جدیدترین و محبوب ترین آپشن های خودرو های لوکس {آرزوی رانندگان}

جدیدترین آپشن های خودرو

این روزها با وجود استفاده بیشتر از تکنولوژی‌های جدید در صنعت خودرو، دیگر خریداران به دنبال وسیله نقلیه‌ای که صرفا آنها را به مقصدشان برسانند نیستند؛ بلکه انتظار آنها از یک خودروی کامل، محصولی پر از ویژگی‌ها و آپشن‌هایی است که برخی از آنها برای افزایش ایمنی سرنشینان و برخی نیز با هدف افزایش راحتی و رفاه آنها طراحی شده‌اند.

اما از بین تمام این آپشن‌ ها کدامیک محبوبیت بیشتری دارند و به‌روزتر هستند؟ ما در این مقاله 23 مورد از جدیدترین آپشن های خودرو را معرفی کرده‌ایم که وجود هر یک از آنها در محصول می‌تواند برای مشتریان حائز اهمیت باشد.

آشنایی با جدیدترین آپشن های خودرو

همانطور که اشاره شد؛ رقابت شدیدی بین شرکت‌های بزرگ و فعال در صنعت خودرو بر سر استفاده و معرفی از جدیدترین آپشن‌ها و ویژگی‌ها در محصولات‌شان وجود دارد. در این بخش چند آپشن بسیار کاربردی را معرفی می‌کنیم که وجود آنها می‌تواند خودرو را لوکس و ایمن کند.

سقف متحرک (Sunroof) و پانوراما

سقف متحرک یک آپشن بسیار کاربردی است که به دو شکل سانروف و پانوراما روی خودروها اجرا می‌شود. سانروف قطعه‌ای متحرکی از جنس شیشه است که در اکثر خودروها یک سوم از سقف را با آن می‌سازند. قابلیت متحرک بودن به سرنشینان اجازه می‌دهد که این قسمت شیشه‌ای از سقف را به صورت دستی یا برقی باز و بسته کنند.

اما پانوراما یا همان سراسرنما کمی تعریف متفاوت‌تری دارد. این قطعه معمولا کل سقف را پوشش داده و به این ترتیب سرنشینان عقب خودرو هم می‌توانند آسمان را تماشا کنند. جک، تیگو ۷، کیا سراتو، لیفان ایکس ۵۰ و دنا پلاس از جمله خودروهایی هستند که در بازار ایران وجود داشته و مجهز به این آپشن‌ها هستند.

ردیاب GPS

این قطعه با استفاده از سیم‌کارتی که درونش تعبیه شده می‌تواند از طریق ماهواره موقعیت مکانی خودرو را مشخص کرده و مسیریابی را ساده‌تر کند. البته GPS فقط برای یافتن کوتاه‌ترین و بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد نیست؛ بلکه برخی از آپشن‌ها نیز بر اساس عملکرد آن طراحی و ساخته می‌شوند.

قابلیت خاموش کردن خودرو از راه دور، اطلاع‌رسانی هنگام ضربه زدن به خودرو، هشدار باز شدن درب‌ها یا روشن شدن موتور و ردیابی خودروی به سرقت رفته از دیگر امکاناتی هستند که خودروهای GPS دار مانند دنا و هیوندا آزرا می‌توانند به آنها مجهز شوند.

سیستم استارت بدون کلید

سیستم استارت بدون کلید (Keyless Start)

این آپشن راننده را قادر می‌سازد که فقط با نگه داشتن پدال ترمز موتور خودرو را روشن کند و برای انجام این کار دیگر نیازی به استفاده از سوئیچ معمولی نداشته باشد. با استفاده از این امکان، باز و بسته کردن قفل درب‌های خودرو، استارت موتور بدون نیاز به کلید و روشن و خاموش کردن خودرو خیلی ساده‌تر از گذشته شده است.

از بین خودروهایی که در بازار داخلی ایران وجود دارند فقط دنا، رنو داستر، هیوندای سوناتا و چند مدل خودروی لوکس دیگر مجهز به آپشن Keyless Start هستند. بنابراین ممکن است با اجاره بنز بتوانید به این آپشن دسترسی داشته باشید.

نمایشگر شیشه جلو (Head-Up Display)

Head-Up Display جزء جدیدترین آپشن های خودرو است که فقط روی محصولات لوکس مانند لکسوس RX350، مدل‌های جدید فولکس واگن و بی‌ام‌و ۵۲۸ می‌توانید آن را مشاهده کنید. روی این نمایشگر اطلاعات مفیدی از جمله محاسبات وضعیت جاده، موقعیت ماشین‌ های اطراف، فاصله خودرو با خطوط جاده، سرعت، وضعیت سیستم گرمایشی، مقدار سوخت موجود در باک، دمای موتور و نقشه‌های مسیریابی که از طریق دوربین‌ها و رادارهای خودرو دریافت شده است نمایش داده می‌شود. برخی معتقدند که نمایش این اطلاعات باعث افزایش تمرکز راننده شده و ایمنی خودرو را ارتقا می‌دهد.

پارک کردن اتوماتیک

پارک کردن اتوماتیک (Auto Park)

این آپشن به کمک رادارها و دوربین‌هایی که در اطراف بدنه نصب شده‌اند و از طریق محاسبات طول و عرض خودرو و شکل قرارگیری و فضای مانورش، عملیات پارک کردن را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد. Auto Park از آن دسته آپشن‌هایی است که در هر خودرویی پیدا نمی‌شود. اگر دنبال اجاره خودرو با قابلیت Auto Park می‌گردید باید به سراغ مدلی مثل تویوتا پریوس بروید.

سامانه دید در شب

سامانه دید در شب (Night Vision)

طبق آمارهای رسمی درصد زیادی از تصادفات جاده‌ای در ساعات پایانی روز یعنی وقتی که نور محیطی کافی نیست رخ می‌دهد. این آمار بالا تولیدکنندگان خودرو را به فکر طراحی سامانه‌ای برای مدیریت بهتر رانندگی و افزایش دایره دید راننده انداخت.

نتیجه این طراحی آپشنی به نام Night Vision یا همان سامانه دید در شب بود که به کمک دوربین مادون قرمز به راننده کمک می‌کند تا با امنیت بیشتر در مسیرهای کم نور و جاده‌های بدون چراغ رانندگی کند. با اجاره بی ام و Z4 و مرسدس بنز مدل S500 می‌توان از این آپشن استفاده کنید.

کنترل پایداری الکترونیکی

کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)

این سیستم یکی از هوشمندترین آپشن‌هایی است که امروزه خودروسازان در ساخت محصولات خود از قابلیت‌های آن استفاده می‌کنند. سیستم ESP فرمان‌ پذیری خودرو را بهبود داده و به این ترتیب به راننده کمک می‌کند تا در پیچ‌های تند بهتر بتواند وسیله نقلیه را هدایت کند.

یکی از قابلیت‌های بسیار خاص سیستم ESP، تشخیص هوشیاری نبودن و حواس پرت بودن راننده است. این سیستم اگر تشخیص دهد که راننده حواس پرت شده یا کاملا هوشیار نیست؛ با ترمزهای پیاپی از منحرف شدن خودرو جلوگیری می‌کند.

این سامانه بیشتر مخصوص خودروهای لوکس و گران قیمت است؛ اما در حال حاضر محصولات میان‌رده و حتی برخی از خودروهای سنگین نیز برای ایمنی بیشتر به آن مجهز شده‌اند. کیا سراتو، پرادو، تویوتا و اتوبوس‌های ولوو و اسکانیا از جمله خودروهای داخلی هستند که مجهز به سیستم ESP یا همان کنترل پایداری الکترونیکی‌اند.

سنسور نور (Auto Light)

این سیستم که به کمک حسگرهای هوشمند ساخته شده؛ به راحتی قدرت تشخیص میزان نور را دارد و در صورتی که نور محیط کم یا زیاد باشد؛ اقدام به روشن یا خاموش کردن چراغ‌های جلوی خودرو می‌کند.

کروز کنترل هوشمند

کروز کنترل هوشمند (Cruise Control)

یکی از محبوب‌ترین و در عین حال جدیدترین آپشن های خودرو کروز کنترل نام دارد که به نوعی سیستم ثابت نگهدارنده سرعت محسوب می‌شود. راننده می‌تواند با استفاده از فعال کردن این سیستم، سرعت خودرو را ثابت نگه داشته و بدون فشار دادن پدال گاز به مسیر ادامه دهد.

با وجود اینکه نصب و طراحی کروز کنترل هزینه زیادی برای تولیدکننده دارد؛ اما خودروهای بسیاری در جهان و حتی در ایران وجود دارند که در همان کارخانه مجهز به این سیستم می‌شوند. از جمله این خودروها می‌توان به پژو 206، ال 90، دنا و جک S5 اشاره کرد.

دیلایت

دیلایت (DRL)

دیلایت یا همان چراغ‌ های روز به ال‌ ای‌ دی‌ های کوچکی گفته می‌شود که بیشتر جنبه تزئینی دارند؛ اما در ایران به عنوان یکی از جدیدترین آپشن های خودرو از آنها نام برده می‌شود. روزتاب که نام دیگر این چراغ‌هاست؛ همزمان با روشن شدن خودرو روشن شده و نوردهی مستمر دارند.

ترمز پارک برقی (Auto Hold)

این آپشن همان ترمز دستی قدیمی است که در خودروهای جدید به صورت دکمه‌ای طراحی شده است. استفاده از این آپشن در تولید خودروهای داخلی رواج چندانی ندارد.

دوربین ۳۶۰ و سنسور پارک

این دو آپشن مکمل هم هستند و عملکردشان وابسته به یکدیگر است. راننده با استفاده از فعال کردن دوربین 360 و سنسورهای پارک متصل به آن می‌تواند در فضاهای تنگ و محدود هم به راحتی خودرو را پارک کند. دوربین 360 استفاده شده برای طراحی این سیستم، ابعاد و اطلاعات دریافتی از محیط را به کامپیوتر مرکزی ارسال کرده و این کامپیوتر با ادغام این تصاویر به راننده کمک می‌کند تا عملیات پارک را راحت‌تر از همیشه انجام دهد.

همانطور که اشاره شد؛ حسگرهایی در اطراف خودرو وجود دارد که اطلاعات آنها مکمل تصاویر دریافتی از دوربین 360 است. این حسگرها در صورت تشخیص مانع در جلو یا عقب خودرو در حین پارک، به راننده هشدار صوتی می‌دهند. تویوتا لندکروز، پرادو و کیا سورنتو از جمله خودروهای معروفی هستند که دوربین 360 و سنسور پارک دارند.

ماساژور صندلی

ماساژور صندلی

یکی از جدیدترین آپشن های خودرو که ممکن است در طول سفرهای جاده‌ای زیاد به کارتان بیاید؛ همین ماساژور صندلی است. حتی اگر مسیرهایی که در طول روز طی می‌کنید پرترافیک است؛ ممکن است این ماساژور بتواند خستگی را از تن‌تان به در کند. ماساژور تعبیه شده در صندلی با بهبود گردش خون، خستگی عضلانی را کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید خودرویی که می‌خرید ماساژور صندلی داشته باشد باید به دنبال محصولات لوکس مانند بی‌ام‌و ۵۳۰ و رنو تلیسمان بروید.

سیستم گرمایش و سرمایش صندلی‌ ها

سیستم گرمایش و سرمایش صندلی‌ ها

با استفاده از این آپشن هر یک از سرنشینان می‌توانند بسته به احساسی که دارند؛ دمای صندلی را تنظیم کنند. این قابلیت برای افرادی که دیسک کمر یا روماتیسم دارند و نمی‌توانند سرمای بیش از حد زمستان را تحمل کنند آپشن ایده‌آلی است. اکثرا در تولید محصولات لوکس مانند تویوتا گرند هایلندر از این تکنولوژی استفاده شده است.

سیستم مالتی مدیا

سیستم مالتی مدیا که همان سیستم صوتی و تصویری خودرو است؛ یکی از محبوب‌ترین آپشن‌ها در بین خریداران ایرانی است. این سیستم معمولا متشکل از اجزایی مانند مانیتور لمسی، بلندگو، سیستم رهیاب و بلوتوث است و روی اکثر خودروها، حتی محصولات ارزان قیمت و میان رده بازار مانند دنا پلاس، برلیانس، پژو ۲۰۷ و پژو ۲۰۷ صندوق‌دار نصب می‌شود.

نمایشگر لمسی

نمایشگر یا همان مانیتور لمسی ابزاری است که به کمک آن راننده یا سرنشین جلو می‌تواند سیستم سرگرمی و دیگر تنظیمات مربوط به آن را کنترل کند. این نمایشگر با مجهز شدن به تکنولوژی بلوتوث حتی می‌تواند به گوشی هوشمند سرنشینان نیز متصل شده و از این طریق فرمان‌های مختلف را دریافت کند.

سیستم‌ های هوشمند مبتنی بر رادار

سیستم‌ های هوشمند مبتنی بر رادار

این سیستم‌ها به کمک رادار کار می‌کنند و امکانات مختلفی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهند. رادار تشخیص عابر پیاده، رادار برخورد از جلو، رادار تشخیص تصادف از عقب، رادار تابلو خوان، رادار نقطه کور دید راننده و رادار هشدار خروج از خط از جمله رادارهای پرکاربرد در صنعت خودروسازی محسوب می‌شوند.

رادار LDW  که یکی از بهترین سیستم‌های ارتقادهنده امنیت خودرو است؛ با اطلاعات خود می‌تواند راننده را نسبت به خروج ناگهانی از مسیر از طریق هشدارهای صوتی و ایجاد لرزش در فرمان مطلع کند.

سیستم نظارت نقطه کور دید راننده

سیستم نظارت نقطه کور دید راننده

در عقب هر خودرویی بسته به نوع طراحی بدنه، محدوده‌ای حدودا 9.5 در 3 متری وجود دارد که در معرض دید راننده نیست و به آن نقطه کور راننده گفته می‌شود. این آپشن با استفاده از رصد این ناحیه می‌تواند در صورت وجود مانع، راننده را مطلع کرده و از تصادف به دلیل عدم وجود دید مناسب در نقطه کور جلوگیری کند. در خودروهای مجهز به این سیستم، به محض قرمز شدن چراغ زرد رنگ آینه‌های کنار راننده مطلع می‌شود که در نقطه کور بدنه مانعی وجود دارد.

درب هوشمند صندوق عقب

این سیستم به کمک سنسوری عمل می‌کند که زیر درب صندوق عقب نصب شده و قدرت شناسایی پا را دارد. بنابراین وقتی راننده پای خود را جلوی این سنسور می‌گیرد؛ درب صندوق عقب به صورت اتوماتیک باز می‌شود.

صندلی برقی حافظه‌ دار

با استفاده از این آپشن محبوب، می‌توان تنظیمات صندلی که نسبت به قد سرنشین انجام شده را در حافظه ذخیره کرد. در این شرایط اگر تنظیمات به دلیل استفاده شخص دیگر از خودرو به هم خورده باشد؛ راننده می‌تواند با زدن یک دکمه، حالت صندلی را به تنظیمی که قبلا ذخیره کرده درآورد.

حسگر باران خودرو

حسگر باران خودرو

این حسگر روی شیشه‌ها نصب شده و به محض تشخیص باران، برف پاک‌کن را فعال می‌کند.

پایش باد لاستیک‌ ها

در خودروهای مجهز به این سیستم، روی هر یک از لاستیک‌ها سنسوری نصب شده است که در صورت تغییر دما یا میزان باد لاستیک، این موضوع را به راننده هشدار می‌دهد. معمولا به راننده توصیه می‌شود بعد از تنظیم باد لاستیک‌ها، این سنسورها را کالیبره کند تا چراغ هشدار پشت آمپر از کار نیفتد.

گرمکن غربیلک فرمان

گرمکن غربیلک فرمان

اگر بارها پیش آمده که در سرمای زمستان به محض نشستن پشت فرمان، به دلیل سرد بودن غربیلک نتوانسته‌اید حرکت کنید؛ خودروی مجهز به این آپشن همان چیزی است که به دردتان می‌خورد. در این خودروها کلیدی روی فرمان تعبیه شده که با روشن کردن آن، فرمان گرم می‌شود.

محبوب‎ترین آپشن‎های خودرو در ایران

طبق نظر مصرف‌کنندگان ایرانی، بهترین آپشن‌هایی که می‌توان روی خودرو نصب کرد عبارتند از:

محبوب‎ترین آپشن‎های خودرو در ایران

رتبه

نام آپشن

1

کروز کنترل هوشمند

2

سقف متحرک

3

ماساژور صندلی

4

دوربین ۳۶۰ و حسگر پارک

5

نمایشگر شیشه جلو

6

چراغ خودکار یا اتو لایت

7

دیلایت

8

سیستم مولتی مدیا

9

کنترل پایداری الکترونیکی

10

گرمایش و سرمایش صندلی‌ ها

جدیدترین آپشن‎های خودرو در جهان

به غیر از آپشن‌هایی که معرفی کردیم؛ در صنعت خودروسازی از تکنولوژی‌های دیگری نیز برای تولید محصولات ایمن و باکیفیت استفاده می‌شود. گرچه این آپشن‌ها معمولا لوکس هستند و روی هر خودرویی نصب نمی‌شوند؛ اما انتظار می‌رود در آینده نزدیک استفاده از آنها مثل دیگر آپشن‌ها به روند رایج در صنعت خودرو تبدیل شود. دو نمونه از جدیدترین آپشن‌هایی که خودروسازان مطرح جهان از آنها استفاده می‌کنند عبارتند از:

نسخه‌ های جدید سیستم پیشگیری از تصادف

این آپشن یکی از گران‌ترین قابلیت‌هایی است که طی چند دهه اخیر در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار گرفته است. سیستم نصب شده بر روی خودروهای مجهز به این آپشن می‌تواند از طریق دوربین، حسگر، رادار و دیگر ابزارهای کمک‌کننده احتمال وقوع تصادفات رانندگی را تخمین زده و با عملکرد بازدارنده خود از بروز تصادف تا حدود زیادی پیشگیری کند.

فورد، مرسدس و تویوتا 3 کمپانی مطرح در جهان هستند که در حال حاضر برای تولید محصولات لوکس خود از سیستم پیشگیری از تصادف یا PCS استفاده می‌کنند. این سیستم در صورت تشخیص احتمال وقوع تصادف به غیر از ترمز کردن، سانروف را بسته و کمربند سرنشینان را محکم می‌کند.

سیستم هشدار خواب‌ آلودگی

یکی از اصلی‌ترین علل تصادفات جاده‌ای، خواب‌آلودگی راننده است. خودروسازان پیشرفته دنیا مانند ولوو با طراحی سیستم هشدار خواب‌آلودگی یا همان ATTENTION ASSIST توانسته‌اند تا حدود زیادی از تصادفاتی که به دلیل خواب‌آلودگی رخ می‌دهند جلوگیری کنند. این سیستم با کمک یک دوربین به صورت مرتب حالات چهره راننده را رصد کرده و اگر متوجه شود که چشم‌های او برای مدت طولانی بسته شده است؛ سیستم هشدار خود را به کار می‌اندازد. با این حساب می‌توان گفت که خودروهای مجهز به ATTENTION ASSIST، تقریبا جزء ایمن‌ترین خودروهای جهان هستند.

0 0 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات
کریمی پور

کاش راجع به سیستم خودران یا همون اتو درایو هم توضیح میدادید
سپاس

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید