رادیاتور کم می شود. همچنین نشتی واتر پمپ می تواند به تسمه تایم ماشین هم صدمه بزند. 

ایراد واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر یکی دیگر از مواردی است که هنگام کاهش آب رادیاتور در خودرو باید به آن توجه شود. روی سیلندر و سر سیلندر ماشین و همچنین روی واشر سرسیلندر کانال های آب وجود دارند. واشر سرسیلندر به مرور زمان بر اثر حرارت و دمای موتور فرسوده می شود و آب از توی کانال های آب وارد کانال های روغن یا حتی محفظه احتراق می شود. اگر با خرابی واشر سرسیلندر روبرو شدید بهتر است هرچه زودتر برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید. 

خرابی رادیاتور بخاری

بخاری می تواند یکی از بخش هایی باشد که در کم شدن آب رادیاتور موثرند. بعضی اوقات خرابی اورینگ های رادیاتور و یا ایراد و پوسیدگی و فرسودگی لوله های رابط رادیاتور بخاری باعث نشتی آب می شوند. نسبت به سلامت بخاری ماشین هوشیار باشید. 

خرابی ترموستات

ممکن است ترموستات هنگام باز یا بسته شدن ترک بردارد. و یا در اثر حرارت و گرمای موتور، واشر ترموستات فرسوده و دچار زوال شود. ترموستات را باید زود به زود چک کنید و در صورت مواجهه با خرابی آن، نسب به تعمیر یا تعویض اقدام کنید. 

خرابی سوپاپ رادیاتور

رادیاتور دارای یک سوپاپ و فنر است. اگر فشار آب داخل رادیاتور بیش از حد باشد این سوپاپ باز شده و آب از رادیاتور خارج می شود و وقتی فشار کاهش پیدا کند سوپاپ دوباره بسته می شود. 

اگر سوپاپ دچار فرسودگی و فنر ضعیف باشد، ممکن است بعد از باز شدن دیگر بسته نشود و یا در فشار پایین هم باز شود. بنابراین خرابی سوپاپ و ضعف عملکرد آن می تواند باعث کم شدن آب رادیاتور شود و باید هر چند وقت یک بار چک شود. 

جمع بندی

در این نوشته سعی کردیم رایج ترین دلایل کم شدن آب رادیاتور در خودروها را به شما معرفی کرده و توضیحی اجمالی درباره هر یک بدهیم. چنانچه با کاهش آب رادیاتور خودرو خود مواجه شدید هریک از این موارد را چک کنید تا از سلامت و کارکرد درست آنها مطمئن شوید. امیدواریم که خواندن این مطلب برای شما مفید و کارآمد بوده باشد. 

0 0 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید