بهترین ماشین برای طبیعت گردی در ایران کدام است؟

بهترین ماشین های طبیعت گردی در ایران

اگر عاشق سفر در مسیرهای پرتی هستید که تردد زیادی ندارد؛ مهم‌ترین چیزی که به آن نیاز دارید خودرویی است که برای آفرود و حرکت در مسیرهای ناهموار مناسب است. در این مقاله علاوه بر اینکه ویژگی‌های اصلی یک خودرو مناسب برای آفرود را مطرح کرده‌ایم؛ به معرفی بهترین ماشین برای طبیعت گردی نیز اشاره شده است.

بهترین خودرو برای سفر! شاسی بلند یا معمولی

خودروهای شاسی بلند که در جهان با نام خودروهای SUV شناخته می‌شوند طرفداران خاص خود را دارند. این خودروها در مقایسه با سواری‌های معمولی که آنها را به نام ماشین‌های کلاس سدان می‌شناسیم؛ معمولا دارای موتور پرقدرت‌تر بوده و از نظر بدنه بزرگ‌تر هستند. با این حال قدرت بالا و فضای زیاد، تنها مختص به این خودروها نیست. بسیاری از سدان‌هایی که در حال حاضر تولید می‌شوند نیز چنین ویژگی‌هایی را دارند. آنچه که تفاوت این دو نوع خودرو را مشخص می‌کند؛ انتظار ما از سواری با آنهاست. با این وجود سنجش تفاوت بین این دو خودرو بر اساس سلایق شخصی ممکن است قابلیت تعمیم به عموم را نداشته باشد. به همین خاطر ما برای روشن‌تر شدن تفاوت این دو سبک اتومبیل و تعیین اینکه کدامیک برای سفر مناسب‌تر هستند؛ مقایسه‌ای بر مبنای فاکتورهای مختلف انجام داده و در جدول زیر به شما ارائه داده‌ایم:

پارامتر مقایسه شاسی بلند‌ها سدان‌ها
ظرفیت سرنشینان این خودروها معمولا به عنوان یک وسیله نقلیه اسپرت 7 نفره شناخته می‌شوند این خودروها پرطرفدارتر هستند و برای سفرهای 4 الی 5 نفره مناسبند
ارتفاع شاسی اصلی SUV‎ها فاصله زیادی از سطح زمین دارد ارتفاع سدان‌ها از سطح زمین بسیار کمتر از شاسی بلندهاست
راندمان سوخت SUV‌ها بدنه بزرگی دارند بنابراین مصرف سوخت‌شان بیشتر است مصرف سوخت‌شان در مقایسه با شاسی بلندها خیلی کمتر است
جاده مناسب برای رانندگی این خودروها برای رانندگی در شرایط سخت ساخته شده‌اند سدان‌ها برای رانندگی در جاده‌ها مسطح و داشتن یک سفر راحت طراحی شده‌اند

خودرو آفرود چیست؟

خودروی آفرود به خودرویی اطلاق می‌شود که برای رانندگی در جاده‌های ناهموار، پر از شیب و پر از موانع مانند سنگ و صخره طراحی شده است. ویژگی اصلی این سبک از وسایل نقلیه نه تنها موجب ایجاد تعامل خودرو با محیط و شرایط جاده می‌شود، بلکه حس قدرت و جسارت خاصی نیز به راننده می‌دهد. شاید همین القای حس آزادی بی حد و حصر است که سبب شده طی چند سال گذشته این سبک از خودروها به خصوص در میان جوانان محبوبیت پیدا کنند.

خصوصیات ماشین آفرود

اولین ویژگی که یک خودرو باید داشته باشد تا ما بتوانیم لقب خودرو آفرود را به آن بدهیم؛ توانایی حرکت بر روی جاده‌ها ناهموار و خاکی است. به طور کلی وسایل نقلیه مخصوص آفرود برای عبور کردن از موانع بزرگ مانند سنگ‌ها و چاله‌ها، باید ارتفاع مناسبی از سطح زمین داشته باشند. این خودروها معمولا به شکلی طراحی می‌شوند که فشار کمتری را هنگام حرکت به زمین وارد کنند. به همین خاطر است که شانس فرو رفتن چرخ‌های آنها در زمین‌های شنی و گلی کمتر از خودروهایی مانند سدان است. کاهش فشار وارده بر روی زمین معمولا از طریق طراحی یک سیستم تعلیق نرم‌تر و تعبیه لاستیک‌ها پهن‌تر برای این خودروها امکان‌پذیر است. همچنین این خودروها غالبا علاوه بر سیستم اتوماتیک، به سیستم گیربکس دنده‌ای نیز مجهز می‌شوند تا راننده بتواند در جاده‌های ناهموار با استفاده از پایین‌ترین دنده، از حداکثر قدرت موتور برای حرکت استفاده کند. در حال حاضر بسیاری از خودروهای آفرود موجود در بازار به سیستم چهار چرخ یا تمام چرخ محرک برای ایجاد کشش مناسب در زمین‌های لغزنده مجهز هستند.

مسافرت در ایران با توجه به شرایط کاری و مدارس بسیار سخت است و بیشتر فصل تابستان را انتخاب می کنند ما یک مقاله در مورد بهترین شهرهای مسافرتی در تابستان نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید

نکات مهم برای خرید و اجاره ماشین آفرود

آفرود یک تفریح ماجراجویانه است که هر کسی باید حداقل یک بار آن را در زندگی خود تجربه کند. اما زمانی که مبتدی هستید و نمی‌دانید بهترین ماشین برای طبیعت گردی کدام است؛ باید از یک راهنمای کلی برای انتخاب خودرو جهت خرید یا اجاره استفاده کنید. 3 فاکتوری که در زیر به آنها اشاره شده راهنمای خوبی برای انتخاب هستند:

  • نوع خودرو: بسته به جاده‌ای که می‌خواهید در آن تردد کنید خودروی خود را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که قرار است بر روی گل و لای، صخره‌ها و گاهگاهی بستر رودها رانندگی کنید. بنابراین ارتفاع خودرو اهمیت زیادی دارد. ارتفاع 8.5 اینچ از سطح زمین ارتفاع مناسبی برای یک خودروی آفرود است.
  • گشتاور: این واقعیت است که کنترل خودرو روی زمین‌های ناهموار بسیار سخت‌تر از جاده‌های آسفالت است. بنابراین حتما باید خودرویی را انتخاب کنید که گشتاور پایینی بین 2000 الی 3000 دور در دقیقه داشته باشد.
  • تایرها: لاستیک‌ها نقطه تماس خودرو با زمین هستند. اگر می‌خواهید در جاده‌های ناهموار ایمن و روان رانندگی کنید، لاستیک‌های پهن روی خودرو بیاندازید تا بتواند فشار ناشی از سفر در زمین‌های ناهموار را تحمل کنند.

ما یک مقاله داریم در مورد بهترین ماشین های 2022 در دنیا صحبت کرده ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

خودروهای آفرود موجود در بازار ایران

خودروهای زیادی در بازار ایران وجود دارند که مناسب آفرود هستند. در ادامه به معرفی اجمالی برخی از آنها پرداخته‌ایم .

تویوتا لندکروز

این خودرو مجهز به یک موتور V8 پر قدرت 4.5 لیتری 32 سوپاپ است. قدرت 265 اسب بخاری و گشتاور 650 نیوتن‌متری این خوردو در کنار گیربکس اتومات 6 دنده آن گواه کیفیت تویوتا لندکروز است.

لندکروز در ایران

تویوتا پرادو

با وجود اینکه حجم موتور پرادو 500 سی سی کمتر از لندکروز است اما فقط 30 اسب بخار کمتر از آن قدرت دارد. موتور 6 سیلندر 24 سوپاپی این خودرو قادر است 235 اسب بخار قدرت تولید کند و اگر شما به دنبال اجاره ماشین قوی هستید پرادو نیو بهترین گزینه است.

میتسوبیشی پاجرو

پاجرو با توجه به بدنه کوچک‌تر و حجم کمتر موتور، نسبت به دو خودروی معرفی شده از برند تویوتا، قدرت معقولی دارد. موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری این اتومبیل 178 اسب بخار قدرت تولید و 400 نیوتن‌متر گشتاور ارائه می‌کند.

نیسان رونیز

موتور V6 رونیز چیزی نزدیک به 4 لیتر ظرفیت دارد که با متصل شدن به یک گیربکس دستی 6 سرعته قادر است 261 اسب بخار قدرت تولید کند.

کیا سورنتو

290 اسب بخار قدرت و 252 پوند گشتاور نتیجه استفاده از یک موتور 3.3 لیتری V6 بر روی این خودرو است. کیا سورنتو LX V6 یکی از محبوب‌ترین‌ها در ایران است و به عنوان بهترین ماشین برای طبیعت گردی در کشور شناخته می‌شود.

پاژن

خودروی پاژن مجهز به یک موتور 3 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپی است که قادر است 161 اسب بخار قدرت تولید کرده و 245 نیوتون‌متر گشتاور دارد.

3.2 11 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید