خودرو به چه صورتی کلاس بندی می شوند؟

کلاس بندی انواع خودرو

دولت‌ها و سازمان‌های خصوصی با هدف دسترسی به معیاری برای وضع قوانین، برای طبقه‌بندی محصولات تولیدی در صنعت خودروسازی طرحی به نام کلاس بندی انواع خودرو ارائه کرده‌اند. این مقاله به جزئیات این طرح که تقریبا در تمام نقاط جهان کاربرد دارد پرداخته است.

کلاس خودرو چست؟

طرح طبقه‌بندی خودرو‌ها در جهان یک طرح ذهنی است. چرا که بسیاری از وسایل نقلیه‌ای که در حال حاضر در جهان وجود دارند؛ می‌توانند در چند دسته قرار بگیرند و مخصوص یک کلاس خاص نیستند. علاوه بر این نام یک وسیله نقلیه ممکن است در مناطق مختلف جهان متفاوت باشد. ضمن اینکه برخی از توصیفات مطرح شده در ادامه این مقاله ممکن است در کشورهای مختلف به صورت متفاوتی تفسیر شوند.

انواع کلاس بندی خودرو

به طور کلی 2 نوع کلاس‌بندی خودرو وجود دارد. در نوع اول، خودروها بر اساس حروف الفبای انگلیسی طبقه‌بندی می‌شود. در این طبقه‌بندی وسایل نقلیه در 9 طبقه جای می‌گیرند. در روش دیگری که برای کلاس بندی انواع خودرو کاربرد دارد؛ از مبنای سبک بدنه استفاده می‌شود. در این شیوه کلاس‌بندی نیز 7 گونه خودرو وجود دارد.

کلاس خودرو بر اساس سایزبندی و کاربرد خودرو

بر اساس استانداردهای تعریف شده برای این متد، سایز و کاربرد خودرو مهم است. همانطور که در ادامه مشاهده می‌کنید؛ این طبقه‌بندی شامل انواع وسایل نقلیه از خودروهای مینی گرفته تا خودروهای باری می‌شود.

کلاس A (مینی و کوچک)

موتور این وسایل نقلیه که چیزی بین ماشین و موتور سیکلت هستند؛ کمتر از 1 لیتر گنجایش داشته و معمولا فقط دو سرنشین را در خود جای می‌دهند. البته برخی از خودروهای میکرو یا همان کلاس A سه چرخ هستند. این در حالی است که نسل جدید آنها معمولا مجهز به چهار چرخ بوده و نسبت به گذشته کمتر خودروی مینی 3 چرخ تولید می‌شود. خودروی اسمارت فورتو یکی از نمونه‌های مدرن وسایل نقلیه مینی است.

کلاس B (شهری های کوچک)

خودروهای کلاس B به خودروهای شهری کوچکی گفته می‌شود که برای استفاده در مناطق شهری طراحی شده‌اند. برخلاف خودروهای میکرو، سرعت، ظرفیت و امنیت این ماشین‌ها بیشتر است. چرا که هدف از تولید این خودروها، استفاده در محیط‌های شهری پر ترافیک و شرایط جوی گوناگون است.

کلاس C (خانوادگی های کوچک)

این کلاس شامل خودروهای کوچک خانوادگی یا همان کامپکت‌ها می‌شود که از هاچ‌بک‌ها کمی بزرگ‌تر هستند. طول خودروهای هاچ‌بک تقریبا 4250 میلی‌متر است. اما خودروهای کلاس C حدودا 4500 میلی‌متر طول دارند. این خودروهای جمع و جور ظرفیت پنج بزرگسال را دارند و معمولا موتورهایی با گنجایش بین 1.4 تا 2.2 لیتر برای تولید آنها استفاده می‌شود.

کلاس D (خانوادگی های معمولی)

خودروهای خانوادگی معمولی گنجایش 5 بزرگسال را دارند و مجهز به یک صندوق عقب بزرگ هستند. در مقایسه با خودروهای کوچک‌تر، بیشتر از موتورهای 6 سیلندر در تولید خودروهای کلاس D استفاده می‌شود. اندازه این خودروها در مناطق مختلف جهان متفاوت است. به عنوان مثال در اروپا به خودروهایی که کمتر از 4700 میلی‌متر طول دارند خودروهای خانوادگی سایر متوسط گفته می‌شود. این در حالی است که یک خودروی کلاس D در خاورمیانه ممکن است بیش از 4800 میلی‌متر طول داشته باشد.

کلاس E (نیمه لوکس ها)

این کلاس از خودروها از خودروهای خانوادگی سایز متوسط بزرگ‌تر و از خودروهای تمام لوکس کوچک‌تر هستند. این خودروها معمولا بسیار جادار، قدرتمند و مجلل و نسبت به خودروهای خانوادگی گران‌تر هستند.

کلاس F (لوکس و مجلل)

این خودروها چهار درب معمولا اتاقی بزرگ‌تر از خودروهای نیمه لوکس دارند. خودروهای کلاس F قدرتمندترین بدنه‌ها را دارند و معمولا مجهز به موتورهای هشت و دوازده سیلندر و تجهیزات بیشتر و پیشرفته‌تری نسبت به مدل‌های نیمه لوکس هستند.

کلاس M (خودروهای باربر)کلاس S/کلاس J

این کلاس از خودروها شامل تمامی خودروهایی می‌شود که با هدف حمل بار طراحی شده و از شاسی‌های بلند و موتورهای قدرتمندی ساخته شده‌اند که گاها دیزلی نیز هستند. اصلی‌ترین تفاوت این خودروها با سایر کلاس‌ها، کاربری خودرو است.

کلاس بندی خودرو بر اساس فرم اتاق و بدنه

طبقه‌بندی بر اساس استایل و فرم بدنه و نوع شاسی مورد استفاده برای تولید خودرو یکی از متداول‌ترین شیوه‌های دسته‌بندی خودروهاست و بیشتر مصرف‌کنندگان نیز با این روش دسته‌بندی آشنایی دارند.

سدان

به خودروهایی که دارای 2 ردیف صندلی با حداقل گنجایش 5 نفر هستند و سقف ثابت دارند؛ خودروهای سدان گفته می‌شود. این خودروها در ابعاد و اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شوند. از خودروهای سایز کوچک مانند ساب کامپکت‌هایی نظیر نیسان ورسا گرفته تا کامپکت‌هایی مانند هوندا سیویک و تویوتا کرولا و سایز متوسط‌هایی مانند هوندا آکورد و نیسان آلتیما و حتی خودروها فول سایزی مانند تویوتا آوالون و دوج چارجر در این دسته جای دارند. حتی برندهای لوکسی نظیر مرسدس بنز و لکسوس نیز محصولاتی با این سبک تولید می‌کنند.

هاچ‌بک

اصطلاح هاچ‌بک برای نامیدن سدان‌های جمع و جور یا ساب کامپکت‌هایی که سقف مربعی شکل و یک درب دریچه‌ای برای صندوق عقب دارند استفاده می‌شود. دسترسی به صندوق عقب از داخل کابین دیگر ویژگی این خودروهاست. فولکس واگن گلف و کیا ریو، دو هاچ‌بک بسیار معروف و پرطرفدار در جهان هستند. اخیرا نیز از این سبک طراحی صندوق عقب برای تولید دیگر خودروها مانند آئودی A7 و کیا استینگر نیز استفاده می‌شود.

فستبک

این خودروها عجیب‌ترین ظاهر را نسبت به سایر خودروها دارند. بدنه آنها بر اساس طرحی ساخته می‌شود که در آن سقف خودرو نسبت به قسمت انتهایی آن دارای یک شیب صاف با زاویه‌ای نسبتا تند است. شیشه عقب این خودروها به عنوان یک در جداگانه قابلیت باز شدن ندارد.

کراس اوور

کراس‌اوور نسبت به خودروهای سدان فاصله بیشتری از سطح زمین دارند. فضای صندوق عقب این خودروها شبیه استیشن واگن‌ها است که از طریق یک دریچه در قسمت عقب کابین قابل دسترسی می‌باشد. بسیاری از کراس‌اوورها مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک هستند. ساب کامپکت‌هایی مانند هیوندای کونا و نیسان کیکس و حتی خودروهای فول سایزی مانند فورد اکسپدیشن و شورولت تاهو جزء این کلاس از خودروها محسوب می‌شوند.

کوپه

کوپه به خودروهای دو دربی که دارای سقف فلزی و صندوق عقب هستند اتلاق می‌شود. این گروه شامل خودروهایی مانند فورد موستانگ یا آئودی A5 یا حتی خودروهای اسپرت دو سرنشینه مانند شورولت کوروت و پورشه باکستر می‌شود. اخیرا نیز شرکت‌های خودروسازی برای نامیدن برخی از خودروهای چهار در یا کراس اوورهایی که کوپه مانند هستند نیز از این اصطلاح استفاده می‌کنند. مرسدس بنز CLS و BMW X6 برخی از خودروهایی هستند که با وجود نداشتن ویژگی‌های اصلی خودروها کوپه، لقب کوپه را یدک می‌کشند.

کروک

اصلی‌ترین ویژگی کانورتیبل‌ها یا همان خودروهای کروک سقف تاشونده آنهاست. در اصل این خودروها را نمی‌توان یک طبقه مجزا در سیستم کلاس بندی انواع خودرو جای داد. به این دلیل که هر خودرویی که دارای سقف تاشو باشد می‌تواند در این دسته قرار بگیرد. سقف این خودروها معمولا بسته به نوع طراحی بدنه یا از جنس پارچه یا با فلز ساخته می‌شود. علاوه بر این محفظه‌ای در پشت صندلی‌ها عقب وجود دارد که سقف بعد از تا شدن در آن قرار می‌گیرد.


11 مدل از بهترین خودرو کروک دنیا

شاسی‌بلند

شاسی‌بلندها یا همان SUV‌ها نوعی خودروی استیشن با ویژگی‌های مخصوص خودروهای آفرود مانند فاصله زیاد از سطح زمین و تجهیز شده با سیستم چهار چرخ متحرک می‌باشند. بسیاری از SUV‌ها بر روی شاسی کامیون‌های سبک ساخته می‌شوند. با این حال به عنوان یک وسیله نقلیه خانوادگی نیز کاربرد دارند و علاوه بر آفرود می‌توان از آن در مسیرهای درون شهری نیز استفاده کرد.

4 5 رای
رتبه بندی

نویسنده

تاریخ مقالات

به اشتراک گذاری

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات

با قیمتی مناسب خودرو اجاره کنید