در صورت دریافت جریمه با خودرو اجاره ای باید چیکار کرد؟

جریمه شدن خودرو اجاره ای

موضوع جریمه شدن با خودرو اجاره‌ای یکی از موضوعات بسیار مهمی است که حتما باید قبل از عقد قرارداد برای رنت ماشین در مورد جزئیات آن با مامور شرکت به توافق برسید. با این وجود، گاهی قوانین خاصی در این زمینه وجود دارد که برخی از شرکت‌ها و موسسات کرایه اتومبیل، زمانی که مشتری بر اثر انجام خلاف راهنمایی و رانندگی جریمه می‌شود؛ بر اساس آنها رفتار می‌کنند. در این مقاله در مورد جزئیات بیشتر این مبحث صحبت شده است.

قبل از اجاره خودرو خلافی خودرو را بررسی کنید

اگر طی چند روز آینده قصد اجاره خودرو دارید؛ به خصوص برای یک بازه زمانی طولانی، حتما قبل از اینکه قرارداد را امضا کنید؛ به یکی از روش‌های متداولی که در ادامه توضیح می‌دهیم با استفاده از کارت ماشین، میزان خلافی آن را استعلام کرده و در صورت وجود بدهی، مبلغ آن را به همراه تاریخ و زمان استعلام در متن قرارداد بنویسد. به این ترتیب، مسئولیت شما در قبال خلاف‌های قبلی خودرو سلب می‌شود.

روش های استعلام خلافی خودرو

به طور کلی دو روش اصلی برای استعلام میزان خلافی خودرو وجود دارد. در روش اول شما نیاز به اینترنت و دسترسی به سایت پلیس راهور به آدرس rahvar120.ir دارید. بعد از ورود به این وب‌سایت، باید بارکد درج شده در پشت کارت خودرو را در محل مورد نظر وارد کرده تا از مبلغ خلافی مطلع شوید. روش ساده دیگری نیز وجود دارد که در آن باید کد VIN کارت خودرو را به شماره پیامکی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال کرده تا از وضعیت میزان جریمه خودرو به صورت پیامکی مطلع شوید.

جریمه های که یک ماشین ممکن است با آن روبرو شود

اتومبیل‌های اجاره‌ای مانند هر وسیله نقلیه دیگری ممکن است با جرایم متعددی روبه‌رو شوند که برخی از آنها عبارتند از:

  • سرعت غیرمجاز
  • سبقت غیرمجاز
  • عبور از چراغ قرمز
  • حركت به طور مارپيچ
  • حركت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها
  • عبور از محل ممنوع
  • عدم رعايت حق تقدم عبور
  • استفاده از تلفن همراه در حين رانندگی
  • توقف در مکان ممنوع

قوانینی که باید در اجاره خودرو رعایت شود

یکی از اصلی‌ترین قوانین حاکم بر قراردادهای اجاره اتومبیل، استفاده ناصحیح و خارج از عرف از خودرو توسط مشتری است. در این شرایط مالک حق دارد که قرارداد را به صورت یک طرفه فسخ کند. علاوه بر این، ماشین باید با همان شرایط فیزیکی و فنی که تحویل گرفته شده است عودت داده شود. در غیر این صورت باید به ازای هر نوع آسیب‌دیدگی جریمه پرداخت کند.

در صورت جریمه باید چه کسی آن را پرداخت کند

مسئولیت پرداخت کلیه جرایم راهنمایی و رانندگی به عهده مستاجر است. به همین خاطر توصیه می‌شود که در زمان تحویل، حتما خلافی خودرو را استعلام کنید. در غیر این صورت ممکن است بندی در قرارداد وجود داشته باشد که مسئولیت پرداخت تمام جرائم رانندگی خودرو را به عهده شما بگذارد. موسسات رنت ماشین، برای اینکه بابت تسویه خلافی خاطر جمع شوند معمولا قسمتی از ودیعه‌ای که به صورت امانت نزد شرکت را نگه داشته تا بعد از چند روز که امکان دریافت خلافی و تسویه آن وجود داشته باشد؛ مازادش را به مشتری پرداخت کنند.

در صورت جریمه سنگین ماشین اجاره ای باید چیکار کرد

حکم نحوه رفتار با جرائم سنگین نیز مانند دیگر جرائم راهنمایی و رانندگی است و پرداخت آنها در هر شرایط به عهده مشتری است. برای این منظور معمولا مبلغی بیشتری از ودیعه نزد شرکت باقی می‌ماند تا امکان تسویه خلافی فراهم شود.

در صورت پارکینگ فرستادن ماشین اجاره ای باید چیکار کرد

اگر مشتری با خودرو خلافی را مرتکب شود که مستلزم انتقال ماشین به پارکینگ باشد؛ تمام هزینه‌های ترخیص اعم از فیش‌های مختلف و هزینه پارکینگ و جرثقیل به عهده مشتری است و موسسه هیچ مسئولیتی بابت پرداخت این هزینه‌ها ندارد.

چه زمانی شرکت رنت خودرو خودرو را به هر راننده ای اجاره نمی دهد

طبق قوانینی که عرف این شرکت‌ها بر اساس آنها بنا شده‌اند؛ فقط رانندگانی اجازه رنت خودرو را دارند که شرایط مورد نیاز موسسه را داشته باشند. به عنوان مثال، داشتن گواهینامه معتبر و مدت‌دار و مدارک هویتی و تضمینی، شرط اصلی است که بدون احراز آنها، عملا رنت خودرو امکان‌پذیر نیست. سن راننده نیز یکی از شروط اصلی برای اجاره اتومبیل است.

در صورت جریمه الصاقی ماشین اجاره ای باید چیکار کرد

جریمه الصاقی به جریمه‌ای گفته می‌شود که در زمان عدم حضور راننده در خودرو، اعمال شده و ممکن است قبض آن نیز به دست شما نرسد. در این شرایط، فقط جریمه در سیستم راهنمایی و رانندگی ثبت می‌شود و معمولا تا زمانی که استعلام خلافی نگیرید؛ از وجود آن اطلاع پیدا نمی‌کنید. یکی از مواردی که در زمان تحویل خودرو باید تعیین تکلیف شود؛ همین خلافی‌های الصاقی است که در پرینت دریافت شده از سایت پلیس راهور یا پیامک ارسالی از سرشماره معرفی شده وجود دارد و مانند سایر جرائم راهنمایی و رانندگی مسئول پرداخت آنها مشتری است.

اگر از دوربین جریمه ثبت کرد باید چیکار کرد

معمولا بابت جرائمی که توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی ثبت می‌شوند؛ پیامکی به صاحب ماشین که همان موسسه کرایه اتومبیل است ارسال می‌شود. اگر به هر دلیلی مانند قطعی سامانه ارسال پیامک، اس‌ام‌اس ثبت تخلف برای مالک ارسال نشود؛ این نوع جریمه مانند سایر جرائم رانندگی، در برگه خلافی درج می‌شود و مسئولیت پرداخت آنها به عهده مشتری است که خودرو را اجاره کرده است.

همیشه از پشتیبانی شرکت کمک بگیرید

اکثر شرکت‌ها و موسسات معتبری که در زمینه اجاره خودرو فعالیت دارند؛ خدمات پشتیبانی به مشتری ارائه می‌دهند که در صورت بروز مشکل یا داشتن سوال، بتوانند با کارشناسان این بخش تماس گرفته و مشکل خود را حل کنند. بنابراین، اگر هر سوالی در مورد قرارداد رنت ماشین یا شرایط غیرمترقبه دارید؛ حتما باید با واحد پشتیبانی تماس گرفته و از آنها کمک بگیرید. گاهی قوانین داخلی برخی از شرکت‌ها در زمینه جرائم رانندگی، متمایز با چیزی است که در این متن به آنها اشاره شد. به همین خاطر، تماس با شرکت بهترین روش برای جلوگیری از بروز اختلافات متداول است.

0 0 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید