خودروهای سدان و کوپه با هم چه تفاوتی دارند؟

کلاس بندی انواع خودرو

این روزها خریداران خودرو با طیف گسترده‌ای از پیشنهادات مواجه می‌شوند که تقریبا همه آنها عالی به نظر می‌رسند. به طور کلی صنعت طراحی و ساخت خودرو به طور غیرقابل انکاری، در طول سال‌های اخیر پیشرفت کرده است و تقریبا تمام خودروهای بازار مجهز به یک موتور قابل اعتماد و کابینی حاوی فضای کافی هستند. اما وقتی قرار است چند صد میلیون تومان برای خرید خودرو هزینه کنید؛ حتما ترجیح می‌دهید که بهترین گزینه را انتخاب کنید. بنابراین قطعا به ویژگی‌هایی مانند سیستم فنی خودرو، فضای کابین و صندوق، میزان مصرف سوخت و فناوری‌های مورد استفاده در تولید توجه می‌کنید. یکی از مواردی که در زمان خرید ماشین باید در مورد آن تصمیم‌گیری کنید؛ نوع استایل بدنه خودرو است. در حال حاضر کارخانجات بزرگ خودروسازی مانند تویوتا، هیوندا، پژو و… مدل‌های متنوعی از خودروهای سدان و کوپه را به بازار عرضه می‌کنند که هر کدام از آنها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. با اطلاع از تفاوت خودروهای سدان و کوپه از طریق خواندن این مقاله، می‌توانید حدس بزنید که کدام گزینه برای شما بهتر است.

کلاس سدان چیست؟

سدان به خودروهای چهار دربی گفته می‌شود که فضای مجزا و نسبتا بزرگی به عنوان صندوق عقب دارند. این خودروها دارای کابین بزرگی هستند که با دو ردیف صندلی تجهیز شده و با سقف فلزی غیرمتحرک پوشیده شده‌اند. سدان‌ها، وسایل نقلیه بسیار عالی برای خانواده‌ها هستند. این خودروهای سدان چرا که به راحتی چهار تا پنج نفر می‌توانند روی دو ردیف صندلی آنها بنشینند.

کلاس کوپه چیست؟

کوپه‌ها از این جهت که بدنه کلی آنها شامل 3 قسمت (کاپوت جلو، محفظه سرنشین و صندوق عقب) است و سقف ثابتی دارد؛ شبیه سدان‌ها هستند. اگرچه این خودروها کمی کوچک‌تر و از نظر زیبایی ظاهری اسپرت‌ترند. کوپه‌ها معمولا دارای یک یا دو ردیف صندلی بوده و خط سقف عقب آنها به سمت عقب متمایل است.

ویژگی های یک ماشین سدان

خودروهای سدان بیش از یک قرن است که بخش اعظمی از تولیدات را در صنعت خودروسازی به خود اختصاص داده‌اند. این حضور به هیچ عنوان اتفاقی نیست؛ بلکه بیشتر به ویژگی‌های فنی سدان‌ها باز می‌گردد. بخشی از مزایای متمایزکننده ماشین‌ها سدان عبارتند از:

  • در مقایسه با سایر خودروها ایمن‌تر هستند.
  • به دلیل توزیع بهتر وزن، پایدارتر بوده و رانندگی با آنها جذاب‌تر است.
  • خریداران سدان‌ها، معمولا گزینه‌های مختلفی برای انتخاب موتور دارند. موتورهای چهار سیلندر، پنج سیلندر، شش سیلندر و حتی هشت سیلندر ومتنوعی به عنوان آپشن انتخابی، روی برخی از سدان‌ها به مشتریان عرضه می‌شوند.
  • به دلیل شکل ظاهری خود نسبت به هاچ بک‌ها و SUV‌ها آیرودینامیک‌تر هستند و در نتیجه راندمان سوخت بهتری دارند.
  • تنوع بالایی دارند به طوری که تقریبا هر بودجه‌ای که داشته باشید می‌توانید یک نوع سدان متناسب با آن در بازار پیدا کنید.

ویژگی های یک ماشین کوپه

هر وسیله نقلیه‌ای به دلایل فنی متعددی ممکن است علاقمندان و طرفداران زیادی داشته باشد. کوپه‌ها معمولا به دلایل زیر از محبوبیت بالایی، به خصوص در بین مصرف‌کنندگان جوان برخوردار هستند:

  • بسیار شیک‌تر از هر نوع خودروی دیگری به خصوص سدان‌ها هستند.
  • صندلی‌های ردیف جلو آنها بزرگ‌تر و عریض‌تر است؛ بنابراین راننده و سرنشین ردیف جلو فضای بیشتری برای ورود و خروج از خودرو دارد.
  • از آنجایی که ردیف عقب در طراحی این شکل خودرو اولویت ندارد؛ بیشتر فضای کابین به سرنشینان ردیف جلو اختصاص داده شده است.
  • طراحی جمع و جور این خودروها بر نحوه کنترل آنها تاثیر می‌گذارد. وزن کم، بدنه کوچک، ارتفاع کم و مرکز ثقل پایین تعادل کوپه‌ها را نسبت به سدان‌ها و شاسی‌بلندهای مشابه بهبود داده است.
  • به طور کلی کوپه‌ها در صنعت خودروسازی ماشین‌های باارزش‌تری قلمداد می‌شوند.

 

مقایسه ماشین سدان و کوپه

اصلی‌ترین تفاوت‌هایی که بین این دو سبک خودرو وجود دارد عبارتند از:

تعداد درب‌ها: خودروهای کوپه معمولا با دو درب طراحی می‌شوند ولی اکثر سدان‌ها دارای چهار درب هستند.
سبک بدنه: وقتی صحبت از استایل به میان می‌آید؛ فقط تعداد درب‌ها نیست که کوپه و سدان را از هم متمایز می‌سازد. بدنه کوپه کم ارتفاع‌تر، دارای درب‌های عریض‌تر و شیشه‌های عقب بلندتری است. اما سدان‌ها اغلب ظاهر لوکس‌تری دارند و درب‌های کوتاه‌تر، نمای جانبی متعادلی به آنها می‌بخشد.
عملکرد فنی: بیشتر کوپه‌ها از نظر ظاهر و مشخصات فنی اسپرت‌تر هستند ولی سدان‌ها کمی بزرگ‌تر بوده و سواری سنگین‌تری دارند.
گنجایش داخلی: اگر به دنبال فضای بیشتری برای سرنشینان هستید؛ سدان ممکن است بهترین انتخاب باشد. صندلی‌های عقب کوپه معمولا کمی کوچک‌تر هستند و برای سوار شدن نیاز به بلند کردن صندلی‌های جلو دارند.
فضای صندوق عقب: سدان‌ها به دلیل ابعاد بزرگ‌تر بدنه، اغلب فضای بیشتری در قسمت صندوق عقب دارند.

مقایسه طراحی کوپه و سدان

بیشتر کوپه‌های اسپرت دارای 2 درب هستند؛ در حالی که 4 درب طراحی شده روی بدنه سدان‌ها ورود و خروج را آسان می‌کنند. از نظر استایل بیرونی خودروهای کوپه به طور کلی ارتفاع کمتری دارند و عناصر طراحی بیرونی آنها مانند پنجره‌ها و درب‌های عقب اسپرت‌ترند. بسیاری از سدان‌ها با تاکید بر راحتی بیشتر سرنشینان طراحی شده و به همین خاطر بدنه آنها ظریف‌تر است.

مقایسه فنی کوپه و سدان

مشخصات فنی خودروها از روی بدنه آنها قابل تشخیص نیست. اما عموما آنچه که زیر کاپوت خودروهای کوپه به عنوان نیروی محرکه نصب می‌شود؛ مشخصات اسپرت بیشتری دارد. این در حالی است که سدان‌ها عموما از نظر فنی کمی قوی‌تر هستند و برای مصرف روزانه، بدون در نظر گرفتن قابلیت‌های اسپرت، طراحی شده‌اند.

مقایسه ایمنی کوپه و جنسیس سدان

ایمنی همیشه باید یکی از دغدغه‌های اصلی شما در زمان خرید یا اجاره ماشین باشد. خوشبختانه، هر دوی این گزینه‌ها از نظر ایمنی، در رتبه خوبی قرار دارند. سیستم Bluelink هیوندای نه تنها آپشن‌های کمکی بسیاری برای سهولت و ایمنی بیشتر رانندگی دارد؛ بلکه والدین را قادر می‌سازد تا با فعال کردن گزینه‌های مختلف، شیوه رانندگی فرزندان جوان خود را با این خودرو رصد کنند. اگرچه جنسیس کوپه جزو ایمن‌ترین و بهترین خودروهای اسپرت محسوب می‌شود؛ اما سدان این خودرو به فناوری‌های پیشرفته‌تری در زمینه ایمنی مجهز است. به عنوان مثال سیستم ترمز اضطراری خودکار این مدل جنسیس، به راننده کمک می‌کند تا در شرایط خطر تمرکز خود را حفظ کند. برخی از نوآوری‌های ایمنی دیگر این مدل هیوندای عبارتند از:

  • کروز کنترل تطبیقی
  • تشخیص نقاط کور راننده
  • سیستم حفظ خودرو بین خطوط

مقایسه رانندگی کوپه و سدان

کوپه کمبود فضای صندوق عقب را با پتانسیل خود در رانندگی جبران می‌کند. رانندگی با این خودروها معمولا مفرح‌تر است و حس اسپرت بیشتری دارد. این خودروها با انحناهای نرم، سقف کم ارتفاع و بدنه‌ای که نزدیک به زمین است؛ معمولا افراد را ترغیب می‌کنند که به خاطر سرعت، هندلینگ و هیجان بیشتر، یک بار هم که شده رانندگی با این خودروها را تجربه کنند.

مقایسه مصرف سوخت کوپه و سدان

در گذشته کوپه‌ها به دلیل وزن کمتر و آیرودینامیک‌تر بودن، مصرف سوخت بهینه‌تری نسبت به سدان‌ها داشتند. اما امروزه با وجود پیشرفت‌های تکنولوژیک در صنعت خودرو، تفاوت فاحشی بین مصرف سوخت این دو مدل خودرو وجود ندارد. بنابراین توصیه می‌کنیم که مصرف بنزین را به عنوان یک عامل تعیین‌کننده در زمان خرید و اجاره خودرو در نظر نگیرید.

4 1 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید