کسورات قرارداد اجاره خودرو به چه صورتی است؟

قرارداد اجاره خودرو

استفاده از سرویس اجاره خودرو منوط به ثبت یک توافق‌نامه رسمی بین دو طرف موجر و مستاجر است که به قرارداد اجاره اتومبیل شهرت دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر با مفاد این قرارداد و مواردی که به عنوان متن اصلی در این برگه نوشته می‌شود آشنا شوید.

نمونه قرارداد اجاره خودرو چگونه است؟

در هر موسسه کرایه اتومبیلی بسته به قوانین داخلی، برگه قرارداد شامل بخش‌های مختلفی می‌شود. اما به طور کلی، این برگه رسمی باید حداقل حاوی قسمت‌های زیر باشد:

موجر: در این بخش اطلاعات شخصی اعم از مشخصات هویتی، آدرس و تلفن مالک موسسه به عنوان طرف اول قرارداد نوشته می‌شود.
مستاجر: این قسمت از متن نیز مخصوص درج مشخصات هویتی، آدرس و تلفن مشتری است که به عنوان طرف دوم قرارداد شناخته می‌شود.
مورد اجاره: این بخش باید حاوی اطلاعات مورد اجاره یا همان خودرو باشد. نوع، مدل، سیستم، شماره شناسه، شماره موتور، شماره شاسی، رنگ و سایر اطلاعاتی که معمولا در کارت خودرو درج می‌شود از مهم‌ترین مواردی هستند که باید در این قسمت قرارداد به آن اشاره شود.
مدت اجاره: منظور از مدت اجاره، مدت زمانی است که قرار است خودرو در اجاره مشتری باشد.
شرایط و سایر مفاد: این قسمت شاید مهم‌ترین بخش قرارداد باشد. چرا که تمام جزئیات و قوانین ریز مربوط به قرارداد در این بخش نوشته می‌شود. مواردی همچون بیمه، شرایط فسخ، جرایم و… در این بخش نوشته می‌شود.

نکاتی که در قرارداد اجاره ماشین باید به آن توجه کرد

همه بخش‌هایی که در بالا به عنوان اصلی‌ترین قسمت‌های یک قرارداد اجاره قانونی و استاندارد به آنها اشاره شد؛ به یک میزان اهمیت دارند و باید مورد توجه قرار بگیرند. اما آنچه که تعیین‌کننده شروط اصلی است و در صورت بروز مشکلات، قانون به آن استناد می‌کند؛ بخش مفاد قرارداد است که شامل جزئیات مهم توافق‌نامه می‌باشد. همانطور که اشاره شد؛ در این قسمت شروط مهمی که معمولا مورد دعوای بین طرفین است نوشته می‌شود. بنابراین حتما قبل از امضا و اعلام توافق، تمام موارد درج شده در این بخش به خصوص مفادی که مربوط به بیمه، قوانین فسخ، جرایم تخطی از مفاد قرارداد و مسئولیت‌های طرفین هستند را مطالعه کنید.


اشتباهات رایج در اجاره خودرو

ویژگی های قرارداد اجاره خودرو

موارد زیر مهم‌ترین مزایایی هستند که با امضای قرارداد اجاره در زمان استفاده از این سرویس می‌توانید از آنها بهره‌مند شوید:

  • دسترسی به سندی معتبر برای اقامه دعوا در صورت لزوم
  • الزام طرفین به رعایت تمامی مفاد موجود در متن
  • کاهش استرس و فشار وارده بر روی طرفین که معمولا ناشی از وقوع موارد استثنایی لحاظ شده در قرارداد است
  • مشخص شدن تمام مسئولیت‌ها
  • ثبت اسناد مالی مربوط به قرارداد

خسارت تاخیر در قرارداد باید ذکر شود!

یکی از اصلی‌ترین بندهایی که در بخش پایانی قرارداد باید به آن اشاره شود؛ قوانین مربوط به خسارت تاخیر است. منظور از خسارت تاخیر، خسارتی است که هر دو طرف قرارداد به دلیل عدم انجام تعهدات خود در موعد مقرر باید پرداخت کنند. به عنوان مثال، اگر موسسه نتواند در تاریخ و ساعت درج شده در متن، خودرو را تحویل مشتری دهد؛ ملزم است که بابت این دیرکرد خسارت پرداخت کند. از طرفی این قانون در مورد مستاجر نیز صدق می‌کند. از آنجایی که در بند مدت اجاره این توافق، تاریخ و زمان تحویل خودرو مشخص شده است؛ اگر مشتری به هر دلیلی قادر به انجام تعهد خود نشود باید بابت هر ساعت یا هر روز دیرکرد (طبق آنچه که در قرارداد نوشته شده است) باید به شرکت خسارت بپردازد.

بیمه خودرو و سرنشینان چگونه مشخص می شود

بیمه‌ای که روی خودروهای اجاره‌ای اعمال می‌شود؛ تفاوت چندانی با شرایط بیمه‌های معمولی ندارد. معمولا هر خودرو، بسته به ارزشش دو نوع پوشش بیمه‌ای شخص ثالث و بدنه دارد. بیمه شخص ثالث، در صورت وقوع تصادف و مقصر شناخته شدن مشتری، متعهد به پرداخت خسارات مالی و جانی به طرف مقابل است. اما بیمه بدنه پوشش‌های مختلفی دارد که بدون در نظر گرفتن مقصر، به خودرو و سرنشینان آن تعلق می‌گیرد. فقط نکته بسیار مهمی که باید در مورد شرایط بیمه خودروهای اجاره‌ای به آن توجه کنید این است که بیمه، در شرایط وقوع حوادث، فقط متعهد به پرداخت خسارت در شرایطی است که راننده فردی باشد که مشخصات آن در متن قرارداد نوشته شده است. بنابراین اگر برای سفر خودرو اجاره می‌کنید و قصد دارید به صورت اشتراکی تجربه رانندگی با آن را داشته باشید؛ حتما در زمان عقد قرارداد این موضوع را به شرکت اعلام کرده تا مشخصات راننده دوم نیز در قرارداد قید شود.


بیمه خودرو اجاره ای

دزدی ماشین اجاره ای چگونه در قرارداد ذکر می شود

مبحث سرقت، تحت پوشش بیمه بدنه است. یعنی اگر خودرو بیمه بدنه‌ای داشته باشد که پوشش سرقت جزء تعهداتش باشد؛ در صورت به سرقت رفتن ماشین، بیمه ملزم به پرداخت خسارت است. اما اگر به هر دلیلی اتومبیل بیمه بدنه نداشته باشد؛ جبران کلیه خسارات ناشی از سرقت به عهده مشتری است.


دزدیده شدن خودرو اجاره ای

قوانین فسخ قرارداد چگونه است ؟

معمولا برای قرارداد اجاره خودرو مفادی مبنی بر حق فسخ طرفین در نظر گرفته می‌شود. شرایطی که این بند بر اساس آن تدوین می‌شود بستگی به قوانین داخلی شرکت دارد. به عنوان مثال، در برخی از شرکت‌ها، در قرارداد ذکر می‌شود که در صورت عدم پرداخت هزینه اجاره خودرو در مدت تعیین شده برای اجاره‌ طولانی مدت ماشین ، موجر حق دارد قرارداد را به صورت یک طرفه فسخ کند. بنابراین قوانین فسخ تا حدودی بستگی به قوانین داخلی شرکت دارد و بر اساس آن وضع می‌شود.

مالیات قرارداد اجاره خودرو چگونه مشخص می شود

در اکثر موسسات کرایه اتومبیل، مسئولیت پرداخت مالیات تکلیفی اجاره خودرو به عهده مالک یا همان طرف اول قرارداد است. اما این قانون، یک قانون کلی نیست و ممکن است در موسسات مختلف، تغییرات جزئی در آن ایجاد شود. به عنوان مثال در برخی از شرکت‌ها، قوانین خاصی وضع شده است که طبق آن، این مالیات برای برخی از خودروهای خاص و گران قیمت به عهده مشتری است.

4.5 2 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید