ترفندها و روشهای که باعث کاهش مصرف سوخت خودرو می شود

روش های کارهش مصرف سوخت خودرو

راندمان بهینه سوخت یکی از فاکتورهایی است که بر اساس آن می‌توان کیفیت خودرو را تعیین کرد. به همین خاطر یکی از معیارهای مقایسه خودروهای مختلف با یکدیگر، میزان مصرف سوخت‌شان در هر 100 کیلومتر است. اما گاهی خودرو مشکل افزایش مصرف سوخت را به دلایلی به غیر از دلایل کارخانه‌ای تجربه می‌کند. به عنوان مثال ممکن است خودروی شما در چند سال اول به ازای هر 100 کیلومتری که طی کرده است؛ متوسط 5 لیتر سوخت مصرف کرده اما جدیدا متوجه شده‌اید که باک بنزین اتومبیل زودتر از حد معمول خالی می‌شود. طبیعتا این مشکل مربوط به نقص طراحی نیست. بلکه ایرادی در قطعات فنی یا لوازم مصرفی آن وجود دارد که باعث افزایش مصرف سوخت شده است. در این مقاله به صورت مفصل در مورد علل این افزایش و روش‌های کاهش مصرف سوخت خودرو صحبت می‌کنیم.

علت های که باعث بالا رفتن مصرف سوخت می شود

میزان مصرف سوخت در یک خودرو، به عوامل خارجی مختلفی نظیر دما، شرایط جاده، سرعت، وزن سرنشینان و بار موجود در صندوق و… بستگی دارد. اما عملکرد داخلی وسیله نقلیه شما نیز می‌تواند به همان اندازه بر روی بازده سوخت خودرو تأثیر بگذارد. علاوه بر این عوامل داخلی و خارجی، گاهی عادات شخصی شما در رانندگی موجب می‌شود که مصرف سوخت خودرو بیش از حد معمول شود. بنابراین نمی‌توان یک یا چند عامل واحد را برای این افزایش مطرح کرد. اما عمده‌ترین مشکلاتی که موجب می‌شود راندمان سوخت خودروی ما پایین بیاید عبارتند از:

موتور مشکل دار

بدترین اتفاقی که ممکن است برای خودرو رخ دهد و علاوه بر سلامت سایر قطعات، بر روی میزان مصرف سوخت نیز تاثیر بگذارد؛ وجود یک مشکل فنی در موتور است. هر علتی که موجب آسیب‌دیدگی موتور شده باشد می‌تواند راندمان سوخت را تحت تاثیر قرار بدهد. گاهی نیز موتور ایراد کلی ندارد بلکه اجزای مهمی که در چرخه احتراق نقش دارند دچار مشکل فنی شده‌اند. به عنوان مثال خرابی شمع یا سنسور اکسیژن در موتورهای بنزینی و انژکتوری باعث می‌شود که عمل سوخت‌رسانی به درستی انجام نشود و اصطلاحا موتور بد بسوزد. در این حالت بنزین به درستی نمی‌سوزد و انرژی که باید در اثر احتراق به موتور برسد تامین نمی‌شود. در این حالت خودروی شما بیش از حد معمول سوخت مصرف می‌کند.

روغن موتور معیوب

روغن یکی از لوازم مصرفی است که به شدت روی عملکرد موتور تاثیر دارد. بنابراین ضمن انتخاب روغن مناسب با موتور خودروی خود، باید در مورد تعویض به موقع آن نیز حساس باشید. استفاده از روغنی که غلظت نامناسب دارد و برای موتور خودروی شما طراحی نشده است؛ باعث جلوگیری از حرکت آزادانه پیستون‌ها شده و سبب گرم شدن بیش از حد موتور خواهد شد. این روند در نهایت موجب افزایش مصرف سوخت می‌شود.

سوخت غیر استاندارد

درجه کیفی سوختی که در باک خودرو می‌ریزید نیز یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی راندمان موتور است. در جایگاه‌های سوختی که بنزین‌ها بی‌کیفیت عرضه می‌شود؛ مکمل‌های فراوانی وجود دارد که معمولا از سوی متصدیان پمپ بنزین به رانندگان توصیه می‌شوند. این مکمل‌ها هرگز نمی‌توانند سوخت بی‌کیفیت را به سوخت باکیفیت تبدیل کنند. ضمنا گاهی استفاده از مکمل غیراستاندارد و نامناسب برای خودرو موجب آسیب دیدن موتور می‌شود. در عوض استفاده از مکمل استاندارد و باکیفیت و بنزین درجه یک، سوپاپ‌های ورودی در موتورهای بنزینی و نازل انژکتور در موتورهای دیزلی را تمیز کرده و از تجمع رسوبات پس از سوختن بنزین جلوگیری می‌کند.

لاستیک فرسوده

هر چقدر میزان چسبندگی لاستیک با سطح جاده کمتر باشد؛ میزان مصرف سوخت خودرو بیشتر می‌شود. لاستیک‌های کهنه و قدیمی که عاج کمی دارند؛ چنین شرایطی را برای خودرو ایجاد می‌کنند. از طرفی میزان باد موجود در لاستیک‌ها نیز می‌تواند باعث افت راندمان موتور در مصرف سوخت شود. بنابراین تعویض به موقع لاستیک‌ها و توجه به میزان باد آنها نه تنها یکی از راهکارهای عالی برای کاهش مصرف سوخت خودرو است؛ بلکه موجب افزایش طول عمر لاستیک یا سیستم تعلیق خودرو نیز می‌شود.

کاهش هزینه سوخت خودرو

وزن خودرو

آخرین و یکی از مهم‌ترین عواملی که مصرف سوخت را بالا می‌برد؛ میزان بار در صندوق و وزن سرنشینان خودرو است. هر خودرویی ظرفیت مشخصی دارد که در دفترچه راهنمای آن درج شده است. اگر بیش از ظرفیت خودرو از آن انتظار داشته باشید؛ باید هزینه آن که معادل افزایش مصرف سوخت است را نیز بپردازید. تا زمانی که بیش از حد مجاز به خودرو بار نزده باشید؛ راندمان موتور در مصرف سوخت نرمال است. بارگیری بیش از ظرفیت اسمی خودرو نه تنها مصرف سوخت را افزایش می‌دهد؛ بلکه می‌تواند تاثیر بدی بر سیستم تعلیق، لاستیک‌ها، گیربکس و در نهایت موتور خودرو داشته باشد. از طرفی استفاده از باربرند نیز می‌تواند تا 20 درصد مصرف سوخت در جاده و تا 2 درصد مصرف سوخت در شهر را افزایش دهد.

ترفندهای که باعث مصرف کمتر سوخت می شود

استفاده از تکنیک‌های کاهش مصرف سوخت خودرو نه تنها موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود؛ بلکه ایمنی خودرو را افزایش داده و از فرسودگی موتور جلوگیری می‌کند. رعایت نکاتی که در زیر مطرح کرده‌ایم می‌تواند تا 25 درصد مصرف سوخت و انتشار دی اکسید کربن را کاهش دهد:

  • هر چه بیشتر شتاب بگیرید؛ سوخت بیشتری مصرف می‌کنید. بنابراین برای شتاب گرفتن خودرو عجله نکنید و پای خود را بیش از حد روی پدال گاز فشار ندهید و شما باید روش و علت های کاهش شتاب خودرو را بدانید.
  • آزمایشات نشان داده‌اند که رانندگی با سرعت زیر ۷۵ و بالای ۸۵ کیلومتر در ساعت، هر ۱۸ ثانیه می‌تواند مصرف سوخت خودرو را ۲۰ درصد افزایش دهد. بنابراین همیشه با یک سرعت ثابت برانید. اگر خودرو کروز کنترل دارد برای بزرگراه‌ها حتما از این عملکرد استفاده کنید.
  • فاصله خود را با خودروی جلو حفظ کنید تا مجبور نشوید ترمزهای ناگهانی بگیرید.
  • اکثر خودروها زمانی که با سرعتی بین 50 تا 80 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند؛ مصرف سوخت متعادلی دارند. بالاتر یا پایین‌تر از این محدوده سرعت، مصرف سوخت بیشتر می‌شود. به عنوان مثال، در سرعت 120 کیلومتر در ساعت، حدود 20 درصد بیشتر از زمانی که سرعت خودرو 100 کیلومتر در ساعت است بنزین مصرف می‌شود.
  • هر زمان که بیش از 60 ثانیه توقف دارید؛ خودرو را خاموش کنید. یک وسیله نقلیه معمولی با موتور 3 لیتری به ازای هر 10 دقیقه درجا کار کردن، 300 میلی‌لیتر سوخت مصرف می‌کند.
  • فشار باد لاستیک‌ها را تنظیم کنید. رانندگی با لاستیک‌هایی که کمتر از 56 کیلو پاسکال باد دارند می‌تواند مصرف سوخت را تا 4 درصد افزایش دهد.
    اگر خودرو گیربکس دستی دارد؛ حتما دنده را در دور موتور مناسب تعویض کنید.
  • کمتر از کولر استفاده کنید. کولر می‌تواند مصرف سوخت خودرو را تا 20 درصد افزایش دهد و شما باید تنظیم کولر خودرو را در زمان خاموش و روش کردن مورد بررسی قرار دهید.
  • بیش از ظرفیت استاندارد، بار با خودرو جابه‌جا نکنید.

    دستگاه کاهش مصرف سوخت خودرو

    کاهش مصرف سوخت به صورت کلی مزایای زیادی دارد. اول از همه اینکه در هزینه‌های شما صرفه جویی خواهد کرد. علاوه بر این آسیب کمتری به خودرو وارد کرده و میزان انتشار کربن در جو را نیز کاهش می‌دهد. بنابراین می‌توانید با استفاده از برخی دستگاه‌ها، مقدار قابل توجهی سوخت خودرو را کاهش دهید. این دستگاه‌ها بسته به اینکه اتومبیل شما بنزینی یا گازوئیلی بوده انتخاب می‌شوند. لیست این دستگاه‌ها شامل موارد زیر است: 

    دستگاه‌ های یونیزه ‌کننده موتور

    گروه اول، دستگاه‌های یونیزه کننده موتور هستند که به صورت مستقیم به این قلب تپنده اتومبیل متصل می‌شوند. کارکرد آن‌ها به این صورت بوده که سوخت را بیشتر تبخیر می‌کنند. بنابراین فرآیند سوختن راحت‌تر و البته سریع‌تر انجام می‌شود. این اولین روشی بوده که به کمک آن می‌توانید مصرف سوخت و بنزین اتومبیل خود را کاهش دهید. نکته مهم در مورد این روش‌ها این بوده که باید به صورت مداوم انجام دهید تا نتیجه مناسب را دریافت کنید.

    دستگاه ‌های ورتکس ورودی

    دستگاه‌های ورتکس ورودی مستقیما روی نحوه و میزان ورود هوا به داخل موتور موثر هستند. این کار باعث می‌شود تا یکی از سه ضلع احتراق یعنی اکسیژن به میزان کافی فراهم شود. البته این مدل دستگاه‌ها زمانی مورد استفاده هستند که خودروی شما کامپیوتر نداشته باشد. 

    دستگاه‌ های مولد هیدروژن 

    سازوکار دستگاه‌های مولد هیدروژن به این صورت بوده که از آب برای تولید هیدروژن استفاده می‌کنند. این اکسیژن تولید شده وارد موتور شده و فرآیند احتراق سوخت را بهینه می‌کند. مساله مهم در مورد این دستگاه‌ها این بوده که باید حتما از برند باکیفیتی تهیه شده باشند. در غیر این صورت اکسیژن کافی را تولید نخواهند کرد.

     

    کاهش مصرف سوخت

    روش های کاهش مصرف سوخت

    علاوه بر استفاده از دستگاه‌های کاهنده مصرف سوخت، روش‌هایی هم هستند که باید آن‌ها را امتحان کنید. در ادامه مهم‌ترین این روش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. دقت کنید که از این روش‌ها هنگام اجاره خودرو هم می‌توانید استفاده کنید. 

    سرعت مناسب هنگام رانندگی 

    همیشه از قدیم یکی از روش‌های کاهش مصرف سوخت این بوده که با یک سرعت ثابت رانندگی کنید. بنابراین بهتر است شما هم به این ترفند قدیمی پایبند باشید زیرا تحقیقات نشان داده که با ثابت بودن سرعت می‌توانید مصرف سوخت را تا 20 درصد کاهش دهید. استفاده از این روش به خصوص در بزرگراه‌ها و مسیرهای بین شهری باعث می‌شود تا در نهایت سوخت بسیار کمتری مصرف کنید. 

    بستن پنجره‌ها در سرعت بالا

    یکی دیگر از مواردی که باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود این است که هنگام حرکت با سرعت بالا، پنجره‌ها را باز نکنید. در این موقعیت استفاده از کولر مصرف سوخت کمتری را به دنبال خواهد داشت. این موضوع در رانندگی شهری و سرعت پایین، کاملا برعکس است. در سرعت‌های پایین بهتر است به جای استفاده از کولر، پنجره را باز کنید. 

    میزان بار مناسب در خودرو

    سنگین کردن بیش از اندازه خودرو، مصرف سوخت را افزایش می‌دهد. طبق تحقیقات هر 50 کیلوگرم بار اضافه باعث می‌شود مصرف سوخت تا 2 درصد افزایش پیدا کند. پس اگر قصد سفر با اتومبیل شخصی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما چمدون را از قبل وزن کنید تا بار اضافی نداشته باشید. یک توصیه دیگر در این باره هم این بوده که سعی کنید از باربند استفاده نکنید. 

    تنظیم باد لاستیک‌ها

    یک روش مهم دیگر برای کم کردن میزان سوخت مصرف خودرو این بوده که باد تایرها را تنظیم کنید. کم بودن باد تایرها می‌تواند تا 10 درصد مصرف سوخت را افزایش دهد. بنابراین حتما هفتگی یا ماهیانه به مراکز تنظیم باد مراجعه کنید تا میزان باد تایرها مناسب و تنظیم باشند. 

4 4 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید