با خواب آلودگی حین رانندگی چه کنیم؟

Drowsiness while driving

خواب آلودگی حین رانندگی معمولا در مسافت‌های طولانی و اغلب در رانندگی در طول شب رخ می‌دهد. خستگی بیش از حد و به سختی بیدار ماندن پشت فرمان خودرو اگر منجر به چرتی کوتاه هم شود ممکن است فاجعه بیافریند. خوابیدن راننده پشت فرمان یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز تصادفات جاده‌ای به ویژه در ایران است. در ادامه این مقاله راهکارهایی برای جلوگیری از خواب آلودگی ارائه می‌شود.

اگر بر حسب ضرورت باید به جایی سفر کنید اما خسته هستید و آمادگی رانندگی یک مسافت طولانی را ندارید اجاره خودرو با راننده را در نظر بگیرید. با اجاره خودرو به همراه راننده با خیال راحت تا مقصد در خودرو استراحت می‌کنید. در رانندگی مسافت‌های طولانی مخصوصا اگر در شب باشد راننده کم‌کم دچار خواب آلودگی خواهد شد. به محض احساس خواب آلودگی سعی کنید هوشیار باشید تا اولین جای مناسب و امن برای پارک خودرو را پیدا کنید و بتوانید بخوابید.در اغلب جاده‌ها پارکینگ‌هایی برای توقف خودرو در نظر گرفته شده است تا رانندگان بتوانند در آنجا مدتی بخوابند یا استراحت کنند تا بتوانند مسیر خود را ادامه دهند. اگر نتوانستید چرت بزنید نوشیدن یک فنجان قهوه سرحالتان می‌کند تا با انرژی بقیه مسیر را رانندگی کنید.

 

سیستم‌های تشخیص خواب آلودگی راننده

در حال حاضر بسیاری از خودروهای مدرن مجهز به سیستم‌های تشخیص خواب آلودگی راننده هستند. از این سیستم‌ها که تاثیر زیادی در پیشگیری از خواب آلودگی حین رانندگی دارند با عنوان Driver Alert یاد می‌شود. Driver Alert با تحت نظر گرفتن زاویه سر راننده به خواب رفتن او را تشخیص داده و با صدای بوق هشدار می‌دهد. بعضی دیگر از این سیستم‌ها مسیر حرکت خودرو را تحت نظر می‌گیرند و به محض انحراف خودرو از مسیر به راننده هشدار می‌دهند.

علاوه بر سیستم‌های پیشرفته تشخیص خواب آلودگی راننده، دستگاه‌های ضدخواب ساده‌ای نیز در بازار وسایل جانبی خودرو وجود دارد که معمولا رانندگان اتوبوس و کامیون از آن استفاده می‌کنند. این دستگاه‌های کوچک روی گوش راننده قرار می‌گیرد و زاویه درستِ سر حین رانندگی را می‌سنجد. به محض خواب رفتن راننده و حرکت سر به سمت پایین با یک سوت بلند به او هشدار خواهد داد.اجاره خودرو با راننده برای سفرهایی با مسافت طولانی و یا زمان‌هایی که به دلیل خستگی یا شرایط نامناسب روحی آمادگی رانندگی کردن را ندارید، گزینه قابل تاملی است. با بررسی شرایط اجاره خودرو سورنا سیر به راحتی خودروی دلخواه خود را انتخاب و اجاره کنید.

نکته‌هایی برای جلوگیری از خواب آلودگی حین رانندگی

قبل از آغاز سفر حتما به اندازه کافی استراحت کنید: اگر قرار است یک مسافت طولانی را رانندگی کنید حتما پیش از آن خواب کافی داشته باشید تا بتوانید با تمرکز لازم در طول مسیر رانندگی کنید. خستگی و خواب آلودگی بر توانایی راننده در رانندگی تاثیر می‌گذارد و مانع از عکس‌العمل مناسب و به‌موقع او در حین رانندگی می‌شود.

تهویه مناسب از خواب آلودگی جلوگیری می‌کند: هوای گرم و بدون تهویه مناسب باعث کاهش اکسیژن در فضای خودرو شده و باعث ایجاد خواب آلودگی در راننده می‌شود. هوا باید در کابین خودرو جریان داشته باشد تا هوشیاری راننده از بین نرود. گرمای زیاد ممکن است باعث سرگیجه، حالت تهوع یا افزایش فشار عصبی بشود و راننده را در معرض خطر قرار دهد.

در طول سفر برای استراحت توقف کنید: بهتر است در طول مسیر سفر برای جلوگیری از خواب آلودگی و همچنین لذت بردن از سفر در جایی مناسب کنار جاده توقف کنید. در هوای تازه و سالم غذاها و خوراکی‌های سبک بخورید و با فنجانی چای، انرژی از دست رفته را جبران کنید. سعی کنید در حین رانندگی هر دو ساعت یک‌بار حدود ده تا پانزده دقیقه استراحت کنید تا هوشیاری مغز شما افزایش یابد. این یکی از اصول رانندگی ایمن می‌باشد. برای شناختن نکاتی در مورد رانندگی محتاطانه با ما در تماس باشید.

از رانندگی در نیمه‌شب خودداری کنید: بدن ما به خواب نیمه‌شب به شدت نیاز دارد. خواب عمیق در فاصله ساعت دو تا پنج صبح اتفاق می‌افتد و بدن در این ساعت نیازمند بیشترین آرامش است. بنابراین بهتر است در این ساعات از رانندگی خودداری کنید.

کمک‌راننده همراه خود داشته باشید: در مسافت‌های طولانی وجود یک کمک‌راننده برای شما موهبت بزرگی است. صحبت کردن با او از خواب آلودگی شما جلوگیری می‌کند، اگر متوجه شود شما خواب‌آلود شدید هشدار خواهد داد و همین‌طور می‌توانید به نوبت رانندگی کنید تا کمتر خسته شوید.

0 0 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید