هر آنچه باید در مورد آب بندی خودرو بدانیم

آببندی خودرو چگونه است؟

آیا خودرویی که به عنوان ماشین صفر کیلومتر از کمپانی تحویل می‌گیریم نیاز به آب‌بندی دارد؟ این سوالی است که پاسخ‌های زیادی دارد؛ اما اکثر کارشناسان و تولیدکنندگان موافق آب‌بندی خودرو هستند. در حالی که موتورهای مدرن بسیار مقاوم‌تر و متفاوت‌تر از نسل‌های قدیمی خود هستند؛ حتی جدیدترین و به‌روزترین خودروها نیز برای اینکه موتورشان عملکرد حداکثری داشته باشد و سالم‌تر بماند؛ بهتر است در 1500 کیلومتر اول، آب‌بندی شوند. در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به نحوه آب‌بندی موتور خودرو می‌اندازیم و تکنیک‌هایی که می‌توانید برای تطبیق خودرو با نحوه رانندگی خودتان انجام دهید را پوشش می‌دهیم.

آب بندی خودرو چیست؟

آب‌بندی به زمان دادن به موتور خودرو برای تنظیم و یکنواخت شدن عملکردش، پس از خارج شدن از خط تولید گفته می‌شود. با انجام این کار هیچ قطعه‌ای در اوایل تحت فشار اضافی قرار نمی‌گیرد. اکثر سازندگان خودرو توصیه‌هایی با عنوان شیوه آب‌بندی خودرو در دفترچه راهنمای محصولات خود به مشتریان ارائه می‌دهند.
با آب‌بندی صحیح و طبق دستورالعمل شرکت سازنده، سایش اولیه موتور به حداقل می‌رسد و روغن به آرامی و یکنواخت در تمام قسمت‌های متحرک جریان می‌یابد. همچنین به رینگ پیستون که قطعه‌ای اتصال‌دهنده بین سیلندر و پیستون است زمان می‌دهد تا به درستی سر جای خود قرار گرفته و به موتور و گیربکس اجازه می‌دهد تا با یکدیگر تنظیم شوند.

چرا باید خودرو و ماشین آببندی شود

شیوه‌های تولید بهتر، متوسط ​​دوره‌ای که برای آب‌بندی موتور مورد نیاز است را کوتاه کرده است. اما هنوز نمی‌توان این دوره را به طور کامل حذف کرد. این روزها موتورهایی که برای ساخت خودروهای جدید تولید می‌شوند قوی‌تر هستند؛ قطعات آنها با دقت بیشتری ساخته می‌شوند و با روغن باکیفیت‌تری پر می‌شوند. با وجود این پیشرفت‌ها در عملکرد موتور و طول عمر آن، رعایت توصیه‌های فنی که در مورد نحوه رانندگی با خودروهای صفر کیلومتر ذکر می‌شود بسیار مثمر ثمر خواهد بود و عمر مفید موتور را افزایش می‌دهند.

نکات مهم درباره آب بندی ماشین صفر

در طول دوره‌ای که روند آب‌بندی را آغاز می‌کنید باید رعایت نکات زیر را در دستور کار خود قرار دهید:

  • از فشار دادن بیش از حد پدال گاز و رساندن دور موتور به خط قرمز خودداری کنید.
  • هرگز پدال را تا آخر فشار ندهید.
  • اگر خودرو شما دنده اتوماتیک است؛ در این دوره از سیستم دستی برای راندن استفاده کنید و قبل از رسیدن اهرم دور موتور به قسمت قرمز، دنده را عوض کنید.
  • از کروز کنترل استفاده نکنید. در این دوره برای موتور مهم است که دورهای مختلف را تجربه کند.
  • در صورت امکان از انجام سفرهای کوتاهی که اجازه نمی‌دهد موتور خودرو تا دمای کارکرد معمولی گرم شود خودداری کنید.
  • اگر خودرو شاسی بلند و مجهز به موتور یدک‌کش است؛ از این امکان تا آب‌بندی کامل خودرو استفاده نکنید. زیرا این کار می‌تواند فشار زیادی به موتور وارد و ترمزها و لاستیک‌های خودرو را دچار فرسایش کند.

آیا همه خودرو ها باید آب بندی شوند

همه خودروهای صفر کیلومتر که از خط تولید خارج می‌شوند؛ در 1500 تا 2000 کیلومتر اول نیاز به آب‌بندی دارند.

آب بندی خودروها چگونه انجام می شود

اگر می‌خواهید از همان اول به خوبی از ماشین خود مراقبت کنید؛ به نکات ما در مورد نحوه آب‌بندی آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. برای اینکه یک خودرو به خوبی آب‌بندی شود؛ باید طبق دستور زیر این کار را انجام دهید.

1. به موتور زیاد فشار وارد نکنید

در 1500 کیلومتر اول، نباید آنقدر پدال گاز را فشار دهید که دور موتور به خط قرمز برسد. این کار می‌تواند فشار زیادی به رینگ پیستون و سیلندرها وارد کند. به عنوان یک قانون کلی، قبل از طی مسافت 1500 کیلومتر هرگز نباید دور موتور به بیشتر از 4000 دور در دقیقه برسد. پس از طی این مسافت می‌توانید به تدریج بیشتر گاز بدهید.

2. دنده را در دور پایین عوض کنید

آب‌بندی کردن به موتور و گیربکس زمان می‌دهد تا با یکدیگر هماهنگ شوند. بنابراین تعویض دنده در دور کم از فرسودگی قطعات داخلی موتور و گیربکس جلوگیری می‌کند. ضمنا با این کار مصرف سوخت نیز متعادل می‌شود.

3. با شتاب حداکثری حرکت نکنید

شاید وسوسه شوید که در چند هفته اولی که خودرو را از کارخانه تحویل گرفته‌اید؛ شتاب اولیه آن را تست کنید. اما این کار یکی از کارهایی است که نباید طی روند آب‌بندی کردن خودرو انجام دهید. راندن با حداکثر شتاب می‌تواند فشار زیادی به روغن موتور، رینگ‌های پیستون و سیلندرها وارد کند. علاوه بر این، شتاب گرفتن زمانی که موتور ماشین سرد است می‌تواند مضر باشد.


علت کاهش شتاب خودرو

4. سعی کنید در هفته‌های اول فقط برای مسیرهای طولانی از خودرو استفاده کنید

وقتی موتور سرد است؛ سیستم تحویل روغن آن باید با فشار بیشتری کار کند تا روغن وارد موتور شود. بنابراین تا قبل از رسیدن به کیلومتر 1500، برای رساندن بچه‌ها به مدرسه یا خرید از خودروی جدید استفاده نکنید.

5. از حمل بار سنگینی توسط خودرو اجتناب کنید

هر چقدر بار بیشتری در صندوق عقب خودرو بگذارید، فشار بیشتری به موتور وارد می‌شود. بنابراین تا جای ممکن، ماشین را سبک برانید و در سفرهای جاده‌ای زیاد بار و چمدان همراه خود نبرید.

6. سبک رانندگی خود را تغییر دهید

موتور تنها قطعه‌ای نیست که باید هنگام آب‌بندی خودرو به آن فکر کنید. لاستیک‌ها، ترمزها و سیستم تعلیق نیز برای عملکرد صحیح به زمان نیاز دارند. ماشین‌ها وقتی مستقیما از کارخانه خارج می‌شوند؛ برای رسیدن به حداکثر کارایی خود نیاز به مدارا کردن دارند. به عنوان مثال روی سطح لاستیک‌های نو موادی وجود دارد که چسبندگی با جاده را کاهش می‌دهند. بنابراین بهتر است در 400 کیلومتر اول، برای از بین رفتن این ماده سطحی، کمی با احتیاط‌تر رانندگی کنید.
ترمزها نیز به زمان نیاز دارند تا با سایر قطعات تنظیم شوند. به عنوان مثال لنت‌ها و دیسک در چند کیلومتر اول باید روی هم اصطکاک ملایمی داشته باشند تا بتوانند در ادامه عملکرد خوبی از خود نشان دهند. کمک فنرها نیز حداقل تا 1500 کیلومتر اول به طور کامل در بستر صحیح خود جا نمی‌گیرند و روی هندلینگ و عملکرد ماشین سر پیچ‌ها تاثیر می‌گذارند.

کدام یک از قطعات ماشین باید آب بندی شود

علاوه بر موتور، ترمزها، گیربکس، سیستم روغن‌رسانی، کمک فنرها و حتی چرخ‌ها نیاز به آب‌بندی دارند.

آیا ماشین صفر نیاز به آب بندی دارد

علاوه بر خودروهایی که تازه از خط تولید خارج شده و اصطلاحا صفر کیلومتر هستند؛ ماشین‌هایی که موتورشان تعویض شده نیز نیاز به آب‌بندی دارند.

0 0 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید