دلایل و علت کاهش شتاب خودرو چیست؟

علت کاهش شتاب خودرو چیست؟

رانندگی با خودرویی که مشکل فنی در موتور دارد و شتابش کم شده است می‌تواند بسیار خطرناک باشد. کاهش شتاب خودرو نشانه وجود یک مشکل اساسی در وسیله نقلیه شماست که باید قبل از آسیب زدن به سایر قطعات خودرو فورا برطرف شود. در این مقاله در مورد عللی که می‌توانند شتاب خودرو را کاهش دهند بیشتر صحبت می‌کنیم.

دلایل کاهش شتاب خودرو

دلایل زیادی برای کاهش شتاب خودرو وجود دارد. برای یافتن علت این مشکل معمولا باید از واضح‌ترین دلایل که همان وجود مشکل در ورودی هوا یا تامین سوخت موتور است شروع کنید. مکانیک‌های حرفه‌ای می‌توانند به سرعت علت بروز این مشکل را پیدا کنند. اما اگر تمایل دارید علت کاهش شتاب خودرو خود را بدانید؛ نظر شما را به ادامه این مقاله جلب می‌کنیم.

تعویض نکردن روغن موتور

یکی از عواقب تعویض نکردن به موقع روغن موتور، ایجاد گرفتگی در فیلتر روغن است. فیلتر تضمین می‌کند که روغن داخل مخزن بدون ذرات کثیفی، براده‌های فلزی، دوده یا بنزین نیم‌سوز شده وارد موتور می‌شود. فیلتر کردن روغن به وسیله این قطعه، از آسیب دیدن موتور جلوگیری می‌کند. اگر فیلتر روغن مسدود شود؛ ناخالصی‌های داخل روغن به موتور راه پیدا می‌کند و عملکردهای مختلف آن از جمله شتاب اولیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هر چه سریع‌تر و بیشتر با خودرویی که فیلترهای روغن یا خود روغنش کثیف است رانندگی کنید؛ بیشتر این ذرات مضر به موتور ورود پیدا کرده و بیشتر به موتور آسیب می‌رسد.

سیستم جرقه‌زنی

کویل‌های احتراق بخشی از سیستم جرقه‌زنی خودرو هستند و وظیفه تقویت ولتاژ نسبتا کم باتری را از 12 ولت به ولتاژهای بالای ده‌ها هزار ولت، برای شمع‌ها را بر عهده دارند. نقص در سیم پیچ این کویل‌ها می‌تواند باعث نقص در سیستم جرقه‌زنی خودرو شده و منجر به عملکرد ضعیف موتور شود. علائم خرابی یا نقص در کویل احتراق کم و بیش مشابه خرابی شمع‌های خودرو است که در ادامه توضیح داده‌ایم.

خرابی در سیستم اگزوز

اصلی‌ترین مشکلی که ممکن است در این سیستم رخ دهد؛ گرفتگی مبدل کاتالیزوری است. مبدل کاتالیزوری بخشی از سیستم اگزوز خودرو است که وظیفه اصلی آن تبدیل گازهای خروجی اگزور که برای سلامتی و محیط زیست مضر هستند به محصولات جانبی است که ضرر کمتری دارند. با گذشت زمان، سموم ممکن است در این کاتالیزور انباشته شده و آن را مسدود کنند. این مشکل بیشتر برای خودروهای کارکرده که مسافت زیادی با آنها طی شده است رخ می‌دهد.

خرابی شمع‌ها

اگر شمع‌های خودرو خراب باشند و نتوانند به درستی جرقه تولید کنند؛ موتور عملکرد صد در صدی خود را از دست می‌دهد. این مشکل اغلب خود را در کاهش عملکرد موتور و افزایش مصرف سوخت خودرو نشان می‌دهد. پر سر و صدا شدن موتور نیز یکی دیگر از نشانه‌های خرابی شمع‌هاست. اگر به رانندگی کردن با خودرویی که شمع‌هایش خراب است ادامه دهید؛ ممکن است آسیبی به موتور وارد شود که تعمیر آن هزینه زیادی روی دست شما می‌گذارد. به عنوان مثال خرابی مبدل کاتالیزوری یکی از مشکلاتی است که به دلیل خراب شدن شمع‌ها و عدم تعویض‌شان ایجاد می‌شود.

شل شدن سیم گاز

اگر سیم گاز هنگام حرکت با جسم تیزی برخورد کند ممکن است دچار ساییدگی و آسیب‌دیدگی در پوشش پلاستیکی خود شود. این سیم فلزی در داخل غلافی لاستیکی قرار دارد و ممکن است هر لحظه شل یا پاره شود. به طور کلی وقتی پدال گاز را فشار می‌دهید؛ موتور خودرو باید فورا واکنش نشان دهد و شروع به شتاب‌گیری کند. اما اگر موتور به فشار پدال گاز با تاخیر پاسخ می‌دهد؛ ممکن است نشانه شل شدن سیم گاز باشد. به مرور زمان این سیم ممکن است کشیده شده و باعث تاخیر در زمان پاسخگویی دریچه گاز شود. خوشبختانه این مشکل با تنظیم سیم گاز یا تعویض آن حل می‌شود.

فیلتر هوا

اگر فیلتر هوا در خودرو کثیف باشد؛ می‌تواند بر روی عملکرد موتور تأثیر منفی بگذارد. در این شرایط هوای کمتری از فیلتر عبور می‌کند و همین موضوع باعث خفگی موتور می‌شود. اگر این مشکل برطرف نشود در نهایت حتی می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت نیز شود. در بدترین حالت، اگر فیلتر هوا به شدت مسدود شود و اقدام به تعویض به موقع آن نکنید موتور ممکن است از کار بیفتد.

مافلر

مافلر و سایر بخش‌های سیستم اگزوز خودرو، بسیار مستعد زنگ‌زدگی هستند. هر بار که ماشین را روشن کرده و راه می‌افتید؛ تمامی این سیستم به شدت گرم می‌شود. از آنجایی که سیستم اگزوز در زمانی خاموش بودن خودرو، در حال استفاده نیست و خنک است؛ با روشن شدن موتور ممکن است رطوبت را جذب کند. با گذشت زمان این رطوبت می‌تواند باعث زنگ‌زدگی مافلر شود. تراکم بیش از حد زنگ روی این قطعه می‌تواند روی شتاب خودرو تاثیر منفی بگذارد.

انژکتور

انژکتور بخشی از سیستم تحویل سوخت به موتور است که بنزین را به شکل یک غبار پرفشار پاشش می‌کند. به مرور زمان انژکتور ممکن است به دلیل حضور هیدروکربن‌ها، رسوبات و سایر عناصر موجود در سوخت، دچار انسداد و گرفتگی شود. وقتی این اتفاق می‌افتد؛ این قطعه دیگر نمی‌تواند مقدار مناسبی از سوخت را با فشار صحیح به محفظه احتراق برساند. کاهش شتاب خودرو در کنار دور آهسته موتور، نامنظم کار کردن موتور و افزایش مصرف سوخت از علائم رایج گرفتگی انژکتور سوخت هستند.

ما یک مقاله در مورد روش های کاهش مصرف سوخت خودرو نوشته ایم که بسیار کاربردی و مورد استفاده است.

مشکل در رینگ‌های کمپرس

رینگ‌های پیستون یا همان رینگ‌های کمپرس، قطعات فلزی هستند که با هدف آب‌بندی، روی پیستون‌های موتور کار گذاشته می‌شوند. هدف از آب‌بندی خودرو، سوپاپ‌ها و استفاده از رینگ‌های پیستون، دور نگه داشتن روغن موتور از محفظه احتراق است. اگر این رینگ‌ها فرسوده شده یا آسیب ببینند؛ محفظه احتراق موتور، فشار مورد نیاز خود را از دست می‌دهد. این مشکل باعث کاهش قدرت موتور می‌شود. چرا که کاهش فشار سبب می‌شود پیستون قادر نباشد که عمل فشرده‌سازی کامل مخلوط سوخت و هوا را به درستی انجام دهد.

خرابی دیسک و صفحه

نقش صفحه کلاچ خودرو، درگیر شدن با دنده‌ها و حفظ سرعت موتور است. بنابراین، صفحه کلاچ در اغلب ساعاتی که با خودرو رانندگی می‌کنید تحت اصطکاک و فشار زیادی است. بنابراین ممکن است زودتر از سایر قطعات خودرو شروع به فرسودگی کند. مقداری نیرویی که برای درگیر کردن کلاچ با دنده‌های مورد نیاز است در هر خودرویی متفاوت است. این نیرو به خودرو اجازه می‌دهد تا با فشار دادن پدال کلاچ، دنده درگیر شود. اگر به تازگی متوجه شده‌اید که باید فشار زیادی برای درگیر شدن کلاچ به پدال وارد کنید؛ حتما خودرو خود را به تعمیرگاه برده تا تعمیرکار سیستم مکانیکی دیسک و صفحه را بررسی کند. خرابی در این سیستم به شدت موجب کاهش شتاب خودرو می‌شود.

0 0 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید