مراحل دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی + هزینه، مدارک و…

گواهینامه ی بین المللی چیست و چه کاربردی دارد

گواهینامه بین المللی رانندگی (IDP) مدرکی است که باعث می شود تا در بسیاری از کشورها به راحتی رانندگی کنید و نیاز نباشد هزینه اضافی بابت وسایل نقلیه عمومی کنید ما در این مقاله در مورد گواهینامه بین المللی صحبت کرده ایم و انواع، مراحل و مدارک مورد نیاز را کامل بررسی کرده ایم.

IDP یا گواهینامه بین المللی رانندگی چیست؟

IDP که مخفف کلمه International Driving Permit می‌باشد در واقع گواهینامه‌ای است که برای رانندگی به عنوان یک گردشگر، در اغلب کشورهای جهان به آن نیاز دارید. به بیان دیگر، مسافرانی که تمایل دارند با اتومبیل شخصی خود به سفرهای خارجی بروند یا قصد دارند بعد از رسیدن به مقصد، خودرو اجاره کنند؛ قطعا به این گواهینامه نیاز پیدا می‌کنند و در بسیاری از مراکز اجاره خودرو گواهینامه بین المللی گردشگر را درخواست می کنند.

در حال حاضر کانون اتومبیلرانی کشور که در تمامی استان‌ها دارای نمایندگی فعال است؛ متولی اصلی صدور گواهینامه ی بین المللی بر اساس استانداردهای سازمان جهانی اتومبیلرانی می‌باشد. بیش از 190 کشور از جمله ایران عضو این سازمان هستند. بر همین اساس اغلب کشورهای جهان این گواهینامه را به رسمیت می‌شناسند. بنابراین با دریافت IDP، به شرطی که قوانین راهنمای و رانندگی داخلی کشورها را بدانید؛ می‌توانید در مسیرهای شهری و جاده‌های خارج شهر بیشتر کشورهای جهان، بدون شرکت در امتحان رانندگی، برانید. فراموش نکنید که بسته به کشوری که قرار است در آن رانندگی کنید باید مدارک خاص را در زمان رانندگی به همراه داشته باشید. در صورتی که مدارک لازم را به همراه نداشته باشید پلیس می‌تواند گواهینامه شما را مصادره کند. گواهینامه ی بین المللی به صورت یک تا سه ساله قابل صدور است.
نکته جالبی که در مورد این گواهینامه وجود دارد این است که بعد از دریافت می‌توانید آن را به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، روسی، عربی، آلمانی، اسپانیایی و چینی نیز ترجمه کنید. لازم به ذکر است که طبق قوانین سازمان جهانی اتومبیلرانی فقط در صورتی شرایط دریافت گواهینامه ی بین المللی را خواهید داشت که دارای گواهینامه داخلی کشوری باشید که تابعیت آن را دارید.

انواع گواهینامه بین المللی رانندگی

به طور کلی دو نوع گواهینامه بین‌المللی وجود دارد که بر اساس مدت اعتبار دسته‌بندی می‌شوند. برخی از گواهینامه‌ها 1 سال اعتبار دارند و برخی از آنها تا 3 سال قابل استفاده هستند. اما نکته‌ای که باید در مورد این گواهینامه‌ها به آن توجه کنید این است که برخی از کشورها فقط گواهینامه یک ساله را می‌پذیرند و برخی گواهینامه‌های 3 ساله را نیز به رسمیت می‌شناسند. آمریکا، کانادا و استرالیا 3 کشور اصلی هستند که فقط گواهینامه‌های یک ساله را می‌پذیرند. در جدول زیر می‌توانید به تفکیک کشورهایی که این دو نوع گواهینامه را می‌پذیرند را مشاهده کنید و متناسب با کشوری که قصد سفر به آن را دارید؛ درخواست صدور گواهینامه بین‌المللی کنید.


اجاره خودرو در آمریکا

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی

مستندات زیر مهم‌ترین و اصلی‌ترین مدارکی هستند که در زمان صدور گواهینامه بین‌المللی باید ارائه دهید:

  • باقی بودن حداقل یک ماه اعتبار از گواهینامه ملی برای افرادی که قصد دریافت گواهینامه بین‌المللی یک ساله را دارند.
  • باقی بودن حداقل سه سال اعتبار از گواهینامه ملی برای افرادی که قصد دریافت گواهینامه بین‌المللی سه ساله را دارند.
  • یک قطعه عکس 3 در 4
  • اصلی یا کپی صفحه اول گذرنامه معتبر
  • اصل گواهینامه ملی
  • فرم تکمیل شده درخواست
  • پرداخت هزینه‌ها
  • ارائه گواهینامه بین‌المللی قبلی در صورت وجود

اگر قبلا گواهینامه معتبر بین‌المللی رانندگی داشته‌اید و در حال حاضر آن را گم کرده‌اید؛ باید برای دریافت المثنی درخواست بدهید. اما اگر اعتبار گواهینامه گم شده تمام شده است؛ باید همان مراحلی که برای دریافت گواهینامه بین‌المللی جدید نیاز است را از اول طی کرده و نمی‌توانید درخواست صدور المثنی کنید.

مراحل دریافت گواهینامه بین‌المللی رانندگی

برای دریافت این گواهینامه هم می‌توانید به صورت اینترنتی و هم با مراجعه به سازمان گردشگری و اتومبیل‌رانی جمهوری‌ اسلامی به صورت حضوری اقدام کنید. برای ثبت درخواست به صورت حضوری کافیست که به مراکز اصلی یا به یکی از نزدیک‌ترین نمایندگی‌های سازمان گردشگری و اتومبیل‌رانی جمهوری‌ اسلامی مراجعه کرده و در کمتر از یک ساعت گواهینامه خود را دریافت کنید. برای اطلاع از نزدیک‌ترین نمایندگی به محل زندگی خود نیز می‌توانید به وب‌سایت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کرده و با وارد کردن نام شهر خود به اطلاع مورد نیاز دست پیدا کنید.
سامانه آنلاین صدور گواهینامه بین‌المللی این سازمان نیز مرجعی است که می‌توانید برای ثبت سفارش به صورت اینترنت از طریق آن اقدام کنید. برای ثبت درخواست گواهینامه ی بین المللی به صورت اینترنتی اولین کاری که باید انجام دهید این است که مدارک مورد نیاز را اسکن کرده و در سامانه بارگذاری کنید.

چه کشورهایی گواهینامه بین المللی رانندگی را نمی ‌پذیرند؟

آرژانتین، ایرلند، تومور، کلمبیا، ساحل‌عاج، آنتیگوا و باربودا، گینه استوایی، تایلند، هنگ‌کنگ، تایوان، ونزوئلا، انگلستان، لیبی، قبرس، فیجی، نپال، چین، جامائیکا، نیجریه، ژاپن، آمریکا، باهاماس، ایالات شمال غربی کانادا، بنگلادش، مالزی، ساموآ، آنگولا و کاستاریکا جزء کشورهایی هستند که یا گواهینامه بین‌المللی را نمی‌پذیرند یا فقط گواهینامه‌های یک ساله را معتبر می‌دانند.

چطور می توان گواهینامه بین المللی رانندگی گرفت؟

برای دریافت این گواهینامه معتبر بین‌المللی رانندگی یا باید به نمایندگی‌های سازمان گردشگری و اتومبیل‌رانی جمهوری‌ اسلامی مراجعه کنید یا از طریق سامانه تعبیه شده در سایت این سازمان اقدام کنید. در هر صورت اولین مرحله تهیه مدارک مورد نیاز است. بعد از آماده کردن این مدارک، اگر قصد مراجعه حضوری دارید؛ وارد وب‌سایت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران شده و با وارد کردن نام شهر محل زندگی خود، از نزدیک‌ترین نمایندگی مطلع شده و بقیه مراحل را به صورت حضوری طی کنید. اما اگر قصد دارید که به صورت اینترنتی ثبت‌نام کنید باید طبق مراحل زیر پیش بروید.

  • وارد سایت شده و بعد از خواندن شرایط ثبت‌نام روی گزینه ثبت‌نام کلیک کنید.
  • سپس روی لینک خرید کلیک کنید.
  • در مرحله بعدی باید فرم درخواست را تکمیل کرده و مدارک اسکن شده را در صفحه بارگذاری کنید.
  • مرحله آخر نیز مربوط به پرداخت هزینه‌هاست. برای پرداخت این مبالغ نیاز به کارت بانکی دارید که رمز پویای آن فعال است.
  • بعد از پرداخت و طی شدن مراحل ثبت درخواست، اصل گواهینامه بین 7 تا 10 روز بعد به آدرس درج شده در فرم درخواست ارسال می‌شود.

هزینه ی گواهینامه بین المللی رانندگی

تعرفه خدمات صدور گواهینامه بین‌المللی رانندگی سازمان گردشگری و اتومبیل‌رانی در سال 1400 به شرح زیر می‌باشد:

  • کلیه هزینه‌های مربوط به صدور گواهینامه بین‌المللی 1 ساله و صدور گواهینامه بین‌المللی موتور سیکلت 141 هزار تومان می‌باشد
  • کلیه هزینه‌های مربوط به صدور گواهینامه بین‌المللی 3 ساله 414 هزار تومان می‌باشد
  • کلیه هزینه‌های مربوط به صدور گواهینامه پایه یک بین‌المللی 132 هزار تومان می‌باشد
0 0 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید