چگونگی از بین بردن مه شیشه‌های ماشین

علت مه گرفتگی شیشه ماشین

یکی از مشکلاتی که رانندگان در فصل های سرد سال با آن مواجهند، بخار کردن شیشه ماشین است. علت اصلی این مشکل دما و رطوبت است که به طور مفصل تری آن را توضیح خواهیم داد اما نکته قابل توجه این است که این مشکل می تواند خطرناک باشد چون ممکن است جلوی دید واضح راننده را بگیرد و حوادث ناگواری را رقم بزند. بنابراین بهتر است هنگام رانندگی در هوای سرد این مسئله را برطرف کنیم. در ادامه این نوشته قصد داریم راهکارهایی برای رفع مه شیشه ماشین به شما ارائه دهیم. اگر شما هم هر روز در هوای سرد پشت فرمان می نشینید و بخار و مه شیشه های ماشین دغدغه و مشکل شما هم هست تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

علت مه گرفتگی شیشه های ماشین در فصل سرما

پیش از آنکه به راه های رفع بخار شیشه بپردازیم بهتر است با علت ایجاد این مه به طور کامل آشنا شویم. در این قسمت علت ایجاد بخار بر روی شیشه ماشین را بررسی می کنیم.
این اتفاق به دلیل دمای هوای سرد بیرون و رطوبتی که داخل هوای ماشین، مثل هوای بازدم، وجود دارد می افتد. هوایی که تنفس می کنیم علاوه بر دما رطوبت هم دارد و این دو باعث ایجاد بخار روی شیشه ماشین می شوند. در واقع رطوبت موجود در هوای داخل ماشین روی شیشه ها که دمای کمتری دارند و سردتر هستند میعان می کند و به شکل قطرات می نشیند. بنابراین روی سطح شیشه ها حالتی از مه گرفتگی ایجاد می شود. این بخار گرفتگی در تمامی ماشین ها اتفاق میفتد و ربطی به مدل ماشین ندارد مثلا اگر شما اجاره خودرو کرده اید و انتخاب شما یک خودروی بنز بوده است این مشکل را تجربه خواهید کرد. پس بهتر است از راه حل های حل این مشکل اطلاع کافی داشته باشید.

 

روش های برطرف کردن مه شیشه ماشین

در این قسمت بهترین و رایج ترین راه هایی را که برای رفع سریع بخار شیشه ماشین موثرند به شما معرفی می کنیم.

روشن کردن سیستم تهویه ماشین

یکی از راه های رفع بخار شیشه ماشین روشن کردن سیستم تهویه و کولر است. برای این کار باید سیستم تهویه را روی درجه آخر بگذارید و دکمه AC را نیز روشن کنید. بخار روی شیشه ها به سرعت از بین خواهد رفت.

باز کردن پنجره

یکی راه آسان و ساده برای از بین بردن بخار شیشه ماشین این است که کمی شیشه را پایین بکشید. به خصوص اگر می خواهید بخاری را روشن بگذارید، این کار کمک می کند که شیشه ها بخار نکنند.

روش های رفع مه گرفتگی شیشه ماشین

استفاده از دستمال و آب گرم

برای اینکه دمای شیشه ها را به دمای داخل ماشین نزدیک تر کنید می توانید با استفاده از دستمالی که با آب گرم خیس کرده اید شیشه ها را از داخل تمیز کنید. این کار کمک می کند شیشه ها گرم تر شوند و بخار روی سطح آنها نیز از بین برود.

روشن کردن سیستم گرم کننده شیشه ها

یکی از مناسب ترین راه ها برای برطرف کردن مه شیشه ماشین روشن کردن سیستم گرم کننده شیشه ها است. با این کار دمای شیشه ها بالاتر رفته و گرم تر می شوند و رطوبت داخل ماشین دیگر نمی تواند روی آنها بخار ایجاد کند. از طرفی مدت زمان تمیز ماندن شیشه در این روش بالاتر است و شیشه به سرعت دوباره بخار نمی کند.

استفاده از سیب زمینی خام

یک راه برای جلوگیری از بخار کردن شیشه استفاده از سیب زمینی خام است. یک سیب زمین خام را خوب تمیز کنید و از وسط به دو نیم تقسیم کنید. یک نیمه از سیب زمینی را از سمتی که پوست ندارد و برش زده اید، روی شیشه ماشین بکشید.
با این کار شیشه ماشین تمیز می شود و لایه مخصوصی روی آن را می گیرد که اجازه نمی دهد بخار روی سطح شیشه بنشیند. این نکته را در نظر بگیرید که شیشه باید کاملا خشک باشد. بهتر است این کار را صبح زود انجام دهید. مراقب باشید که سیب زمینی را بیش از حد روی شیشه نکشید چون ممکن است شیشه را تار کرده و دید شما را از بین ببرد. جالب است بدانید که از این روش می توانید برای شیشه عینک آفتابی و عینک اسکی هم استفاده کنید.

رانندگی در مه غلیظ یکی از خطرناکترین و ناممکن ترین کار‌ها به نظر میاید، مه غلیظ  باعث کاهش و حتی شاید به صفر رسیدن دید راننده میشود،  سالانه شماری از تصادفات به علت کاهش دید در همین شرایط ثبت میشود. بهتر است در این شرایط از خودزو استفاده نکنسد اما اگر مجبور به رانندگی در هوای مه آلود هستید بهتر است نکات مربوط رانندگی در مه را مطالعه کنید تا خطرات رانندگی در مه را  تا حد ممکن کاهش دهید.

استفاده از خمیر ریش

مقدار کمی خمیر ریش را به صورت یکنواخت روی تمام سطح شیشه بمالید و بعد با پارچه تمیزی آن را پاک کنید. با این کار لایه نازکی روی شیشه شما ایجاد می شود که اجازه نشستن بخار بر روی شیشه را نمی دهد. بنابراین استفاده از خمیر ریش یکی از راه های موثر برای از بین بردن مه شیشه ماشین در فصول سرد است. می توانید از این روش برای آینه ها هم استفاده کنید و در تمام طول مسیرتان دید واضحی داشته باشید.

استفاده از خاک گربه

شاید کمی عجیب باشد اما این ماده می تواند مانع از ایجاد مه بر روی شیشه ماشین شود. کافی است مقداری از این خاک را در کیسه پارچه ای بریزید و درش را ببندید و با خود به داخل ماشین ببرید. این خاک از بخار کردن شیشه ها در هوای سرد جلوگیری می کند.

استفاده از سیلیکا

سیلیکا در واقع موادی است که معمولا آن را درون بسته های کاغذی کوچک کنار جعبه لباس و کیف و کفش و وسایل الکترونیکی می بینیم. این ماده مانع از ایجاد رطوبت می شود. بنابراین می توانید هنگام خرید، این ماده را دور نیندازید، بلکه آنها را جمع کنید و در جای خشکی نگه دارید. بعدا در هوای سرد آنها را داخل داشبورد ماشین بگذارید تا از ایجاد رطوبت و مه شیشه ماشین جلوگیری کنند.

جمع بندی

در این نوشته سعی کردیم درباره بخار شیشه ماشین و علت ایجاد آن و همچنین راه های رفع این بخار برای شما عزیزان صحبت کنیم. در نظر داشته باشید که داشتن دید کامل و واضح یکی از ضروریات رانندگی است و در صورت عدم وجود دید، ممکن است حوادث ناگواری رخ دهد. به خصوص در فصول سرد و بارندگی که زمین ها لغزنده تر هستند و رانندگان دیگر هم ممکن است به علت بخار مشکل دید داشته باشند.
بنابراین حتما به این موضوع توجه کنید و سعی کنید جلوی ایجاد بخار را گرفته و برای برطرف کردن مه شیشه ماشین اقدام کنید. در این صورت می توانید با سلامت و ایمنی و اطمینان خاطر بیشتری در فصول سرد و روزهای بارانی و برفی رانندگی کرده و به مقصد خود برسید.

3 1 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید