مراحلی که برای روشن کردن صحیح خودرو نیاز است!

روش روش کردن صحیح ماشین چگونه است!

رانندگی به معنی توانایی راندن خودرو نیست. در متون تخصصی، به فردی یک راننده خبره و حرفه‌ای گفته می‌شود که بتواند تمام مراحل روشن کردن و به راه انداختن خودرو را به صورت صحیح انجام دهد. برای اینکه بتوانید به یک راننده حرفه‌ای تبدیل شوید؛ لازم است نکاتی را بدانید که برخی از آنها مستقیما با ایمنی شما و سرنشینان خودرو و برخی نیز با سلامت اتومبیل ارتباط دارند. به عنوان مثال، تنظیم نبودن صندلی هنگام رانندگی ممکن است تسلط شما را بر روی خودرو کاهش داده و منجر به تصادفات رانندگی شود. اما نکته‌ای مانند شیوه صحیح کلاچ گرفتن هنگام تعویض دنده و تعویض دنده صحیح، موضوعی است که در صورت عدم رعایت آن ممکن است خودرو دچار مشکلات فنی شود. در این مقاله به صورت مفصل در مورد تک تک مراحلی که برای روشن کردن صحیح خودرو و حرکت دادن آن نیاز است صحبت می‌کنیم.

نکاتی که قبل از روشن کردن خودرو باید توجه کرد

برخی از نکاتی که رعایت آنها موجب حرفه‌ای به نظر رسیدن شما در مهارت رانندگی می‌شود؛ مربوط به قبل از روشن کردن موتور خودرو است. یک راننده خوب و خبره، قبل از اینکه سوئیچ را بچرخاند و موتور را روشن کند؛ باید به نکات مهم زیر توجه داشته باشد:

تنظیم صندلی

بعد از سوار شدن به خودرو، باید صندلی راننده را طوری تنظیم کنید که متناسب با وضعیت جسمانی خودتان باشد. موقعیت صندلی راننده باید به گونه‌ای باشد که دست‌هایتان کاملا مسلط بر روی فرمان بوده و پاهایتان نیز به طور کامل به پدال‌ها برسد. دامنه دید شما نیز هنگام رانندگی بسیار مهم است. سعی کنید صندلی را توری تنظیم کنید که بتوانید جلوی کاپوت را به خوبی ببینید.

تنظیم آینه

آینه‌ها به شما کمک می‌کنند که محیط اطراف و پیرامون خود را هنگام رانندگی به دقت رصد کرده و واکنش‌های دیگر رانندگان را زیر نظر داشته باشید. بنابراین این آینه‌ها باید طوری تنظیم شوند که زاویه دید شما بهبود یابد. به محض اینکه صندلی را تنظیم کردید به سراغ آینه وسط و دو آینه موجود در دو طرف خودرو رفته و آنها را با دست یا عملکرد خودکاری که روی برخی از خودروها نصب شده تنظیم کنید.

بررسی دنده

حتما می‌دانید زمانی که می‌خواهید سوئیچ را در حفره استارت بچرخانید و خودرو را روشن کنید؛ دنده باید روی حالت خلاص باشد. خلاص نبودن دنده و روشن کردن موتور در این حالت موجب می‌شود که خودرو یک حرکت جهشی ناگهانی به جلو یا عقب (بسته به دنده‌ای که گیربکس روی آن تنظیم است) داشته باشد. بنابراین اگر خودرویی جلو یا عقب اتومبیل شما پارک باشد؛ احتمال تصادف وجود دارد.

چک کردن روغن و آب ماشین

روغن، وظیفه روانکاری قطعات داخلی موتور را به عهده دارد و از فرسودگی زودرس آنها جلوگیری می‌کند. آب داخل رادیاتور هم برای خنک کردن موتور بسیار ضروری است. پس قبل از اینکه سوار ماشین شوید؛ کاپوت را باز کرده و با کشیدن گیچ روغن و باز کردن درب رادیاتور، آب و روغن اتومبیل را چک کنید تا مطمئن شوید به اندازه کافی روغن در موتور و آب در رادیاتور وجود دارد شما قبل از اینکه ماشین را رنت کنید حتما باید مورادی فنی را بررسی کنید و در بسیاری از شرکت های اجاره خودرو هر ماه این ماشین ها بازدید فنی می شوند و سورنا نیز این موارد را رعایت می کند.

مراحل روشن کردن ماشین

برای روشن کردن خودرو باید بعد از رعایت نکات بالا، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

قرار دادن سوئیچ در حال استارت

سوئیچ را در سوراخ تعبیه شده روی فرمان قرار داده و کمی آن را به سمت جلو بچرخانید. این کار باعث می‌شود که سوئیچ در حالت استارت قرار گرفته و چراغ‌های پشت آمپر روشن شوند. حالا خودرو از نظر فنی، آماده احتراق موتور است.

خلاص کردن دنده

قبل از اینکه سوئیچ را کاملا بچرخانید و موتور را روشن کنید؛ مجددا مطمئن شوید که دنده روی حالت خلاص است. برای آزمایش خلاص بودن دنده، دسته دنده را تکان دهید. اگر این اهرم زیر دست‌تان به راحتی حرکت کرد و تکان خورد؛ یعنی گیربکس روی حالت خلاص است.

گرفتن کلاچ

برخی از راننده‌های حرفه‌ای معتقدند که با وجود چک کردن خلاصی دنده، باید هنگام استارت زدن، پای چپ روی کلاچ بوده و آن را تا آخر فشار داد. اگر نمی‌توانید با تکان دادن دسته دنده، از خلاص بودن خودرو مطمئن شوید؛ این روش نیز روش خوبی است. فقط فراموش نکنید که بعد از استارت زدن، نباید پای‌تان را ناگهان از روی کلاچ بردارید.

نکات مهم در زمان استارت زدن نباید انجام دهیم

علاوه بر نکاتی که باید هنگام استارت زدن به آنها توجه کنید و پایبند باشید؛ یک سری نکات دیگر نیز وجود دارد که در صورت عدم رعایت آنها ممکن است دچار مشکلاتی شوید. مهم‌ترین آنها عبارتند از:

فشار دادن پدال گاز

هرگز به غیر از زمانی که قصد حرکت با اتومبیل را دارید؛ خودرو را روی حالت خاموش گاز ندهید. گاز دادن قبل از استارت زدن موجب می‌شود که بنزین به داخل سیلندرها پمپ شود؛ ولی احتراقی وجود نداشته باشد. بنابراین بنزین در سیلندرها مانده و خودرو اصطلاحا خفه می‌کند. پس قبل از روشن شدن خودرو، گاز ندهید. نگران روشن نشدن موتور نباشید؛ چرا که خودروهای جدید مجهز به سیستمی هستند که در زمان استارت زدن به صورت اتوماتیک مقداری گاز خودرو را بالا می‌برد.

تاثیر باتری در استارت زدن خودرو

باتری نیروی الکتریکی مورد نیاز خودرو را تامین می‌کند. اصلی‌ترین قطعه در خودرو که وابستگی زیادی به این نیرو دارد؛ استارت است. بدون باتری، استارت عملکرد خود را به صورت کامل از دست می‌دهد و قادر نیست موتور را روشن کند.


روش های مراقبت و نگهداری از باتری

به هیچ عنوان ماشین را درجا گرم نکنید

گرم کردن درجای خودرو، موجب سایش قطعات حساس موتور شده؛ سوخت را بی‌رویه هدر می‌دهد و موجب آلودگی هوا می‌شود. طبق نتایج یک مطالعه، فقط در ایالات متحده، 1.6 درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای مربوط به خودروهاست. این عدد تقریبا دو برابر میزان گاز گلخانه‌ای است که در کل صنعت آهن و فولاد این کشور تولید می‌شود.
علاوه بر این، اگر خودرو را برای گرم کردن روشن گذاشته و از آن خارج شوید؛ سارقین می‌توانند در کمتر از 60 ثانیه ماشین را به سرقت ببرند. همچنین فراموش نکنید که هرگز نباید خودروی را در فضاهای بسته مانند پارکینگ روشن بگذارید تا درجا کار کند. در این حالت خطر مسمومیت با مونوکسید کربن برای اهالی ساختمان وجود دارد.

3.8 11 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید