6 روش تشخیص رنگ خودرو با گوشی، آهنربا و چشم غیر مسلح در کسری از ثانیه

تشخیص رنگ خودرو

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افراد هنگام خرید خودروی دسته دوم، نگرانی از تصادفی بودن آن و رنگ‌شدگی بدنه‌اش است. این در حالی است که وقتی خودروی صفر کیلومتر را از کارخانه می‌خرید؛ معمولا با این دغدغه و دردسر ناشی از رنگ شدن ماشین مواجه نیستید.

مهم‌ترین ریسک خرید خودروهای دسته دوم، تصادفی بودن آنهاست؛ چرا که برخی از تصادف‌ها به حدی جدی هستند که روی کیفیت فنی خودرو تاثیر می‌گذارند. بنابراین اگر می‌خواهید خودروی کارکرده بخرید و به دنبالی راهی مطمئن برای تشخیص رنگ‌شدگی آن هستید؛ توصیه می‌کنیم که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در این نوشته چند روش عالی و کاربردی را برای تشخیص رنگ خودرو به شما آموزش داده‌ایم.

چرا تشخیص رنگ خودرو از اهمیت برخوردار است؟

درست است که خودرو از دو بخش بدنه و فنی تشکیل شده و این دو هر کدام کارکرد مشخصی دارند؛ اما ارتباط مستقیم بین آنها را نمی‌توان نادیده گرفت. در واقع سلامت بدنه به طور مستقیم روی عملکرد فنی خودرو تاثیرگذار است. به همین خاطر وقتی خودرویی تصادف می‌کند؛ (منظور از تصادف حوادث جدی است) قیمتش افت کرده و به اندازه یک خودروی مشابه از نظر میزان کارکرد و عمر، ارزش ندارد.

بنابراین برای افرادی که قصد خرید خودروهای کارکرده را دارند؛ بدون رنگ بودن بدنه برای اطمینان از خرید به‌صرفه و منطقی از نظر قیمتی، از اهمیت بالایی برخوردار است و این فاکتور می‌تواند به منزله سلامت فنی خودرو نیز باشد.

البته همانطور که اشاره شد؛ تصادفات به دو دسته جدی و غیرجدی تقسیم می‌شوند. تصادفات غیرجدی که با یک ترمیم سطحی آثارش از بین می‌رود نمی‌تواند روی عملکرد فنی خودرو تاثیرگذار باشد؛ با این حال هر چقدر خود خودرو گران‌تر باشد ایراداتی ظاهری می‌تواند تاثیر بیشتری روی قیمتش داشته باشد.

حتی ممکن است ایجاد کوچک‌ترین خط و خش هم از ارزشش کم کند. با این وجود برخی از تصادفات به حدی جدی هستند که می‌توانند به قطعات داخلی آسیب وارد کنند. بنابراین هنگام خرید خودرویی که از سلامت بدنه آن مطمئن نیستید باید بسیار دقت کنید.

یکی از نکاتی که به شما کمک می‌کند خودرو را با قیمت واقعی و نزدیک به آنچه که کارشناسان برآورد می‌کنند بخرید این است که بتوانید تشخیص دهید بدنه رنگ‌شدگی دارد یا خیر؟ شما می‌توانید با استفاده از روش‌هایی که در بخش بعدی توضیح داده‌ایم این موضوع را به راحتی تشخیص دهید.

آشنایی با روش‌ های متداول تشخیص رنگ خودرو

با استفاده از روش‌هایی که در ادامه توضیح داده‌ایم می‌توانید رنگ فابریک بدنه را از رنگ‌های دستی و ترکیبی تشخیص دهید.

تشخیص رنگ خودرو با چشم

تشخیص رنگ خودرو با چشم

یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌های تشخیص قسمت‌های رنگ شده خودرو، استفاده از چشم است. شاید تصور کنید که تشخیص رنگ شدگی اتومبیل با چشم کار سختی است؛ اما خبر خوب این است که این روش فقط شامل چند تکنیک ساده است که در ادامه توضیح‌شان داده‌ایم:

  • بررسی دقیق یکدست بودن رنگ بدنه : رنگی که در کارخانه به صورت فابریک روی بدنه اعمال می‌شود از نظر یکدست بودن با رنگی که رنگ‌کار بعد از تصادف روی قسمت آسیب‌دیده می‌زند کاملا متفاوت است. قسمت‌هایی که رنگ فابریک دارند کاملا صاف و صیقلی هستند؛ اما قسمت‌هایی از بدنه که ترمیم شده‌اند معمولا به شفافی قسمت‌های فابریک نیستند.
  • بررسی لبه کاپوت، صندوق، درب‌ها و گلگیرها : این قسمت‌ها در کارخانه توسط یک موم خاص موم‌کشی می‌شود. این در حالی است که رنگ‌کار در صورت نیاز به موم‌کشی از موم معمولی استفاده می‌کند و آن را با دست روی قسمت‌های آسیب‌دیده می‌مالد. بنابراین اگر کمی به این قسمت‌ها دقت کنید می‌توانید تفاوت آنها را با قسمت‌های سالم بدنه به راحتی پیدا کنید.
  • پاشیدگی رنگ به سایر قسمت‌ ها : گاهی اوقات به دلایلی مانند عدم مهارت رنگ‌کار، رنگ جدید هنگام پاشش روی قسمت‌های دیگر بدنه لکه از خود به جای می‌گذارد. با بررسی قسمت زیر کاپوت و لبه داخلی درب‌ها به راحتی می‌توانید آثار این پاشش غیرحرفه‌ ای را مشاهده کنید.
  • بررسی کلیر بر روی بدنه : کلیر ماده‌ای است که بعد از رنگ‌آمیزی برای صاف و صیقلی کردن بدنه از آن استفاده می‌کنند. کلیری که کارخانه به این منظور روی رنگ اعمال می‌کند کاملا منظم، صاف و شفاف است؛ اما کلیری که رنگ‌کارها به آن دسترسی دارند بافتی نامنظم و شطرنجی از خود روی بدنه به جای می‌گذارد.
  • پوسته پوسته بودن رنگ : رنگ‌های فابریک از کیفیت بالایی برخوردار هستند و به راحتی پوسته پوسته نمی‌شوند. امارنگ‌های دست‌ساز این ویژگی را نداشته و به مرور زمان کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند. بنابراین اگر دیدید قسمتی از رنگ بدنه پوسته پوسته شده؛ به تصادفی بودن خودرو شک کنید.
  • بررسی اثر سنباده‌کشی : رنگ‌کار بعد از صاف کردن قسمت آسیب‌دیده و قبل از اینکه رنگ را روی آن اعمال کند از سمباده برای صاف کردن آن قسمت استفاده می‌کند. این سمباده هر چقدر هم که نرم باشد باز هم از خود خطوط هاشور مانندی به جای می‌گذارد که اگر چشم‌های تیزی داشته باشید می‌توانید به راحتی آنها را ببینید. دنبال این آثار بیش روی گلگیرها و لبه‌ها باشید.
  • بررسی انعکاس تصویر بر روی بدنه : خودرویی که تا به حال رنگ نشده؛ انعکاس صافی از تصاویر دارد. این در حالی است که خودروهای رنگ شده تصاویری که روی‌شان منعکس می‌شوند را به صورت موج‌دار نشان می‌دهند. برای بررسی رنگ‌شدگی به این روش، باید بدنه را در زاویه مایل حدود 160 درجه بررسی کنید. اگر تصویری که روی رنگ افتاده در این زاویه موج‌دار است؛ یعنی اتومبیل تصادفی است.
  • عکس گرفتن از خودرو : یکی از راه‌های تشخیص رنگ شدگی اتومبیل با چشم عکس گرفتن از بدنه آن است. کافیست با دوربین گوشی از فاصله 2 الی 3 متری خودرو از بدنه آن عکس بگیرید. اگر در عکس قسمتی از بدنه شفاف نیست یعنی رنگ دستی روی آن قسمت زده شده است.

تشخیص رنگ خودرو با آهنربا

تشخیص رنگ خودرو با آهنربا

تشخیص رنگ خودرو با آهنربا یک روش قدیمی اما ساده است که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید دقیقا محل رنگ‌شدگی را پیدا کنید. برای انجام این روش هم می‌توانید از آهنربای معمولی و هم از آهنربای مخصوص تشخیص رنگ خودرو استفاده کنید.

این آهنربا را به آرامی روی بدنه خودرو بکشید و همزمان حواستان به میزان جاذبه‌ای که بین آهنربا و بدنه وجود دارد باشید. قسمت‌هایی که رنگ فابریک دارند به راحتی می‌توانند آهنربا را جذب کنند؛ اما معمولا بین قسمت‌های رنگ‌شده و آهنربا جاذبه زیادی وجود ندارد و میزان ربایش کمتر می‌شود. دلیل این کاهش جاذبه نیز ضخامت بیشتر رنگ است.

تشخیص رنگ خودرو با دست کشیدن روی بدنه

تشخیص رنگ خودرو با دست کشیدن روی بدنه

شاید باورتان نشود؛ اما می‌توانید بدون هیچ ابزاری و فقط با دست کشیدن روی بدنه متوجه شوید که کدام قسمت‌ها رنگ دارد. البته برای تشخیص رنگ خودرو به این روش باید دقت زیادی به خرج دهید؛ اما اگر نه آهنربا در دسترس دارید و نه روش چشمی به شما کمک کرده است؛ این تکنیک می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

اگر وقتی نوک انگشتان دست‌تان را روی بدنه می‌کشید متوجه برآمدگی و ناهمواری می‌شوید؛ یعنی آن قسمت از بدنه خودرو رنگ دارد. این برآمدگی ناشی از سمباده‌کشی و رنگ شدن به روش دستی است. رنگی که کارخانه روی بدنه می‌زند فاقد هرگونه ضخامت و ناهمواری و کاملا صاف و یکدست است.

تشخیص رنگ خودرو با دستگاه

تشخیص رنگ خودرو با دستگاه

اگر به دنبال یک راه مطمئن هستید که بتوانید به کمک آن تشخیص دهید خودرویی که قصد خریدنش را دارید رنگ‌شدگی دارد یا خیر، باید از دستگاه مخصوصی که برای این کار طراحی شده است استفاده کنید. این دستگاه بسیار مطمئن است و درصد خطای پایینی دارد.

دستگاه‌های مخصوص این کار با بررسی میزان تراکم و ضخامتی رنگی که روی بدنه است می‌توانند به راحتی تشخیص دهند که رنگ روی بدنه فابریک است یا دستی. خروجی بررسی این دستگاه یک عدد است. اگر این عدد بالاتر از 4.7 باشد؛ یعنی آن قسمتی که بررسی کرده‌اید رنگ فابریک ندارد و دستی رنگ شده است.

شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که آیا دستگاه قادر است خودروی تمام رنگ را نیز تشخیص دهد؟ بله این دستگاه تخصصی به صورتی طراحی شده است که می‌تواند تحت هر شرایطی با بررسی تراکم و ضخامت رنگ بدنه، پاسخ سوال شما را بدهد. اگر تراکم رنگ در تمامی قسمت‌ها یکسان نباشد؛ این عدم یکنواختی به سرعت توسط دستگاه قابل تشخیص است.

تشخیص رنگ خودرو با الکومتر

تشخیص رنگ خودرو با الکومتر

الکومتر به دستگاهی ضخامت سنجش گفته می‌شود که با بررسی این فاکتور می‌تواند به راحتی تشخیص دهد که بدنه بعد از تولید خودرو در کارخانه مجدد رنگ‌آمیزی شده است یا خیر؟ برای این روش تشخیص کافیست که الکومتر یا ضخامت سنج ساده را در رنگ مایع فرو کرده تا به بدنه برسد؛ سپس می‎توان ضخامت رنگ ماشین را از آخرین قسمتی که رنگی شده بود به راحتی تشخیص داد.

تشخیص رنگ خودرو با دستگاه‎های تخصصی

تشخیص رنگ خودرو با دستگاه‎های تخصصی

یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص رنگ خودرو استفاده از دستگاه‌هایی است که در ساخت‌شان از فناوری‌های جدید استفاده شده است. انواع ضخامت سنج‌ها یا تسترهای رنگ ماشین از جمله این دستگاه‌ها هستند که برای کمک به خریداران جهت تشخیص رنگ‌شدگی بدنه طراحی و تولید شده‌اند. برخی از بهترین مدل‌های این دستگاه‌ها که دقت بالایی در تشخیص دارند عبارتند از:

  • دستگاه تستر رنگ خودرو مدل TG18FN
  • دستگاه کارشناسی رنگ ماشین مدل TG100-i
  • دستگاه تست دیجیتال رنگ ماشین مدل TG35FN
  • دستگاه تشخیص رنگ خودرو مدل TG25FN

تشخیص رنگ خودرو با گوشی موبایل

تشخیص رنگ خودرو با گوشی موبایل

شاید باورش سخت باشد؛ ولی شما با همین گوشی هوشمندی که در اختیار دارید هم می‌توانید خیلی ساده تشخیص دهید که خودروی مورد ارزیابی رنگ دستی دارد یا خیر؟ برای تشخیص رنگ خودرو با گوشی ابتدا ماشین را به مکان تاریکی مثل پارکینگ منتقل کنید.

سپس با فاصله 2 الی 3 متر از بدنه، اقدام به عکس‌ برداری از نقاط مختلف آن کنید. این عکس‌ها حتما باید با فلش گرفته شوند. بعد از اینکه از قسمت‌ های مشکوک عکس انداختید به تصاویر خوب دقت کنید.

در این عکس‌ها قسمت‌ هایی که رنگ شده‌اند معمولا مات‌تر و تیره‌تر از قسمت‌های دیگر دیده می‌شوند. این روش یکی از روش‌های ساده تشخیص رنگ خودرو است؛ اما معمولا چون نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد استفاده از آن به عنوان یک روش قطعی و مطمئن توصیه نمی‌شود.

هزینه تشخیص رنگ خودرو چقدر است؟

با وجود اینکه روش‌های ساده زیادی برای تشخیص رنگ خودرو وجود دارد؛ اما مطمئن‌ترین روش‌ها استفاده از نظر کارشناسان و یا دستگاه است. هزینه تست بدنه با هر کدام از این روش‌ها به دو فاکتور مهم برند خودرو و مدل آن بستگی دارد. این یعنی هزینه‌ای که برای بررسی بدنه یک خودرو پراید مدل پایین باید بپردازید معمولا کمتر از خودرویی مانند هیوندا سانتافه است.

اما معمولا هزینه انجام این خدمات از حداقل 570 هزار تومان شروع می‌شود و با بالا رفتن مدل خودرو افزایش پیدا می‌کند. با وجود اینکه هزینه کارشناسی و استفاده از روش‌های تشخیص رنگ خودرو به نظر برای برخی از موارد گران است؛ اما پرداخت این هزینه به شما کمک می‌کند که خودرویی سالم‌تر بخرید تا مجبور نشوید ظرف مدت کوتاهی بعد از به نام زدن سند، هزینه تعمیر و نگهداری بالایی را برای آن پرداخت کنید. بنابراین در کل می‌توان گفت هزینه‌ای که برای تشخیص رنگ خودرو می‌پردازید ارزشش را دارد.

جمع بندی

در این مقاله چند مورد از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های تشخیص رنگ خودرو را توضیح داده‌ ایم که برخی از آنها حتی نیاز به تخصص خاص و ابزار گران قیمتی نداشتند. همانطور که اشاره شد؛ شما می‌توانید از روش‌های متعددی مانند استفاده از آهنربا، چشم و حتی گوشی تلفن همراه‌تان برای تشخیص رنگ‌شدگی خودرو استفاده کنید.

اما اینکه این روش‌ها چقدر کارآمد هستند و تا چه حد می‌توانند در تشخیص به شما کمک کنند بستگی به عوامل مختلفی دارد. از بین تمامی این تکنیک‌ها، استفاده از دستگاه می‌تواند بهترین و دقیق‌ترین روش برای تشخیص رنگ ماشین اجاره ای و یا خودرویی که قصد خرید آن را دارید باشد. در این روش دستگاهی برای تشخیص به کار برده می‌شود که می‌تواند با دقت فراوان و از طریق بررسی ضخامت رنگی که روی بدنه است تشخیص دهد که خودرو رنگ‌شدگی دارد یا بدنه‌اش بدون تصادف و فابریک است.

0 0 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید