چگونه هزینه اجاره خودرو را محاسبه می کنیم ؟

محاسبه هزینه اجاره خودرو

موضوع هزینه‌ها، اولین و مهم‌ترین فاکتوری است که ما معمولا تصمیم خود را برای استفاده از خدمات مختلف، به خصوص سرویس اجاره ماشین، بر مبنای آن می‌گیریم. در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که چطور هزینه اجاره خودرو را محاسبه کنید و چه فاکتورهایی در تعیین این تعرفه نقش دارند؟

عوامل تاثیر گذار بروی قیمت اجاره خودرو

چندین عامل مختلف وجود دارد که شما می‌توانید با تغییر آنها، تعرفه استفاده از سرویس ارزشمند کرایه اتومبیل را متناسب با بودجه خود کنید. این ویژگی به شما کمک می‌کنند که بتوانید با یک بودجه محدود، خودرویی مناسب برای خود اجاره کنید. برخی از این عوامل مهم را در ادامه این مقاله توضیح داده‌ایم.

زمان رزرو خودرو

از آنجایی که پیک مسافرت‌ها و مجالسی مانند جشن عروسی در ماه‌های خاصی از سال واقع شده است؛ معمولا زمان عامل مهمی در قیمت‌گذاری بر روی هزینه اجاره خودرو است. به عنوان مثال، در ماه‌های حرام سال مانند محرم و صفر به دلیل کاهش تعداد جشن‌های مختلف، معمولا می‌توانید خودروهای لوکس و به‌روز را با قیمت مناسب‌تری کرایه کنید. علاوه بر این، در ایامی مانند تابستان و روزهای تعطیل عید نوروز، حجم تقاضا برای اجاره خودرو به شدت افزایش پیدا می‌کند. بنابراین اگر قصد کرایه اتومبیل در این ایام را دارید؛ باید برای استفاده از این سرویس هزینه بیشتری در نظر بگیرید.

مدل خودرو خارجی

اکثر خودروهای خارجی و لوکس، هر ساله توسط شرکت سازنده بازطراحی شده و تغییرات جدیدی را هر چند جزئی تجربه می‌کنند. این تغییرات موجب می‌شود که مدل جدید همان خودرو، علی‌رغم اینکه تغییرات ظاهری زیادی ندارد؛ گران‌تر از مدل‌های قدیمی‌تر باشد. از طرفی طبق یک قانون کلی، هر چقدر ارزش اتومبیل و امکانات آن بیشتر باشد؛ طبیعتا نرخ کرایه نیز بیشتر است. بر اساس این قانون کلی، خودروی تولید شده در سال 2021 نرخ کرایه بالاتری به نمونه مشابه‌ای که در سال 2020 تولید شده است دارد. به این ترتیب می‌توانید در صورتی که مدل خودرو برای‌تان اهمیت ندارد؛ با انتخاب مدل‌های پایین‌تر هزینه کمتری برای استفاده از این سرویس بپردازید.

محل اجاره خودرو

محلی که خودرو تحویل مشتری داده می‌شود نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار روی قیمت اجاره است. هر چقدر این محل به مرکز اصلی استقرار شرکت نزدیک‌تر باشد و مامور تحویل مجبور نشود برای رساندن خودرو به محل اعلامی از سوی مشتری مسافت زیادی را طی کند؛ نرخ کلی کرایه پایین‌تر می‌آید. معمولا تحویل خودرو در فرودگاه که فاصله زیادی از مرکز شهر دارد؛ موجب می‌شود که هزینه کرایه اتومبیل بیشتر از حالتی شود که مراحل تحویل قرار است در محلات داخل شهر طی شود.

تصادف و دزدی ماشین اجاره ای

تصادف و حوادث غیرقابل پیش‌بینی مانند سرقت، معمولا تحت پوشش بیمه اتومبیل هستند. در واقع اگر ماشین را از یک موسسه معتبر اجاره کرده و مطمئن باشید که بیمه آن کامل است؛ نباید نگران جبران این دسته از خسارات باشید. اما اگر در دام افراد سودجو افتاده‌اید و قرارداد اجاره را بدون توجه به پوشش بیمه‌ای خودرو امضاء کرده‌اید؛ در صورت وقوع چنین حوادثی شما به عنوان مشتری و مسئول حفظ امنیت خودرو در طول مدت قرارداد، ملزم به پرداخت کلیه خساراتی هستید که موسسه از شما طلب کرده است. به همین خاطر است که توصیه می‌شود هرگز خودروی بدون بیمه را اجاره نکنید. گرچه وجود بیمه خودرو اجاره ای می‌تواند هزینه کلی فاکتور شما را افزایش دهد؛ اما اطمینان خاطری که ایجاد می‌کند واقعا ارزشش را دارد.


تصادف با خودرو اجاره ای

میزان کیلومتر مصرفی

معمولا در قرارداد رسمی تمام موسسات کرایه اتومبیل، بندی وجود دارد که در آن میزان کیلومتر مجاز رانندگی با خودرو درج شده است. اگر مشتری بیشتر از حد مجاز نوشته شده در متن با ماشین رانندگی کند؛ باید هنگام تحویل بابت هر کیلومتر اضافه‌ای که طی کرده است هزینه‌ای جداگانه بپردازد. پس اگر نمی‌خواهید مشمول این جریمه شوید؛ حتما این محدودیت مسافت را رعایت کنید. اگر قرار است با خودرو سفر جاده‌ای بروید؛ بهتر است خودرو را به صورت طولانی‌مدت اجاره کنید.

ارزش خودرو

هر چقدر قیمت خودرو بیشتر باشد؛ موسسات برای خرید آن باید سرمایه بیشتری را راکد نگه دارند. به همین خاطر معمولا در این شرایط قیمت‌گذاری بر مبنای سود سرمایه‌ای که برای خرید خودرو راکد مانده است انجام می‌شود. به عنوان مثال برای خرید یک دستگاه پورشه ماکان، به نسبت خرید خودروهای معمولی‌تر باید هزینه زیادی را به عنوان سرمایه اولیه در نظر گرفت. از طرفی هر چقدر ارزش خودرو بیشتر باشد؛ هزینه‌های تعمیر و نگهداری نیز بیشتر می‌شود. روغن، فیلتر و لنت‌هایی که یک خودروی لوکس تولید شده در سال 2020 نیاز دارد با روغن و ملزومات مصرفی یک خودرو معمولی تولید شده در سال 2015 متفاوت است و همین تفاوت‌ها به صورت غیرمستقیم روی نرخ کرایه اثرگذار هستند.

مدت زمان اجاره خودرو

منظور از مدت قرارداداجاره خودرو، تعداد ساعات یا روزهایی است که طبق توافق، قرار است خودرو به صورت موقت در اختیار مشتری قرار بگیرد. بر اساس یک روند عرفی، اجاره خودرو به صورت ساعتی معمولا گران‌تر از اجاره روزانه خودرو در قراردادی است. به عنوان مثال اگر نرخ کرایه یک خودرو خاص به صورت ساعتی، صد هزار تومان در ساعت باشد؛ نرخ کرایه‌ای که برای اجاره روزانه همان اتومبیل باید پرداخت شود معمولا کمتر از دو میلیون و چهارصد هزار تومان در نظر گرفته می‌شود. این کاهش نرخ در واقع تخفیفی است که اکثر موسسات روی اجاره‌ طولانی‌ مدت ماشین لحاظ می‌کنند.

0 0 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید