9 علت گاز نخوردن ماشین در سربالایی | آیا خودرو آسیب می بیند؟

گاز نخوردن ماشین در سربالایی

گاز نخوردن ماشین در سربالایی یکی از مشکلات شایع و بعضا خطرناکی است که در برخی از خودروها گاهی اتفاق می‌افتد. اختلال در روند گاز خوردن نه تنها می‌تواند نشانه‌ای از بروز یک مشکل جدی در خودرو باشد؛ بلکه باعث کاهش شتاب نیز می‌شود. این مشکل بیشتر در سربالایی‌ ها که خودرو نیاز به سرعت و شتاب بیشتری دارد احساس می‌شود و به همین خاطر اکثر راننده‌ ها وقتی مدت طولانی در یک جاده سربالایی رانندگی می‌کنند متوجه کاهش شتاب شده و با شکایت از گاز نخوردن ماشین در سربالایی به تعمیرکار مراجعه می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید بدانید چه دلایلی پشت این مشکل وجود دارد ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

وجود مشکل در ECU خودرو

وجود مشکل در ECU خودرو

ECU مغز متفکر و مهم‌ترین قطعه در خودروهای انژکتوری محسوب می‌شود. وظیفه اصلی این قطعه، تنظیم واکنش حسگرهای انژکتور و هماهنگ کردن‌شان با موتور است. اصلی‌ترین تفاوتی که بین خودروهای کاربراتوری و انژکتوری وجود دارد نیز همین قطعه است. از آنجایی که ECU هدایت حسگرهای انژکتور را بر عهده دارد؛ وجود هرگونه مشکل در این قطعه ممکن است علت گاز نخوردن ماشین در سربالایی باشد.

کثیفی فیلتر هوای موتور

فیلتر هوای موتور در کنار ECU می‌تواند تاثیر بسیاری بر روی شتاب خودرو داشته باشد. نقش این فیلتر، جلوگیری از ورود اجسام خارجی و آلودگی‌ها به داخل موتور است. ضمن اینکه این قطعه کوچک جریان هوای ورودی به موتور را تنظیم و کنترل می‌کند. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است کار کردن خودرو با فیلتر خراب یا کثیف ایجاد کند؛ مستهلک شدن موتور است. به همین خاطر تعویض به موقع فیلتر و استفاده از فیلترهای استاندارد برای جلوگیری از مشکلات هزینه‌بر مانند خرابی موتور، به شدت توصیه می‌شود.

کثیفی فیلتر هوای موتور

وجود مشکل در فیلتر هوا علاوه بر اینکه میزان استهلاک موتور را افزایش می‌دهد باعث می‌شود که سوخت به اندازه کافی وارد سیستم موتور نشود و خودرو به خوبی گاز نخورد. برای اینکه از بروز این مشکل جلوگیری کنید باید هنگام تعویض روغن و انجام سرویس‌های دوره‌ای، فیلتر موتور را بر اساس مسیرهایی که بیشتر در آنها تردد دارید و آب و هوای محل زندگی‌تان انتخاب کنید.

خرابی پمپ بنزین

پمپ قطعه مهمی در خودرو است که کنار باک قرار دارد و وظیفه آن انتقال صحیح بنزین از باک به موتور است. بنابراین اگر مشکلی در این قطعه به وجود بیاید؛ اولین نشانه‌ای که کاملا مشهود می‌شود سوخت‌رسانی ناقص به موتور است. عدم ورود سوخت کافی به موتور نیز نتیجه‌ای جزء گاز نخوردن ماشین در سربالایی ندارد. بنابراین اگر نمی‌خواهید بی‌دلیل شتاب خودروتان کم شود باید به طور مرتب پمپ بنزین را چک کرده و از سلامت آن مطمئن شوید. علاوه بر شتاب، سلامت پمپ بنزین می‌تواند روی استهلاک خودرو نیز تاثیر مستقیم داشته باشد.

خرابی استپر موتور

خرابی استپر موتور

استپر موتور نیز یکی از آن قطعاتی است که با عملکرد ناقص خود می‌تواند به صورت مستقیم به علت گاز نخوردن ماشین در سربالایی تبدیل شود. استپر به قطعه مهمی گفته می‌شود که به نوعی رابط بین وایر و شمع است و ارتباط مستقیمی با کارکرد صحیح موتور دارد. با این حساب حتی کوچک‌ترین مشکل در عملکرد استپر موتور باعث می‌شود که با وجود فشار پا هنگام رانندگی رو پدال، موتور گاز نخورد و خودرو شتاب کمی داشته باشد.

خرابی و مستهلک شدن دیسک و صفحه

خرابی و مستهلک شدن دیسک و صفحه

حتما شما هم شنیده‌اید که هر چقدر دیسک و صفحه مستهلک‌تر باشد؛ شتاب خودرو به‌خصوص در جاده‌های سربالایی کمتر می‌شود. این موضوع کاملا صحت دارد و یکی از عمده دلایل گاز نخوردن ماشین در سربالایی و شتاب پایین در چنین مسیرهایی، استهلاک همین دو قطعه است. اما چطور می‌توانیم بدون اینکه هزینه بازدید به تعمیرکار بدهیم متوجه شویم که خودروی‌مان نیاز به تعویض دیسک و صفحه دارد؟ برای تست میزان استهلاک این قطعات کافیست که خودرو را روشن کرده و سعی کنید با دنده چهار حرکت کنید. اگر زمانی که پای‌تان را از روی کلاچ برمی‌دارید؛ خودرو خاموش شود یعنی وقت آن رسیده که صفحه کلاچ را تعویض کنید.

فرارسیدن زمان تعویض روغن موتور

فرارسیدن زمان تعویض روغن موتور

برخلاف تصور عموم، روغن موتور در کارکرد صحیح تمامی قطعات خودرو نقش مهمی را ایفا می‌کند و اگر کثیف باشد و به موقع اقدام به تعویض آن نکنید؛ یکی از نشانه‌های بارزی که ایجاد می‌کند گاز نخوردن ماشین در سربالایی است. ضمن اینکه استفاده از روغن کثیف و کهنه حتی می‌تواند استهلاک کلی خودرو را نیز افزایش دهد.

وجود مشکل در کمپرس سیلندرها

وجود مشکل در کمپرس سیلندرها

راندمانی کلی موتور هم از عواملی است که می‌تواند با بروز علامت گاز نخوردن به شما نشان دهد که در کمپرسورهای سیلندر موتور مشکلی جدی وجود دارد. وظیفه این کمپرسورها، ایجاد کمپرس کافی در موتور است. پایین بودن فشار این کمپرس باعث می‌شود که کشش خودرو کم شده و فرآیند احتراق به درستی انجام نشود. تمامی این عوامل دست به دست هم داده و باعث می‌شوند با وجود فشار روی پدال، موتور آنطور که باید گاز نخورد و شتاب کمی داشته باشد.

مهم‌ترین دلیل ایجاد مشکل در کمپرسورها نیز تجمع کربن در این قسمت از موتور است. بنابراین برای برگرداندن عملکرد این قطعه، ریختن مایع کربن‌زدا در شمع‌ها بهترین راه‌حل است. البته عملیات کربن‌زدایی به همین راحتی که توضیح دادیم نیست و باید حتما توسط یک متخصص حرفه‌ای انجام شود تا به موتور آسیبی نرسد.

کثیف بودن انژکتور خودرو

کثیف بودن انژکتور خودرو

در برخی از مواقع کثیف شدن انژکتور می‌تواند باعث شود که موتور به صورت صحیح گاز نخورد. نکته بسیار جالبی که در مورد این قطعه باید بدانید این است که هر چه انژکتور تمیزتر باشد؛ عملکرد موتور و در نتیجه خودرو متعادل‌تر و دقیق‌تر می‌شود.

خرابی سنسور گاز

اگر سنسور گاز نتواند عملکرد طبیعی داشته باشد؛ فرمان ارسالی به موتور برای گاز خوردن با اختلال مواجه خواهد شد. این مشکل معمولا خودش را به شکل گاز نخوردن ماشین در سربالایی نشان می‌دهد.

چرا با تنظیم خودرو روی حالت CNG موتور گاز نمی‌خورد؟

گاز نخوردن ماشین در سربالایی در خودروهای دوگانه‌سوز نیز بسیار شایع است. در این خودروها، معمولا علت ایجاد این مشکل، خرابی یا از تنظیم خارج شدن میکسر سی‌ان‌جی است. بنابراین اگر خودرو دوگانه‌ سوزتان بعد از تنظیم روی حالت CNG گاز نمی‌خورد اما روی حالت بنزین کارکرد صحیحی دارد؛ احتمالا با تنظیم میکسر مشکل حل می‌شود.

بررسی علل گاز نخوردن برخی از ماشین‌ ها در سربالایی

پژو ۲۰۶

از بین عوامل ذکر شده؛ خرابی سنسور یکی از شایع‌ترین دلایل گاز نخوردن موتور در خودروهای 206 است؛ چرا که سنسورهای مورد استفاده در این مدل پژو نسبت به دیگر تولیدات داخلی عمر کوتاه‌تری دارند و برای اطمینان از خراب نبودن‌شان باید مدام مورد بررسی قرار بگیرند. البته به غیر از عمر مفید پایین‌تر، ناسازگاری سوخت‌هایی که در پمپ بنزین‌ها توزیع می‌شود با این قطعه نیز می‌تواند دلیل خرابی سنسور اکسیژن 206 باشد. در برخی از مواقع نیز سوزنه بودن انژکتور خودروی پژو ۲۰۶ باعث مختل شدن عملیات پاشش توسط سنسور اکسیژن می‌شود.

پژو ۴۰۵

برخلاف پژو 206، پژو 405 معمولا به دلیل خرابی استپر با مشکل گاز نخوردن مواجه می‌شود. این نکته مهم را به یاد داشته باشید که نوسان یا غیرفعال شدن استپر بسیار خطرناک است و در بهترین شرایط فقط باعث توقف خودرو می‌شود. خرابی دریچه گاز نیز دومین علت شایع گاز نخوردن موتور خودروهای 405 است. اگر این درچه نتواند به موقع به زاویه مناسب برسد؛ هوایی که آزاد می‌شود نیز کم شده و این اتفاق روی گشتاور خودرو تاثیر منفی دارد.

پیکان

خرابی سنسور میل سوپاپ، عمده‌ترین دلیل گاز نخوردن موتور پیکان است. عملکرد نادرست این قطعه علاوه بر دور موتور روی دمای آن نیز تاثیر دارد. این مشکل نیز بسیار خطرناک است و اگر شانس بیاورید یا خودروتان گاز نمی‌خورد یا به صورت درجا کار می‌کند.

پراید

خرابی سنسور مپ در پراید باعث می‌شود موتور با لرزش زیادی کار کرده و قدرت خود را خیلی زود از دست بدهد. در برخی از واقع سرعت به صورت ناگهانی کم می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که ECU نمی‌تواند دریچه ورودی هوا را باز نگه دارد. در نتیجه موتور به یکباره از کار می‌افتد.

علت گاز نخوردن خودروهای دنده اتومات چیست؟

علت گاز نخوردن در سربالایی در ماشین‌های دنده اتوماتیک کمی متفاوت‌تر از خودروهای دنده معمولی است. در این مدل از خودروها معمولا داغ شدن بیش از حد روغن باعث می‌شود موتور خوب گاز نخورد. بنابراین کافیست چند دقیقه توقف کنید و اجازه دهید روغن موتور کمی خنک شود. اگر با این کار مشکل حل نشد؛ به سراغ تعمیرکار بروید تا علت مشکل را جای دیگری پیدا کند. پیشنهاد می شود قبل از اجاره ماشین درباره ی سلامت فنی خودرو ی مورد نظرتان نیز سوال کنید.

1 1 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید