نکاتی که باید در مورد کولر خودرو در فصل گرما بدانید

نکاتی در مورد کولر ماشین

کولر خودرو دوست خوب ما در فصل گرماست. این روزها که به مرور هوا گرم و گرم‌تر می‌شود؛ نیاز به روشن کردن کولر در ماشین نیز بیشتر شده و پس از ماه‌ها خاموش بودن دکمه کولر، وقت آن می‌رسد که دوباره شرایط استفاده از آن را مهیا کنید. بسیار مهم است که بدانید کولر خودرو جزئی بسیار مهم و البته گران قیمت از خودروی شماست. بنابراین بهتر است برای استفاده مجدد از آن با این بخش از خودروی خود آشنا شده و درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. در این نوشته به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

قطعات تشکیل‌دهنده کولر خودرو

  • کولر خودرو از قطعات بسیاری تشکیل شده است. در اینجا 7 بخش مهم و ضروری آن را به اختصار شرح می‌دهیم. آشنایی با این بخش‌ها و عملکرد آنها، برای درک مشکلات احتمالی کولر و روش کارکرد آن ضروری است.
  • کمپرسور اصلی‌ترین قطعه کولر ماشین شماست. این قطعه گاز گولر را در مسیر مشخص به حرکت در آورده تا بتواند گرمای هوا را جذب کرده و سیستم کولر را در بخش‌های مختلف خنک کند.
  • کندانسور در کولر در واقع همان کار رادیاتور را می‌کند. این بخش گرمای جذب شده توسط گاز کولر را به بیرون از خودرو هدایت می‌کند.
  • ریسیو دریر منبع ذخیره گاز کولر خودرو است. همان گازی که معمولا هر دو سه سال یک بار نیازمند شارژ مجدد است. این بخش علاوه بر ذخیره گاز کولر، وظیفه جذب رطوبت گاز و به اصطلاح خشک کردن آن را نیز برعهده دارد.
  • اوپراتور بخشی دیگر از کولر ماشین شماست که قادر است با جذب رطوبت داخل کابین خودرو، هوای داخل آن را مطبوع‌تر کرده و خنکی داخل خودرو را برای سرنشینان محسوس‌تر کند.
  • فن‌های رادیاتور و کندانسور که هر دو وظیفه مکش یا پاشش هوا را بر عهده دارند.
  • گاز کولر اگرچه قطعه‌ای از کولر خودرو محسوب نمی‌شود؛ اما ماده‌ای حیاتی برای کار کردن کولر است. فشار کافی گاز کولر، مانند خون در رگ‌های انسان، برای عملکرد کولر ماشین شما ضروری است.

کولر خودرو چگونه کار می‌کند؟

در پاراگراف قبلی با وظیفه بخش‌های اصلی کولر ماشین آشنا شدید؛ بنابراین توضیح روش عمل کردن مجموعه این بخش‌ها در کنار یکدیگر برای خنک کردن فضای داخلی خودرو ساده‌تر است.
به زبان ساده، کمپرسور گاز کولر را فشرده کرده و به سمت کندانسور ارسال می‌کند. کندانسور جایی است که گاز گرم کولر گرمای خود را از دست می‌دهد. با خنک شدن گاز کولر، حالت آن نیز تغییر کرده و تبدیل به مایع می‌شود. با خروج مایع از کندانسور و ورود آن به دریچه انبساط و در نتیجه افت فشار، بخشی از مایع تبدیل به گاز می‌شود.
در مرحله بعد این ترکیب مایع-گاز وارد اپوراتور می‌شود. در اپوراتور و با جذب گرمای محیط، گاز کولر گرم شده و شکل گاز به خود می‌گیرد. این چرخه ادامه دارد و می‌تواند لوله‌های فلزی اوپراتور را برای همیشه کاملا سرد نگه دارد. در اینجا کار فن کولر خودرو آغاز شده و هوا را از میان لوله‌های اوپراتور عبور می‌دهد. هوای عبوری، گرمای خود را به دلیل مجاورت با لوله‌های سرد اوپراتور از دست داده و در نهایت هوای خنک وارد کابین خودرو می‌شود.

کولر یکی از مواردی است که باعث افزایش مصرف سوخت و همچنین کاهش شتاب ماشین می شود به همین دلیل باید تنظیم و استفاده از کولر خودرو را آشنا باشیم که ما یک مقاله در مورد روش های کاهش مصرف سوخت نوشته ایم که می توایند آن را مطالعه کنید.

علائم خرابی کولر خودرو

اگرچه تشخیص علائم خرابی کولر نیازمند تخصص بالایی است؛ اما به عنوان یک راننده باتجربه بهتر است اصلی‌ترین علائم آن را بدانید. این آگاهی کمک می‌کند تا در صورت وجود مشکل اولیه، سریع‌تر آن را برطرف کرده و از آسیب دیدن سایر بخش‌های کولر خودرو جلوگیری کنید.

به‌طور خلاصه وجود صدای زیاد، ناهنجار یا غیرطبیعی، اولین علامت وجود مشکل احتمالی در کولر است. بوی نامطبوع نیز یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند زنگ هشداری در این زمینه باشد. دیگر نشانه کاملا واضح در این زمینه، خنک نبودن باد کولر است. در نهایت کاهش قدرت پرتاپ باد کولر آخرین نشانه‌ای است که همه رانندگان باید آن را بدانند.

عیب یابی کولر خودرو

پیش از هرچیز بهتر است برای انجام این کار به یک متخصص مراجعه کنید. همچنین توصیه می‌شود که هر ساله و پیش از شروع فصل گرما، کولر خودرو را توسط یک مختصص سرویس کنید.
عیب‌یابی کولر خودرو یک کار تخصصی است؛ اما آگاهی کلی از چند نکته کلیدی زیر برای هر راننده‌ای می‌تواند مفید باشد:
وقتی باد کولر به اندازه کافی خنک نیست؛ احتمالا کمیت و کیفیت گاز کولر دچار نقصان شده است. همچنین این مورد ممکن است به دلیل وجود نشتی گاز کولر در بخشی از سیستم خنک کننده باشد.
اگر صدای ناهنجاری از کولر می‌شنوید؛ بهتر است کمپرسور آن را بررسی کنید.
اگر پرتاب باد مناسبی ندارید؛ اولین نقطه شک، فن‌های کولر است.
وجود بوی نامطبوع به احتمال زیاد ناشی از وجود آلودگی‌هایی از جمله کپک روی پره‌های اوپراتور است.
قطع و وصل شدن فعالیت کولر ماشین می‌تواند از اتصالات بخش‌های گوناگون آن باشد؛ اما اولین نقطه برای بررسی فشنگی‌های آب است.

نکات مهم برای نگهداری از کولر ماشین

تنها رعایت چند نکته اساسی می‌تواند عمر و عملکرد کولر خودرو را به شکل محسوسی بالا ببرد. در ادامه این نکات را فهرست کرده‌ایم:

  • هر ساله و پیش از آغاز به کار کولر، آن را سرویس کنید.
  • در صورت وجود علائم خرابی، آنها را جدی گرفته و پیش از افزایش مشکلات، کولر را تعمیر کنید.
  • وقتی خودرو خاموش است بهتر است کولر را روشن نکنید.
  • تمیز نگه داشتن کولر و عوض کردن فیلترهای آن در بهداشت هوای ورودی از آن بسیار موثر است.

روش روشن کردن کولر خودرو

در نهایت برای روشن کردن کولر بهتر است دو نکته زیر را فراموش نکنید:

  1. کولر خودرو را پس از روشن کردن خودرو، روشن کنید.
  2. روشن کردن کولر در دورهای بالای موتور موجب آسیب دیدن آن و فشار به خودرو می‌شود. بهتر است این کار را در دور موتور پایین انجام دهید.

امیدواریم این راهنمای مختصر برای شما مفید بوده باشد و تابستان خنکی را در خودروی خود تجربه کنید.

5 1 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید